Plzeňský kraj vybírá dopravce pro spojení Horažďovice – Pňovany, vítěz převezme RegioPantery Českých drah

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhyNový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Jde o jednotky, které z 85 % zaplatila Evropská unie, vítěz získá smlouvu na 15 let.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
král j

Stále jsem z toho na větvi. Tak ČD zaplatily za nové vlaky přes jednu miliardu a pak jim je někdo vezme a bude s nimi jezdit on. Jako kdybych si já koupil auto, abych mohl jezdit do práce, a pak někdo rozhodne, že s tím bude jezdit někdo jiný. Třeba soused…

Jan

Pokud byste někomu kdo vám zaplatil 85% toho auta podepsal jeho podmínky jak byste se asi něčemu divit nemohl…

bkv

ČD zaplatilly jen 15%. A soutěž na dopravce byla jedna z podmínek dotace. Takže tvoje přirovnání kulhá na obě nohy…

Bertik

Celý tento systém soutěži je nesmysl.to mohou vymyslet jen v EU!!!!a další nesmysly kraje vlastní vlaky,platí vlaky, a jsou půjčovny lokomotiv,půjčovna strojvedoucích .prostě Sodoma Gomora blbost na blbost

Jiří Kocurek

„a pak jim je někdo vezme“

Nevezme. Odkoupí je.

Ivan_pha

Bylo by dobré, přečíst si článek, než tu psát nesmysly.
Jednotky se odkoupi.

Na váš vrak na dojezd do práce těžko někdo dá dotaci.

Bertik

Vy vůbec nechápete že z principu je to úplně nesmyslný systém .ale co čekat od EU ,že?

Lomb

Princip nikoho nezajímá.

Jan

Při lásce SŽ k dlouhodobým výlukám jednokolejných tratí jsou ty vlakokilometry na 15 let opravdu hodně hrubý odhad…

král j

A v Pňovanech bude přestup na jiný vlak, nebo se tam jen změní obsluha vlaku?

Plecháč

Do Pňovan jezdí jen jeden spoj denně z linky P1 Jih, který tam končí. P1 Sever zřejmě zůstává ČD, když se píše o 9 Panterech a ne o 13.

Jméno*

Nebo se záhy vyhlásí ještě další jiná soutěž?

Lomb

Ano, bude další.

Traveller

Na P1 Sever jestli bude soutěž, tak se vsadím, že Karlovarský kraj (vzhledem k lásce Karlovarského kraje k ČD a vzhledem k tomu, že P1 Sever jezdí na trase Plzeň hl. n. – Mariánské Lázně, a dále už bez označení P1 a v objednávce Karlovarského kraje pokračuje až do Karlových Varů) udělá vše proto, aby tam ČD zůstaly

Vtvt

Nevíte někdo jestli o tramvaje DP Plzeň se stará Škoda City Service?

Já dohledal, že ŠCS se starají o busy a o trolejbusy. Ale nejsem si jistý, jestli taky o tramvaje.

Protože pokud jo, tak Škoda v Plzni by zvládala se postarat taky o 2 dvouvagonové RegioPantery, předpokládám. Nezávisle na zázemí ČD.

Sasi

A proč myslíte, že si ČD staví v Plzni halu údržby? Že by třeba proto, že na to ve fabrice nemáme prostor, lidi a hlavně časové kapacity? Nemluvě o tom, že v Plzní se jednotky dělají hlavně po elektrické stránce. Jméno Škoda – Ostrava (Studénka) už jste slyšel?

PMDP rozhodně nepoužívá tramvajovou techniku hlavně ze Škody, tím pádem by pro ně servisní činnost byla hodně okrajová myslím. Technici samozřejmě na Slovany jezdí.

Ondřej

Za copak mínus. Dovolil jsem si Axelovi napsat protiargument?

Ondřej

Sorry, z nějakého důvodu mám v mobilu jinou přezdívku, než z které jsem psal původní komentář.

Ivan_pha

Vypněte ho někdo!
Díky

Vtvt

Proč, prosím?

Protože se nebojím primitivní otázky, proč pasažerská kolejová doprava tram/metro vyžaduje pouze 20 miliard dotací při vyšším přepravním výkonu než v síti SŽDC, která vyžaduje 80 miliard dotací?

A nákladní doprava na síti SŽDC nic moc, když za 5 let poklesly poplatky nákladních dopravců pro SŽDC z 2,1 miliardy ročně na 1,5 miliardy.

Nemáme, my daňoví poplatníci, problém proč platit tolik desítek miliard navíc, když to jde levněji?

Chápu, že pravdu nenávidí ti, kdo z vyhozenych peněz (na dluh) si žijou.

Lukáš Chytil

Jenže vy tady pletete ne jabka s hruškami, ale močovinu s výkaly.

1. pokud by to bylo podle vašich předpokladů, tak se vrátíme zpátky do 19. století, kdy byla VHD jen ve velkých městech.

2. poplatky klesly díky slevě MD na jednotlivé zásilky (80%), nižší poptávce v době koronaviru a hlavně odpouštěným platbám za neodjeté trasy (normálně 20%).

Se podívejte do ročenky na přepravené hrubotuny.

Hans

Ohledně toho, které úseky jsou soutěži dotknuty, byste se museli informovat na krajském úřadě. V každém případě tento krok chválím i s donucením k převodu vlastnictví vozidel na nové vysoutezeneho dopravce! Podlé podílu investic totiž majitelem těch jednotek není ČD, ale Evropská unie!!! A ta si de Jure samozřejmě může klást podmínky. A jeden dotaz: tlačí krajský úřad na Správu železnic k propojení Bezdružice a Teplé? Urychlilo by spojení z Plzně do Karlových Varů!

Sasi

Proč by to měl kraj dělat? A který kraj vlastně? Je to jen dávný sen, dnes z důvodu vlastnických vztahů k pozemkům a zastavěnost území jen těžko. Navíc tam rozhodně nebude vycházet ekonomická návratnost.

Jiří Kocurek

Ano, přesně tohle je v ČR potřeba: NízkoRychlostní Lokálka – NRL vedoucí lesem, kde nikdo nebydlí. Tentokrát se již Kralovice-Mladotice nebudou opakovat, protože tomu věříme.
A až bude ta NRL stát, tak budeme volat po zákazu autobusů na I/20, protože tím nikdo nejezdí! Včetně komerčních linek, aby neničily investici do tratě o půl hodiny pomalejší.
A pivovar dostane železniční povinnost, do Německa žádný koridor, ale NRL až přes Nejdek, nebo Kraslice… a na tom se ještě šotořízení státu neshodlo. Teď se perou o to, kdo si prosadí svoje.

Jiří Kocurek

PS: Omlouvám se všem zapadlým vlastencům žijícím v tom lese.
Ale ta propojka se nevyplatila ani v 19. století, kdy konkurovala povozu a trati přes Mariánské lázně vedené příznivějším terénem.

MartinS.

Propojení Bezdružic a Teplé by bez totální přestavby těch tratí v jiné stopě neurychlilo nic. Vždyť jsou to totální klikatice. Ten vlak by tam jel tak 2:20 a teď jede 2:22.

Ondřej

A ještě cestou obslouží 2 velké aglomerace po cestě. (Planá + ML a okolí, Cheb)

libor

to jsou zase šotosny, achjo…. K čemu toto? jak je vytížená linka busu v relaci PLz-KV? jak je vytížená linka vlaku? kolik jezdí aut po silnici I/20? Rozhraní KV a PLz kraje je velmi slabě osídlené, bývalé sudety. tam je to spíš nějak trať zrušit, než budovat další !!!

Caracas

S tím propojením to myslíte vážně? Pokud ano, tak jste úplně mimo mísu…

Daniel Jablonecký

Nejdřív jsme si z těch oblastí vyhnali většinu našeho obyvatelstva jen proto, že nemluvilo tou správnou řečí a teď v té vylidněné krajině budeme budovat nové železniční trati?

Míla

Nebylo nejde psáno, v plánu, že po zadrátování Heřmanky bude obsluhována vlaky z Nepomuku? S tímhle výkonem se v téhle smlouvě do Pňovan počítá?

libor

bylobylo, je to zajímavé, že nakonec toto

Rahul

Ono z hlediska dopravního konceptu po elektrifikaci tratě do Heřmanovy Hutě a zdvoukolejnění úseku do Nepomuku by docela dávalo smysl ponechat 9 Panterů na spoji Horažďovice – Pňovany a další linku s novými vozidly vést Nepomuk/Blovice – Heřmanova Huť. Vyřešila by se tím jednak nedostatečná kapacita jednotek, a pak také zkrácení taktu a na větvi P1 tratě 191, kde jednokolejnost zatím nutí kraj k provozu kapacitnějších vlaků ne tak často….

toor555

Další rozkrádačka pod taktovkou úředníka kraje. Pro toho kdo mu šoupne lepší desátek.

BND30

V Plzni se nepije desátek ale desítka !!!

Jelen

V Plzni desítka?

Jiří Kocurek

A už jste podal trestní oznámení, nebo jenom hloupě plácáte bez důkazů, protože nechápete co je smlouva?

suri

Jak se zdá, tak poslední dosud nepřesoutěženou linkou v Plzeňském kraji zůstane linka P3 Plzeň – Domažlice město, která jako jediná jede ještě podle původní prehistorické smlouvy s ČD z roku 2003.

Jméno*

Končí 12/2026, tudíž odhaduji, že se do roka též vypíše soutěž

Avlaky

Jake a kolik strojů jezdí na P3

Jméno*

Zejména řada 844

Karel

Pokud se pojede jenom na cenu, tak se obávám, že ČD nemají moc šancí.. A přijde mi úplně úchylné, že kvůli tomu přijdou i o vozidla, která si firma z části zaplatila sama. Pokud by byla v majetku kraje tak ok, ale tohle?

Karel

Předpokládám, že v ceně ostatních dopravců bude i případná kompenzace pro ČD

suri

Nic úchylného na tom není, v ČD věděli do čeho jdou a takto byla postavena stávající smlouva, kterou se k tomu v ČD dobrovolně zavázali a jsou stanoveny jednoznačné podmínky, za kterých by k převodu vozidel na nového dopravce došlo. Je to i součástí zadávací dokumentace nové veřejné zakázky. Plzeňskému kraji se musí přiznat, že v zakázkách na zajištění veřejné dopravy už řadu let postupuje systematicky a transparentně a tomu odpovídá i vysoká kvalita poskytovaných služeb.

Bertik

Celý tento systém jakýchsi soutěži je nesmysl a úchylný .to mohou vymyslet jen v eu

MartinS.

Proč by si nemohl zákazník (kraj) vybrat toho, kdo mu službu poskytne nejlevněji? Ten kdo platí, tak si prostě vybírá.

Jan

Myslím že národnímu dopravci nikdo nebrání pořizovat si nová vozidla bez jakýchkoli příspěvků z Evropské unie…

Swariner

Skvělý příspěvek. Hutný, jasný a plný argumentů. Více takových!

watslaw

Firma si je zaplatila sama jen z poměrně malé části (15%), nový provozovatel je nedostane zadarmo, ale bude povinen je odkoupit, a ČD při jejich pořizování o této podmínce věděly a přizpůsobily tomu svoji cenovou nabídku.

Daniel Jablonecký

A na co jiného než na cenu chcete jet, aby to bylo transparentní?

Gajda

Pokud s tím souhlasíš a dobrovolně se pod to podepíšeš, což se tady stalo, je to v pořádku. Navíc, pokud to někdo zvládne za míň, tak pro cestujícícho se nic nemění. Jak ten vlak pojede je záležitost objednatele, jednotky zůstanou. Jen pokud jsou v Najbrtu, dostanou folii v barvách kraje s logem nového provozovatele. Tady v tom případě je všechno v pořádku a nejde mít nic proti.

libor

já myslím, že folii „v barvách kraje “ již mají. na to se tehdy dělala veřejná anketa…

král j

Kraj v tom děla zmatek. České dráhy něco zaplatily (tedy částečně), pokud vím, staví i halu pro RegioPantery, pak se jim to vezme. Nic proti vsoukromníkům, ale ne tímto způsobem.

Haha

Přesoutěžení bylo součásti podmínek dotace.

ABC

Myslíte Bruselský kraj?

Lomb

Halu v Plzni staví i pro svá ostatní vozidla, nebo bez Panterů by jim stačila stodola s jednou kolejí?

Lomb

Už je vlastně postavena..

Petr

Tak je dost pravděpodobné, že se v té nové hale budou udržovat ať je bude provozovat kdokoliv. ČD už totiž pochopily, že můžou vydělávat na údržbě vlaků jiných dopravců. Tudíž že strany ČD určitě zájem bude.

Jiří Kocurek

Aneb když zvítězí praktický selský rozum nad vírou či ideologií.

Tom N

Naprosto souhlasím

Tom N

Naprosto souhlasím s tvrzením krále j.

