Železnice

Po Česku a Slovensku vyrazí Prezidentský vlak. Rosnička potáhne tři salónní vozy

Parní lokomotiva 464.202. Foto: NTM
Parní lokomotiva 464.202. Foto: NTM

Železniční fanoušky v Česku a na Slovensku čeká během prázdnin speciální jízda historické soupravy Prezidentského vlaku. Projekt Národního technického muzea, Českých drah a Žeznic Slovenské republiky počítá se zastávkami speciálního vlaku v celkem 15 městech. Zprovoznění historického vlaku má připomenout výročí 100 let od založení Československé republiky.

Soupravu potáhne lokomotiva 464.2 „Rosnička“. NTM chce využít toho, že je dochováno pět železničních salónních vozů, které v různých etapách sloužily československým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. Tři z nich jsou stále provozuschopné.

Do provozu se tak vrátí salónní vůz T. G. Masaryka Aza 1-0080 z roku 1930, salónní vůz Františka Ferdinanda d‘Este z roku 1909 Aza 1-0086, používaný i československými prezidenty a vůz Salon 001, vyrobený pro československé prezidenty v roce 1968. Připojen bude také vůz Ca 4-5086 z roku 1931 s celokovovou skříní, dokládající snahy o zrychlování železniční dopravy na meziválečných ČSD. V tomto voze bude umístěna výstava prezentující cestování československých prezidentů po železnici. Součástí soupravy bude ještě služební vůz BDs a další pro personál.

Jako postrk pojede bardotka T 478.1010 (751.010-0), vyrobená libeňským závodem ČKD Praha roku 1967. Původně měla vlak táhnout „ušatá“, ta je ale v nepojízdném stavu.

Salonní vozy zařazené ve vlaku, který bude prezentován v českých i slovenských městech, sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události. Např. v květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda,“ řekl generální ředitel NTM Karel Ksandr. V jednom z vozů bude i výstava o cestách prezidentů.

Dopravcem „Prezidentského vlaku“ budou České dráhy. „Chceme široké veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii samostatné československé republiky velice významnou roli, “ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu. Dopravce už spustil speciální web ke stoletému výročí, kde najdou zájemci například dokument o salónním vozu T. G. Masaryka.

Souprava vyrazí z Prahy do Brna, Bratislavy a Košic, dále zavítá do Zlína, Olomouce, Pardubic, Plzně, Karlových Varů nebo Chomutova. Svoje putování po síti bývalých ČSD zakončí v areálu historického depa a dílen na Masarykově nádraží v Praze v prostorách plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM. Přesuny vlaku mezi jednotlivými zastávkami budou neveřejné.

PŘEHLED VEŘEJNÝCH PREZENTACÍ PREZIDENTSKÉHO VLAKU V ČESKÉ A SLOVENSKÉ REPUBLICE

29. 6. – 2. 7. 2018
Brno – areál brněnského výstaviště
4. 7. 2018
Bratislava – Muzeum dopravy
6. 7. 2018
Nitra – vlakové nádraží
8. 7. 2018
Zvolen – vlakové nádraží
9. 7. 2018
Lučenec – vlakové nádraží
11. 7. 2018
Žilina – vlakové nádraží
13. 7. 2018
Košice – vlakové nádraží
16. – 17. 7. 2018
Zlín – nádraží Zlín střed
19. – 20. 7. 2018
Olomouc – hlavní nádraží
22. – 23. 7. 2018
Pardubice – hlavní nádraží
7. – 8. 8. 2018
Plzeň – nádraží Plzeň-Jižní Předměstí
10. – 12. 8. 2018
Plasy – vlakové nádraží
14. – 19. 8. 2018
Lužná u Rakovníka – ČD Muzeum
21. – 26. 8. 2018
Chomutov – Železniční depozitář NTM
28. 8. – 2. 9. 2018
Praha – Masarykovo nádraží, areál NTM
Dopravcem Prezidentského vlaku jsou České dráhy, a.s.; na Slovensku ŽSR

SLOŽENÍ VLAKU V ČR

parní lokomotivy 464.202/464.008/475.179/477.043/486.007
Aza 80 „Masaryk“
Salon Aza 86 „Ferdinand d‘Este“
Osobní vůz Ca 4-5086 s expozicí
Salónní vůz 51 54 89-80 001-8, Salon 001, „Svoboda“
doprovodný vůz  ČD (Salon 003) případně po dokončení opravy vůz NTM
služební vůz BDs
doprovodný vůz k parní lokomotivě
T478.1010

 

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • kdyby měl někdo informace, kdy se tento vlak bude pohybovat v Brně po Poříčí, ať se, prosím, podělí. Rád bych šel fotit.

  • Škoda, že nezajedou taky na jih, třeba na den železnice do ČB. Masaryk se přece do Československa vrátil přes Budějovice.

  • To je škoda,žepřesuny tohoto vlaku budou „neveřejné“.Rád bych si pořídil nějakou tu fotku z trati-„traťovku“….Ale určitě to bude akce hezká,tolik parních mašin nám předkové zanechali….A my nemáme ani many na opravu 498.022…,i když peníze určitě někde jsou,ale ve špatných rukou.Někam se zajedu podívat…Co se týká těch histor.salonních vozů-je jich údajně 5 zachovalých,z toho 3 provozuschopné.Musí se holt NTM více snažit,když chtějí jen parní mašiny.Mohli do vlaku zařadit i salon z roku 1968,kde se setkala v Čierné nad Tisou naše vládní delegace se sovětskou…

  • Faktická poznámka na autora: Skutečně budou na Slovensku dopravcem ŽSR, obdoba naší SŽDC?To by bylo dosti neobvyklé,u podobných akcí bývá dopravcem ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko).

