Plzeň o dva roky prodloužila bezplatné parkování elektromobilů

Dobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: ShutterstockDobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: Shutterstock

Město prodloužení vysvětluje zatím nízkým počtem bezemisních vozidel.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dou

Je nekde udrzovany seznam benefitu pro EV?

Rossec

Když už má někdo na to, aby si koupil elektromobil, tak má i na to, aby si zaplatil parkování, nebo je třeba zvýhodňovat více majetné spoluobčany

T679.2

Ještě ten otazník na konec a bude to úplné ;- )

Y.K.

Možná by změně trendu více pomohly sem tam nabíječky než parkování zdarma (které je stejně směšně levné oproti ceně auta).

T679.2

Možná by změně trendu spíše pomohlo, aby elektromobil byl stejně dostupný a za všech podmínek stejně použitelný jako auta se spalovacím motorem. Bohužel tomu tak není a proto nepředpokládám, že se bude v ČR počet elektromobilů nějak významně zvyšovat.
Např.
https://www.horydoly.cz/auta/jak-jsem-cely-tyden-nabijel-elektromobil.html

CarlosEV

Tak zaprvé článek bude tak 2 roky starý, mezitím přibylo tak 3x více nabíječek a za druhé vyrazit elektromobilem aniž bych si předtím zjistil jak funguje nabíjení a vybavil se patřičnou funkční app spíše hovoří o hlouposti řidiče než o problému elektrického auta

T679.2

Nemyslím si. Jen to dokazuje, že k použití elektroauta potřebujete více než k použití spalováku. Nestačí přijet ke stojanu, otevřít nádrž, strčit tam pistoli a natankovat během několika minut. A jestli je k nabíjení elektroauta nutná nějaká aplikace v „chytrém“ telefonu tak to rozhodně není pro každého. Minimálně pro nás dinosaury určitě ne. To na co jsem chtěl poukázat jsou vlastnosti akumulátorů. Ano, možná dnes existují nějaké vychytávky ve smyslu ohřevu akumulátoru v mrazech. Pak ale pořekadlo srovnávající koně a automobil, které zní, že kůň žere i když stojí dostává nový rozměr. Tím se totiž elektomobil dostal na uroveň právě… Číst vice »

CarlosEV

To jsem myslel jednorázově když to měl jenom půjčené … každý elektromobilita má nějaký čip nebo kartu kterou odemkne všechny nabíječky
Ty převážně ani nejsou potřeba, většině lidí by na jejich nájezd stačila obyčejná 230V zásuvka
drtivá většina baterek je v autě vyhřívaná a chlazená a děje se to převážně za jízdy (možno ale i před jízdou)

T679.2

„Ty převážně ani nejsou potřeba, většině lidí by na jejich nájezd stačila obyčejná 230V zásuvka“ Jo, tak to řekněte odborníkům na elektroinstalace. Mám takový pocit, že zrovna nedávno se to řešilo když se objevily případy kdy lidé začali nabíjet z oken pomocí prodlužovacího kabelu. A tzo i zde https://zdopravy.cz/glosa-ohmuv-zakon-funguje-aneb-mala-osveta-pro-dobijece-elektromobilu-prodluzovakem-163562/ Evidentně na to máme každý jiný názor. Moje zkušenosti s elektromodely byly takové, že když došlo k masivnímu rozvoji Li-pol baterií vyžadujících speciální podmínky nabíjení (nabíjení v pytlíku z důvodu nebezpečí prasknutí- při prasknutí a kontaktu se vzduchem se elektrolyt vznítí, speciální nabíječky za účelem možnosti balancování (vyrovnávání napětí v jednotlivých… Číst vice »

T679.2

No už vidím jak máte auto zaparkované týden v nějakém horském středisku zapadané sněhem. To se bude celou dobu akumulátor zahřívat?
Ale již z našich nicků je patrné, že se neshodneme. Pokud tedy EV zamená co si myslím.

CarlosEV

Proboha a proč by se měla vyhřívat celý tyden ? Půl hodiny před odjezdem si přes app zapněte vyhřívání interiéru v rámci kterého se ohřeje i baterie

T679.2

Proč? Třeba proto, že akumulátor v mrazech trpí ? Tak si to zkuste v zimě s mobilem. Vyjděte si s ním ven do -10 třeba na dvě hodiny a celou dobu ho neste tak, aby byl této teplotě vystaven. Pak se podívejte kolik procent se ztratilo (to, že bude výrazně zpomalena jeho činnost nechávám stranou). Pak pokus opakujte za stejných podmínek, ale telefon si dejte pod oblečení na tělo a držte ho v teple.Nakonec opět zkontrolujte kolik procent ubylo. Předpokládám, že to bude výrazně méně než v prvním případě.

