Plzeňský kraj rozšíří integrované jízdné i do expresů, výjimkou bude pendolino

Pendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhyPendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhy

Cestující v Plzeňském kraji budou mít od ledna možnost cestovat na integrované jízdné Plzeňska v dalších vlacích. Nově se do

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Rozumné, rozumný kraj.

Rtep

Plzeňský kraj má z mého jihočeského pohledu integraci dopravy velmi kvalitně zvládnutou.
Jeden zádrhel to ale má – i když prý došlo k částečnému propojení Plzeňské karty s In kartou ČD, tak leckdy výhodnější jízdenky kraje není možné zakoupit jinde, než na pokladnách nebo za příplatek u průvodčího. E-shop ČD nic takového nenabízí.
Leckdo by možnosti jízdenek Plzeňského kraje využil, ale možností je opravdu málo.

železničář v důchodu

Já sice e-shop ČD nepoužívám, takže jej nemám „zmáknutý“, ale on snad nabízí i možnost nákupu jízdenek nějakého (= kteréhokoli) IDS? Děkuji za (pravdivé) poučení.

Rtep

V e-shopu najdete pouze informaci, kde si lze tyto jízdenky koupit (většinou jde o pokladny v příslušném kraji, o průvodčí a o automaty):
Příklad ze zmiňovaného Plzeňského kraje:
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-30275/

železničář v důchodu

Díky za informaci – vlastně jsem neočekával nejen to, že ČD jízdenky různých IDS samy iniciativně nenabízejí, ale ani to, že by vůbec byly vůči informování o různých IDS aspoň takto vstřícné …

Anonym

Z jihočeského pohledu možná ano, z pražského vůbec ne. Pak si totiž nedovedu vysvětlit, proč mají jednotlivé jízdy stále kilometrický tarif 🙂

Rtep

To ani nevím.
I tak by pro mne tarify IDS Plzeňského kraje byly velmi výhodné. Ovšem nemám možnost si při cestě z Jihočeského kraje jízdenku koupit, tak mne to trápit už nemusí.

železničář v důchodu

Když vidím, jak je komplikované použití tarifu IDP v Plzeňském kraji pro předplatitele = držitele „Plzeňské karty“, tak proti tomu jsou pravidla, která platí v PIDu (a která jsou tu kritizována), úplnou „selankou“ = viz: https://www.poved.cz/cz/integrace-rychliku-a-expresu-od-1-ledna-2019/ – a to přitom vůbec nelze srovnávat rozsah VHD v IDP s mnohem větším rozsahem VHD v systému PID + IDSK …

Rtep

Z mého pohledu je řešení velmi jednoduché. Stačí aby jízdenky IDS Plzeňského kraje byly prodávány i přes internet. Buď v návaznosti na Plzeňskou kartu nebo v návaznosti na jakoukoli chytřejší kartu, třeba In-kartu ČD s prodejem na e-shopu ČD.

železničář v důchodu

Ono to snad v případě „Plzeňské karty“ dokonce v nějakých případech i možné je (viz např.: https://eshop.plzenskakarta.cz/eshop/ ), ale je to nad moje schopnosti chápání, takže se to raději ani nebudu pokoušet rozluštit: všechny problémy asi vytvořila skutečnost, že „Plzeňská karta“ je vlastně především jakýmsi pokusem o postupné rozšiřování něčeho jako původní „tramvajenky“ PMDP jak prostorově, tak i co do fungování – a to určitě není jednoduché (lze-li to vůbec), protože s tím ten původní „projekt“ asi vůbec nepočítal: nejlepší by bylo, kdyby to vysvětlil někdo do předmětné problematiky skutečně zasvěcený, tedy někdo z POVEDu nebo aspoň z PMDP coby… Číst vice »

Patrik

Bohužel díky neschopnému Ropidu nic takového asi v PIDu nikdy nebude a cestující se budou muset dál hrkat pomalu. Hlavně, že se Ropid stará o to, aby zaměstnanci spřátelených firem cetovali zadarmo a erár to zatáhne.

Kuba

Chtěl byste jezdit „rychle“ expresem ze Smíchova na Hlavák, nebo kterou jinou relaci na území Prahy (kde Ropid organizuje dopravu) máte na mysli?

Patrik

Např. z Benešova do Prahy, kdy v době kdy jede Ex 1546 žádná jiná alternativa není. A v Pražském úseku v něm neplatí lístky PID.

Matěj

Takových případů je ale minimum. Všechny rychlíky jsou integrovány, význam vámi zmíněného spoje a podobných je naprosto marginální.

