Vzpomínám, jak jsme v 6 lidech v letech 2002-2004 cestovali na dovolenou do Turecka vlakem z Prahy do Istanbulu. Tehdy jezdil přímý kurzový lehátkový vůz Budapest-Istanbul-Budapest a zpáteční jízdenka v kombinaci CityStar + EuroDomino včetně lehátek a místenek vyšla na přijatelných 3.990,- CZK. Byl to skvělý a nezapomenutelný zážitek. Nejsem si jistý, jaké plány mají Turci s tím městským povrchovým úsekem Yedikule-Sirkeci, koleje a infrastruktutra tam stále je, ačkoliv již nyní příměstské vlaky Banliyo Tren využívají hlavně podzemní úsek Marmaray. Třeba to Turci ponechají pro výletní vlaky z Evropy, aby turisté mohli dojet po povrchu do centra na Sirkeci. Obdobné… Číst vice »
Podívejte se na google maps, je vidět, že se zase položena kolej směrem k nádraží Haydarpasa, ale v místě bývalého (a budoucího) zhlaví probíhají zjevně vykopávky, čili je tam momentálně archeologické naleziště. Přiznám se, že nevím, jak moc je fotomapa aktuální, ale je zjevně novější, než fotomapa na mapy.cz.
S Ruskem imho kamarádi jak Írán tak i Turecko. Ovšem jeden tak děla opatrněji. ….
Vít Jůza
2 let
Stejně přesné by bylo napsat, že pojedou vlaky z Evropy do Bulharska a Rumunska …. psát o vlacích, které z Evropy vůbec nevyjedou, že pojedou z Evropy někam, je nepřesné.
Janek
2 let
no ještě teď se drbu pri vzpomínce na Balkán expres Beograd – Istanbul.
Jinak samozřejmě super zážitek
Tomáš Záruba
2 let
Podle ORM je těch 160 km/h mimo krátký úsek Plovdiv – Krumovo v celé trase Kapitan Andrejevo – Septembri, odkud dál do Sofije běží nějaká novostavba, předpokládám taky na 160. Elin Pelin – Sofia je v pokročilé fázi modernizace. Pokud tyto údaje souhlasí, tak o bulharském úseku by spíš souhlasil popisek v obráceném duchu, tj. „jen na pár místech 160 není“.
Mam podozrenie, ze to tam take priaznive v skutocnosti neni. Vlaky idu 300km takmer 5h, takze bud je tam 160 s vylukami na styl SZ, alebo je v ORM zakresleny nejaky nespravny buduci stav.
I to je samozřejmě možné, stejně jako že třeba ty vlaky reálně 160 nejezdí kvůli vozidlům. U těch JD by spíš bylo zajímavé sledovat extra úsek Plovdiv – Svilengrad, směrem k Sofii může být (zcela správně) koncentrovaná vata na průměr kolem 30-40 km/h (jízda po rozpadlých starých úsecích, čekání na jednokolejných částech, nebo PJ cca 50 skrze stavby). Ale tak podrobně jsem to nezkoumal, jen jsem hodil okem na mapu (o které vím, že třeba u nás a v DACH regionu je velmi přesná).
Tak som sa v tom porypal a nasiel, ze tie 160ky naozaj platia, tak ako v tej mape su zaznacene, a teda ze velka cast tej trate je naozaj rekonstruovana a rychla, na zvysku do Sofie sa robi a malo by byt hotovo v 2025. Uprimne, prekvapilo ma to a kukam, lebo rekonstruovany kusok trate v Srbsku preletel vo velkom vsetkymi mediami, a toto je ale 150km slusnej trate a uplne mi to uniklo. Rychlost tych „rychlikov“ je ale zufala. Nechapem preco, ani relativne vysoky pocet zastavok (u nas by to bolo skor Rex/Sp ako R), ani vozidla len na… Číst vice »
No, asi jak se to vezme: „Certified for a maximum speed of up to 160 km/h, the single line railway track is used mainly for international freight transport from Europe to Turkey. Unfortunately, the maximum speed that the passenger trains of BDZ can reach on that line is 130 km/h. “
-> viz https://www.youtube.com/watch?v=VSquKRL-kXk
To co jsem psal. V případě naprosto běžného rychlostího profilu konvenční trati (tedy ne vyhlazený na VRTce) se reálně rychlosti samozřejmě mění, na ORM je však uvedená jen jedna hodnota. V případě španělských vzdáleností to pak nemá téměř žádnou vypovídající hodnotu.
