Plán na klimatizaci za stamiliony do pražských tramvají se zadrhl v dozorčí radě
Tramvaj 15T v Jindřišské ulici. Foto: Jan Sůra
Plány bývalého vedení Dopravního podniku hl. města Prahy na instalaci klimatizace do starších tramvají 15T z první série se zadrhly
Klima v MHD není potřebná na snížení teploty vůči okolí…bohužel ale je nutná, aby tam bylo zhruba stejně jako venku ve stínu. Alternativní řešení jsou stará dobrá pořádně otvíratelná okénka, tramvaj jedoucí (ne stojící) a vyskytující se převážně ve stínu, aby se nikde nemohla rozehřát nad teplotu vzduchu venku ve stínu. Co je lepší? A co reálnější? Klima, nebo upravení tramvajové infrastruktury, aby tramvaje jezdily ve stínu a skutečně pořádně větraly okénky?
A proč se tedy montuje klima do aut, když stačí otevřít okénko?
Jen drobné upozornění co to znamená dodělat klimatizaci do existující tramvaje. Potřebujete v zásadě 3 věci : 1. bednu s nápisem „klimatizace“. Tu si umí představit většina diskutujících (alespoň zvenku, zevnitř už méně) a tím to u spousty lidí končí. 2. mechanické úpravy, tj. hlavně rozvody vzduchu ve stropě. To znamená stávající strop do nějaké míry zbořit, naplácat do něj různé trubky, průduchy a pitomosti a zase to celé poskládat. Je u toho nějaké svařování, lakování, izolace. To už si dost lidí neuvědomuje. A ještě taková drobnost – ta bedna s nápisem „klimatizace“ se musí na něco upevnit, třeba na… Číst vice »
Tramvaje 15T měly ventilační jednotky. Tzn. kanály na rozvod vzduchu tam jsou. S těmi měniči ale máte pravdu. 600V to papat nebude a současné elektrovýzbroj určitě klimatizace neutáhne. Myslím, že jedna klimatizace bude mít výkon tak 15kW. Tzn min 45kW navíc.
V té šílené ceně jsou skutečné náklady i na dosazení klimatizace do 2. série. Někdo to zaplatit musí. Bylo to zadarmo je naoko.
otázka dne: Muší to bejt…..stačí zážitky ve vlaku……buď zima a nebo přetopeno ne párkrát, ale velmi často.
A v MHD by na tu chvilklu snad stačili vokna :-).
Homo sapiens začíná být velmi rozmazlený druh :-(, myslím, že do budoucna jemu na velkou škodu.
Když jedete v parném létě Prahou třeba 20 nebo 30 minut autem a
venku přes 30 stupňů ve stínu, taky Vám „na tu chvilku“ stačí vokna? :o) Tedy na rozdíl od starých T3 se mi nikdy nestalo, že by bylo 15T přetopeno nebo naopak zima..
V Liberci se mi nikdy nestalo 15T.
taky mi prijde, ze kupovat klimatizaci do MHD je zbytecnost…zvlast u nas…kvuli par dnum…navic (zkusenosti ze zahranici) je pak v MHD takova zima, ze clovek s sebou musi tahat bundu a venku ji sundat, aby se nenachladil…
A jezdíte v Praze tou tramvají? Když svítí slunce, tak je potřeba od dubna do září, aby se interiér nepřehříval nad mez komfortu … Ono, když ta tramvaj stojí na smyčce na přímém slunci, tak se dokáže pěkně přehřát i s otevřenými okénky. Druhá věc je o nastavení klimatizace, ale v tramvajích v Praze se mi zatím nestalo, že by byla puštěná na styl „mrazák“.
Ano letos bylo pár dnů asi 3 měsíce. Na některých linkách se dá strávit i 30 a více minut jízdy, zvláště přes centrum kde tramvaj neustále někde stojí (a je černá, vzduch se tam rozhání jen pár větráčky) vevnitř začíná být teplota opravdu hodná kolapsu. Člověk v košili vyleze propocený durch. Tak opravdu nemůže vypadat něco co má konkurovat automobilům ve městě.
T3, T6, KT8 měly střešní klapky „odsávající“ vzduch a tak zvyšující účinek větrání okénky a proudění interiérem, nic z toho nové tramvaje neumí, otevřít se dá jen směšné procento toho skleníku, tak je tam bohužel na chcípnutí.
Nejaka levna klimatizace. Se vsemi uplatky by mela vyjit pres milion za kus.
Nepočítáte nějak divně? Mně to vychází na více než trojnásobek …
Klimatizace do tramvaje za cenu malého bytu…taky bych chtěl být pijavice prisata na státní rozpočet
Tak se přisajte a nezáviďte.
Odkdy je upozornění na zlodějinu závist?
Řekl bych, že od té doby co žijete v ČR. Vzhledem k tomu, že u nás o tom téměř všichni vědí a nic se nedělá.
Od chvíle, kdy člověk napíše „chtěl bych taky být“.
Ti kostlivci, co se tam vysypali že skříně, to už musí být slušná halda.
Jsem to tu nedávno psal, že se mi to zdá moc. A bylo mi vysvětleno, že to musí více vydržet než stacionární klima a kdesi cosi. No, evidentně nejsem sám.
Tak on je dost velký rozdíl mezi stacionární klimatizací a transportní klimatizací (ať už bus/vlak/tramvaj). On je dost velký rozdíl i mezi klimatizací na kolejové vozidlo a na autobus. Kolejová vozidla musejí splňovat úplně jiné parametry vibrací a rázů a k tomu hořlavost. Tzn. všechny kabely, izolace, průchodky, ventilátory atd nejsou standardní ale speciální. A to s cenou celkem pohne. 😉
30-tinásobně?
Na jednu tramvaj jsou potřeba 3 kontejnery. Tzn. že jeden kontejner vyjde na mega. Pokud seženete ten kontejner ne za mega ale 30 násobně levněji tak jste na nějakých 33 333 CZK. Přeju hodně štěstí…tolik stojí možná ten kompresor co je uvnitř. 🙂
Nemám sice kvalifikovanou představu o cenách těchto zařízení, ale „mega“ mi při tom počtu, kolik by jich bylo třeba (takže by mohly zafungovat nějaké „množstevní slevy“), připadá také jako dost drahá záležitost.
Ruku na srdce. Je 375 kompresorů nějaké zajímavé množství když jich výrobce udělá desítky tisíc za rok? Pro výrobce komponentu jsou drážní výrobky okrajová záležitost. Navíc je potřeba počítat s tím, že cokoliv co jezdí po kolejích nemá jeden papír jako standardní výrobek ale minimálně 3. A pokud náklady na certifikaci rozpouštíte do poměrně malého počtu kusů tak to jde v ceně poznat. Zvenku to vypadá všechno stejně ale pak je komponent pro drážní vozidlo x-krát dražší.