Letectví Letiště

PKX. V Číně otevřeli nové letiště, které má být jedním z největších na světě

Nové letiště v Pekingu. Foto: Daxing International Airport
Nové letiště v Pekingu. Foto: Daxing International Airport

V Pekingu dnes slavnostně začal provoz na novém letišti Ta-Sing, které má ambici stát se jedním z největších letišť na světě. První aerolinky z něj už začaly létat, postupně se na něj přesunou i další včetně evropských dopravců.

Ke zkratce PEK, která v IATA terminologii značí stávající hlavní pekingské letiště, tak přibude  zkratka PKX pro nové letiště, které má anglický název Daxing International Airport. Letiště vyniká i svým netradičním vzhledem připomínajícím mořskou hvězdici, autorem návrhu je Zaha Hadid.

Se sedmi přistávacími a vzletovými dráhami (v provozu jsou zatím čtyři) půjde o jedno z největších letišť na světě, kapacita bude 100 milionů odbavených cestujících ročně. To je nepatrně méně, než je plánovaná kapacita nového letiště v Istanbulu. V počtu cestujících vede zatím americká Atlanta, vzhledem k tempu růstu letecké dopravy v Číně ale analytici očekávají, že už za pět let by měla Čína překonat v počtech cestujících USA.

Letiště je 46 kilometrů jižně od centra Pekingu, jeho stavba trvala pět let a stála 11,5 miliard dolarů. Je propojené podzemní vysokorychlostní dráhou s centrem Pekingu. Podle čínských médií má jít o největší dopravní terminál pro osobní dopravu na světě.
Otevření předcházel přesun části flotily některých dopravců na nové letiště, jako první vzlétl z nové ranveje s cestujícími Airbus A380 společnosti China Southern Airlines. Letiště zatím slouží pro domácí lety, postupně přibudou zahraniční lety.

IN PICTURES: Beijing’s new "starfish" airport has opened. The 4-runway Daxing International is expected to become one of the world’s busiest airports.(Photos: AFP/Reuters/AP)

Gepostet von CNA am Mittwoch, 25. September 2019

Kvůli otevření nového letiště končí naopak jiné v těsnější blízkosti Pekingu. Jde o letiště Nanyuan, které je nejstarší v Číně. Svůj provoz ukončí dnes večer.

18
Diskuze

avatar
4 Komentáře
14 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
VojtaŽelezničář z venkovaMartin V.V. K.Jen tak Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

A u nás se o stavbě paralelní VPD a vlakovém spojení pražského letiště žvaní už dobrá dvě desetiletí, a stále se ještě nekoplo do země.

Jen tak
Host
Jen tak

no jo… nevyhoda demokracie.

budme radi….

V. K.
Host
V. K.

Buďme rádi, že se to u nás řeší takto. Je známo, že se v Číně řeší infrastrukturní stavby tak, že se prostě obyvatelům příslušného území oznámí, do kdy se mají bez náhrady vystěhovat.

Martin V.
Host
Martin V.

Když jsem na fotkách jsem viděl letiště Narita s pozemky zarytých odpůrců uprostřed dráhového systému, tak jsem se nestačil divit, kam až to může dojít. Je pravda, že po této zkušenosti staví Japonci nová letiště hlavně na umělých ostrovech v moři bez ohledu na peníze.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Lžete.
To již nelze ani v Číně.
Dotčení lidé dostanou buď náhradu ( nove bydlení, půdu o stejné výměře jinde ), nebo stanovenou finanční náhradu.
Půda v Číně je státu , nelze ji koupit, ale „koupíte“ dekret na 90. let na její využívání ( zemědělství nebo stavba domu) a pokud máte tento dekret musíte dostat vripade , že stát půdu potřebuje výše uvedenou náhradu.
Takže žádné léta trvající dohadování, žádná Voda z Tetčic, žádná Havránková.
Máte určen termín do kdy musi být pozemek k dispozici státu, pro náhradu se obraťte na úřady vaší provincie, nebo na Peking.

