Plzeňský kraj s obcemi chce mýto na silnici první třídy z Klatov do Domažlic

Silnice I/22 na výjezdu z Klatov. Foto: Google Street ViewSilnice I/22 na výjezdu z Klatov. Foto: Google Street View

Na nezpoplatněném úseku dlouhém 32 kilometrů přibývá kamionů.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krteček

Tohle je šlendrián ministerstva, když se řeklo že bude mýto na dálnicích a na silnicích 1. třídy, tak se to mělo zavést jak se řeklo. Proč mají kraje škemrat aby se to udělalo pořádně? Kraje mají křičet na souběžných dvojkách tak jako to dělají plzeňáci. Co se týká silnic první třídy, tak tam mají kraje urgovat obchvaty nejzatíženějších obcí tranzitem.

Petr David

Domníváte se, že obchvaty mají být financované z veřejných peněz?
Základem má být vysoké mýtné na všech cestách bez výjimky. Cesty devastují výhradně kamiony.

krteček

A kromě RUD jsou obce, kraje a ministerstva placeny z čeho?

Petr David

Z veřejných peněz. Komerční záležitosti (zboží) si má zaplatit koncový zákazník.

krteček

Dálnice a silnice I. třídy má ŘSD, silnice II. a III. třídy mají kraje. Kdo bude platit obchvat obce kterou prochází silnice I. třídy ŘSD, kraj, obec, nebo jak říkáte koncový zákazník tedy řidič?

Petr David

Ne. V první řadě má fungovat mýtné v takové výši, které by redukovalo počet kamionů v provozu. Koncový zákazník, který se neobejde bez zboží dovezeného z dálky ať si připlatí (cena zboží plus zvýšená cena za dopravu). Mnoho bchvatů by ani nemuselo vzniknout.

krteček

A proto máte v marketu italský okurky, španělský rajský, hovězí z Irska, atd. Tohle my tu nevyřešíme. Dokud to budou lidi kupovat, bude se to sem vozit. Tři neděle zpátky jsem byl v marketu a tam měli úplně zelený mandarinky. Když jsem nad tím podivoval, tak mi tam jedna ženská povídala, abych se neposral vždyť je to v akci. 🤷‍♂️ Jak říkám dokud to budou lidi kupovat tak se to bude vozit dál. Navíc za posledních 25 let se postavilo hodně průmyslových parků (montoven) a pokud vím tak mimo Hyundae v Nošovicích nemá jedinný napojení na železnici.

Petr David

krteček: „Dokud to budou lidi kupovat, bude se to sem vozit.“

Přehlédl jste, co jsem psal o zdražení dopravy.

peter

Napr. vsetky tie vlaky ktore vyraba napr. Skodovka. Ako myslite, ze sa tam dieli dopravuju? Nemyslim, ze sa tam teleportuju. Rekonstrukcie starsich voznov, ktore si davaju robit CD. Bezna udrzba tych voznov. To vsetky by malo zvysene naklady. Ste ochotny platit viacej za verejnu dopravu ?

Petr David

Veřejná doprava je (jak alespoň stále doufám) je věc ve veřejném zájmu. Jsem pro podobný systém, který zavedli Švýcaři-výrazně zvýšené mýtné, které je použito na rozvoj železniční infrastruktury.

peter

Takze za kazdy tovar ktory pride do obchodu, ste ochotny si priplatit ? Tak isto ste ochotny riskovat, ze vyroba takej skodovky bude drahsia, vyroba takeho Huinday bude drahasia a produkcia vsetkych firiem v Cechach bude drahsia a mozu stratit konkurencieschopnost ? Myslite si, ze Cesko ma take postavenie, ze ho tranzitna kamionova doprava nema sancu obist a vo vysledku napr. na takom myte sa vyberie menej a poskodia sa domace firmy. Doma mam tak o 2 ulice obchod, cuduj sa svete do toho obchodu chodi zasobovanie nakladnym autom. Ziadne kolajnice tam nie su dotiahnutu, takze zdrazime zasobovanie takeho obchodu.… Číst vice »

Petr David

peter: „Takze za kazdy tovar ktory pride do obchodu, ste ochotny si priplatit ? “

Neznám spravedlivější páku, než zpoplatnění toho, co nám devastuje věc nejzákladnější-životní prostředí. Tedy ano, výkonové zplatnění je na místě.
Jinak, bavím se o celé Evropě, protože jsme částí Unie, tak jde o dopravní politiku unie. Švýcarsko si jde vlastní, plně osvědčenou cestou. V této zemi se vaše poplašná zpráva nijak neprojevila.

peter: „Doma mam tak o 2 ulice obchod, cuduj sa svete do toho obchodu chodi zasobovanie nakladnym autom. Ziadne kolajnice tam nie su dotiahnutu, “

Nikdy jsem nic takového neprosazoval, nepodsouvejte prosím nesmysly.

Petr David

„U nas MHD jazdi aj po ceste, na ktorej sa plati myto. Ideme zdrazit aj to ?“

Nejsem, VHD je ve veřejném zájmu, kamionová doprava nikoli. Opět, mrkněte se na Švýcarsko.

peter

Tak pokial bude Cesko v postaveni Svajciarska, tak mozte experimentovat zo zdvihnutim myta.

Niekde som zachytil, ze v Cechach bol nedostatok antibiotik a
mam dojem ze to bol problem celej europy. Vyroba liekov sa z Europy presunula do azie, lebo naklady na vyrobu v Europe. Verim, ze sa usetrilo kopec jazd kamionov, kedze sa prestali v europe vyrabat lieky.

Petr David

peter: „Tak pokial bude Cesko v postaveni Svajciarska, tak mozte experimentovat zo zdvihnutim myta.“

S mýtným ve Švýcarsku nikdo neexperimentoval, Šlo tam o převod části financí, které se vybralo na mýtném,do železniční infrastruktury. Toto lze pochopitelně použít i v chudších zemích. Švýcarsko je sice velmi bohaté, zato má z hlediska stavby tratí mnohonásobně složitější terén.

Low cost

Tak záleží jak čeho, například kamionová doprava potravin, léků ve veřejném zájmu je, stejně jako VHD pro cesty do práce. Naproti tomu kamionová doprava nových iPhonu, ze kterých se pak píše o klimatickém žalu, nebo cesta VHD na výlet za dotované Babišovo jízdné ve veřejném zájmu není.

Petr David

Kamionová Doprava potravin je čistě komerční záležitost, je tedy nesmysl dotovat jejich dovoz, obzvláště pokud se produkují u nás. Dotovat kamion se španělským česnekem ? V čem tady spatřujete zájem společnosti? V rozbitých cestách, v zablokovaných silnicích?
Sleva na jízdném ve VHD pochopitelně ve veřejném zájmu je, protože částečně ulehčuje silnicím, snižuje počet nehod, ulehčí i přírodě.

SYN

Víte ovšem o tom že tam kde použili podobný přístup (nic neplatíme, ať si to dohodnou jednotliví zájemci spolu) ještě nemají ani vodovod, kanalizaci a čističku…
A oblasti s nízkou „vybaveností“ (do které komunikace patří) mají citelně nižší ekonomickou úroveň! Ne všichni se do těch měst stahovali s představou rurálního života…

Václav

A co se stane pak? Budou jezdit přes Železnou Rudu. Když Klatovy – Domažlice, tak i Klatovy – Ruda. Jo a že jich většina přes Rudu neprojede? Všechny tři mosty se dají objet, po místních komunikací přes vnitřky obcí a to pak bude masakr, kdo to tam zná ten ví!!

libor

i to se může stát, pak zpoplatnit Rudu 😉

Atom

Všechny silnice by pro nákladní auta měla být zpoplatněna. nejdražší silnice 3. třídy a postupně zlevňovat až k ceně za dálnici.

David

A těch 80mld že spotřební daně by nestačilo? Těch různých daní je už docela dost…a vyjma lidí, ví si něco myši kompenzovat full-size pick-upem, náklady nejezdí jen tak z dlouhé chvíle.

