Plzeňský železniční uzel zrychlí štíhlá výhybka, teprve třetí v Česku

Stavba přesmyku domažlické tratě. Pramen: Swietelsky RailStavba přesmyku domažlické tratě. Pramen: Swietelsky Rail

Stavba přesmyku domažlické trati v Plzni finišuje. Na 1500 metrech trati z Plzně na Domažlice v městské části Skvrňany jezdí

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Schmitz

No ono je potřeba rozlišovat, co je to za výhybku. Zde spojuje dvě traťové koleje do jedné, tj. pojedou v ní do odbočky všechny vlaky jednoho směru. Přijde mi, že SŽDC teď více dbá na dodržování normy, kdy pro traťové koleje platí přísnější podmínky – náhlá změna nedostatku převýšení pouze 85 mm, nad 120 km/h pouze 60 mm – to je taky důvod, proč je ve Stéblové a Poříčanech pouze 120 km/h a ne 130 km/h. Výhybka 1:18,5-1200 tedy vyhovuje pro 100 km/h jen pro zhlaví (spojky, předjízdné), ale pro traťové koleje ne. No a že někde jsou spojky jen… Číst vice »

HonzaEM

Tak 130 leda že je přes Poříčany v přímé 130.

Martin V.

To máte pravdu, ale nebylo tomu tak vždy. Když se v Poříčanech „udělal koridor“, tak tam tenkrát byla 1:18,5-1200 s odbočkou z druhé koleje do druhé (rovně do nulté), takže tou stovkou do odbočky byla hoblovaná víc než je zdrávo. Pak tam dali místo ní první opravdu štíhlou na 120 km/h. No a ty spojky – pokud jsou jenom pro občasné výluky, tak to je v pořádku, ale když na nich výpravčí zkouší předjíždění pomalého vlaku zpožděným rychlíkem, tak to je potom spíš parodie. A samozřejmě, že lepší je nemít žádné zpožděné rychlíky (a tím ani potřebu zkoušet takovou divočinu).… Číst vice »

Schmitz

Nechci kecat, ale pro osovku 4,75 m mi vychází mezipřímá cca 31 m, což vyhoví mezní hodnotě pro 120 km/h, při 5 m je to 38 m, což vyhoví minimální hodnotě pro 130 km/h (ne pro traťové koleje, ale pro spojky ano).

S tím předjížděním samozřejmě ano, i když s rosoucím zatížením trati možnosti předjíždění klesají, ale na druhou stranu je mimo názor, že by štíhlé spojky měly být úplně všude, což zde dost diskutujících naznačuje…

Martin V.

A odbočky s intenzivní nákladní dopravou (třeba Parník, Blatov…) se počítají jako traťové koleje nebo je to stejná kategorie jako předjízdné koleje a spojky?

Josef Sandr

Ještě je oboustranná výhybka na 120 km/h v Lipové u Chebu, sice jen pro naklapečky (klasika 110), ale to jen kvůli navazujícímu oblouku.

zesp

Jen tak ještě na doplnění k té Stéblové – zatímco k Rosicům je tedy veksl na 120, na druhé straně je jen jedna spojka, a to na 50. Druhá chybí úplně. Takže na jižním zhlaví se přejede mezi TK 120 a za stanicí musí zašlajfovat na 50, nebo spíše opačně…. Opravdu nepochopitelné…
Fotky zhlaví směr Opatovice:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Steblova_-_zhlavi_smer_Opatovice_n._L/

Dominik

Už moc fantazírujete, ta 120 tam je proto abyste od Pardubic nemusel ze 100 zpomalovat na třeba 80 a hned se zase rozjíždět, jelikož od Pardubic přijedu 100 po 1. Traťové plynule bez zpomalení projedu na 2. Staniční a dále pokračuji do Opatovic a zrychlují až na 160 po 2. Traťové, opravdu tam všechny vlaky nejezdí 1 – 2 – 1 či opačně a opačně 50 z 1. Nevadí, protože většina vlaků stejně pokračuje po 1. Staniční.

V.N.

No , zajímalo by mne , jaká je rychlost před a za výhybkou. Upřímně řečeno, dovedl bych si takovou výhybku spíše představit na desítkách jiných míst v republice , než zrovna na kraji Plzně a ještě k tomu ve směru od Domažlic…

Haha

[url=https://ibb.co/8KsKsdF][img]https://i.ibb.co/8KsKsdF/Sn-mek-obrazovky-2019-08-28-v-10-34-13.png[/img][/url]

Prosím. Snad už nebudou blbé kecy 🙂

Haha
V.N.

Díky za tabulku. Takže se potvrzuje moje hypotéza , že vlaky do odbočky touto výhybkou hodně , hodně a hodně dlouho 130 km/h jezdit nebudou.

Haha

To ne, ale 105/110 (V130/V150) určitě jo a tam je použité této výhybky logickým důsledkem.

Panda

Takže tam měli dát speciální výhybku na 110 km/h nebo o co Vám vlastně jde?:D

zesp

No, hlavně že na těch úsecích hlavních tranzitních koridorů, co se modernizují v poslední době, jsou mezi TK dávány spojky na 50 km/h. A to je v hlavních klejích třeba i ta vmax 160… Stéblová i ta Plzněn je proto zcela nepochopitelný výstřel mimo a zbytečné náklady navíc…

Jiří Kocurek

Nebývají tam spíš kolejové spojky na 80 km/h?

zesp

Ne, nebýají. Dříve se tam dávaly, pak zjistili, že je drahá údržba, tak tam dávají jen na 50. Na vyšší v jen výjimečně…

HonzaEM

Dávaj se na 60.

Jirka

Nemyslím si, že je to u Stéblové zbytečné, když do Opatovic pokračuje trať na 160 km/h a zdvojkolejněna má být pak celá z Pardubic do HK

V.N.

Přesně , rána do černého :-). Když sleduji různé modernizační akce v celé republice, kolikrát musím kroutit hlavou. Tam, kde to po modernizaci přímo volá… to nikoho nezajímá. Ale tam , kde je to úplně jedno , zda se bude či nebude modernizovat, tam se sypou těžké prachy. Kolikrát si říkám kdo a za jakých předpokladů o něčem podobném rozhoduje. Nebo je to spíše o tom , jaký region má jak vlivného politika a spíše o racionalitě je to o přetlačování politiků nebo lobby stavebních firem ? Respektive jako stavbaři by se mi hodila taková a taková zakázka a tak… Číst vice »

Panda

Se vším souhlas, ale přesto – není tahle „koridorová“ stavba (stejně jako Stéblová) spíš na straně těch prioritních? Tím samozřejmě nevylučuji, že se ty výhybky nevyplatí a taky že nejsou prioritnější stavby, ale zároveň se po celé ČR dělá mnoho méně důležitých modernizací…

Panda

Možná Vás to překvapí, ale tohle je taky „koridor“;-) A Stéblová taky není zas tak špatná volba vzhledem k nedostatečné kapacitě trati a lenosti rychlíkových vozidel (843). Ale uznávám, že vzhledem k dalšímu pokračování modernizace (za Stéblovou, resp. za Novou Hospodu) asi ani jedna výhybka by nějakou cost-benefit analýzou nevyšla jako rentabilní…

Haha

Samozřejmě že vyšla. Nová Hospoda – Stod V=200 km/h, R=2500m.

Panda

Ale vlaky jedoucí na novou trať tu výhybku asi moc používat nebudou, ne?

Haha

Plzeň–Mnichov JE hlavní koridor.

HonzaEM

Hlavně ta výhybka je tam jen dočasně, než se půjde s druhou kolejí dál.

Panda

Pak to dává úplný smysl a vůbec nevím, o čem se tady diskutuje…

Premek

Zrychlení (úspora času) v řádu několika málo desítek vteřin se vyplatí ?

VRT

Co je to za hloupou otázku?

Haha

https://ibb.co/8KsKsdF Chápu, tohle jsou moc nízké rychlosti pro výhybku na 120…

Jiří Kocurek

Nevyplatí. Zato opětovný rozjezd z 50 km/h (nebo rovnou 40 km/h protože takové byly vždycky?) nespotřebuje žádné palivo a už vůbec ne za desítky tisíc Kč ročně.

Premek

To bezpochyby, ale o tom v nadpisu ani v článku není ani písmenko.

Jiří Kocurek

Takže chcete důvodou zprávu, což?

zesp

Mám tu pár fotek toho štíhlého vekslu ve Stéblové. Z fotek je vidět, že se víc jak kilem projíždět reálně nedá. Ve směru z HK je tam dokonce to kilo oficiálně. Od Rosic je rychlostník 120 km/h těsně před vekslem…
Odkaz na fotogalerii:
https://seta00121.rajce.idnes.cz/Stihla_vyhybka_pro_120_km_h_Steblova/

Martin V.

Hezké fotky! Ale nechápu, k čemu tam je, a už vůbec ne, k čemu bude, až zdvojkolejní zbytek tratě. Ten odvrat je ale luxusní – to se teď takhle běžně staví kolejnice obložené pískem?

Jiří Kocurek

Ona tam bude navěky i po zdvojkolejnění? Nebo se tam mělo snad dát nějaké provizorium na 10 a více roků?

Martin V.

To nevím. Oni ji tedy za pár let demontují a položí jinde? Kdyby tam dali normální stovkovou R1200, tak k ní pak mohli dodat druhou a mít spojku na 100 km/h. To by snad nebylo až takové provizorium. Ale pokud se to okolo v dohledné době zrychlí, tak O.K.

Jiří Kocurek

Tak jsem to pochopil, že to je putovní kousek, který se pak zase použije někde jinde. Možná je lepší dělat provizorium na traťovou rychlost, idkyž to bude o něco málo dražší, v tomto příapdě jen jiný tvar výhybky. Jednak se pošetří energie, druhak i brzdy a zatřetí… kolik že to stálo, to levnější provizorium? 30 mega a dva týdny neplánovaně zavřená trať?