    • je to v oficiální tiskové zpráva NTM a ČD. Nepředpokládám, že by organizace používají tak hrdě slov Národní ve svém názvu, dělaly chyby:-)

  • Plánuje se nějaký vládní-prezidenský současný vůz nebo souprava? Představoval bych si to i se spacíma vozama aby mohli i do krajů, kde je odmítli platit ubytování?

      • I Dubček či Dr.Husák měli svůj salonní vůz……Domnívám se,že každý z prezidentů současných i bývalých by mohl mít svůj vagón.Cestování po železnici je určitě lepší,bezpečnější a pohodlnější než autem….Navíc,za jízdy mohou být různé porady,státníci si mohou odpočinou,z okny zamávat spoluobčanům-jak to dělal prez.Masaryk ap.A kdyby se přidal za salon i vůz jídelní,nemá to chybu

        • Životnost vagonu je asi 50 let, i více, když na to dojde, aby měl každý prezident vlastní vagon, tak tak bohatí nejsme, spíš snad by mohly být, když už tedy, k dispozici erární vozy dostupné jak kanceláři prezidenta, tak úřadu vlády, tak třeba velení armády a nevím kdo všechno mohl jezdit za C.K., bylo by to rozhodně efektivnější využití než dávat každému prezidentovy nový a vlastní. Hádám že by bylo třeba mít jeden až tři salony, jeden lůžkový a eventuálně jeden až dva pro doprovod. To by asi možné bylo, ale hmm, nevidím to moc růžově. Naposledy když se nedalo létat, to bylo ještě snad za Klause, tak si rezervovali nějaké kupé v jedničce.

          Musíte si ale uvědomit jednu věc, zajistit bezpečnost na nádraží je násobně složitější než za C.K. či první republiky, tehdy stačil místní četník se šavlí, to je možná jeden z důvodů proč se to nedělalo ani v 90. kdy staré salóny musely být stále snesitelné. Železnice navíc, pokud to tedy není hlava bezvýznamné zemičky jako ČR, představuje jedno nebezpečí, lze ji sabotovat velmi snadno, jak se ostatně přesvědčil jednou František Josef I, z bezpečnostního hlediska by uvíznutí vlaku s politiky byla noční můra. Auty problém objedete, vlakem moc ne, když loni strom spadl na trať mezi Č. Třebovou a Zábřehem, skončilo to jízdou minimálně jednoho vlaku do Ostravy úvratí přes Břeclav. Taková situace by byla zřejmě dost nepříjemná jak pro dráhy, tak pro ochranku.

    • Proboha nestrašte nebo se toho fakt chytnou! Představa že se Zeman rozvaluje v Aze po Masarykovi či Ferdinandovi D’Este, je upřímně… řekněme to takto, jsou věci které nemají patřit nikomu, mají být pomníkem. Nějaké „státní vagony“ by se mohly hodit, jenže by musely být schopné minimálně rychlost 200km/h, aby to mělo smysl. Bylo by velmi zajímavé srovnat náklady na přivěšení vládního speciálu na běžný vlak a letadla či kavalkády.

      • To máte pravdu,náklady by byly daleko nižší…nesedí mi ta rychlost,nejsem příznivcem takových rychlostí,stačí V max 160 km…Navíc,takový vůz by nesměl být zařazen hned za mašinu pro případ nehody-viz Studénka ad.,1 vagon dopadne vždy nejhůř…

        • Pardon,zapomněl jsem na tečku za jedničkou-tedy 1.vagon za mašinou.Děkuji za pochopení.

        • Tečka sem, tečka tam, to je jedno 🙂

          Vycházím z toho že pokud jsou to vozy na mezinárodní provoz mohou se dostat na vlak, který se bude pohybovat po VRT, brzdit mezinárodní vlak kvůli pár papalášům je hloupost, proto by měly být schopné této vysoké rychlosti. Myslím že i Orient Expres má podvozky na 200, ale nejsem si jistý, Majestic Imperator má Vmax 160, ale přece jenom se bavíme případně o několika nových vozech, ne o reko 100 let starých vozů.

          Problém nastane pokaždé pokud máte úvrať, konec vlaku asi není také bezpečný, to by řešil jeden ochranný vůz, ale to je zase komplikace finanční. Navíc musí být řazen tak aby nenarušoval běžné fungování vlaku.

    • Předem i zadem se omlouvám, že také odbočím od tématu zajímavého článku.

      Ale nemohu si pomoci – tím prvním, co si představím jako ideální prezidentský vůz pro to, co nyní dřepí na hradě, je dobytčák…

    • Tak lůžkové nebo lehátkové vozy..?? “ Spací“ je dost nepřesný výraz.Navíc,lehátkové vozy poslaly ČD do šrotu,pár jich vlastní ČD Cargo.Pro pohodlí by byly ale nejlepší Pulmannovy vagony.

    • Jestli by nebyl levnější karavan a nebo oprášit myšlénku Zemáka.:D 😀 Jen ať si ty výlety cálují ze svého.

Newsletter

Partneři


Výběr editora