Po Brně bude stačit pro cestu vlakem pípnutí kartou, začíná poslední etapa modernizace odbavení

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Automaty na jízdenky budou vybaveny všechny jednotky Moravia.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

A teda klasická jízdenka přes aplikaci Můjvlak už nepůjde? aspoň v době kdy jsou provozovatelem ČD?

PvvS

Čistě pro JMK ne. Tam jen IDS .

Tukan

Takže to znamená že:
1. Na nádraží se umístí validátory, které umožní nákup jízdenek kartou a normálně penězi a také to bude klasický označovač.
2. Do Ibalginů se nakoupí validátory, které budou v Brně fungovat jak Pípni a jeď a zároveň v nich půjdou po celém kraji koupit jízdenky po celou republiku?

Chápu to dobře?

Každopádně je škoda, že Pípni a jeď nebude fungovat ve vlacích po celém kraji, když vlaky budou tou technologií vybaveny.

Domis

Ani 1., ani 2. nezaplatíte „normálně penězi“, ale všechno bude jen na kartu.
Ad. 2 – jízdenky pro celou republiku se myslí SJT.

Karl Von Bahnhof

Pípni a jeď se mi líbí a občas to využívám. Oceňuji hlavně propracovaný systém, ve kterém lze třeba ušetřit (okružní jízdy, pípnutí těsně před hodinou) a hlavně není třeba shánět drobné, trafiky a automaty pro papírové jízdenky. Co se mi ale také stalo: jel jsem šalinou a při nástupu pipnul. Při přestupu na bus jsem pipnul znovu. Jelikož byl čas a strojek jsem měl hned u sedadla, chtěl jsem pro zajímavost zkusit funkci „informace o kartě“. Když jsem načetl informace, s hrůzou jsem četl na displeji, že na kartě není jízdenka. Jel jsem jen dvě stanice a pípal jsem před… Číst vice »

Anatol J.

Ano přesně tak, a co hůř, když je revizor de*** a když nazná, že se mu nelíbíte, srazí vás na zem. A kumpáni mu to dosvědčí, že je to jinak….. Proto u nás v ČR této technologii říkám ne. Pokud nemám důkaz, že jsem skutečně zaplatil, tak říkám NE.

PvvS

A Policie tam byla ? Nebo to je opět jen pohádka pro web ?

Luboš Beneš

Každý má v kapse mobil, většina ho má chytřejší než jsou sami a my řešíme označovače?! Co zkusit něco odpovídajícího době a technologiím? Už jen první krok, kdy někde pochopili, že lítačky a plzeňské a jiné karty už nejsou ten správný bussines (teda jak pro koho, že…).

Jiří Kocurek

Což mi připomíná, že se mi nedávno málem vybil, když jsem byl na poště a potřeboval…
Nemálo lidí ale přikládá ke strojku právě ten mobil… s nahranou platební kartou. Jestli je něco univerzální, tak tohle. A předplatní jízdenku na rok to umí taky, takže pípání se řešit nemusí.

Jan Pytela

Takže se snad konečně dostaneme do stavu, kdy nebude potřeba lozit za stánek s trdelníkem, pokud si chcete na 1. nástupišti označit jízdenku :)) A automat je teď vlastně jen na nástupišti šaliny.

M19

Na 1. nástupišti jsou normálně označovače, stejně jako na 5. a 6.

Jan Pytela

narozdíl od n. 2-4 jsou ale fakt umístěny nešikovně.

M19

Tam jsou také. Byl jste někdy v Brně?

Libor

Jsou tam, ale z budovy vyjdete na 1. nástupiště, podíváte se vlevo a vpravo a označovač nikde. Tak jdete hledat a najdete jej u stánku s trdelníkem. Ano, ještě je na druhé straně ale ten je platný jenom když jedete z 702 nebo 5. a 6. nástupiště, ale to o něm musíte vědět, že tam je, že se nebudete muset vracet jinam.

Anatol J.

Jo jo, tohle doporučuju v případě, že víte, že jste si pípli, ale revizor vás začně urážet že on nic nevidí, a že jste socka, a že jedete na černo a shodí vás na zem……to je pak skvělý zážitek, který by se ovšem v případě klasické jízdenky prostě nestal. Takže já jsem díky tomuto zážitku přestal MHD jezdit…. (nejednalo se o Brno, ale jiné město v čr s „povinným“ pípáním)

Kleist

Musíte počkat až vám to ten validátor potvrdí, nebo si může te stále koupit lístek normálně (ale to záleží v jakém městětě to bylo). PS pokud vás někdo doslova shodil (a nezhazoval jste vy jeho) tak na něj podejte trestní oznámení.

