Informační technologie Infrastruktura Železnice

Plzeňské nádraží se v polovině června začne řídit z Prahy

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Správa železnic pokračuje v připojování dalších traťových úseků na centrální dispečinky v Praze a Přerově. Začátkem června spustila centrální řízení úseku Dětmarovice – Mosty u Jablunkova z Přerova, do konce měsíce pak začne z Prahy dálkově ovládat hlavní nádraží v Plzni a úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov.

K dnešku dispečeři z centrálních pracovišť řídí provoz na 1035 kilometrech tratí, v příštích letech se má tato délka více než zdvojnásobit. Systém má pokrýt především koridory a páteřní dráhy, počítá se ale také s vybranými regionálními tratěmi. Příští rok se zapojí úsek Praha-Uhříněves – Praha-Hostivař.

„V těchto dnech probíhá intenzivní příprava k zapojení stanice Plzeň hlavní nádraží do dálkového ovládání z CDP Praha. Jedná se o poslední chybějící část v rámci dálkově ovládaného traťového úseku Beroun – Cheb,“ uvedl mluvčí SŽ Marek Illiaš. K zapojení plzeňského nádraží dojde od 15. června.

Výpravčím ze stanice Plzeň hlavní nádraží budou i nadále řízeny práce na seřaďovacím nádraží, obsluha vleček a depa kolejových vozidel. Ve stanici zůstane zachováno pohotovostní pracoviště výpravčího, který může převzít řízení celého uzlu v případě poruch nebo plánovaných výluk.

Trať Ústí nad Orlicí – Lichkov má být přepojena na Prahu 25. června.

Správa železnic považuje za jednu z hlavních výhod ústředního ovládání tratí personální úspory, neboť jeden dispečer nahradí práci několika výpravčích. „V případě úseku Dětmarovice – Mosty u Jablunkova činila úspora 20 zaměstnanců, nyní z CDP řídí provoz na traťovém úseku tři dispečeři a jeden operátor ve směně,“ doplnil Illiaš.

Podle něj mezi další přínosy patří také zvýšení kvality řízení vlaků. Dispečer má na rozdíl od jednotlivých výpravčích, kteří dříve řídili izolované stanice, celkový přehled o vlacích na trati. Podle Správy železnic tak díky tomu dokáže dříve odhalit a odvrátit možné krizové situace.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindřich

Kdo tohle „centrální řízení“ vymyslel, měl by dostat přes držku!!

Pepík

To myslíte jako vážně ?

jan

Z Prahy.. Podle mě je to nesmysl. Podle mě by v Plzni měla být centrála na celý koridor po Karlovy Vary.
Jak může někdo z „Prahy“ vědět něco o problémech v Plzni..

libor

a jak může někdo v Plzni vědět něco o Varech? hm?

Jiří Podolský

Když se přestavoval uzel Plzeň,do hodnocení stavby se započítala úspora více jak 50ti zaměstnanců.Pro stěhování řízení na CDP se ta samá úspora počítá znovu. CDP-dvojnásobné náklady a úspora třetina proti tomu,čím se zdůvodňovalo.Např. stěhování DOZ Plzeň-Cheb do Prahy stálo 220 mil.Kč, úspora nula.Dobrá správa to ustojí…

savik

Právě. Já jsem laik, ale zrovna v Plzni se, pokud vím postavila nová řídící budova, která se teď opustí. A hlavně mi teda točí ta centralizace pracovníků v jednom bodě. To prostě nese jen životní negativa, na prachy nehledě, protože o penězích to přece ve výsledku nikdy není. Zdůvodní se cokoliv čímkoliv. Nelíbí se mi směřování celé společnosti.

Pepík

Právě, že jste laik, tak to vidíte jen z pohledu laika. Výpravčí s červenou čepicí na peroně, to co vidí veřejnost, je pro vastní řízení provozu prakticky nepotřebný. Ten má ve většině případů jen nepodstatnou úlohu. Ale toho výpravčího, který řídí ten vlastní provoz ve stanici jako je třeba Plzeň, laik civilista vůbec neuvidí a často ani neví, že tam někde ( třeba v druhém patře nádražní budovy ) vůbec je. A jestli je někde v tom druhém patře, nebo o 100 km dál v Praze na CDP, je pro praktický provoz úplně jedno. Jen s tím rozdílem, že když… Číst vice »

Leinad

Stále mi uniká výhoda CDP proti dálkovině. Jeden výpravčí řídí tolik stanic, kolik zvládne.
Jestli při tom bude sedět v jedné z těch 10 stanic nebo na CDP není moc velký rozdíl. Předávat si stanice na hranici rajónu(du na cígo, vykřižuj mi xy) můžou stejně.
Možná by každá větší stanice mohla mít „miniCDP“ a ať místní výpravčí podle bydliště je na stanici fyzicky nebo v Praze, předání směny tak že druhej přijde na místo B a první odejde z místa A.

