Plzeňský kraj vypsal třímiliardový tendr na dieselové vlaky. Stačí mu starší, ale moderní
Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Plzeňský kraj zahájil dlouho očekávanou veřejnou soutěž na desetiletou smlouvu pro provoz vlaků v oblasti Plzeňsko. Zatímco většina krajů postupuje
Cením si přístupu, kdy nepotřebujeme za každou cenu nová vozidla. Pokud jsme schopni rekonstrukcí docílit stejného výsledku, nevidím důvod k plýtvání peněz kvůli egu, že jsme supr moderní.
Takže než zajistit tuzemský vývoj nových vozů, opět nevyhovující ojetiny ze zahraničí. Hlavně, že bude Wi-fi. Kapacita je opět nesmyslně určena. Je nutné rozlišovat tratě, jednotlivé spoje a počty cestujících na nich, včetně možného vývoje do budoucna. Dále odlišit, co bude Os, co Sp nebo R. Podle toho pak múže být určena kapacita. Někdy bude stačit pro 30 cestujících, někdy pro 200. Prostě velikost souprav musí být flexibilní. I na tom lze pak ušetřit v provozních nákladech. Čili stále tvrdím motory + řídící vůz + vleky. Není to nic nemožného a potvrdili mně to i odborníci na tuto otázku. Pro… Číst vice »
Takto se to dělako před 50 lety. Váš příspěvek je předpokládám pokus o recesi…
Celá Ušatá je o recesi, výborně paroduje uvažování šotoušků a modrých gum. Já se skvěle bavím.
Ale jo, udělá se vývoj nových vozů od kamarádů ze Škodovky, pak se to bude 10 let zkoušet (ve finále bude třetina stát na různé závady) a nakonec ČD zaplatí Škodovce miliardu penále, tohle už tu jednou bylo, ne?
U linky P14 je docela otřesný vedení z Tachova do Plané. Tam by podle mě stálo za to, udělat úplně novou trať (údolím Mže) z Tachova někam k vesnici Kočov (zapojení trianglem do hlavní tratě). A samozřejmě v tomhle případě elektrika a linka v závislé trakci.
A P22 s P31 jsou adepti na spojení.
A pokud by větší část linky P21 měla jezdit do Plzně, tak je kousek do Příkosic taky adept na elektrizaci.
Úplně mimo se spojením nejste – jen bude spojeno Radnice – Plzeň – Bezdružice.
P31 by měla být do budoucna spojena s plzeňskou linkou, kdy budou Panteři přetrasovány z Kozolup do HH, ale to je hudba budoucnosti.
Požadavky na vozidla jsou sestaveny naprosto logicky. Klidně 25 let stará vozidla, ale moderní – částečně nízkopodlažní, uzavřené WC, dvounápravové podvozky s pneumatickým vypružením a kotoučovou brzdou, klima, wifi, zásuvky, rychlost 120 km/h s rychlostním profilem V_130. Trochu nejednoznačné se mi zdá jen požadavek na zrychlení 1,0 m/s^2, patrně myslí počáteční zrychlení (a ne ve 120 km/h, to by bylo pěkné žihadlo 🙂 ). Když pominu kapacitní požadavky, tak bych to klidně definoval jako obecné minimální požadavky na jakékoli železniční vozidlo, které se uchází o spolufinancování provozu z veřejných rozpočtů. Pak by se vůbec nemusela řešit „revitalizace koženek“. Jen malá… Číst vice »
Tak hlavně jestli je kraj připraven všechny své požadavky zaplatit. Je obecně známo že tento kraj chce dopravce stáhnout z kůže na sankcich což je riziko které by si dopravci měly taky nacenit včetně ETCS.
Divíte se, když tento kraj má zkušenosti s OCÚ Západ, kteréhož fungování není zrovna… vzorem?
Zajímavé bude jak dopravce zajistí čekárny, když fyzicky patří SŽDC. Později možná i pokladny, když hrozí přesun těchto služeb na SŽDC. Z toho budou krásné pokuty, když na tyto věci nebude mít vliv.
Pronájem od SŽDC z nějakého důvodu nepřipadá v úvahu?
A jak to dopravci zajišťují dnes?
Moc nechápu co řešíš, z hlediska nové smlouvy je úplně jedno jak to dopravci zajišťují dnes. Dopravce, který bude smlouvu chtít si s tím bude muset poradit. Stejně jako s požadavky na vlaky, taky se neřeší, že tam teď jezdí 810…
A jak to dělá teď??
Na to abych mohl cestovat vlakem potřebuji pokladnu??
Pokud jde o elektronickou aukci, kde lze upravovat nabídku tak to by ČD nějakou šanci vyhrát mít mohly, když budou tedy chtít.
To nevím jestl ČDi budou chtít když je soutěž nastavena na vozidla která ČD nemají a do září je těžko seženou…….
Vozidla navíc nemá nikdo. Evidentně je to stavěné na nějaký šrot z Německa, který si ČD mohou koupit taky 😉
A co chybí žralokům? Myslím z těch požadavků. Kdyby přikoupili další upravené podle zadání.
Zaujala mě hlavně věta „Kraj počítá s tím, že zejména v Německu se v příštích dvou letech uvolní řada relativně nových vozidel díky nákupu jiných.“ Může to někdo trochu víc objasnit? O jakém množství a typech se tu bavíme?
Dopravci o tom nechtějí moc mluvit, ale stačí se podívat na řadu nových zakázek na vodíkové, hybridní nebo čistě bateriové vlaky v Německu, které byly nedávno zadány a mají z kolejí dostat právě dieselové jednotky.
To by bylo hustý. Něco jinýho je totiž ojetina 845 a ojetina Desiro… S tím problém nemám… 😀
Když tomu tak rozumíte, tak se podívejte, co v Německu jezdí a s čím se tedy možná setkáte v ČR. Podmínky co to musí splňovat naleznete v dokumentaci kraje.
Na nic dalšího už jsem se neptal… 😀
845 podmínky soutěže nesplňuje.
Vodíkové a jin „ekologické vlaky“ objednává například země Schleswig – Holstein, která je bude dooravcům pronajímat. Podobné iniciativy jsou v mnoha spolkových zemích. Navíc mnohde probíhá přesoutěžení dopravce a dopravce s 10 let ojetými Desiry nebo Talenty nemá šanci uspět. Navíc čím dál více výkonů ztrácí DB. Takže cca 10 let staré soupravy budou po vyřazení těch ještě starších nejen u DB nejpozději za 2 roky k mání.
Dobrá zpráva, konec 810, 814 a nejspíš i dopravce, který tyto šroty provozuje.
Tronda
Vzhledem k faktu že se Národní popravce už snad pět roků snaží o výběrko na soupravy motorové trakce, tak by to snad do té doby mohlo klapnout. Ale iluze si nedělám. 😉
Nebo se dál budou modří placatit na místě a koukat jak například Paroubkovic Wynx doveze z Porůří ojeté Talenty, které nabídne do pronájmu nejvyšší nabídce.
814 by se po doinstalování klimatizace s odřenýma ušima do požadavků kraje možná mohla vejít. S těmi režijními výhodami-můžou se dráhy „šprajcnout“ a nechat úhradu za jízdné na držiteli výhod?
Je to právě vypsáno tak, aby 814 nevyšla – kapacitou, uspořádáním pojezdu, měrným výkonem. I když na většinu výkonů by stačila. Takhle mám obavy, že kraj objednáním deluxe služeb zajistí hřebíček do rakve dalším tratím, protože pak stačí jen pravidelná výměna krajského zastupitelstva k tomu, aby se škrtalo, protože „je to drahý“. Podobně se v JČ kraji protočily úředníkům panenky, když si naporoučeli servis ve stylu RJ na každou lokálku a výsledná cena byla totálně mimo jejich možnosti.
je to chytře ošetřené – škrtat lze maximálně o 10%.
Nicméně s kostitřasem alá 810 či 814 přichází zase riziko, že s tím nikdo nebude jezdit a provoz bude na osobokilometr ještě dražší než Desiro.
Prosím opravte si…. Linka P13 neni Plzeň – Nezvěstice, ale Plzeň – Bezdružice….
díky za upozornění, opraveno.
814, jasný vítěz!
VRT
814. Klima, Wi-Fi, Etcs?
Já ti nevím Vrťáku. Nebude to potom moc Hóch.
Pokud dnes 814 nevyhovuje, tak to je přeci nejvyšší čas na další přestavbu! 810 – 814 navždy!
VRT
Vidíš, to mě nenapadlo. Jsi hlavička.
Něco jako Škoda Pras 814 Regionoha 2.0?
To je nápad na další dlouhodobé vymačkávání státní České Dojnice.
Do Plzně Limassol s tebou chlape!
😉
Doufejme, že tuto řadu diskvalifikuje absence klimatizace.
Klimatizace je asi nejmenší problém, tu nalepí i na šukafon. Horší bude 120 km/hm 6,5 kW/t nebo adhesní hmotnost 40%.
Třeba Regiosprinter 654 klimatizaci má, ale výsledek je totožný. Klimatizace stejně nefunguje.
Nebude, ta nesplňuje např. podmínky „mimimální maximální rychlosti“ 120 km/h, výkonu a otočných dvounápravových podvozků. 🙂
814 nemá 110 mist….
Předělat sedačky z 3+2 na dvě řady za sebou, širokou uličku obsadit 8 osob/m2 a vyjde to. Horší bude těch 120 km/h, tady hrozí vykolejení.
A tak hlavně aby to bylo modrý, platila tam režijka a mělo to stahovací okýnka.
Režijka být může, když ji někdo zaplatí kraji. 🙂 Nebo bude v podobě SJT100…
Modré vlaky tam jezdit budou nezávisle na dopravci. Krajský lak ve, kterém bude vítěz jezdit je modrý.