Jiří Kocurek

Jaké povinné pípání? Mám roční a rozhodně nepípám. Krom toho to v Brně papírové lístky žere, když na nich trváte.
A pokud vás revizor srazil na zem, tak policajty a záznam z vozidla.

Vojtech

Přesně toto se mi v Brně stalo. Zároveň k tomu promo na UBER a holt MHD jen v Praze

býv. cestující

Jo jo, tohle doporučuju v případě, že víte, že jste si pípli, ale revizor vás začně urážet že on nic nevidí, a že jste socka, a že jedete na černo a shodí vás na zem……to je pak skvělý zážitek, který by se ovšem v případě klasické jízdenky prostě nestal. Takže já jsem díky tomuto zážitku přestal MHD jezdit…. (nejednalo se o Brno, ale jiné město v čr s „povinným“ pípáním)

býv. cestující

Jo jo, tohle doporučuju v případě, že víte, že jste si pípli, ale revizor vás začně urážet že on nic nevidí, a že jste socka, a že jedete na černo a shodí vás na zem……to je pak skvělý zážitek, který by se ovšem v případě klasické jízdenky prostě nestal. Takže já jsem díky tomuto zážitku přestal MHD jezdit…. (nejednalo se o Brno, ale jiné město v čr s „povinným“ pípáním)

abc123

Nestačí to napsat jednou a ne 3x?
Existují i dlouhodobé kupóny.

Anatol J.

To byl neúmyslný omyl. Dlouhodobý kupon pro ty, co jednou třeba 1x měsíčně??

Geralt

Nelíbí se mi tenhle trend služeb typu Pípni a jeď. Je to zneužívání platebních karet k nečemu, k čemu vůbec nejsou určené, a současně já jako cestující nemám v ruce absolutně nic v případě jakéhokoli sporu. A je to vůbec legální – není náhodou ze zákona dopravce povinen vydat jízdenku (ať už na papíře nebo v PDF)?

Jiří Kocurek

platební karta nemá sloužit k zaplacení jízdného?

Geralt

Jenže vtip je v tom že tou kartou jízdné neplatíre, minimálně v okamžiku jízdy. Ten systém vám to naúčtuje až zpětně. Stejně tak neplatíte nic revizorovi, který kontroluje jestli jste si pípnul. Platební kartu nemáte používat s ničím jiným než platebním terminálem, tj. ani s tou revizorskou POPkou. Správný postup je to jak to má DPP – miniaturizovaný jízdenkový automat na karty, který vám vydá jízdenku na kousku čtenkového papíru.

PvvS

A to použití karty pouze s terminálem je psáno kde ? To bych se ani nedostal k některým bankomatům, který jsou krytý dveřma s čtečkou karet.

M19

Vtip je v tom, že platby typu „Pípni a jeď“ podporují samotné karetní asociace. O vydání potvrzení o platbě si lze dodatečně požádat.

Jiří Kocurek

Takže zpomalíme odbavení cestujících jen proto, že takto je to šotosprávně, neboť si to někdo usmyslel?

Petr Novák

To není šotosprávně, ale bankéřsky správně. Akorát, že ani v tom bankéřském světě už tato demagogie neplatí, neboť i samy banky a karetní asociace tento způsob využití karet podporují. Takže pán by se asi měl z minulého století konečně přesunout do roku 2023 😉

Jiří Kocurek

Nepadlo to už dávno se zavedením offline transakcí, kdy se při placení přes teminál nemusí tento spojit s bránou vydavatele karty ihned?

Juraj

Doklad lze samozřejmě jednoduše získat z webu, v Ostravě to tak dělám roky.

A jinak je to samozřejmě nesmysl. Co třeba hotel, který si na kartě udělá nezaúčtovanou blokaci při check-inu, ale za pobyt platím až na jeho konci?

Jirka

Ihned po pípnutí Vám KORDIS naúčtuje 1,- CZK, což vidíte jako notifikaci v Google Pay nebo v karetních blokacích ve svém IB, takže rozhodně něco v ruce máte, tak nemelte kraviny.

