obnoveny

Plošné mýto jako naděje pro Středočechy. Kraj už připravil vlastní plán zpoplatnění silnic

Silnice II. třídy před opravou, ilustrační foto. Autor: SwietelskySilnice II. třídy před opravou, ilustrační foto. Autor: Swietelsky

Středočeský kraj chce rozšířit mýtný systém i na silnice II. a III. tříd. Zveřejnil konkrétní úseky.

Středočeský kraj vypracoval varianty možného zavedení mýta pro nákladní dopravu na silnicích II. a III. tříd. Řada kamionů se totiž snaží placení na dálnicích a silnicích I. třídy vyhnout a sjíždí na krajské komunikace. Ty se ale kvůli jejich vysoké hmotnosti musí častěji opravovat, zároveň roste provoz v obcích.

Ještě předtím, než nový ministr dopravy Ivan Bednárik avizoval v rozhovoru pro Zdopravy.cz své plány na plošné mýto, připravil kraj vlastní řešení zpoplatnění. To chce nyní projednat na Asociaci krajů.

Současný mýtný systém skončí v roce 2029, po tomto termínu by se zpoplatnění silnic mohlo rozšířit i na úseky II. a III. tříd. Středočeský kraj, který má na starosti zhruba 8 700 kilometrů vozovek, tak plány nového ministra uvítal.

Jsme bez nadsázky krajem s nejvyšší dopravní zátěží. Provoz houstne, zvlášť kolem hlavního města přibývají logistická centra a překladiště, do kterých zajíždí čím dál více kamionů. Bohužel nemalá část z nich se placení mýta snaží vyhnout jak jen to jde a raději volí naše krajské komunikace. Ty jsou ale kvůli tomu enormně zatížené, musí se proto častěji udržovat i opravovat, což stojí nemalé peníze. Jen letos jsme na běžnou opravu a údržbu dali zhruba 1,7 miliardy korun,“ vysvětluje radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek.

Hlavně se neinspirujme na Slovensku. Plošné mýto je drahé a regulační funkce se přeceňuje, míní Česmad

Kraj připravil dvě varianty možného rozšíření mýta na silnicích nižších tříd.První počítá se zpoplatněním všech úseků pro nákladní auta nad 3,5 tuny.

Druhá varianta zahrnuje vybrané úseky, které kamiony nejčastěji využívají pro vyhýbání se dálnic a silnic I. tříd. V součtu jde o asi 1 500 kilometrů, namátkou třeba silnice II/104, II/125, II/276 nebo II/605, “ konkretizuje radní Josef Pátek.

Výnosy chce kraj využít na opravy silnic. Financování z evropských fondů nebo Státního fondu dopravní infrastruktury je totiž do budoucna nejisté.

Obě varianty kraj plánuje představit na jednání Asociace krajů. „Zpoplatnění řeší všechny kraje. Ostatně i v programovém prohlášení nově vzniklé vlády se píše o nutnosti omezení těžké kamionové dopravy na komunikacích nižších tříd prostřednictvím digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek. S novým ministrem dopravy o tom budeme určitě jednat,“ uzavírá radní Josef Pátek.

Tagy mýtný systém Středočeský kraj
6 komentářů