Po odrůdách vinařské tratě. Arriva vyjíždí na jihu Moravy s modernizovanými Stadlery GTW

Modernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský kraj

Jednotky vyráží od změny jízdního řádu na tři linky na jihu kraje.

Jednou ze změn v železničním provozu Jihomoravského kraje od nového jízdního řádu bude vstup společnosti Arriva vlaky. Dopravce na tři linky nasadí modernizované jednotky Stadler GTW.

Na celkem třinácti jednotkách pokračuje tradice Jihomoravského kraje odkazovat i na železnici k vínu. Zatímco elektrické jednotky Moravia nesou názvy vinařských odrůd, vozidla Arrivy jsou pojmenována podle různých vinařských tratích. Cestující se tak svezou například ve vlaku Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory nebo Strachotický Dívčí vrch.

„Snahou je propojit symboliku vinařství, které neodmyslitelně patří k jižní Moravě, s každodenním cestováním,“ vysvětlil kraj v tiskové zprávě. Mezi dalšími názvy jsou tratě jako Liščí vrch, Velkobílovická Nová hora, Vrbovecký Šác, Slunečná nebo Langewarte.

Jednotky budou jezdit na linkách S8 Znojmo – Mikulov – Břeclav, S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín, S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce – Myjava. Kraj Arrivu vybral loni v takzvaném rozstřelu. Jednotky Stadler GTW jezdily původně u Hessische Landesbahn.

Arriva převezme část provozu vlaků v Jihomoravském kraji

Modernizace jednotek proběhla ve společnosti Škoda Pars Šumperk. Každá jednotka váží 66 tun a nabízí 100 míst k sezení. „Vlaky jsou nízkopodlažní, bez schodů u vstupních dveří, což výrazně usnadní nástup a výstup, zejména rodičům s kočárky, cestujícím na invalidním vozíku či cyklistům. Každý vlak pojme až osm jízdních kol, dva kočárky a dva vozíky,“ uvedl krajský náměstek pro oblast dopravy Jiří Crha.

Přizpůsobení přepravě cyklistů

Soupravy jsou vybaveny klimatizací, WiFi připojením, USB porty a zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Ve vlaku se nachází přehledný informační systém, který zahrnuje i jeden z největších vnitřních informačních panelů na české železnici. Díky tomu jsou informace o trase dobře viditelné i z větší vzdálenosti.

Dalším inteligentním prvkem jsou automatické sčítače cestujících, které pomocí kamer nad vstupními dveřmi zaznamenávají počet nástupů a výstupů. Tato data umožní efektivnější plánování dopravy v regionu. „Naše vlaky budou jezdit v lokalitách, kde se pohybuje mnoho cyklistů. Při modernizaci jsme na to mysleli a upravili jsme uspořádání sedadel tak, aby bylo možné převézt více kol i kočárků. Díky nízkopodlažnímu řešení je navíc nástup s kolem, kočárkem nebo i většími zavazadly výrazně snazší,“ doplnil generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.

Vlaky budou vybaveny také automaty na nákup jízdenek IDS JMK a celostátních jízdenek OneTicket. Jejich design v barvách Jihomoravského kraje navazuje na již zavedené jednotky Moravia. „Soupravy budou mít s jednotkami Moravia i řadu dalších společných prvků, které se osvědčily. Před příjezdy do přestupních uzlů budou například informační panely ve vlaku zobrazovat nejen odjezdy přípojných vlaků, ale i aktuální odjezdy návazných autobusových linek předávané z KORDIS. Zároveň bude palubní počítač v kabině strojvedoucího propojen s dispečinkem KORDIS a v případě mimořádností tak strojvedoucí může dostávat přímo zprávy o čekání na přípojné autobusové linky, což usnadňuje dispečerské řízení,“ uzavřel ředitel společnosti KORDIS JMK Jiří Horský.

Modernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajModernizovaná jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky pro provoz v Jihomoravském kraji. Foto: Jihomoravský krajJednotka Stadler GTW po modernizaci v provozu na pražské městské lince. Foto: Juraj KováčPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupJednotka Stadler GTW po modernizaci v provozu na pražské městské lince. Foto: Juraj KováčJednotka Stadler GTW po modernizaci v provozu na pražské městské lince. Foto: Juraj KováčJednotka Stadler GTW po modernizaci v provozu na pražské městské lince. Foto: Juraj KováčPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupJednotka Stadler GTW pro Jihomoravský kraj. Foto: Jihomoravský krajPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Švehla/Škoda GroupPrvní jednotky Stadler GTW v barvách Jihomoravského kraje. Autor: Jan Holub/Arriva vlaky