Patrik

Nemáte pravdu, všechny rychlíky v PIDu integrovány nejsou. A co se týče expresů, v průběhu dne se najde spousta dalších příkladů, kdy poblíž nejede rychlík třeba na rameni Praha – Kolín.

Ondra

Konkrétně které rychlíky v PIDu integrovány nejsou?

Patrik

Např. rychlíky Praha – Cheb přes Ústí.

Ondra

Rychlíky Praha – Cheb přes Ústí, které zastavují ve Stč. kraji integrovány v PID jsou, konkrétně R616/R617. Ostatní rychlíky linky R5 ve Stč. kraji nezastavují, takže logicky ani neplatí doklady PID.

Patrik

Co je na tom logického? Proč nejde jet do Roudnice na lístek PID a drahý tarif ČD kupovat až z Roudnice. Tak jako dříve šlo v pomalých R na Kralupy kupovat si lístek až ze Sedlece a neplatit se ten úsek dvakrát, ale chápu Ropid rád drží cestující jako rukojmí, aby mohli platit jízdné zdarma pro své kamarády z vybraných firem.

Ondra

Popsané je to v odkazu níže a myslím, že cestující jsou rádi, že se podařilo Roudnici n. Labem vůbec zahrnout do systému PID, ačkoli je tato stanice už na území Ústeckého kraje.
https://pid.cz/uprava-platnosti-jizdenek-pid-v-rychlicich-od-3-1-2017/

Patrik

Pouze pokus o zdůvodnění zhoršení postavení cestujících z Prahy na sever. Nicméně v těchto R neplatí PID ani na do Prahy – Sedlec a dostal jste důkaz, že ve všech R v Praze PID neplatí. Nabízí se taky otázka proč Ropid za naše prachy z daní radši financuje přepravu zaměstnanců spřátelených firem, místo aby za ně zajistil aspoň integraci všech R, k tomu ty peníze dostal.

železničář v důchodu

Sůra to sice asi smaže, protože musím napsat, že jste umanutý :antiropidí“ magor (ačkoli mu ve svém prvním komentáři vyjadřujete „díky“), ale je to realita: jediná chyba ROPIDu totiž spočívá ve skutečnosti, že tu možnost navázání tarifů i v místech, kde předmětné vlaky nezastavují, nezrušil včas na všech tratích, tedy nejen na těch v inkriminované informaci vyjmenovaných – a bylo by to jednoznačné a nezpochybňovatelné ani úlety nekritických jedinců.

Patrik

Můžete mi věcně vysvětlit k čemu je navazování tarifů pouze ve stanicích, kde vlak staví dobré pro normální platící cestující, pro které je veřejná doprava především? I když si možná myslíte, že by se všechny ids měli zrušit, aby se počet cestujících vrátil o 15 let zpátky a ve vlaku bylo víc místa pro režisty, tak si uvědomte, že by pak třeba ty vlaky ani nejezdili.

železničář v důchodu

Nemohu, ačkoli chápu, že někdo „kompetentní“ stanovil nejspíše proto, aby dopravce měl lepší podmínky pro prodej jízdenek podle vlastního tarifu – pravou podstatu toho rozhodnutí by museli objasnit ti „kompetentní“, kteří tak rozhodli. Mně se to rovněž nelíbí, protože tarif IDS by podle mě měl platit až minimálně na hranice příslušného regionu, nebo ještě lépe až do nejbližšího tarifního bodu za nimi, ale nejsem tím, kdo o tom rozhoduje. Ale naprosto nejvíc se mi nelíbí, platí-li to zcela nesystémově někde tak a jinde jinak – to je „nenázvuhodná prasečina“: v tom případě beru za správnější, když je to opatření nastaveno… Číst vice »

Patrik

Máte pravdu, že stávající systém je výhodný pro jednoho dopravce, protože většina dopravců s ids tarify mentální problém nemá. Už vůbec to ale není výhodné pro cestující a akorát je to mate a musí si dávat pozor, aby je dopravce nevzal na hůl. Např. při cestě z Tábora do Prahy: v Ex PID neplatí vůbec nebo z Benešova, v R z Olbramovic a v Sp a Os z Mezna, tak v tom nemá většina normálních cestujících šanci se vyznat.