T679.2

Sledovat závody „Formule 1“ nikdy nebylo směšnější
https://www.youtube.com/watch?v=YvvEOFzt9RA

Cestující

A jeden by čekal, že nabíjení funguje všeude stejně jako tankování. Takže vyrazím autem třeba vyrazim autem třeba do Niše a neskončim cestu s odtahovkou už na D1 protože mi došly baterky.

CarlosEV

Jestli myslíte srbský Niš tak zrovna před 14 dny jsem kolem něj projížděl cestou do Albánie a představte si jel jsem Teslou

Y.K.

Ne to nefunguje. Třeba doma si natankovat nemůžete. Na delší štrece snad není tak těžké číst informace systému auta a (rychlo)nabít, když je potřeba (mapy i appky nabíječek existují).

Úplně stejné to zatím nebude, když jedna síť tu je mnoho desetiletí a druhá teprve vzniká (dá se předpokládát, že se to v příštích desetiletích prohodí). Současný stav je přechodný, ne trvalý.

T679.2

Datum článku je dole tj. 24.2.2021. Ale, že by nějak extra přibylo nabíječek to tedy nevím. Co však vím je to, že pokud autor popisuje bezplatné nabíjení v Jičíně u Kauflandu to již dnes neplatí a za nabití je tam nutno zaplatit.No a pak tohle hledání nabíječek kde není nutné platit mi přijde tak nějak zvláštní. Mám horentní částku na elektromobil, ale hledám kde nabiju zadarmo? Opravdu zvláštní.

CarlosEV

za elektromobil není potřeba platit horentní sumy, řada lidí si dovezla EV z Německa za ceny od 300t což je skoro cena průměrné ojetiny v ČR
Jinak v ČR je asi 3500 nabíjecích bodů a pokud nevíte zkuste Google a ještě si tipnu,že za 3-4 roky zaznamename první pokles v počtu čerpacích stanic a v roce 2030 jich bude cca o 1/3 méně než dnes 😉

apoštol

Skoro. Nejlepší přítel, když potřebujeme argumentovat něčím, co není pravda.

Vsadím se, že už jste taky skoro dosáhl udávaného dojezdu vašeho autíčka. Skoro.

CarlosEV

Dosáhl a dokonce o 25% najel více

T679.2

Průměrná cena ojetiny 300 000kč, aha. Fajn. Ale až nastane onen pokles čerpacích stanic mnoho z toho počtu elektromobilů dnes jezdících už nebude v provozu. A je jedno z jakého to bude důvodů. Těch důvodů je x počínaje životností akumulátoru a přizovací hodnotou nového a konče třeba technickými problémy.

CarlosEV

A to bude prosím pěkně kdy ? mám i 8 let staré BMW i3, baterka ještě v pohodě žije, technické problémy žádné a ty 3-4 roky ještě dá a ještě bude jezdit kolem těch zavřených benzínek nebo kolem benzínek které jsou předělané na nabíječky jako to je v Norsku a první cerpacky už i v Německu

Lukino

Je to takové zvláštní, teoreticky by provoz elektromobilu měl být levnější + pro ty co mají třeba doma FVE si můžou nabíjet skoro zadarmo a přesto musíme ještě zvýhodňovat. To bude náraz až stát bude potřebovat vykompenzovat ztrátu ze spotřební daně za paliva pro spalovací motory. Ono by možná stačilo, aby se po silnicích netoulaly auta starší více než 10-15 let, ale moderní auta splňující aktuální Euro normy. Jenže kde na to ti lidé mají vzít, že ano. Takže se stále točíme v začarovaném kruhu a jakmile bude dostatek elektromobilů, tak stát začne vymýšlet jak z toho vytřískat prachy. Situace… Číst vice »

Kuba

Spíš ještě víc staré, např. oblíbené jedničkové Oktávky 1.9 TDI apod.. Norma Euro 5 je z roku 2009, Euro 4 z 2005, jenže tu jezdí spousta aut ještě starších.

T679.2

Samozřejmě, že ano. Dokonce ve velké míře i vozidla „plnící“ Euro 0. Ale zase to záleží na konkrétních oblastech. Třeba v Praze na Škodovku 120 nebo jiné podobně staré vozidlo narazíte obtížně, ale již ne tak těžko třeba v okrajových oblastech republiky. Kdy jste naposledy viděl běžně provozovaného Trabanta? A že i taková vozidla na některých místech běžně v provozu jezdí.

