Plzeň rozšiřuje zóny s nižší rychlostí do 30 km/h v obytných místech i v centru

Omezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.euOmezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.eu

Šířky jízdních pruhů mohou být skromnější, dodržení rychlosti může být usměrňováno zpomalovacími polštáři.

Plzeň rozšiřuje zóny, kde je nejvyšší povolená rychlost snížená na 30 kilometrů za hodinu, a to jak v rezidenčních oblastech, tak v centru. Dnes jich má 20. Cílem je zklidnit dopravu, snížit hlukovou zátěž, emise a další, řekla ČTK mluvčí města Monika Krausová.

Na jaře letošního roku byla oblast historického jádra Plzně nově vyznačena jako zóna s nejvyšší povolenou rychlostí 30 km/h. Vymezují ji ulice sady Pětatřicátníků, Americká, Anglické nábřeží a sady 5. května. „Další připravujeme na Slovanech v okolí Jiráskova náměstí a v Chválenické ulici a dále v okolí železniční zastávky na Doubravce a na Borech,“ řekl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). Nejdříve, začátkem příštího roku by měla být vyznačena zóna ve Chválenické ulici, kde je velká základní škola a bytové domy.

V Plzni je momentálně 20 takto vyznačených oblastí. „Takzvané ‚zóny 30‘ vedou k větší bezpečnosti silničního provozu a regulují hluk. Jsou také přívětivější k chodcům a životnímu prostředí. Tento trend v posledních letech uplatňuje řada evropských měst a dává smysl,“ řekl Tolar.

Oproti „pěší“ nebo „obytné“ zóně je podle něj v „zóně 30“ zachováno členění komunikace na vozovku a chodník. Šířky jízdních pruhů mohou být skromnější, dodržení rychlosti může být usměrňováno zpomalovacími polštáři, řadou zaparkovaných aut nebo umístěním zeleně, uvedl náměstek. V celé „třicítkové“ zóně by měla být zavedena přednost zprava.

Specifická je zóna v centru. „V historickém jádru nejsou běžné zpomalovací prvky jako třeba zvýšené křižovatkové plochy. Silnice s provozem tramvají zůstávají dále vyznačené jako hlavní,“ řekl Ondřej Vohradský, šéf dopravního inženýrství správy veřejného statku města.

V Plzni letos podle Tolara opět přibývá individuální automobilová doprava, ale rostou také počty přepravených cestujících v MHD. Přibylo obyvatel, což potvrdilo nové sčítání. Je to dáno také vysokým počtem ukrajinských uprchlíků, jichž může být ve městě přes 10.000, další tisíce jezdí do krajského města za prací. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zaznamenaly vyšší poptávku po jednorázových jízdenkách, řekl Tolar. Podle šéfa PMDP Jiřího Ptáčka vzrostl letos meziročně počet cestujících v tramvajích, autobusech a trolejbusech zhruba o pět procent.

Tagy 30 km/h Plzeň
50 komentářů