Luboš Beneš

Teď ještě trať do Nepomuka zdvojkolejnit a zkrátit interval a bude to dokonalé….Jen ty dvojvozové soupravy jsou kapacitně nedostatečné a proto jezdí zdvojené….

Martin

Druhá kolej je v plánu.
A je třeba dodat, že je i.dost vlaků, kde ty soupravy zdvojené nejezdí, proto se taky kupovaly jen dvoudílné.

Tom_Matoo

Porad je lepsi mit 2 dvouvozove spojene soupravy a mimo spicku je muzu rozpojit, nez jednu trivozovou, ktera bude bud mala nebo moc velka.

Jelen

Na lince Plzeň – Horažďovice by ta tříčlánková jednotka zbytečná nebyla ani mimo špičku.

Tom_Matoo

Občas tu jezdím a rozhodně to není pravda. Mimo špičku se v jedné dvouvozové jednotce občas hledáme. Nikdy se mi nestalo, že by se nedalo sednout.

Jelen

Tak to asi záleží, kterým směrem jezdíte. Nedávno jsem tam jel v dopoledním sedle z Nezvěstic do Plzně a asi tak polovina lidí ve vlaku (1x 650) stála a sednout si bylo absolutně nemyslitelné.

Tom_Matoo

Já jezdím v 18:33 nebo 19:32 ze Šťáhlav do Plzně a nebývá natřískáno. Očividně dopoledne není úplně sedlo 🙂 a pokud jedna jednotka nestačí, tak snad začnou posílat zdvojenou.

Ondřej

Já tu jezdím defacto denně a stává se mi to často. Otázkou je, co s tím udělá pátek, až se otevře kruháč v Losiné. Kdyby nejezdili paralelní autobusy Nep – Plz a Nep – Blov, možná by nestačila ani třívozovka.

Ivan_pha

Omyl, jezdí dost prázdné.

Vláďa

A když je rozpojíš, tak ta druhá jednotka bude stát – protože je to mimo špičku, tím méně vlaků.

Daniel Jablonecký

Jak nestačí? Někdo se do vlaku nevešel a zůstal stát na peróně? Kdy to bylo?

Jelen

U vlaků se obvykle předpokládá, že každý má mít možnost si sednout. 650 nemá kapacitu příliš velkou.

Daniel Jablonecký

Pokud jsou všechny sedačky obsazené po většinu cesty, pak to problém je. Pokud někdo potřebuje sedět na dvou sedačkách, nebo tam má batoh/kabelku, pak to není plný vlak a problém to není. Protože to tam neznám, tak jsem se zeptal, jestli někoho ten vlak skutečně nepobral, nebo jde jenom o ten případ, že se dva na čtyřce cítí diskomfortně, pokud by si někdo k nim měl přisednout.

watslaw

Nebýt těch podmínek dotací, tak by se za pár let (až se v Praze vymění vedení) nabízelo je vyměnit s těmi třívozovými Pesami objednanými pro Prahu na S49 a S61, které jsou naopak zbytečně velké.

David

Věřte, že si ty linky své cestující najdou. Jedna třívozová jednotka je o dost levnější jak dvě dvouvozové, které by byly ve špičce potřeba. Takže úspora nákladů je tam už při pořízení, nehledě na fakt, že dvě dvouvozové jednotky mají dražší údržbu a jsou těžší. To co by se ušetřilo v sedlech, by se nejspíš propálilo ve špičkách. Navíc celý provozní koncept bude takto jednodušší a nebude třeba zaměstnávat lidi co budou posunovat jednotkami.

watslaw

Vždyť S49 jezdí v současné podobě 4 roky, a cestující, co se mohli najít, se už našli. A je jich tolik, že ve dvouvozovce nedosahuje ani ve špičce obazenost alespoň 50%.

Daniel Jablonecký

Právě. Důležité je to, co jste napsal. V současné podobě.

watslaw

A v budoucí podobě tam má ty masy lidi nalákat co? Interval se nezmění, jízdní doba minimálně, a jestli to jezdí na naftu nebo elektřinu rozhodování lidí neovlivní. Uvažované prodloužení do Říčan mi nějak nevychází, když mají na linku S49 stále připadat pouze 3 soupravy a interval zůstat 30 minut.

Daniel Jablonecký

Nízkopodlažnost, klimatizace, kratší jízdní doby, možnost přestupu na metro A, zhoršující se dopravní situace na silničních komunikacích.