SYN

Co blázníte lidi, normy EURO-X se zaměřují výhradně na lokální znečištění ovzduší věcmi jako SOx a NOx (případně částečky sazí) ale toto znečištění se znatelně projevuje jen tam kde jsou vysoké koncentrace dopravy a zároveň jsou v okolí obydlí… takže prakticky jen ve městech. To by spravilo nasazení „středních“ hybridů (nikoliv mild-hybridů co na elektřinu neujedou ani kilometr) bez velkých problémů s dojezdem a dobíjením. Elektromobily si ale berou za cíl především odstranění emisí CO2, a na ty vám žádné Euro nepomůže… tady pomůže jen snížit až odstranit spotřebu. Takže si klidně plivejte na Oktávky 1.9TDI, ale nějaké třílitrové AUDI… Číst vice »

Frantisek

Méně nákladů na plicní a neurologická oddělení? Je jasné, že takové mrhání energií, aby se každých pár kilo vezlo větší část stejné dálkové cesty vlastním autem, zářnou budoucnost nemá.

Peeetr

Správné dlouhodobé řešení je naopak parkovací místo pro elektromobily o 1/3 dražší, aby jim ho nezabírali fosilové, ale s nabíjecím sloupkem a elektřinou za neziskovou cenu.

T679.2

Tomu říkám řešení. Holt spalovák žádný sloupek nepotřebuje a jeho zřízení také něco bude stát.

Frantisek

Potřebuje celou pumpu, jež též něco stojí. 🙂 Ale jo, těch sloupků (i s nádržemi) je daleko méně, zato se náplň rozváží cisternami. Vše má svoje.

T679.2

Sice máte pravdu, ale síť čerpacích stanic tady je iž několik desetiletí. Ty sloupky se musejí stavět nově a nejde jen o výstavbu . je třeba je také napojit na síť.

SYN

Benzínku nikdo nedotuje, ta se zaplatí z provozu sama! Kdy jste naposledy slyšel něco takového o nabíjecí stanici?? Bez dotací přímých či nepřímých (přes firmy které „investují“ do budoucnosti, obvykle do své) by stálo tak možná 5%

CarlosEV

Dobře Plzeň 👍

T679.2

„Město prodloužení vysvětluje zatím nízkým počtem bezemisních vozidel.“
Z toho plyne, že až jich bude více a stoupne potencionální příjem začnou i uživatelé těchto vozidle pěkně platit až se z nich bude kouřit a nezmění to ani fakt, že se nebude kouřit z výfuku jejich vozidla. Já si však myslím, že těch vozidel nebude nějak extra přibývat a velmi brzy se přijde na to, že pořád lepší nějaký příjem než žádný.

CarlosEV

Spalovací auta do center měst nepatří

T679.2

Možná dnes a podle některých lidí. Dříve tomu tak nebylo. Ale to byl svět ještě normální. Až se lidé přestanou houfně stěhovat do velkých měst a přestane se vylidňovat venkov nebo až přestanou auty do velkých měst dojíždět každý den za prací, za nákupy nebo zábavou nebude ve městech tolik aut.

CarlosEV

Už není rok 1970 nebo 1980

T679.2

A je to velká škoda.

T679.2

A co kdybch já řekl, že elektromobily zase nepatří třeba do horských oblastí a už vůbec ne v zimě když v mrazech klesá jejich dojezd až o 40 procent stejně jako výkon motoru a kapacita baterie? V takových podmínkách bude jejich spotřeba energie výrazně vyšší a to zvýšené množství energie pro dobití bude třeba někde vzít.

CarlosEV

Těch 40% jste vzal kde prosím ? Nebo jinak, kolika a jakými elektromobily jste jel v zimě ? Že máte tak brilantní znalosti ?

T679.2

https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/auto/elektromobil-auto-zima-mraz-nabijeni-baterie_2112120802_dok

Na to abych měl nějaké znalosti nepotřebuji vlastnit nebo používat elektromobil. O problematice aukumátorů ví každý kdo se v životě trochu vážněji věnoval elektromodelům a jejich provozu.. A tomu kdo se modelům nevěnoval k poznání omezení akakumulátorů za nízkých teplot satčí jakýkoliv mobil, fotoaparát nebo jiné elektronické zařízení vybavené akumulátorem.

CarlosEV

Ty zařízení které zmiňujete nemají termo managment a BMS a EV jezdím už přes 5 let a ani při mínus 15° jsem nezaznamenal pokles kapacity baterie o 40% též dojezdu a výkonu
EV není modelářina 🙂

T679.2

Omyl. K nabíječkám pro nabíjení modelářských akumulátorů jdou rovněž připojit teplotní snímače. Prakticky to jsou nabíječky řízené procesorem . Tohle si uměla pohlídat i BC-6 .EV je to samé co modelařina jen v trochu sofistikovanější a větší formě.

