Po Anglii znárodnil železniční koncese i Wales, příčinou je covid
Systém, ve kterém dopravci obsluhovali na komerčním základě soubory, pro které měli licenci, končí po téměř čtvrtstoletí
Velká Británie dává sbohem koncesnímu systému na železnice. Poté, co byl loni na jaře ukončen v Anglii (což bylo definitivně potvrzeno v září), se s ním dnes rozloučil i Wales. Železniční soubor Wales and Borders, který zahrnuje Wales a přilehlá anglická hrabství, převzal státní dopravce Transport for Wales Rail.
Velšská vláda tento krok anoncovala už v říjnu; sáhla k němu kvůli prudkému propadu počtu cestujících v důsledku covidové nákazy. Záměrem vlády je zajistit „dlouhodobou finanční stabilitu pro budoucnost železnice“.
„Naše železniční doprava je zásadní aktivum, které musíme ochránit. Od začátku pandemie jsme poskytli železnici významnou finanční podporu, abychom udrželi vlaky v provozu. Pokračující pandemie vyvolala větší potřebu veřejné kontroly,“ uvedl velšský ministr hospodářství a dopravy Ken Skates.
Podle něj převzetí železniční dopravy pod křídla státu mimo jiné zajistí další investice do nových vozidel. Velšská vláda chce také větší integraci veřejné dopravy, která má vylákat lidi z aut. „Tento krok také zajistí, že budeme i nadále poskytovat osobní železniční dopravu v celé síti, chránit pracovní místa a zlepšovat služby,“ doplnil šéf Transport for Wales Rail James Price.
Systém, ve kterém dopravci obsluhovali na komerčním základě soubory, pro které měli licenci, končí po téměř čtvrtstoletí. Mění se fakticky na brutto model, tedy že stát přebírá riziko tržeb. Brutto model využívá i řada krajů v českých zemích. Licenci na železniční dopravu ve Walesu mělo dosud konsorcium KeolisAmey Wales.