Jiří Kocurek

A posunovači nebudou mít co žrát.
Nechápete, že Dráhy mají především zajišťovat politiku zaměstnanosti, vč. umísťování pracujícího lidu do pracovních pozic tak, aby do zaměstnání jezdili vlakem?

BND30

A teď před vánoci každému kolekci, kolego !

Bertik

Tak to je tedy logika! Kde na to chodíte?

Jelen

Souhlas, dvouvozoví panteři jsou na této lince kapacitně nedostačující, oproti původním soupravám 242 + BDs + 3x Bdt to není ani polovina jejich kapacity, přestože vlaky jezdily narvané už před pořízením panterů. Tam mají jezdit ve špičkách po třech, mimo špičku a o víkendech po dvou, sólo jedině někdy pozdě večer, jinak ne. Bohužel jich bylo pro tento účel pořízeno příliš málo a tak ve trojicích jezdit nemohou. A panteři z linek Plzeň – Beroun a Plzeň – KV na tento výkon být nasazováni nesmějí, takže ani ti s kapacitou nepomohou.

Tomariero

Reálná kapacita starých souprav byla tak na 1/2 max 2/3 udávané protože opravdu minimum lidí sedelo ve 3-4 na čtyřsedačce. Je sice fakt že v panterech jsou také čtyřsedačk ale jsou přece jenom komfortnější a je tam více místa + je tam i sezení na dousedackach.

Jelen

Původní soupravy měly kapacitu 304 míst (3×88 + 40). V 650.0 je oficiálně 147 míst (což je skutečně méně, než polovina) a z toho nejde počítat úplně plný počet, protože některé jsou sklopné v místech, kde se buď chodí nebo stojí a není příliš reálné obsadit úplně všech 147. Původní soupravy jezdily ve špičce narvané, tak nevím, jestli je ideálním řešením narvaných vlaků snížení jejich kapacity na méně, než 50%…

Haha

Oni mohou, ale nejde to technicky: 650.0 a 650.2 nejdou spolu spřahovat…

BND30

Proč to nejde? Mají jiné spřáhlo nebo spřáhnout fyzicky jdou ale neumí si „povídat“ ? Dík.

Jelen

To možná nejdou, ale kdyby nebyly dotacemi vázány na výkon, tak 650.0 mohou klidně jezdit na Beroun, kde jedna stačí (a přesto tam občas jezdí po dvou) a 650.2 by mohlo být dost Horažďovice ve trojicích.

Avlaky

Pokud nejsou placeny z dotaci, jakoze nejsou tak mohou

medvěd

Doufám, že to bude včetně servisu a zázemí pro soupravy.

David

Nikoliv. Servis a zázemí pro soupravy si musí nový dopravce zajistit sám.

Vtvt

Jsem zvědav, jestli ČD si udrží tuhle zakazku, nebo jestli se zvětší náskok největšího pasažerského kolejového dopravce (DP Praha) před dvojkou (ČD)

noerf

V podstatě to bude o ceně zaměstnanců a údržbě. GWTR bude mít teoreticky nějaké zázemí díky zakázkám v Plzeňském kraji, ale zatím neprovozuje elektrické vlaky, jinak je tam většinově ČD a četnost spojů není nijak velká, aby byli ostatní efektivnější a tudíž levnější než ČD.

Geralt

Právě, jednotky jsou bez full-servisu, takže nový provozovatel by musel řešit (zaplatit) údržbu, prostory a lidi, co těm jednotkám rozumí. ČD už obojí mají.

Daniel Jablonecký

Proto si to u nich soukromník rád outsourcuje, pokud by vyhrál.

Granja

Otázka je pouze za kolik?

David

Nejen za kolik, ale taky jestli bude ČD mít zájem to pro soukromníka dělat – ne z ideologických, ale třeba kapacitních důvodů.

Luboš Beneš

No tak v Plzni sídlí jedna fabrika, tak se jistě dá servis domluvit i tam….Problém v servisu v depu Praha je jiné napětí od Berouna ku Praze…

Kubrt

Dotyčné soupravy jsou dvousystémové.

Ondřej

Kde berete pořád tu potřebu a jistotu, že na Karlově je dost místa na jakýkoliv servis dopravců? Tam je jedna zkušební splítková kolej, pak pár manipulačních po areálu, kam se odstavují jednotky před expedicí apod. a potom jenom hlavní hala. Například většina Morávií doteď stojí pod fólií v MOVO

Lomb

Zrovna v tom Movu je místa až až..

Chronosphere

ČD Forever.