Savik

Tak zase takovej ňouma nejsem 🙂 Vo červenou čepici na peroně mi fakt nejde. Jde mi o ZCELA ZBYTNOU centralizaci pracovních pozic v Praze z hlediska celé české společnosti. A to pomíjím tu finanční náročnost všech těchto akcí. Jde mi o to, že česká společnost zcela zbytečně zhoršuje sama sobě životní úroveň. Ať klidně kradou všichni dál – ale ať nezhoršují život lidem, co to musí žít. To není jen o dráze.

Petr

Amen.

L.K.

Dálkové řízení dlouhých traťových úseků jistě přispívá k plynulosti provozu ale dálkové řízení velkých uzlů jako je Plzeň,Olomouc,Ostrava,Bohumín………a jim podobné je nesmysl,protože se posunuje na několika místech současně,pracuje se v kolejišti na několika mistech současně……….a všichni potřebují komunikovat s výpravčími,což přináší problémy zvláště v případě nějakých provozních komplikací. Navíc podle článku něco budou řídit místní,něco z Prahy a stejně tam bude pohotovostní,takže personální úspora je poněkud diskutabilní a kdyby v Praze nebo v Přerově došlo k něčemu podobnému jako před pár lety v Bohumíně tak nebude jezdit půlka republiky. Soustředění ovladání většiny hlavních tratí do dvou míst je špatné a… Číst vice »

PatriK

Je to trochu analogie ze světa telefonních ústředen, kde si lidský faktor pro spojování hovorů těžko kdo už dovede představit. Skutečně si nemyslím, že dálkové řízení dispečery na železnici je finální stav.

Honza Vrba

Mám doma knihu o zabezpečovacím zařízení na železnici snad z počátku 80. let, kde stojí věta (volně) „Cílem socialistické společnosti je co nejvíce usnadnit člověku práci, tedy v brzké době nebude ani dálkový dispečer řídit provoz přímo, ale bude jen dohlížet nad správnou funkcí počítače, a jen v případě nutnosti zasáhne.“

Dominik

Právě pro případy, že by se v CDP něco stalo jsou ta PPV, která jej zastoupí.

Jan

Čím väčšia stanica, tým viac je jedno odkiaľ sa riadi. V Pľzni, Olomouci, Ostravě, Bohumíne je jedno, či sú výpravcovia priamo v stanici, alebo sú niekde v Trantárii, pretože s nimi beztak musí všetko človek riešiť po telefóne. K tomu, k čomu došlo v Bohumíne môže dôjsť len v stanici, nie na CDP, pretože po optických kábloch sa prepätie šíri veľmi zle.

Pepík

Všichni potřebují komunikovat …..A to si myslíte, že spolu komunikují osobně „z očí do očí“ ? Komunikují telefonem, vysílačkou . A jestli je to na vzdálenost 1 km nebo 150 km, tak je to po technické stránce úplně jedno.

L.K.

S CDP i s výpravčími ve stanicích komunikuji i několikrát denně,takže vím jak to funguje i jaký je v tom rozdíl, a jestli je to jedno se zeptejte těch výpravčích, kteří jezdí do práce přes sto kiláků.

Leinad

Kolik stanic reálně řeší jeden výpravčí, 10? Nebylo by lepší, aby seděl v jedné z nich? (I s tím, že ty hraniční stanice by občas předával sousednímu výpravčímu).

PatriK

Dálkové ovládání s dispečerským řízením je stav doufejme jen dočasný mezikrok. Automat výhledově bude řídít celou síť. Žádný dispečer nemá schopnosti, aby manuálním ovládáním dosáhl maximální optimalizace provozu, tj. vlaky různého typu pouštěl na trať v takovém sledu, aby byla vždy za aktuálních podmínek maximalizovaná propustnost a zároveň dodrženy jizdní doby. Myslím, že je to dobrý „use case“ pro umělou inteligenci, která může trvale vyhodnocovat i charakter jízdy každého vlaku zvlášť a na základě toho přizpůsobovat provoz.