Swariner

No to víte, papír je papír… Jeden můj kolega doteď dělá daňové přiznání ručně na papíře a se sčotem. A není to tak dávno, kdy platil papírové složenky zadáváním platby v bankomatu.

Kleist

Všechny zastávky v IDSJMK budou vybaveny oznamovači, které umožní platbu kartou a některé navíc automaty na mince, rozumím tomu správně? Pokud ano jak to bude pořešeno proti vandalismu? (Když dnes musí být označovače v takové kovové krabici a některé zastávky se nachází doslova uprostřed lesa) Zůstanou otevřeny pokladny na nádražích nebo se budou ve velkém rušit? Zůstanou v Moraviích průvodčí? Budou vybaveny tratě kde budou jezdit Moravie označovači? Pokud ano kde si budu muset koupit lístek abych neplatil přirážku nebo pokutu? Nebude to vyvolávat zmatek jestli si lístek koupit ve vlaku, na nástupišti nebo na pokladně? Nebylo by lepší prostě… Číst vice »

M19

O čem to mluvíte? Označovače jízdenek jsou až na výjimky na všech vlakových zastávkách. Tam kde ne označí lístek ručně průvodčí. Terminály na Pípni a jeď bude v těch jednotkách, stejně jako je nyní jsou v jiných dopravních prostředcích. Lístek si zaplatíte buď kartou na terminálu, koupíte přes internet v e-shopu nebo na nádraží. Nic se nemění, jen rozšiřuje možnost.
Nebylo by lepší o tom něco vědět, něco psát? I o Poseidonu, který je normálně funkční po registraci.

Kleist

Přečtěte si znovu článek a pořádně Nakupuje se: 1) 100ks Označovačů do autobusů (normální označovače do busů, nic nového) 2) 300ks Označovačů na NÁDRAŽÍ ( výměna označovačů na nádraží nebo nástupištích, které budou umožňovat nákup jízdenky kartou + v Brně budou umožňovat službu pípni a jeď, jízdenky netisknou) 3) 76ks Automatů na NÁDRRAŽÍ ( automat na nádraží místo pokladny na mince a kartu, bude tísknout jízdenky) 4) Automaty do JEDNOTEK MORAVIA ( automaty na prodej jízdenek na mince a kartu, budou tisknout jízdenky. Nebojte, dekodovat ty informace mi taky trvalo chvilku 😀, jde mi o to jestli by nebylo lepší… Číst vice »

Kleist

Prakticky to pípni a jeď bude vypadat tak že pípnete na nástupišti před nástupem do vlaku a odpípnete znovu na nástupišti po výstupu vlaku. Normální nákup jízdenek bude vypadat tak že si lístek koupíte buď na nástupišti dopředu (kartou) anebo ve vlaku u průvodčího (hotovostí nebo kartou pro cesty mimo IDSJMK [například Žabčice – Praha], u Moravií bude místo průvodčího automat). Pokud na nádraží bude automat či pokladna možnost nákupu jízdenky ve vlaku odpadá (a to jak v automatu tak u průvodčího). Některé informace jsem si zde musel doplnit avšak moje 2 předešlé příspěvky vycházejí z článku. Jen mám strach… Číst vice »

Petr Novák

Zrovna tohle by měl vyřešit nový tarif, který má platit od března. Podle něj má jízdenka začít platit až od reálného času odjezdu vlaku a ne od času označení. Alespoň takto to slibovali v médiích. Jestli tento slib dodrží, to už je jiná otázka.

M19

Možná byste si tam neměl dodávat vlastní dojmy… 😉 1) 100 ks validátorů do autobusů, tedy do těch co zajíždějí do zony 100+101, nahradí současné označovače, ty jsou ve všech autobusech v rámci IDS JMK, krom MHD Brno, tam už validátory jsou jak v autobusech, tak trolejbusech a tramvajích. 😉 2) Ano označovače už tam jsou, jak nyní přiznáváte, s vandali žádný velký problém není, teď se jen vymění za validátory a budou umět i prodat jízdenku. 3) Na nádraží se rozšíří automaty, aby bylo možno zakoupit lístek i mimo provozní dobu pokladny. Co myslíte budou brát i bankovky? Víte… Číst vice »