Vojta
Host
Vojta

například kvůli olympiádě v Pekingu byly rušeny/bourány celé čtvrtě a lidi dostali takové kompenzace, že pro drtivou většinu to byla výhra…

Vítek
Host
Vítek

jakpak se asi musí manipulovat pilotům s většími letadly, když je dispečeři pošlou až tam uplně dozadu mezi prsty.

Y.K.
Host
Y.K.

Úplně normálně, jedou po žluté čáře až na určené místo.

J.L.
Host
J.L.

Tak nevím.

Na jedné straně je fascinující, že taková obří stavba vznikla a byla dokončena za čtyři roky.

Na druhé straně si dovedu představit podmínky dělníků, co to stavěli, politické rozhodování o důležitosti tohoto letiště, „společensky oprávněné“ důvody pro získání území pro stavbu, atd.

U nás to prostě nejde z mnoha důvodů: např. proto že poslanci „Demokratického bloku“ vyprodukovali stavební zákon umožňující, že do stavby kadibudky může mluvit Franta z obce vzdálené 300km od místa stavby. Prostě u nás v důsledku „právnímu pozitivismu“ se nesmí nic, co „zákon“ neumožňuje, a to i přestože to odporuje zdravému rozumu i Ústavě.

Nekdo
Host
Nekdo

to, ze Vas sem poslal Mara Prchal, nebo mate osobni vztahy k ANOfertu, nebo jine problemy napriklad s lidmi z Tetcic, nebo psychickeho charakteru, Vas jeste neopravnuje podsouvat Vase smyslenky o „stabilizaci spolecnosti“ po vzoru ozraleho krtecka z hradu jako cokoliv jineho nez Vas osobni nazor…

J.L.
Host
J.L.

Netuším, kdo je Mara Prchal.
Netuším, kdo sem poslal Vás.
Netuším, jaká je souvislost státní byrokracie s Agrofertem (nebo ANOfertem – jak píšete).
Sděluji, že jsem ANO ani „ozraleho krtecka z hradu“ nevolil.

David
Host
David

A u nás se staví 16km dálnice D8 20let

MildaIV
Host
MildaIV

u nás potřebuje kadibudka víc povolení než v Číně tohle letiště.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Bohužel. To si takhle jeden chlapík odstavil na zahradě maringotku a zařídil si v ní včelín.

Srana A: Volby vyhrálo ANO. On byl navíc ještě politicky nespo… živnostník, a tak si řekli, že stranický boj s živnostníky je třeba zahájit na všech frontách. Mnohohlavá komise stavebního úřadu v doprovodu policie vnikla na pozemek vzpurného živnostníka. Měli vyhráno! Černou stavbu musí odstranit a pokutu zaplatit za porušení Stavebního zákona zaplatit.

Strana B: Přišla rovnou výzva k místnímu šetření bez předchozí komunikace. A tak přišel, jak ho vyzvali, a otevřel jim branku. Sundal prkna, za kterými bylo vidět kola vypodložená špalky. Maringotka.

Jen tak
Host
Jen tak

ne. u nas se ta dalnice stavi 4 roky.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Tak Čína je v tomhle úplně někde jinde (z různých důvodů.) Nejlepší příklad je VRT Peking – Šanghai.
Délka: 1318km
Doba stavby: 3 roky 2 měsíce
Vmax: 350km/h
Doba jízdy nejrychlejšího vlaku (s 1 zástavkou v Nanjingu): 4h18min
Takže takhle by to teoreticky vypadalo u nás:
Praha – Ostrava 1h10min
Praha – Brno pod 50min
Praha – Berlín 1h15min
Praha – Vídeň 1h15min
Praha – Paříž 3h

Martin V.
Host
Martin V.

Když v Číně začali letiště Daxing stavět, tak v Berlíně už měli BBI v podstatě hotové, jen termín otevření už počtvrté odložili. Že až za rok. No a to tak nějak platí pořád – za rok prý už to letiště fakt otevřou. 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

tak, neotevrou. hasici jim to opet nedovoli… 😉

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll