Plzeň chce po Správě železnic plnohodnotnou vysokorychlostní trať. V plánech je maximálně 200 km/h
S vysokorychlostní železnicí na západ Čech nepočítá vládní koncepce, na druhé straně hranice ani Bavorsko.
Vedení města Plzně bude jednat se Správou železnic (SŽ), aby přehodnotila trasy vysokorychlostních tratí (VRT) v ČR. Zastupitelé ani vedení radnice nesouhlasí s tím, že navržené trasy, po kterých mají vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, míjejí čtvrté největší a vysoce průmyslové město Česka. SŽ potvrdila, že na trati Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice – státní hranice se o plnohodnotné vysokorychlostní trati neuvažuje. SŽ tam připravuje soubor staveb, jejichž cílem je zdvojkolejnění v převážné délce, elektrifikace a zvýšení rychlosti až na 200 km/h, řekla dnes mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.
„Trasa VRT obchází naše průmyslové město, což by vedlo k jeho zařazení do měst druhé kategorie. Hospodářská prosperita středověké Plzně se odvíjela od její polohy na historické obchodní stezce Praha – Plzeň – Norimberk, stejně jako prosperita plzeňské Škodovky od vybudování železnice,“ řekl na jednání zastupitelstva Miloš Nový, zastupitel za TOP 09 a emeritní děkan Fakulty ekonomické Západočeské univerzity v Plzni.
„Pokud by se plán Správy železnic proměnil v realitu, tak hrozí, že by došlo ke zrušení blokace pozemků, které jsou stále vyčleněny na stavbu těchto tratí a pro naše město by to znamenalo velkou pohromu,“ řekl. Podle něj by se Plzni vyhnuli významní investoři a odcházela by kvalifikovaná inteligence. Požádal náměstka primátora pro dopravu Michala Vozobuleho (TOP 09), aby jednal s dotčenými orgány a pokusil se jejich stanoviska změnit.
Primátor Martin Baxa (ODS) to označil za nepříjemnou skutečnost. Chápe VRT jako velice perspektivní projekt, i když jeho realizaci odhadl v realitě naší země s nadsázkou na rok 2070. „Úplné sci-fi to není. Stát v některých částech vysokorychlostních tratí postoupil tak, že zadal studie proveditelnosti a dokonce už jednu část začíná dávat do stavebního řízení,“ řekl Vozobule, který už přes Správu veřejného statku města kontaktoval SŽ.
Němci s vysokorychlostními úseky na druhé straně hranice nepočítají
„Dohodli jsme se, že svoláme schůzku, na kterou by měl přijet zástupce Správy železnic z centrály, který má na starosti vysokorychlostní tratě, a měl by nám to vysvětlit,“ uvedl. Poté připraví buď jen informativní zprávu, anebo materiál do zastupitelstva, v němž by se statutární město vyjádřilo k tomu, že z plánu VRT vypadlo a deklarovalo by, že má o projekt zájem.
Podle Pistoriusové jsou v ČR připravovány čtyři vysokorychlostní tratě. Jde o úseky z Prahy přes Brno do Ostravy, z Brna do Šakvic, Praha – Ústí nad Labem – Drážďany s odbočkou Bříza – Most a poslední je Praha – Hradec Králové – Vratislav. Přípravu systému rychlých spojení, jejichž klíčovým prvkem jsou právě VRT, schválila vláda 22. května 2017, dodala.
Na trase Plzeň – Domažlice – státní hranice, která pokračuje dále na Mnichov, je plánována konvenční trasa s vyššími rychlostními parametry kvůli tomu, že také na německé straně není navazující infrastruktura a neuvažuje se o ní. V případě VRT do Drážďan se česká trať napojí na současný systém VRT tratí v Německu.
SŽ podle mluvčí intenzivně připravuje modernizaci tratě mezi Prahou a Plzní, díky níž bude trvat cesta pod jednu hodinu. „To umožní připravovaná novostavba v úseku Praha-Smíchov – Beroun, jejíž součástí bude i 24,7 km dlouhý Tachlovický tunel, a která zkrátí jízdní dobu mezi těmito dvěma městy na zhruba 13 minut,“ uvedla. Podle ní už je od konce roku 2018 v provozu čtyřkilometrový Ejpovický tunel za Plzní, kde je maximální rychlost 200km/h.
ČTK