Kleist

1) Souhlasím 2) Ty označovače (z plastu) jsou schované v boxu (z kovu), kvůli vandalismu. Tím že se dodají ty nové s displejem nebudou moc být uložené v tom stávajícím boxu a bude potřeba buď vyrobit nový box (přesto však pujde rozbíjet displej), anebo je vystavit riziku vandalů. 3) Zaměnil jsem mince za bankovky. 4) V moravich žádné pípni a jeď nebude, to bude v těch validátorech na nádražích (viz bod 2). Automaty v moravich v budoucnu náhradní práci průvodčího. Nebylo by lepší mít buď plnohodnotný automat s označovači buď ve vlaku, anebo na nástupišti? Ne pro některé lidi na… Číst vice »

Petr Novák

Není žádný velký problém s vandaly? Co prosím? Člověče, byl jste vy někdy na nádraží s označovačem, ať už IDS JMK, nebo PID? Pokud byste byl, tak byste tuto hloupost fakt napsat nedokázal. Ono se totiž stačí podívat, jak ty označovače vypadají. Pokud ty validátory nebudou v nějaké vandaluvzdorné krabici, tak vydrží funkční tak maximálně jeden den a to ještě kdo ví jestli.

M19

Vypadají naprosto normálně. Jako označovače. Vaše dojmy nejsou fakta a pokud je vaší jedinou argumentací trapný pokus o dehonestaci, tak to svědčí hlavně o vás.

Petr Novák

Začínám vážně pochybovat, že jste někdy na nějakém tom nádraží fyzicky byl a ty označovače si prohlédl. Počmárané, posprejované, oškrábané, ale i prokoplé…Pod pojmem „vypadají naprosto normálně“ si já tohle rozhodně nepředstavím.
A pokud se lidé takto chovají ke klasickým označovačům, jak myslíte, že se budou chovat k validátorům, které budou na takové chování citlivější? Pokud nebudou mít nějaké silné antivandal provedení, pak se skutečně obávám, že nepřežijí ani první noc.

M19

Označovače na hlavním nádraží jsou normálně funkční, stejně tak i na jiných v Brně. Nepotřebuji si nic prohlížet, normálně je používám. Počmáraný označovač jsem už roky neviděl. Kdyby byly ve stavu, který popisujete, tak by moc nefunkční nebyly a oni jsou. Vaše doměnky zaměňujete za fakta (což je zjevné i po shlédnutí jiných diskuzí na tomto serveru). Možná, že tam u vás nic nefunguje, ale co jste si zvolili to tam máte. To ovšem neznamená, že je tomu tak všude.

Petr Novák

Domněnky jsou spíš ty vaše kecy. Nevím, kam jezdíte, ale já takto poškozených označovačů vidím dost a dost. Podívejte se třeba na Lesnou nebo do Řečkovic jak tam ty označovače vypadají. A to, že jsou funkční je pravě jen díky tomu, že jsou v bytelné ochranné krabici. Ale takto dokonale ochránit validátor bude mnohem problematičtější a nákladnější. Takže laskavě přestaňte urážet a ta fakta místo domněnek si zjistěte vy, protože vy jste tu ten, kdo zaměňuje fakta za domněnky, ne já.

Domis

Kleist:
Článek není přesně napsaný, o to hůř ho interpretujete.
ad 1) zřejmě by to měly být ty chytřejší validátory, co umožní „pípni a jeď“ i v regionálních linkách na území Brna. Normální označovače papírových jízdenek tam jsou teď, ty si kupují sami dopravci
ad 2) správně
ad 3)+4) … to jste smíchal hrušky s jabkama. Nakupuje se 76 ks automatů do krajských Jednotek, na nádraží se nekupuje nic. Automat bude navíc jen na karty, žádné mince.

Kleist

Ok, díky za objasnění. Jsem zapoměl že v těch čtyřvozových budou 2 a v dvouvozových 1, proto jsem si to nespojil.

Petr Novák

V JMK už není moc pokladen k rušení. Zůstaly už jen na těch největších nádražích a přestupních uzlech. A pokud by zrušili i to, tak by lidé asi moc nadšení nebyli, protože ne každý to umí s moderními technologiemi. Navíc, pokladní umí i poskytnout informace, které z automatu nedostanete.

Vojta

Z lesních zastávek typu Radostice, Omice, Jestřabice už zmizely označovače před nějakou dobou (v Omicích už nejsou dlouho, z dalších he asi stáhli při rozšíření na Uherskohradišťsko. Tam se to bude asi řešit ve vlaku jako teď.

David

Proč nebude pípni a jeď funkční v celém IDS ale jen na území Brna? Když už tam ta technologie je, proč ji nerozšířit na celé území?

Kernteriér

Protože by se v regionu musel odpípávat každý výstup, což by znamenalo instalaci 2 validátorů do každého autobusu, a navíc by to zdržovalo výstup.

David

Myslel jsem u vlaků, kde bude jednak menší výměna cestujících jak v Brně a jednak „pípací“ validátor na každém nástupišti.
Ale možná by to prostě vnášelo zmatek do systému, že by pípni a jeď platilo jen ve vlacích a ne v busech a smazávalo by to pak výhody IDS. Nicméně doufám, že se časem dočkáme tohoto systému v celé síti.

M19

V první řadě je to otázka kvalitního pokrytí mobilním signálem, v druhé řadě peněz, nejen na pořízení validátorů, ale i na dostatečnou výpočetní kapacitu datového střediska a jeho provoz. Pak už tomu nic nebrání.

Kleist

1 a 2 bod už bude splněný a 3 částečně. (Jsou to stejný validátory jak ty na klasickou platbu kartou, taky potřebují signál)

Vtvt

Myslím, že nádražáčtí odboráři puknou vzteky. Viz jejich dřívější snaha aby byly dotovány všechny pokladny ČD. https://zdopravy.cz/zeleznicni-odborari-pisi-ministrovimierovi-kvuli-rychlikum-kvuli-balkanskem-zpusobu-i-ohrozeni-1-700-mist-64607/ V Trutnově pokladna ČD loní prodala v průměru denně 72 jízdenek a proto jí nestačila marže z jízdenek, nýbrž tato pokladna vyžadovala dotaci od daňových poplatníků prý cca 3,5 tisíce Kč denně. Kdyby radši odboráři se zamysleli nad podivnými zakázkami (za působení pána Bc.,. jež vynikal asi leda v tom, že v tom šu*al pání, která z šéfovské pozice na ministerstvu „hlídala“, aby firmy pana nemajitele dál čerpaly dotace). Za dotyčného totiž firma ČD si od dvou firem koupila práci několika set externích… Číst vice »

Mengo

Byl jsi nekdy u pokladny v Trutnove?? Ze pises takove blbosti.

Vtvt

Máte pravdu, myslel jsem Turnov.

Doctor

Fajn, vážený pane. Takže servis zákazníkům zajistí aplikace, popř. automat, dobrá, já také nejsem proti pokroku a racionalizaci. Potom si ale také uvědomte, že žádná pokladna = žádná čekárna. Vcelku běžná ( a pochopitelná ) praxe. Ve větších uzlech to bude docela pruda, čekat v mrazu pod přístřeškem. Možná i o tohle v Trutnově šlo …

55p

nekrmit

Doctor

… je to rebel !

M M

Takhle to být nemusí. Třeba v Žabčicích došlo před pár lety k uzavření pokladny (dříve byla otevřená jen cca do jedné a čekárna taktéž), ale na dveře nainstalovali dálkový zámek, takže sice jízdenky koupit nelze, ale čekárna je otevřená daleko déle, než předtím.

Vtvt

Předřečník mluvil o čekárně ve větších uzlech. A v těch nádražích má SŽDC své odborníky. Teď jen, aby za tu službu SŽDC (=otevřít čekárnu a v zimě trochu topit) pasažéři zaplatili v jízdném dopravcům.

Osobně si myslím, že v případě některých čekáren je cestou převod nádraží na obec, aby tato pronajala místním např. na provoz železářství nebo nějakého jiného „jednoduchého“ obchodu jako přivýdělek pro penzisty.

Eventuelně nádraží pronajmout na dlouhodobý nájem k bydlení, s tím, že povinností nájemníka by bylo část nájemného „platit“ tím, že bude čekárnu uklízet.

Chada

Píšete blbosti. Jednalo se o pokladnu v Turnově.

Vtvt

OK.

Jarda

půjde tam odčipnout jízdenku v jejich appce?

M19

???

Petr Novák

A k čemu by tohle, prosím pěkně, bylo?