Plzeň se chystá k radikálnímu kroku. Příští rok chce uzavřít část Americké třídy autům
Plzeň se chystá trvale uzavřít ulici, po které denně projede přes 13 tisíc aut.
Zastupitelé Plzně budou na počátku příštího roku rozhodovat o zásadním kroku, který by měl zklidnit provoz v centru krajského města. Současné vedení města chce pro osobní auta kompletně uzavřít Americkou třídu v úseku mezi Škroupovou a Resslovou ulicí.
Místem denně projede přes 13 tisíc aut, současně je ale Americká také hlavní tepnou pro veřejnou dopravu. O uzavření části Americké se ve městě mluví již sedmnáct let, teď je mu město nejblíže. „V době rekonstrukce Americké se prakticky dokázalo, že komunikační systém její uzavření unese,“ říká náměstek primátora Plzně pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule.
Podle něj už v roce 2017 zastupitelstvo schválilo Plán udržitelné mobility, ve kterém se počítá i s restrikcí automobilové dopravy na Americké. „Cílem je nejen zklidnit prakticky hlavní městský bulvár, vylepšit na něm veřejný prostor, včetně doplnění zeleně, ale zejména umožnit plynulý průjezd páteřních linek veřejné dopravy, zejména trolejbusů,“ dodal Vozobule.
Až 16 minut zpoždění kvůli autům
Podle něj se stává Americká právě kvůli vysokému provozu aut úzkým hrdlem trolejbusové dopravy. „Denně skrz ní projede až 24 tisíc cestujících ve veřejné dopravě. Léty navíc narůstá zpoždění, které ve špičkových časech dosahuje 7-16 minut na pětisetmetrovém úseku,“ dodal Vozobule. To podle něj výrazně zvyšuje náklady dopravního podniku.
S omezením provozu na Americké počítá i programové prohlášení současné koalice. Pokud zastupitelstvo toto opatření schválí, vedení Plzně chce zákaz aut zavést buď od července nebo září.
Podle Vozobule zatím není shoda na omezení dopravy v dalších částech centra města. „Stále přetrvává slabina transitu části dopravy přímo přes náměstí, což by bylo účelné změnit, uzavřít západní část náměstí a rozbít transit i na východní straně. Na tomto kroku zatím bohužel není jednoznačná shoda,“ dodal Vozobule. Řeší se také možnost omezení dopravy na Wilsonově mostě, a to zejména v situaci, kdy dojde k masivní výstavbě v proluce po zdemolovaném Domu kultury. „Plán udržitelné mobility pak navíc předpokládá další restrikce ve prospěch chodců, cyklistů a veřejné dopravy, ale žádný zatím není připraven k projednání,“ dodal Vozobule.
Omezování individuální automobilové dopravy v centrech začíná být běžné v řadě západoevropských měst.