CarlosEV

Právě to jste na to kapnul 👍 ano velmi „sofistikovanější formě“

T679.2

Tohle zvýhodňování elektromobilů nechápu. Elektromobil zabere při parkování přibližně stejně prostoru (záleží na typu zda stejně, měně a nebo i více) ) jako jeho spalovací protějšek. To samé platí o bezplatném použití dálnic. Elektromobil opotřebovává komunikaci stejně jako spalovák a na opravách jejího povrchu se u nás na rozdíl od vozidla se spalovacím motorem finančně nepodílí.
Zajímavé, že v okolních zemích buď neplatí dálniční známka vůbec a nebo pokud platí elektromobily žádnou výjimku nemají.

Y.K.

Je to úplně logické, když chce město méně kouřících aut, podpoří elektromobily, dočasně, i když zabírají stejně místa a opotřebovávají silnice. Ani jedno se stejně z levného parkování neuhradí, to je jen systém regulace. Všechny tyhle „zaváděcí“ podpory dříve či později skončí, idea je motivovat k nákupu něčeho, co ještě není úplně bez potíží provozovat, kvůli nedostatečně infra. Jakmile to dosáhne kritického bodu „funkčnosti“, pochopitelně elektromobil až tak moc problémů aut neřeší, tedy kromě toho, že nečudí přímo pod okny a je tichý, což je celkem velká věc pro urbanizovaná území. Naopak prostorovou náročnost aut neřeší vůbec. Že je tento… Číst vice »

T679.2

Ano, logické to sice je, ale fér to není. „Všechny tyhle „zaváděcí“ podpory dříve či později skončí, idea je motivovat k nákupu něčeho, co ještě není úplně bez potíží provozovat, kvůli nedostatečně infra. “ Tahke motivace lidí k nákupu něčeho co má uplatnění jen někdy a někde a ne vždy a všude v porovnání s vozidly se spalovacím motorem mi přijde poněkud zvláštní. Každý člověk potřebuje něco jiného. Ten co bydlí ve městě kde jsou pro elektromobily vhodné podmínky nechť ho má. na krátké popojíždění na nákupy asi dobrý (ve městě se však dá jezdit na nákupy MHD). Ten co… Číst vice »

Filip

Proč by nebyl elektromobil vhodný na hory? Tam přece většina lidí bydlí tak, že má možnost dobíjet doma a to je ideální. Navíc EV vám „nastartuje“ vždy, i když jsou velké mrazy, nemáte problém, že vám slabá baterka motor neroztočí, nebo že vám ztuhne nafta. Prozatím největší problém s EV mají lidé na sídlištích, tedy v hustě obydlené zástavbě.

T679.2

Je otázkou co si pod pojmem hory každý z nás představujeme. Ne každý má možnost nabíjet doma natož, aby bylo nějaké větší množství lidí žijících na horách co by si elektromobil mohlo pořídit. Ale stejně si myslím, že lidé žijící skutečně na horách zůstanou u aut třídy offroad nebo SUV se spalovacím motorem. A ani v podhůří se nesetkávám s tím, že by zde jezdilo nějak příliš mnoho elektromobilů. Prakticky nevídám žádná taková vozidla. Ano, benzín proti zmrznutí lepší než nafta, ale kombinace zimní nafty + aditiv to dokáže také poměrně snadno vyřešit. Slabý startovací akumlátor se dá obejít tím,… Číst vice »

Tomáš

Ti nejbohatší lidé z Plzně a okolí s největšími dotacemi na auto, odpisy atd., mají zdarma parking

Hala D

Zkusil jste někdy dýchat z výfuku? Ono jezdit po městě s plynovou komorou nemůže být zadarmo. Pouze přiděláváte nemocnicím práci.

T679.2

„Ono jezdit po městě s plynovou komorou nemůže být zadarmo. “
No vidíte. A proto …nebylo by lepší aby parkování zdarma měla auta se spalovacím motorem? Odpadlo by zbytečné pojíždění vozidlem a hledání parkovacího místa. Ať si pojíždějí elektromobily.

Filip

Tomu říkám moudro dne!

T679.2

Že jo. Taky si říkám.

Mendy

Existují dva druhy lidí. Jedni tvrdí, že auta se spalovacím motorem jsou plynové komory. Ti druzí nejsou masochisti a nestrkají nos do výfuku.

Filip

A jak že jsou velké ty dotace? Já jen že když jsem si koupil EV, tak jsem žádnou nedostal…

Mysel

Prozkoumejte, jak funguji odpustky na strane vyrobce.