Lukáš Smolka

Tak se nedivte když v tom místě směrem na Pardubice začíná traťová rychlost 100 km/h, že je přes ní jen 100 km/h.

zesp

No a právě proto je právě na místě ta otázka, k čemu tam ta výhybka je. Při pokračování zdvojkolejnění se stejně bude celeé zhlaví předělávat, to k ní dopní protikus a bude tam takováto velmi rychlá spojka mezi TK??? Bylo by to pochopitelně super, ale bude to skutečně tak? Jinak tam totiž opravdu nemá smysl…

Jen tak

a není to třeba tak, že tam je stihla vyhybka na tech 100?

Jiří Kocurek

K čemu tam je? Rozhazuje vlaky z jedné kojele na dvě. Vpravo tento, vlevo tamten, henten taky vpravo, a včílkaj zas vlevo. Ještě se tam nic nevysypalo, tak to asi dělá dobře.

Haha

Ta výhybka je na 130, ne na 120. J65-1:26,5-2500-PHS umožňuje 130.

Martin V.

Výhybky s poloměrem odbočné větve 500 m taky umožňují 65 km/h a používají se na šedesátku. Spíš se divím, že se víc nepoužívají transformované oboustranné výhybky – obzvlášť v případech, kdy rychlost v přímém směru a do odbočky se moc neliší (třeba u ztrojkolejňování jako v Poříčanech).

HonzaEM

65 se neumí návěstit, proto se tam 65 jezdit nemůže.

Josef Sandr

65 se dá jezdit, pokud to bude traťová rychlost jako třeba v České Lípě.

Martin

docela mě zajímá kdy dojde na ty výhybky v Prosenicích na 160 do odbočky

Jan Sůra

Brzy, dnes zrovna vypsali soutěž.

Lektor

Soutěž byla vypsána už v červnu…..

Jan Sůra

Máte pravdu, dnes jen na BOZP.

Dan

Stále jsem nepochopil, proč tam bude 160 do odbočky, když je tam max 130 po rovných a asi i zůstane, když je celá stanice v oblouku.

V.N.

Mne by také zajímalo , kdy ve stanicích na tratích , kde se pravidelně křižuje a kde se jezdí více než 80 km/h budou výhybky alespoň na 60 km/h….

mirekk

V roce 2016 se chlubili, že v příštím roce (tedy 2017).
https://www.koridory.cz/prvni-ceska-vyhybka-pro-vrt/

Panelák

To bude drahý, až ji někdo řízne 🙂

Martin V.

Co se stane, když se řízne přestavitelný hrot srdcovky? To je komplet na odpis?

Jiří Kocurek

Mno furt to vyjde levněji, než kdyby to byla výhybka na 40 km/h a někdo ji říznul v 80 km/h. To by asi vykolejil a následná škoda … u Mariánek to byly jenom cibule. Chtělo by to už konečně zabezpečovač.

HonzaEM

U Mariánek to nebylo říznutí veksle.

Pitrys

Teprve třetí? Ty první 2 jsou kde?

Martin

Poříčany,Stéblová

Pitrys

Díky, o té v Poříčanech jsem věděl, tuším na 130, ale o té druhé ne. A už vůbec jsem netušil že jsou jenom 2.

HonzaEM

Konstrukčně je na 130, ale 130 nemumíme návěstit, tak 120 reálně.

Radek

Něco mi říká Poříčany.

Valteri

Jedna je v Poříčanech na Pečskym zhlaví, ta další nevim 😌

HonzaEM

Ve Stéblové.

Kuba

Jedna je v Poříčanech, ale ta druhá nevím.

johny

A co za uvalama od prahy? Tam jsem taky viděl při přejíždění v rj videl 120 na obrazovce

Hajnej

100.

Martin

a až se bude stavět na Domažlice tak ještě nějaké přibudou

Jiří 2

V Poříčanech je dokonce přes ni návěstěno odbočkou 120 (na posledním autobloku žlutá 12 a na vjezdu bílá 12). Tady bude ze všech směrů volno.

Lech Malý

Jak je to návěstěno ve Stéblové, víte někdo?

Dominik

Vzhledem k traťové rychlosti, svítí na vjezdu volno .

Zesp

Ve Stéblove je hlavně od Rosic az po ten veksl rychlost 100 km/h, takže reálna rychlost přes něj není vyšší než právě těch 100 km/h. Jeho užiti zrovna v tomto miste proto moc nechápu. ..

Dominik

To nejspíš souvisí s plánovaným dodělánín dvojkolejný a tím i zvýšení rychlosti.

Kuba

No tak potom tam ta výhybka ovšem nebude třeba.

Dominik

Proč by nebyla? Při přejíždění mezi 1. a 2. se bude hodit.

ukulele

Aby byla dodržena limitní hodnota délky mezipřímé ve spojce, byla by potřeba osová vzdálenost 5,85m. Pochybuji, že s tím ve Stéblové uvažovali.

Pišta

Jedna je na trati z Mladé Boleslavi do Mladé Boleslavi město 🙂 :-))))