Leinad

Úloha „pusť všechny vlaky tak aby každý měl co nejmenší zpoždění“ beru že je jasně pro stroj (který nalezne optimální řešení v reálném čase). Pokud se nepletu, někde se v nějaké míře používá automatické stavení trasy.
Ale kromě stavění tras pro vlak má výpravčí pár dalších úkolů. Stavět trasy pro posun(asi by šlo taky), čumět na projíždějící vlaky (a všimnout si, že hoří/jsou vykolejené/…), zastavit provoz při průšvihu (auto na přejezdu),…

mgr.pavel

Co z toho, co popisujete, _nelze_ automatizovat? Jak často ve velkých stanicích výpravčí „čumí na vlaky“ a co konkrétně při tom testuje? Zastavit provoz: jakýkoliv systém musí mít generální STOP. Na jednotlivý úsek i na celek.

Leinad

Všechno lze automatizovat, otázkou je kdy to bude reálné. Uzavřené dráhy (metro) je to otázka pár let, na evropské dráze se století let nedaří zajistit aby vlak neprojel červenou (nekompatibilní místní zabezpečovačky, poledních 30 let nefungující ETCS).

Pepík

Tak ještě před cca 8 lety byl jeden ředitel OŘ ( oblastní ředitelství ) podle kterého výpravčí měl hlavní povinnost sledovat vlak a nesměl mít v kanceláři puštěné rádio ……Nic jiného ho nezajímalo …..(-:(-:(-:

computer

úloha: pusť všechny vlaky tak aby každý měl co nejmenší zpoždění
vyhodnocení:
vlak který nejede nemá zpoždění=>zpoždění 0
nula je nejmenší možné číslo => nic nepojede

Kamui

Centralizace do CDP v takové míře mi přijde dost zranitelná. Opravdu je v pořádku, že v případě zničení CDP se v polovině ČR zastaví provoz?

roman

proč by někdo ničil CDP ?

Žlutý klandr

Proč by někdo vyznával Proroka, Marxe nebo Mináře ?

Jiří Voseček

Sám jste prorok.

Miriam

četl jste vůbec článek? „Ve stanici zůstane zachováno pohotovostní pracoviště výpravčího, který může převzít řízení celého uzlu v případě poruch nebo plánovaných výluk.“

mgr.pavel

CDP je jistě užitečná věc, ale.. musí to být řízeno právě z Prahy? Kde jsou nejvyšší mzdy a nájmy? Co tak podpořit trochu regiony a něco šoupnout i tam? Zrovna u této práce skoro nezáleží na místě – tak proč právě to nejdražší město v republice???

Standa

Ale taky největší pocet potencionálních vzdelanejsich pracovníků.. Nebo jste si snad myslel že Pražák bude jezdit mimo Prahu případně…?

ABC

přeskolí místního traktoristu …

mgr.pavel

Jestliže ústečák nebo pardubičák zvládne dojíždět do Prahy, proč by pražák nemohl dojíždět do třeba Plzně?

A taky: vzdělaní lidé nebydlí jen v Praze! Kolik studentů pražských VŠ je z Prahy, a kolik dojíždí, třeba?

A ještě: právě tím, že vše centralizujeme do Prahy, tak tam motivujeme nejvzdělanější lidi pracovat, a tedy i bydlet. S řadou negativních důsledků, z ekonomického i dopravního pohledu dost špatných.

ABC

To by sice mohl, ale proč by to měl dělat, když si tu práci najde v Praze. Bez hodin dojíždění a peněz za něj.

CDP

A právě jste si odpověděl. Ustečák u pardubák do Prahy dojede,ale do Plzně už dojede jen ten pražák. Ano Praha není ideální,ale ideální to nebude nikde. Přerov by měl být blízko ideálu,ale personální problémy jsou tam větší než v Praze. Pražské CDP má momentálně prakticky plný stav.

Vašek

To je fakt. Největší nezaměstnanost je v Chomutově ve čtvrti Chanov. Přesunul bych CDP tam.

libor

Chánov v Mostě, ne?

Vašek

Jojo. Přejel jsem omylem o stanici dál.

Honza Vrba

Chánov není v ani v Mostě, protože je součástí Obrnic. Sídliště zvané Chánov je ve skutečnosti mostecký obvod Rudolice nad Bílinou.

