Plzeňský kraj vypsal třímiliardový tendr na dieselové vlaky. Stačí mu starší, ale moderní
Plzeňský kraj zahájil dlouho očekávanou veřejnou soutěž na desetiletou smlouvu pro provoz vlaků v oblasti Plzeňsko. Zatímco většina krajů postupuje
Plzeňský kraj zahájil dlouho očekávanou veřejnou soutěž na desetiletou smlouvu pro provoz vlaků v oblasti Plzeňsko. Zatímco většina krajů postupuje přímým zadáním, Plzeňský kraj zatím jako jediný v poslední době vypisuje na železniční dopravce otevřené soutěže. Do roku 2021 budou zatím na tratích jezdit České dráhy.
Desetiletá smlouva má hodnotu 3,3 miliardy korun, cestujícím by měla přinést zásadní změnu kvality, i když kraj po vítězném dopravci nepožaduje úplně nové vlaky. Podmínkou ale bude částečná nízkopodlažnost, klimatizace či připojení k wifi. Kraj počítá s tím, že zejména v Německu se v příštích dvou letech uvolní řada relativně nových vozidel díky nákupu jiných. Dopravci musí počítat s tím, že pokud bude povinnost na tratích mít mobilní jednotku ETCS, budou si ji muset pořídit.
Kompletní zadávací dokumentace je na profilu zadavatele Plzeňského kraje. Kraj poptává provoz celkem 1,59 milionu kilometrů ročně, umožňuje v zadávací dokumentaci navýšení rozsahu až na 2,35 milionu kilometrů za rok.
Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži zasmluvnil provoz elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, kde vyhrály České dráhy. Tentokrát jde o první soutěž na provoz dieselových vlaků.
Nové jednotky musí být pro nejméně 110 sedících cestujících, musí zvládnout přepravu osmi jízdních kol a dvou kočárků. U vozidel musí být provedena rekonstrukce interiéru. Na celou zakázku je potřeba 14 jednotek, z toho dvě záložní. Musí být alespoň částečně nízkopodlažní. Takové podmínky splňují například jednotky Siemens Desiro.
Smlouva s dopravcem bude brutto, tržby budou tedy kompletně rizikem kraje. I v případě Českých drah tak bude kraj za režijkáře chtít, aby ČD z jejich přepravy odvedly tržbu za jízdné. Oproti původním plánům je v souboru ještě nově linka Planá u Mariánských Lázní -Tachov. Zajímavé jsou přitom sankce za neodjetí spoje: kraj se její výší snaží motivovat, aby za každou cenu nasadil dopravce vlak, i když horší kvality než autobus. V každé soupravě musí být vlakový doprovod. Součástí je i seznam míst, kde musí být otevřena čekárna, případně i pokladna.
Kraj předpokládá, že smlouva začne platit v prosinci 2021, bude na deset let. Uzavírka nabídek je 4. září.
Plzeňský kraj stejně jako Ústecký kraj požaduje i nátěr v barvách, vozidla se nesmí objevit na výkonech mimo zasmluvněnou oblast. Zadávací dokumentace ukazuje i návrhy jízdních řádů, podle nich například na trati 170 nebudou jezdit osobní vlaky tak brzy po rychlících jako dosud.
Podle zadávací dokumentace vedl kraj předběžné tržní konzultace o podmínkách soutěže s Českými drahami, GW Train Regio a Leo Express. O výběru dopravce bude rozhodovat cena v elektronické aukci.
Během příštích měsíců chce kraj vypsat ještě další soutěž pro provoz vlaků v Pošumaví.
Kterých linek se soutěž týká:
P4 Plzeň – Žihle
P13 Plzeň – Bezdružice
P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do Plzně přes Svojšín)
P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do Plzně zejména přes Rokycany)
P22 Plzeň – Radnice
P31 Nýřany – Heřmanova Huť (s možností protažení do Plzně)