Aspon na niektorych miestach je v tej mape zaznacena kazda blbost, kazde spomalenie na vyhybkach pri vjazde do stanice a podobne, a nie som si isty ci som tam nevidel uz aj nejake prechodne obmedzenia.
Přes hodinu se trčí na hranicích…, dezinfekce vozů (wc), pasová kontrola, kdy vás vyženou ven z vozů (i ze spacích) a člověk musí v noci stepovat venku, než se uráčí dorazit celníci.. Zkušenost z 04/2014, a to ještě byla NAD na bulharském území, i na tureckém. Ale cesta fajn zážitek 😀
Alibaba
2 let
Halkalı je ještě cca 25 km od původní koncové stanice Sirkeci, takže ještě přestup na příměstskou dopravu a cca půl hodinu navíc.
Jak se tak dívám na fotky na google maps v Istanbulu, tak z těch loňských je vidět, že úsek Yedikule (místo, kde se noří trať do tunelu Marmaray) – Sirkeci (původní konečná vlaků z Evropy) není ještě bohužel zrekonstruován. Přitom samotné napojení na trať do Marmaray tunelu je již několik let po rekonstrukci. S tureckým přístupem tomu dávám tak pět let, než to dají dohromady. Tak ještě že jsem se zde kdysi svezl vlakem ze Soluně:-).
Jenže to v Turecku neznamená v podstatě nic. Tam spíš jede vše s velkým zpožděním oproti plánům, čili pomalu, ale jede. Stačí se podívat, kdy bylo původně avizováno zprovoznění tunelu Marmaray a porovnat to s realitou. Krom toho je otázka, kdy bude zprovozněna trať přes Bospor vedená po mostě sultána Selima. Ten je na ní připraven, ale trať mimo most se snad ani nezačala stavět, ostatně je to několik desítek kilometrů novostavby. Tomu dávám tak ještě dvacet let času:-). Do té doby se bude využívat pro nákladní dopravu omezeně tunel Marmaray zhruba od jedné do čtyř ráno, kdy jím nejezdí… Číst vice »
Dovolil bych si odhadovat, že padnou veškeré zbytečné koleje na Sirkeci, depo a skladiště.
Twix
2 let
Prodloužení do Bukurešti… doufám že se nepojede z Istanbulu do Bukurešti přes Sofii 🙂 Spíš bych to přepsal na ty přímé vozy. Dříve také jezdily jen v sezóně a přivěsily se pak snad v Gorne Orjachovici na rychlík Sofie – Bukurešť.
Přímé vozy se odpojovaly se v Dimitrovgradu z kmenového vlaku z Istanbulu, jako mezistátní rychlík přes Starou Planinu a v G.Orjachovici se připojovaly na vlak Sofia – Bukurešť, ale občas jezdily i sólo až Bukurešti.