Jiří Voseček

Naprostý souhlas. Decentralizace do regionu jednotlivých unikátních systémů/úřadů je podstatný krok pro podporu venkova. A to i venkova ve stylu současných reklam RegioJetu.

PatriK

Počítám, že dálkové ovládání je jen první krok a následovat bude zavedení plně automatizovaného řízení pro neustálou optimalizaci provozu.

Martin R.

Tak ASVC už na několika tratích je, pokud vím. Zatím jen takové základní, ale za pár let by to mohlo být reálné

Savik

Tak hlavně, že ušetří. Za zbytečnou centralizaci do Prahy by měli být odpovědní lidé odsouzeni, resp. by neměli mít možnost takovéhle zlotřilosti zavádět. Tak například teď bude nabídnuto plzeňským výpravčím co? Přechod do Prahy? A co za to? Dostanou byt v Praze? Protože sami si ho tam fakt nekoupí. A opravdu chceme, aby se Praha neustále zvětšovala? A co kvalita života? A co zbytečná dopravní zátěž? Co vybavené pracoviště v Plzni? Jakákoliv zbytečná centralizace jde proti společnosti samé.

Brzdič zániku

Píšete kraviny z neznalosti problému. CDP fungují a to dobře. Lidi a peníze se ušetří, což je také dobře. Byl jste se tam někdy podívat?

...

CDP asi funguje, což o to. Ale ničemu by nevadilo, kdyby nebyl na Balabence, ale třeba v té Plzni. Fakt už toho máme v Praze víc, než je žádoucí.

Jirka

S touhle centralizací se to přehání až moc. Lepší by bylo udělat dispečerské pracoviště v krajských městech. Samozřejmě nemusí jich být moc, ale kdyby jich bylo alespoň deset a v každém nějaký 1-2 rezervní sály připravené na převzetí kterékoliv trati tak by se celkem rozumně vyřešil možné riziko požáru nebo jiné události v nějakém jiném pracovišti. Dokáže si někdo představit, co by se dělo, kdyby třeba za 5-10 let vyhořel Přerov/Praha? Najednou musí spousta lidí přímo do stanic a začne se to řídit místně, ale tolik lidí už za těch pár let nebude, aby se pokrylo vše. V krajské verzi… Číst vice »

Brzdič zániku

Jasně. A peníze rostou na stromě. Máte ponětí, jakej je to balík?!? Nemáte, jinak byste nepsal tyhle nesmysly.

Chochol

A lidi by neměli být příliš chytří… a neměli by se moc snažit …a pokrok by měl být umírněný.

Pouze tady názorně předvádíte to, čemu se posměšně říká „drážní myšlení“.

—–
Plácačky v Plzni a Třinci to věděly několik let dopředu. Ukažte mi obor lidské činnosti, kde tohleto je.

Pepík

Když by pražské CDP „náhle“ vypadlo, tak to veřejnost prakticky nepozná, neboť je to ošetřeno tak, že se hladce přejde na řízení z PPV ( pohotovostní pracoviště ) . V praxi běžně praktikováno a vyzkoušeno. CDP Přerov by mělo trocu potíže, protože tam je PPV řešeno trochu jinak, ale co jsem slyšel, tak se to bude upravovat ( nebo už upravuje )na pražský způsob PPV.

Honza Vrba

V případě výpadku jedné stanice na jedné trati ano, ale jestli si myslíte, že se najednou sežene do každé stanice pohotovostní výpravčí, tak to sotva. Taková situace nenastala a snad ani nenastane.

Alois N.

Kdyby CDP náhle vypadlo, tak se zamknou výhybky a bude se jezdit v dost stanicích jen po rovné.

Ignác Pospíšil

„Ve stanici zůstane zachováno pohotovostní pracoviště výpravčího, který může převzít řízení celého uzlu v případě poruch nebo plánovaných výluk.“

Zajímalo by mne, jak tohle bude fungovat – kdo to převezme.

Jan Neruda

Stejně jako na jiných PPV – pohotovostní výpravčí.

Dominik

Myslím si, že to budou předávat pravidelně, jako na jiná PPV (na hodinu denně), ne jen v případě poruch a výluk.

dada

tak uplne nevim, jestli ten novy design je prinosem. Diskuze funguje jen na mobilu. Na pc nic nejede, komentare, hodnoceni ani rozbaleni delsich prispevku….

