Plzeňský železniční uzel zrychlí štíhlá výhybka, teprve třetí v Česku
Stavba přesmyku domažlické tratě. Pramen: Swietelsky Rail
Stavba přesmyku domažlické trati v Plzni finišuje. Na 1500 metrech trati z Plzně na Domažlice v městské části Skvrňany jezdí
No ono je potřeba rozlišovat, co je to za výhybku. Zde spojuje dvě traťové koleje do jedné, tj. pojedou v ní do odbočky všechny vlaky jednoho směru. Přijde mi, že SŽDC teď více dbá na dodržování normy, kdy pro traťové koleje platí přísnější podmínky – náhlá změna nedostatku převýšení pouze 85 mm, nad 120 km/h pouze 60 mm – to je taky důvod, proč je ve Stéblové a Poříčanech pouze 120 km/h a ne 130 km/h. Výhybka 1:18,5-1200 tedy vyhovuje pro 100 km/h jen pro zhlaví (spojky, předjízdné), ale pro traťové koleje ne. No a že někde jsou spojky jen… Číst vice »
Tak 130 leda že je přes Poříčany v přímé 130.
To máte pravdu, ale nebylo tomu tak vždy. Když se v Poříčanech „udělal koridor“, tak tam tenkrát byla 1:18,5-1200 s odbočkou z druhé koleje do druhé (rovně do nulté), takže tou stovkou do odbočky byla hoblovaná víc než je zdrávo. Pak tam dali místo ní první opravdu štíhlou na 120 km/h. No a ty spojky – pokud jsou jenom pro občasné výluky, tak to je v pořádku, ale když na nich výpravčí zkouší předjíždění pomalého vlaku zpožděným rychlíkem, tak to je potom spíš parodie. A samozřejmě, že lepší je nemít žádné zpožděné rychlíky (a tím ani potřebu zkoušet takovou divočinu).… Číst vice »
Nechci kecat, ale pro osovku 4,75 m mi vychází mezipřímá cca 31 m, což vyhoví mezní hodnotě pro 120 km/h, při 5 m je to 38 m, což vyhoví minimální hodnotě pro 130 km/h (ne pro traťové koleje, ale pro spojky ano).
S tím předjížděním samozřejmě ano, i když s rosoucím zatížením trati možnosti předjíždění klesají, ale na druhou stranu je mimo názor, že by štíhlé spojky měly být úplně všude, což zde dost diskutujících naznačuje…
A odbočky s intenzivní nákladní dopravou (třeba Parník, Blatov…) se počítají jako traťové koleje nebo je to stejná kategorie jako předjízdné koleje a spojky?
Ještě je oboustranná výhybka na 120 km/h v Lipové u Chebu, sice jen pro naklapečky (klasika 110), ale to jen kvůli navazujícímu oblouku.
Jen tak ještě na doplnění k té Stéblové – zatímco k Rosicům je tedy veksl na 120, na druhé straně je jen jedna spojka, a to na 50. Druhá chybí úplně. Takže na jižním zhlaví se přejede mezi TK 120 a za stanicí musí zašlajfovat na 50, nebo spíše opačně…. Opravdu nepochopitelné…
Fotky zhlaví směr Opatovice:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Steblova_-_zhlavi_smer_Opatovice_n._L/
Už moc fantazírujete, ta 120 tam je proto abyste od Pardubic nemusel ze 100 zpomalovat na třeba 80 a hned se zase rozjíždět, jelikož od Pardubic přijedu 100 po 1. Traťové plynule bez zpomalení projedu na 2. Staniční a dále pokračuji do Opatovic a zrychlují až na 160 po 2. Traťové, opravdu tam všechny vlaky nejezdí 1 – 2 – 1 či opačně a opačně 50 z 1. Nevadí, protože většina vlaků stejně pokračuje po 1. Staniční.
No , zajímalo by mne , jaká je rychlost před a za výhybkou. Upřímně řečeno, dovedl bych si takovou výhybku spíše představit na desítkách jiných míst v republice , než zrovna na kraji Plzně a ještě k tomu ve směru od Domažlic…
[url=https://ibb.co/8KsKsdF][img]https://i.ibb.co/8KsKsdF/Sn-mek-obrazovky-2019-08-28-v-10-34-13.png[/img][/url]
Prosím. Snad už nebudou blbé kecy 🙂
https://ibb.co/8KsKsdF
Díky za tabulku. Takže se potvrzuje moje hypotéza , že vlaky do odbočky touto výhybkou hodně , hodně a hodně dlouho 130 km/h jezdit nebudou.
To ne, ale 105/110 (V130/V150) určitě jo a tam je použité této výhybky logickým důsledkem.
Takže tam měli dát speciální výhybku na 110 km/h nebo o co Vám vlastně jde?:D
No, hlavně že na těch úsecích hlavních tranzitních koridorů, co se modernizují v poslední době, jsou mezi TK dávány spojky na 50 km/h. A to je v hlavních klejích třeba i ta vmax 160… Stéblová i ta Plzněn je proto zcela nepochopitelný výstřel mimo a zbytečné náklady navíc…
Nebývají tam spíš kolejové spojky na 80 km/h?
Ne, nebýají. Dříve se tam dávaly, pak zjistili, že je drahá údržba, tak tam dávají jen na 50. Na vyšší v jen výjimečně…
Dávaj se na 60.
Nemyslím si, že je to u Stéblové zbytečné, když do Opatovic pokračuje trať na 160 km/h a zdvojkolejněna má být pak celá z Pardubic do HK
Přesně , rána do černého :-). Když sleduji různé modernizační akce v celé republice, kolikrát musím kroutit hlavou. Tam, kde to po modernizaci přímo volá… to nikoho nezajímá. Ale tam , kde je to úplně jedno , zda se bude či nebude modernizovat, tam se sypou těžké prachy. Kolikrát si říkám kdo a za jakých předpokladů o něčem podobném rozhoduje. Nebo je to spíše o tom , jaký region má jak vlivného politika a spíše o racionalitě je to o přetlačování politiků nebo lobby stavebních firem ? Respektive jako stavbaři by se mi hodila taková a taková zakázka a tak… Číst vice »
Se vším souhlas, ale přesto – není tahle „koridorová“ stavba (stejně jako Stéblová) spíš na straně těch prioritních? Tím samozřejmě nevylučuji, že se ty výhybky nevyplatí a taky že nejsou prioritnější stavby, ale zároveň se po celé ČR dělá mnoho méně důležitých modernizací…
Možná Vás to překvapí, ale tohle je taky „koridor“;-) A Stéblová taky není zas tak špatná volba vzhledem k nedostatečné kapacitě trati a lenosti rychlíkových vozidel (843). Ale uznávám, že vzhledem k dalšímu pokračování modernizace (za Stéblovou, resp. za Novou Hospodu) asi ani jedna výhybka by nějakou cost-benefit analýzou nevyšla jako rentabilní…
Samozřejmě že vyšla. Nová Hospoda – Stod V=200 km/h, R=2500m.
Ale vlaky jedoucí na novou trať tu výhybku asi moc používat nebudou, ne?
Plzeň–Mnichov JE hlavní koridor.
Hlavně ta výhybka je tam jen dočasně, než se půjde s druhou kolejí dál.
Pak to dává úplný smysl a vůbec nevím, o čem se tady diskutuje…
Zrychlení (úspora času) v řádu několika málo desítek vteřin se vyplatí ?
Co je to za hloupou otázku?
https://ibb.co/8KsKsdF Chápu, tohle jsou moc nízké rychlosti pro výhybku na 120…
Nevyplatí. Zato opětovný rozjezd z 50 km/h (nebo rovnou 40 km/h protože takové byly vždycky?) nespotřebuje žádné palivo a už vůbec ne za desítky tisíc Kč ročně.
To bezpochyby, ale o tom v nadpisu ani v článku není ani písmenko.
Takže chcete důvodou zprávu, což?
Mám tu pár fotek toho štíhlého vekslu ve Stéblové. Z fotek je vidět, že se víc jak kilem projíždět reálně nedá. Ve směru z HK je tam dokonce to kilo oficiálně. Od Rosic je rychlostník 120 km/h těsně před vekslem…
Odkaz na fotogalerii:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Stihla_vyhybka_pro_120_km_h_Steblova/
Hezké fotky! Ale nechápu, k čemu tam je, a už vůbec ne, k čemu bude, až zdvojkolejní zbytek tratě. Ten odvrat je ale luxusní – to se teď takhle běžně staví kolejnice obložené pískem?
Ona tam bude navěky i po zdvojkolejnění? Nebo se tam mělo snad dát nějaké provizorium na 10 a více roků?
To nevím. Oni ji tedy za pár let demontují a položí jinde? Kdyby tam dali normální stovkovou R1200, tak k ní pak mohli dodat druhou a mít spojku na 100 km/h. To by snad nebylo až takové provizorium. Ale pokud se to okolo v dohledné době zrychlí, tak O.K.
Tak jsem to pochopil, že to je putovní kousek, který se pak zase použije někde jinde. Možná je lepší dělat provizorium na traťovou rychlost, idkyž to bude o něco málo dražší, v tomto příapdě jen jiný tvar výhybky. Jednak se pošetří energie, druhak i brzdy a zatřetí… kolik že to stálo, to levnější provizorium? 30 mega a dva týdny neplánovaně zavřená trať?
Tak se nedivte když v tom místě směrem na Pardubice začíná traťová rychlost 100 km/h, že je přes ní jen 100 km/h.
No a právě proto je právě na místě ta otázka, k čemu tam ta výhybka je. Při pokračování zdvojkolejnění se stejně bude celeé zhlaví předělávat, to k ní dopní protikus a bude tam takováto velmi rychlá spojka mezi TK??? Bylo by to pochopitelně super, ale bude to skutečně tak? Jinak tam totiž opravdu nemá smysl…
a není to třeba tak, že tam je stihla vyhybka na tech 100?
K čemu tam je? Rozhazuje vlaky z jedné kojele na dvě. Vpravo tento, vlevo tamten, henten taky vpravo, a včílkaj zas vlevo. Ještě se tam nic nevysypalo, tak to asi dělá dobře.
Ta výhybka je na 130, ne na 120. J65-1:26,5-2500-PHS umožňuje 130.
Výhybky s poloměrem odbočné větve 500 m taky umožňují 65 km/h a používají se na šedesátku. Spíš se divím, že se víc nepoužívají transformované oboustranné výhybky – obzvlášť v případech, kdy rychlost v přímém směru a do odbočky se moc neliší (třeba u ztrojkolejňování jako v Poříčanech).
65 se neumí návěstit, proto se tam 65 jezdit nemůže.
65 se dá jezdit, pokud to bude traťová rychlost jako třeba v České Lípě.
docela mě zajímá kdy dojde na ty výhybky v Prosenicích na 160 do odbočky
Brzy, dnes zrovna vypsali soutěž.
Soutěž byla vypsána už v červnu…..
Máte pravdu, dnes jen na BOZP.
Stále jsem nepochopil, proč tam bude 160 do odbočky, když je tam max 130 po rovných a asi i zůstane, když je celá stanice v oblouku.
Mne by také zajímalo , kdy ve stanicích na tratích , kde se pravidelně křižuje a kde se jezdí více než 80 km/h budou výhybky alespoň na 60 km/h….
V roce 2016 se chlubili, že v příštím roce (tedy 2017).
https://www.koridory.cz/prvni-ceska-vyhybka-pro-vrt/
To bude drahý, až ji někdo řízne 🙂
Co se stane, když se řízne přestavitelný hrot srdcovky? To je komplet na odpis?
Mno furt to vyjde levněji, než kdyby to byla výhybka na 40 km/h a někdo ji říznul v 80 km/h. To by asi vykolejil a následná škoda … u Mariánek to byly jenom cibule. Chtělo by to už konečně zabezpečovač.
U Mariánek to nebylo říznutí veksle.
Teprve třetí? Ty první 2 jsou kde?
Poříčany,Stéblová
Díky, o té v Poříčanech jsem věděl, tuším na 130, ale o té druhé ne. A už vůbec jsem netušil že jsou jenom 2.
Konstrukčně je na 130, ale 130 nemumíme návěstit, tak 120 reálně.
Něco mi říká Poříčany.
Jedna je v Poříčanech na Pečskym zhlaví, ta další nevim 😌
Ve Stéblové.
Jedna je v Poříčanech, ale ta druhá nevím.
A co za uvalama od prahy? Tam jsem taky viděl při přejíždění v rj videl 120 na obrazovce
100.
a až se bude stavět na Domažlice tak ještě nějaké přibudou
V Poříčanech je dokonce přes ni návěstěno odbočkou 120 (na posledním autobloku žlutá 12 a na vjezdu bílá 12). Tady bude ze všech směrů volno.
Jak je to návěstěno ve Stéblové, víte někdo?
Vzhledem k traťové rychlosti, svítí na vjezdu volno .
Ve Stéblove je hlavně od Rosic az po ten veksl rychlost 100 km/h, takže reálna rychlost přes něj není vyšší než právě těch 100 km/h. Jeho užiti zrovna v tomto miste proto moc nechápu. ..
To nejspíš souvisí s plánovaným dodělánín dvojkolejný a tím i zvýšení rychlosti.
No tak potom tam ta výhybka ovšem nebude třeba.
Proč by nebyla? Při přejíždění mezi 1. a 2. se bude hodit.
Aby byla dodržena limitní hodnota délky mezipřímé ve spojce, byla by potřeba osová vzdálenost 5,85m. Pochybuji, že s tím ve Stéblové uvažovali.
Jedna je na trati z Mladé Boleslavi do Mladé Boleslavi město 🙂 :-))))