Ceny a řazení zde: https://www.bdz.bg/bg/a/sofiya-istanbul-sofiya
Je to stejné jako dříve, jízdné 20 Eur plus lehátko 10 Eur nebo lůžko 20 Eur.
luzko 15, pardon
Vzpomínám, jak jsme v 6 lidech v letech 2002-2004 cestovali na dovolenou do Turecka vlakem z Prahy do Istanbulu. Tehdy jezdil přímý kurzový lehátkový vůz Budapest-Istanbul-Budapest a zpáteční jízdenka v kombinaci CityStar + EuroDomino včetně lehátek a místenek vyšla na přijatelných 3.990,- CZK. Byl to skvělý a nezapomenutelný zážitek. Nejsem si jistý, jaké plány mají Turci s tím městským povrchovým úsekem Yedikule-Sirkeci, koleje a infrastruktutra tam stále je, ačkoliv již nyní příměstské vlaky Banliyo Tren využívají hlavně podzemní úsek Marmaray. Třeba to Turci ponechají pro výletní vlaky z Evropy, aby turisté mohli dojet po povrchu do centra na Sirkeci. Obdobné… Číst vice »
Podívejte se na google maps, je vidět, že se zase položena kolej směrem k nádraží Haydarpasa, ale v místě bývalého (a budoucího) zhlaví probíhají zjevně vykopávky, čili je tam momentálně archeologické naleziště. Přiznám se, že nevím, jak moc je fotomapa aktuální, ale je zjevně novější, než fotomapa na mapy.cz.
Jestli nechtějí napojit ten přístav vedle nádraží?
Tak doufám, že brzy obnoví i TransAsia Expressı do Teheránu….
Ta země se kamarádí s Ruskem, zapomeňte.
S Ruskem imho kamarádi jak Írán tak i Turecko. Ovšem jeden tak děla opatrněji. ….
Stejně přesné by bylo napsat, že pojedou vlaky z Evropy do Bulharska a Rumunska …. psát o vlacích, které z Evropy vůbec nevyjedou, že pojedou z Evropy někam, je nepřesné.
no ještě teď se drbu pri vzpomínce na Balkán expres Beograd – Istanbul.
Jinak samozřejmě super zážitek
Podle ORM je těch 160 km/h mimo krátký úsek Plovdiv – Krumovo v celé trase Kapitan Andrejevo – Septembri, odkud dál do Sofije běží nějaká novostavba, předpokládám taky na 160. Elin Pelin – Sofia je v pokročilé fázi modernizace. Pokud tyto údaje souhlasí, tak o bulharském úseku by spíš souhlasil popisek v obráceném duchu, tj. „jen na pár místech 160 není“.
Mam podozrenie, ze to tam take priaznive v skutocnosti neni. Vlaky idu 300km takmer 5h, takze bud je tam 160 s vylukami na styl SZ, alebo je v ORM zakresleny nejaky nespravny buduci stav.
I to je samozřejmě možné, stejně jako že třeba ty vlaky reálně 160 nejezdí kvůli vozidlům. U těch JD by spíš bylo zajímavé sledovat extra úsek Plovdiv – Svilengrad, směrem k Sofii může být (zcela správně) koncentrovaná vata na průměr kolem 30-40 km/h (jízda po rozpadlých starých úsecích, čekání na jednokolejných částech, nebo PJ cca 50 skrze stavby). Ale tak podrobně jsem to nezkoumal, jen jsem hodil okem na mapu (o které vím, že třeba u nás a v DACH regionu je velmi přesná).
Tak som sa v tom porypal a nasiel, ze tie 160ky naozaj platia, tak ako v tej mape su zaznacene, a teda ze velka cast tej trate je naozaj rekonstruovana a rychla, na zvysku do Sofie sa robi a malo by byt hotovo v 2025. Uprimne, prekvapilo ma to a kukam, lebo rekonstruovany kusok trate v Srbsku preletel vo velkom vsetkymi mediami, a toto je ale 150km slusnej trate a uplne mi to uniklo. Rychlost tych „rychlikov“ je ale zufala. Nechapem preco, ani relativne vysoky pocet zastavok (u nas by to bolo skor Rex/Sp ako R), ani vozidla len na… Číst vice »
Ano, máte pravdu. A podobně je tomu u ORM třeba i na tratích ADIFu – většinou si tam napíše co chce a vyšší číslo vypadá hezky.
