Po kolejích z Prahy do Brandýsa. Správa železnic začíná řešit, zda se vyplatí postavit novou trať

Stanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter BadoStanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter Bado

Studie řeší různé vedení trati i pohony vlaků.

Plány na možné kolejové propojení Prahy a Brandýsa nad Labem čeká první větší posouzení, zda jsou reálné a vyplatí se novou železniční trať postavit.

Správa železnic dnes vypsala soutěž na zpracovatele studie proveditelnosti vybudování nové trati mezi hlavním městem a rychle rostoucím souměstím Brandýs nad Labem-Stará Boleslav. V jeho katastru jsou sice dvě železniční tratě, ale naprosto nepoužitelné pro dojíždění do Prahy.

Vítěz soutěže má zpracovat studii proveditelnosti a dva záměry projektu. O kolejovém propojení se mluví několik let, jednou z variant je i takzvaná vlakotramvajová trať. Obce a Středočeský kraj se letos na počátku roku dohodly na tom, kudy trasa povede. Studie má ukázat, zda má stavba ekonomickou návratnost.

Po kolejích z Prahy do Brandýsa. Obce a kraj se dohodly, kudy povede nová trať

Studie má řešit napojení jen do stanice Brandýs nad Labem, nikoliv dopravní obsluhu Staré Boleslavi. Má navázat i na výstupy aktuálně zpracovávané studie na Železniční uzel Praha včetně budoucích vysokorychlostních tratí. Součástí studie bude posouzení pěti variant z hlediska trasování (s elektrickou vozbou) a podvarianty spočívající v posouzení řešení základních variant s vozidly dvouzdrojovými (akutrolejovými).

Návrh tras mezi Brandýsem nad Labem a Prahou. Foto: Správa železnic

Posudek čeká i trasu přes Horní Počernice

Takzvaná severní varianta počítá s vedením trasy od nové zastávky Praha-Kbely na trati 070 přes Přezletice do Brandýsa. V rozšířené verzi se chystá propojení až do prostoru stanice Praha-Vysočany tunely přibližně dle původní rezervy pro východní větev vysokorychlostního výjezdu VRT RS4. Další možností je trasování přes stanici Praha-Čakovice. Jinou možností je trasa z výhybny Skály a dál napojení u Přezletic do severní varianty. Jižní varianta počítá s možností trasy ze stanice Praha-Horní Počernice přes Svémyslice a dálnici D10. Tuto verzi ale už dříve města a obce podél trasy vyloučily.

Přímé vlakové spojení má podle vedení Brandýsa přispět zejména ke snížení silniční dopravy. Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7 500 lidí, více než 5 500 z něj odjíždí, především do Prahy. Řidiči využívají silnici 610 a dálnici D10. Kvůli nárůstu dopravy se dojezdový čas do Prahy v posledních letech zvýšil v průměru o dvě minuty za rok.

Tagy Brandýs nad Labem nová železniční trať Brandýs nad Labem - Praha Správa železnic Středočeský kraj
138 komentářů