Atom

Až v té dani budou započítány externality za znečištění a poškozování životního prostředí + koeficient za oblast, kde znečištění je vykonáno

digi

Zdroj těch 80 miliard? Stačí odkaz na rozpočet… diky

peter

Prijem zo spotrebnej dane z mineralnych olejov do statneho rozpocu rok 2021 74, 9 mld, rok 2022 pokles na 71.8 mld, koli znizenej spotrebnej dane z nafty plus 7.2 mld islo priamo do statneho fondu dopravnej infrastruktury. Takze v roku 2022 to bolo nejakych 79 mld. zo spotrebnej dane. Plus samozrejme dalsich 16 mld. DPH, ktora sa uplatnuje aj na tu spotrebnu dan.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2367822

peter

A pozeram, ze spotrebne dane z mineralnych olejov tvorili vyse 9% prijmov statneho rozpoctu.

Digi

Ano to ovšem počítáte že oleje a naftu spotřebovávaji pouze kamiony.. Např mazané oleje na soustruhy, kybly nafty pro 810….

peter

Takze viete hodit pomer spotreby mazacieho oleja voci spotrebe benzinu a nafty v ceskej republike ?
Vobec sa plati spotrebna dan z mazacich olejov. Nejako som nenasiel vycislenie jej vysky.

Na Slovensku sa dan pri mazacich olejov s vyskozitou nad 10 mm2/s pri teplote 40 stupnov vobec neplati a pri tych ostatnych je spotrebna dan stvrtinova oproti spotrebnej dane z nafty.

Petr David

Jak jsou předražené poplatky pro kamiony je jasně viditelné na silnicích. Podívejte se, jak řeší kamionovou dopravu Švýcaři. Zboží se díky dotovaným potravinám tahá Evropou proti sobě, domácí producenti na to doplácí.

ABCD

Domácí výroba potravin je skvělá věc, kterou taky podporuji. Má to jeden háček, může být špatné počasí a může být jeden rok neúroda a možná budeme ve světě na kolenou prosit, aby nám odněkud něco dodali. Existují-li kapacity a mezinárodní obchod s potravinami, tak je to možné, ale pokud nebude kapacita na produkci a přepravu, tak…

Petr David

Když bude neúroda, tak to jde o zcela jinou situaci, potom budeme platit tak, jako tak. U nás se zrušily vepříny, kravíny, nyní se likvidují sady. Proč totéž nedělají vámi jmenovaní záchranci?

ABCD

Zachránci? Pardon, já myslel, že za to tvrdě zaplatíme penězi nebo třeba zlatem bude -li třeba. Jen aby nevniklo nedorozumění, řekl jsem, že budeme prosit, ale samozřejmě, zaplatíme tak, jak se má.

PvvS

Na navýšení mýta by se muselo do silnic a dálnic podstatně investovat ? Bez toho nejde částku zvýšit. Už teď je tu vyšší mýto jak v německu.

Frantisek

Předně by se měly investovat úsilí a prostředky do minimalizace dopravy a zvýšení podílu jejích k prostředí šetrnějších způsobů, ne do neustálého množení automobilů.

PvvS

Ne opravdu nebude vlečka na kažnou náves a do každé samošky.

Petr David

Ono se investuje. Kvůli komu se staví obchvaty? Kvůli komu vyrůstají obří logistická centra? Jinak mýtné se má zvýšit s ohledem na externality, ne pro další nárůst dopravy.

PvvS

Že by kvůli koncovým zákazníkům ? Kamionuy to jistě nevozí jen tak. Ale, proto,že je po tom zboží požadavek. A na většině obchvatů silně převládá osobní a ne nákladní doprava….

Low cost

A jak jinak chcete zařídit v Globusu dostatek zboží? My normální se kvůli vám pást nepůjdeme.

Petr

Na druhou stranu v Německu platí silniční daň i osobní automobily.

PvvS

Kterou ? V dopravě začínající/končící ve Švýcarsku to moc slavný není, tam mají kamiony víc 2/3 . Pouze v tranzitu .
A je vám jistě známo, že zrovna Švýcarsko dováží víc jak 40% potravin ?

Low cost

Když domácí producenti mi mé oblíbené argentinské hovězí nevyrobí.