No, asi jak se to vezme: „Certified for a maximum speed of up to 160 km/h, the single line railway track is used mainly for international freight transport from Europe to Turkey. Unfortunately, the maximum speed that the passenger trains of BDZ can reach on that line is 130 km/h. “
-> viz https://www.youtube.com/watch?v=VSquKRL-kXk
V případě toho Adifu máte na mysli co?
To co jsem psal. V případě naprosto běžného rychlostího profilu konvenční trati (tedy ne vyhlazený na VRTce) se reálně rychlosti samozřejmě mění, na ORM je však uvedená jen jedna hodnota. V případě španělských vzdáleností to pak nemá téměř žádnou vypovídající hodnotu.
Aspon na niektorych miestach je v tej mape zaznacena kazda blbost, kazde spomalenie na vyhybkach pri vjazde do stanice a podobne, a nie som si isty ci som tam nevidel uz aj nejake prechodne obmedzenia.
Přes hodinu se trčí na hranicích…, dezinfekce vozů (wc), pasová kontrola, kdy vás vyženou ven z vozů (i ze spacích) a člověk musí v noci stepovat venku, než se uráčí dorazit celníci.. Zkušenost z 04/2014, a to ještě byla NAD na bulharském území, i na tureckém. Ale cesta fajn zážitek 😀
Halkalı je ještě cca 25 km od původní koncové stanice Sirkeci, takže ještě přestup na příměstskou dopravu a cca půl hodinu navíc.
Navíc v 5:30, to se snad zbláznili…
Jak se tak dívám na fotky na google maps v Istanbulu, tak z těch loňských je vidět, že úsek Yedikule (místo, kde se noří trať do tunelu Marmaray) – Sirkeci (původní konečná vlaků z Evropy) není ještě bohužel zrekonstruován. Přitom samotné napojení na trať do Marmaray tunelu je již několik let po rekonstrukci. S tureckým přístupem tomu dávám tak pět let, než to dají dohromady. Tak ještě že jsem se zde kdysi svezl vlakem ze Soluně:-).
Spíš bych se obával, že to nezprovozní vůbec.
Něco takového bohužel bylo naznačováno na Drehscheibe.
Jenže to v Turecku neznamená v podstatě nic. Tam spíš jede vše s velkým zpožděním oproti plánům, čili pomalu, ale jede. Stačí se podívat, kdy bylo původně avizováno zprovoznění tunelu Marmaray a porovnat to s realitou. Krom toho je otázka, kdy bude zprovozněna trať přes Bospor vedená po mostě sultána Selima. Ten je na ní připraven, ale trať mimo most se snad ani nezačala stavět, ostatně je to několik desítek kilometrů novostavby. Tomu dávám tak ještě dvacet let času:-). Do té doby se bude využívat pro nákladní dopravu omezeně tunel Marmaray zhruba od jedné do čtyř ráno, kdy jím nejezdí… Číst vice »
Už se mi to nedaří dohledat, ale kdosi místně znalý tam psal právě že tentokrát ne, tady prý je úmysl to zastavět barákama.
Dovolil bych si odhadovat, že padnou veškeré zbytečné koleje na Sirkeci, depo a skladiště.
Prodloužení do Bukurešti… doufám že se nepojede z Istanbulu do Bukurešti přes Sofii 🙂 Spíš bych to přepsal na ty přímé vozy. Dříve také jezdily jen v sezóně a přivěsily se pak snad v Gorne Orjachovici na rychlík Sofie – Bukurešť.
Přímé vozy se odpojovaly se v Dimitrovgradu z kmenového vlaku z Istanbulu, jako mezistátní rychlík přes Starou Planinu a v G.Orjachovici se připojovaly na vlak Sofia – Bukurešť, ale občas jezdily i sólo až Bukurešti.
Jo jo, tudy https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8080-Trat-Ruse-Dimitrovgrad/