železničář v důchodu

No, a právě kvůli předcházení všelijakým nedorozuměním tvrdím, že lepší je „blbě, ale jednotně“ (jak se říkávalo na vojně, což Vy už asi nepamatujete) a výjimky je žádoucí omezovat na minimum. Každému (= i mně) pochopitelně vyhovují jakékoli možné úspory, ale často jsou, bohužel, vykoupeny různými (a leckdy těžko pochopitelnými) kompromisy a ústupky, aby bylo možné získat aspoň něco. Příležitostně se zkusím zeptat někoho ze známých, zda ví, z jakého důvodu došlo k tomu zpřísnění právě na zmíněných tratích, když jinde jsou pravidla vstřícnější, ale domnívám se, že asi je to „daň“ za mohutné rozšiřování působnosti PID v nedávných obdobích,… Číst vice »

Patrik

To je otázka do pranice, došlo ke snižování tržeb, nebo naopak na vlak ČD přišli cestující, kteří by jinak vlakem vůbec nejeli. Zrovna z toho Benešova vím o lidech, kteří před integrací jezdili autobusem a nyní jedou vlakem. A pro dopravce je v tomzo případě určitě lepší když dostane menší jízdné PID, než když má smůlu.

železničář v důchodu

Pravidelní („denně“ jezdící) cestující mají obvykle „Lítačku“ na všechna potřebná pásma, občasní jezdící vlakem, kde jízdenky PID platí, si mohou koupit jednotlivou jízdenku PID na celou cestu, a na těch více-méně „náhodných“ cestujících zkrátka tímto způsobem ČD vydělají víc – já nevím, co na tom má smysl dále pitvat?

Anonym

Nechápu, o co vám jde. O ty 2 koruny, které přeplatíte navíc? Zrovna rozdíl Podbaba – Sedlec je fakt minimální.

Patrik

Pokud tak člověk jede jednou samo o sobě to moc neznamá (byť i mezi námi jsou lidé pro které jsou 2 Kč důležité). Při cestách např. na chatu už to hodí za rok celkem dost a zároveň ne tolik, aby se vyplatili kopuny pro vnější pásma.

železničář v důchodu

Což je samozřejmě pravda – navíc už si přece lze na návazná vnější pásma PID koupit předem jízdenku PID s odloženou časovou i pásmovou platností – nebo snad ne?

Matěj

„Např. rychlíky Praha – Cheb přes Ústí.“
„Například“ vůbec není na místě. Jistě dobře víte, že jsou to jediné rychlíky, které nejsou integrovány, a to z prostého důvodu – fungují stejně jako expresy v ostatních směrech, z Prahy do Ústí nikde nezastavují. Proto nedává smysl je integrovat, do budoucna by bylo vhodné je přeznačit do kategorie „Ex“.

Patrik

Tak jde o to, že není pravdivé tvrzení, že všechny R jedoucí po území PID jsou integrované, ať už se to okecává jakkoliv.
Integrace samozřejmě smysl má, třeba po vzoru Švýcarsko, kde jsou integrované všechny kategorie a nemusím u jednoho dopravce řešit jestli ve vlaku do Ústí mohu použít na část cesty PID lístek nebo ne.

Michal

Mohl bych vědět, jak jste přišel na to, že Ex 1546 není integrovaný?

Patrik

Pokladna ČD tvrdila, že není. Nicméně platí PID až z Benešova ne z Olbramovic jako u ostatních R. Při cestě např. z Kaplic je tak cestující nucen kupovat předražený kilometrický tarif po delší úsek, protože souběžný rychlík nejede.

František

Vždycky to byla ta Kaplice. 🙂 Jinak u ČD už je nějaký čas zavedeno navazování různých tarifů jen ve stanicích, kde vlak zastavuje. Nehledal bych chybu, kde není.

Patrik

Což je pouze snaha cestující řádně podojit. Mám ale pocit, že v Sp Kolín – Chlumec, lze jet na PID do Choťovic bez ohledu na to, zda zde vlak staví (a nestavících je většina) nebo ne.

Anonym

Pokladna ČD téměř nic neví mimo svou TR 10.

železničář v důchodu

Protože jejich nadřízení (Štěpánem počínaje) dělají vše možné i nemožné pro to, aby tomu tak bylo – viz například i současnou úpravu KJŘ ČD …

Ondra

Ve vlaku Ex 1546 platí jízdní doklady PID. Je to uvedeno jak v aplikaci ČD Můj vlak, tak v aplikaci IDOS/PID.

Michal

To by v Benešově musel zastavovat.

Ondra

Ex 1546 v Benešově zastavuje a platí v něm doklady PID

Alibaba

Řekl bych, že je to systémově blbě, že nejsou Pendolina integrována ve směru z Plzně na Mariánky.
A nevěřím, že by byla přeplňována. To to tam jezdí opravdu tak plné?