Jan Sůra

Vydržte, prosím

Jiří Kocurek

Funguje tohle:
Na každý příspěvek otevřít nové inkognito okno.

Honza D.

Jak je vidět, z noťasu to funguje. Možná je to ale tím, že mám z mobilu hotspot.
Jinak před chvílí jsem viděl v náhledu článků na mobilu jako fotku lokomotivu RegioJetu, bylo třeba jí měnit?

Kubrt

Někteří v tom viděli reklamu na regiojet. Teď je tam vlak ČD, což už je dle stěžovatelů jistě v nejlepším pořádku.

Luke

Protože to tak prostě působilo. Mohla tu být celá plejáda obrázků, včetně těch neutrálních, zachycujících nádraží nebo CDP. Ale ukazovat vlak rj v Plzni, když tam ani nejezdí…

dada

To aby redaktor hlidal i obrazky, jestli nahodou nekoho neurazi. to aby si vyfotil nadrazi tak maximalne s MUVkou SZ, kdyz bude psat jen o rizeni dopravy, pac kduz tam bude vyfocenej vlak tak to. bude zvyhodnovat nejakeho dopravce.

michal

A proč tam není vlak třeba GW, ten do Plně taky jezdí, teď je to reklama na ČD.

Jiří Kocurek

Už to funguje i na desktopu, bez obezliček. Hurá!

PS: Byla i v článku. Kdosi si ale vztekle stěžoval na reklamní produkt placement. Chaloupko otoč se dveřmi k lesu, k Ivanovi zády!

Dáda

Jupí už to funguje!

Jakub

Ten poslední odstavec je pouhé přání SŽ aby to tak fungovalo.

asdfg

Záleží na tom kdo to řídí. Někdo je ze všeho po**** a vše hned do boku a dost brzo a nekomunikuje, někdo zas umí využívat jízdu proti srsti, umí komunikovat s fírama a pak se hned jede jinak.

teddik

Naprosto souhlasím, když se v tom někdo vyzná jezdí to i na koridoru parádně, rozdíl je opravdu znát a dá se i stahovat zpoždění. A když se k tomu přidá fíra, který se nebojí a umí za to pořádně vzít, to je pak radost cestovat a slyšet eso, 380ku, nebo Tauruse pořádně zpívat.

Bespi

No v zasade maji urcite lepsi prehled o celku, nicmene zas jich chybi detaily. Neni nad to kdyz je NAD a navazny jiny vlak se rozjizdi kdyz je clovek metr od dveri …. . Dalsi jede za 2 hodiny.

Nicmene neco podobneho jsem zazil i bez NAD … asi 15 lidi bezelo za odjizdejicim vlakem … nastesti zastavil mimo nastupiste, lidi dobehli a nastoupili.

kakov

takové detaily má pohlídat vlaková četa, samo výpravčí by to udělal líp, ale vlaková četa to zvládne též

michal

Od toho ale ten výpravčí je, ne vlaková četa, ta vlak sama o sobě nezdrží.

Lukáš F.

A je ten systém takhle správně?

Leinad

Výpravčí tam je hlavně od bezpečnosti. Vlak může jet = na klacku svítí volno, dovedu si představit změnu předpisů že by komerci řešila posádka. Co (ne)přijelo, to se posádka dozví z informačního systému, zpoždění okolo čekačky řeší posádka se svým dispečerem. Pak jenom ohlásí výpravčímu připravenost k odjezdu.

MiKi

No jak to funguje podle vaší představy jsem zažil před týdnem. Nikdo nic nevěděl, všichni volali všem a vlak nejel.

Leinad

A není to chyba jednotlivce? Pokud vím, vlak B čeká na vlak A = vlak B odjede X minut po příjezdu vlaku A, přičemž X se stanovuje podle stanice (nejvzalenějších nástupišt). A možnosti proč se to zkurvi: 1) lidi neví kam jít = štïplístek vlaku A to neohlásil (nebo sám nevěděl, protože mu výpravčí zatajil jak bude postaveno). 2) Za x minut to nelze stihnout. = Chybná čekačka v jízdním řádě. (A na prahlavním je jedno jestli si dobihačů nevšiml výpravčí na místě nebo výpravčí na Balabence) 3) Vlak B odjede dřív = výpravčí ho pustil dřív (a zase ve… Číst vice »

Paddy

To je pravda, Ještě Leo tam chybí…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO