Plzeňský dopravní podnik letos převezme deset velkokapacitních tramvají od Škody
Během května by měl skončit zkušební provoz.
Dopravce jich koupí 22 včetně opce, řekl ČTK generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. Cena všech 22 tramvají je celkem téměř 1,3 miliardy Kč. Kvůli pravidelné obnově podnik letos plánuje nakoupit ještě šest trolejbusů a pět autobusů.
Zkušební provoz prvních obousměrných nízkopodlažních tramvají, které najely 20.000 km bez cestujících a stejnou vzdálenost s pasažéry, skončí po završení homologace, až dopravce obdrží všechny dokumenty, hlavně schválení od Drážního úřadu. To bude začátkem května, kdy firma dostane od výrobce další dva vozy. „Do konce roku má přijít dalších osm, ale je otázkou, jestli to dodavatel stihne,“ uvedl Ptáček. Zbylých deset obdrží firma v roce 2023.
Podle hlavního projektanta Škody Romana Zakopala jde o vozidlo nové koncepce. Nové je také uspořádání článků i čtyř podvozků. „Je tam zvýšená kapacita, tedy lépe využitý prostor ve vozidle, maximálně zmenšené technologické prostory a větší energetická úspora,“ řekl. Hlavní výhoda otočných podvozků je v tom, že se tolik neobrušují kola a provoz je tišší. Tramvaj má menší kabinu, která je ale pohodlnější než u předchozích typů, všechny ovládací prvky má řidič na dosah. Čelo vozu je bezpečnější.
Další nové autobusy a trolejbusy
PMDP už začaly využívat největší z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech – halu pro opravy a údržby. Celý areál za 1,7 miliardy korun bude po dvou letech prací hotový koncem roku.
Tramvaje přepraví v Plzni přes 40 procent cestujících, loni to bylo přes 102 milionů. Podnik má dnes 108 tramvají, ale v přepočtu na „krátké“ klasické dvounápravové tramvaje T3 jich vlastní 134. „Jednovozových velkokapacitních je tak pětina,“ řekl Ptáček. Kapacita nové vozovny je podle něj zvýšena na až 180 krátkých tramvají. PMDP tak budou mít v novém areálu volný prostor ještě pro 20 velkokapacitních vozů.
PMDP letos ještě nakoupí pět dlouhých autobusů od polského Solarisu a šest trolejbusů z plzeňské Škody Electric, z toho budou čtyři krátké a dva dlouhé; cena jednoho dlouhého trolejbusu je kolem 16 milionů Kč.
Poslední tři roky drží firma investice do nutné obnovy vozového parku minimálně ve výši 200 milionů korun ročně. Průměrné stáří všech tří trakcí se různí. Nejvyšší je u některých tramvají, jejichž skříně jsou i ze 70. let minulého století a podle Ptáčka se už musí vyřadit. PMDP má ještě přes 120 autobusů a 95 trolejbusů, všechna tato vozidla jsou nízkopodlažní.
ČTK