Platforma nad kolejištěm, více nástupišť. Správa železnic soutěží čtyřmiliardovou proměnu Masarykova nádraží

Vznikne nová spojnice Florenc – Hlavní nádraží. Stavba začne na přelomu roku.

Správa železnic vypsala jednu z největších letošních zakázek. V soutěži s odhadovanou cenou 3,233 miliardy korun bez DPH hledá zhotovitele, který provede kompletní modernizaci stanice Praha – Masarykovo nádraží. Akce naváže na velkou proměnu výpravní budovy a okolí nádraží, která probíhá poslední roky.

V soutěži je stanoven cenový strop ve výši 3,589 miliardy korun. Správa železnic počítá s tím, že práce začnou na přelomu letošního a příštího roku, kompletně hotovo bude v první polovině 2027. Akce má již stavební povolení. Celkové investiční náklady dosahují téměř čtyř miliard korun, akce je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Přestavba má zásadně zvýšit komfort pro cestující i dopravce. Nejvýraznějším urbanistickým prvkem bude platforma nad kolejištěm. Chodcům propojí Florenc s hlavním nádražím, zároveň pohodlně a bezbariérově zpřístupní jednotlivá nástupiště. Umožní nejen komunikační propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna přímo v centru metropole.

„Už teď plní Masarykovo nádraží podstatnou roli v pražské příměstské dopravě, denně jej využijí desítky tisíc cestujících. Jeho přestavba je součástí modernizace trati do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Díky tomuto spojení důležitost nádraží ještě významně vzroste,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V plném proudu jsou už práce mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště a v úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce.

Modernizace rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět, přibude také jedno nové nástupiště. Ta stávající projdou rekonstrukcí.

Všech šest nástupišť ve stanici bude mít bezbariérový přístup, jejich nová výška zajistí pohodlný nástup do vlaků. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba bude probíhat za provozu, vyžádá si pouze dílčí omezení odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu.

Vizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicVizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicVizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicMasarykovo nádraží. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnicStanice Praha - Masarykovo nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Masarykovo nádraží Praha - Masarykovo nádraží Správa železnic
163 komentářů