Plzeňský kraj s obcemi chce mýto na silnici první třídy z Klatov do Domažlic

Silnice I/22 na výjezdu z Klatov. Foto: Google Street ViewSilnice I/22 na výjezdu z Klatov. Foto: Google Street View

Na nezpoplatněném úseku dlouhém 32 kilometrů přibývá kamionů.

Plzeňský kraj chce spolu s obcemi na trase prosadit mýto na silnici první třídy I/22 z Klatov do Domažlic. Nákladní vozy, které po ní jedou z jihu od Vodňan přes Strakonice a Horažďovice do Německa, platí od loňského července mýtné jen do Klatov, ale odtud do Domažlic už ne. Na 32 kilometrů dlouhém dvouproudém úseku přibývá kamionů. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Kraj by také uvítal zpoplatnění úseků svých silnic druhé třídy, které fungují jako paralelní objízdné trasy pro mýtem zatížené silnice I/27 z Plzně do Klatov a I/20 Plzeň – České Budějovice a I/26 Plzeň – Folmava. Kraj chce, aby bylo mýto zavedeno rovnoměrně, aby se nákladní vozy nepřesouvaly z jedné silnice na druhou, takže je snahou mýto ještě trochu rozšířit, uvedl Čížek.

Podle šéfa odboru dopravy Dušana Pakandla chce kraj zpoplatnit úsek Klatovy – Domažlice až po Draženov, odkud už vede na státní hranice zpoplatněná státní silnice I/26, a k tomu ještě některé své silnice druhé třídy, které mohou fungovat jako objízdné trasy.

Obce chtějí zákaz aut nad 12 tun

Plzeňský kraj čekal po zavedení mýtného na silnicích první třídy větší nárůsty dopravy na silnicích druhé třídy. „Obecně ale máme zkušenost, že mýtné až tak rozhodující roli nehraje. Čekali jsme větší zvraty, když se na některé silnici první třídy mýtné zavedlo a někde ne. Ale jeho placení nemá takový vliv. Hlavní je pro dopravce čas, který stráví jízdou,“ řekl Čížek.

V Plzeňském kraji jsou podle něj úseky, kde by obce rády zavedly zákazové značky pro vozidla nad 12 tun. Ale s policií to jde hrozně těžko, řekl Čížek. Dopravní značky, které zakazují průjezd těžkých vozidel, jsou podle Pakandla zatím z Plzně přes Vejprnice do Nýřan, dále z Chotěšova přes Dobřany na Plzeňsku k silnici I/27 na Vysokou, dále na silnici druhé třídy II/605 od Ejpovic až na hranice se Středočeským krajem a dále v Chanovicích na Klatovsku. Aktivitu nechává kraj na obcích, ale podporuje je.

„O tom, jaké silnice by měly být zpoplatněné, dále komunikujeme s ministerstvem dopravy, které připravuje novou soutěž na mýtné od roku 2029,“ dodal Pakandl. Na silnici Klatovy – Domažlice chce kraj zavést mýto také proto, že tudy jezdí hodně kamionů do Německa přes hraniční přechod Všeruby, který leží na krajské silnici II/184 vedoucí od křižovatky u Kdyně. Obec Všeruby má dlouhodobé problémy s nákladní dopravou. Chtěla omezit tranzit zákazovou značkou, ale domažlický dopravní odbor ji nepovolil.

V Plzeňském kraji platí mýto od ledna 2020 řidiči vozů nad 3,5 tuny jedoucí po silnicích z Plzně na České Budějovice a z Plzně do Domažlic. Od loňského července k nim přibyly úseky z Plzně do Klatov a z Klatov do Horažďovic a dál do jižních Čech.

Tagy I/22 Plzeňský kraj zpoplatněné silnice
41 komentářů