František

Podle mě je naopak nesystémové integrovat do krajské dopravy dálkové expresy, a navíc jen některé a dokonce třeba jen v jednom směru. 🙂 Že není (peněz nebo cestujících) na objednání krajského spoje, je problém jiný, reaguji jen na zmínku o systémovosti.

Alibaba

Tak Pendolina v úseku Plzeň – Cheb nejsou v principu „extra dálkové vlaky“, ale tvoří dvouhodinový takt s dalšími expresy (dříve rychlíky). Takže bych viděl vše nebo nic.
Poznámku o „jednom směru“ nechápu, a jestli myslíte, že “ ve směru z Plzně na Mariánky“ tak samozřejmě tím myslím trať a spoje i zpět.

noerf

Jen mám obavu, aby integrace rychlíku a expresu neskončila degradaci těchto vlaků.

aldik

Nejlépe by bylo nechat Pendolino povinně místenkové v celém úseku, tedy i z Prahy do Františkových Lázní.

Patrik

V takovém případě by ovšem pendolino muselo jezdit na komerční riziko ČD a v jeho čase jet jiný vlak ZDO. Nejvíc by se to ovšem nelíbilo právě ČD, které se léta snažili dostat s pendolinem pod dotační deštník vzdor prohlášením z minulosti, že pendolina budou nedotovaná a sama si na sebe vydělají.

železničář v důchodu

Nejde ani zdaleka tolik o ten Vámi vymyšlený „dotační deštník“, ale o to, že by pak zbytečně a zcela neekonomicky musely jezdit dva vlaky místo jednoho.

Patrik

Tak úplně ne, jezdil by jeden, který by šlo v případě požadavku ministerstva v kapacitně silné dny posílit a druhý by jezdil pokud by se dopravci vyplatil. Navíc by klasická sv byla pro stát levnější a zbylo by třeba na další vlaky, třeba kdysi jezdící první ranní vlak po čtvrté z Prahy, který nyní začíná v Plzni.

železničář v důchodu

Přáním objednatele dálkové dopravy i ČD zřejmě bylo a je zajistit přímé dálkové spojení s Plzní a západočeskými lázněmi z oblasti (severní) Moravy, a jako nejvhodnější (z pohledu pohodlí dálkových cestujících i z pohledu ekonomického a marketingového) bylo asi shledáno právě prodloužení vybraných vlaků vedených jednotkami „Pendolíno“ – a omezit rušení jejich pohodlí má zjevně zajistit i to, že v těchto vlacích „vyšší kategorie“ nebude mít možnost levně zvýhodněně cestovat „krátká“ (v podstatě místní) frekvence. Nechápu, proč v tom kdejaký „rejpal“ musí hledat nějaké smyšlené problémy a chyby, když těm, pro něž je zvolené řešení určeno především, takové řešení zjevně… Číst vice »

T.H.

„Přáním objednatele dálkové dopravy i ČD zřejmě bylo a je zajistit přímé dálkové spojení s Plzní a západočeskými lázněmi z oblasti (severní) Moravy“

Proboha, přáním ČD bylo uvrtat si pendolíno za příslušnou dotaci do závazku, protože „komerční“ vlaky jsou těžkýprovar… že nad tím vytváří nějaké píárko o „zajištění dálkového spojení s Plzní a lázněmi“ etc. snad dokáže každý příčetný jedinec dekódovat.

železničář v důchodu

Proboha: o tom, že jde do velké míry právě o „marketingovou“ záležitost, přece nikdo (soudný) nepochybuje (což jsem ostatně napsal už dříve) – ale pokud si objednatel dopravy přeje mít tolik vlaků, je dopravci v podstatě jedno, na jaké náležitosti dostane dotace a které nechá stát v záloze, nebo je případně využije jinde, protože pouhý nevýrazný rozdíl ve výši těch dotací (v poměru k celku) jej „nepoloží“ ani nezachrání! A pro objednatele by naopak mělo být přínosem, když větší frekvence v jím objednaných vlacích sníží jejich „prokazatelnou ztrátu“ ,,,

Martin

Hlavně nejsou zaintegrovány Ex na Domažlice, které „plné“ fakt nejsou…

Martin

Protože se MD bojí přeplňování… Nechápu.

železničář v důchodu

Já to naopak docela chápu – třeba na základě mnohých zkušeností s rychlíky mezi Prahou a Kolínem nebo mezi Přeloučí a Pardubicemi: v Plzeňském kraji tomu charakterem odpovídá třeba frekvence do / ze Stříbra nebo Holýšova.