Letectví Letiště

Obří letiště pro Peking je hotové, odbaví až 100 milionů lidí za rok

Nové letiště v Pekingu. Foto: Daxing International Airport
Nové letiště v Pekingu. Foto: Daxing International Airport

Nové mezinárodní letiště Daxing u Pekingu je hotové a získalo všechny potřebné certifikáty nutné pro provoz. Oznámila to čínská státní agentura Xinhua. První mezinárodní lety na nové letiště navržené architektkou Zahou Hadid jsou naplánované na konec září.

Půjde o jedno z největších letišť na světě, se sedmi přistávacími a vzletovými dráhami a kapacitou 100 milionů cestujících ročně má být druhé po novém istanbulském letišti. Tedy alespoň v plánech, v aktuálním žebříčku největších letišť stále vede Atlanta.

Nové letiště má být hlavní spojnicí především pro mezinárodní lety a má podpořit čínský růst letecké dopravy. Analytici očekávají, že Čína počty cestujících v polovině dvacátých let překoná USA.

Letiště je 46 kilometrů jižně od centra Pekingu. Oficiálním schválením celkem 83 stavebních objektů skončila pětiletá výstavba. Letiště je propojené podzemní vysokorychlostní dráhou s centrem Pekingu. Podle čínských médií má jít o největší dopravní terminál pro osobní dopravu na světě.

Tvar letiště navržené architektkou Zahou Hadid připomíná chobotnici. Architekti a projektanti tvrdí, že se poučili chybami z jiných velkých letišť. Slibují například že od centra terminálu až k poslednímu gatu se dostanou lidé do osmi minut.

Letištěm má už v roce 2025 projít 72 milionů cestujících, stomilionovou hranici chce přesáhnout v roce 2040. Z evropských dopravců jako první zahájení letů na nové letiště oznámil Finnair. Letiště bude mít IATA kód PKX.

33
Diskuze

avatar
5 Komentáře
28 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
TomJ.L.NekdoY.K.Pavel Novák Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Po Finnairu je druhým evropským dopravcem, který bude provozovat všechny své lety na a z nového letiště Daxing British Airways.

J.L.
Host
J.L.

Pokud je někdo přesvědčen, že Země snese trvalý růst, je to nebezpečný blázen nebo ekonom

Nekdo
Host
Nekdo

no ovsem ze snese, ale nejpozdeji do padesati let musime budto zacit masivne stavet na Marsu, nebo na dne mori. no a ovsem pestovat jidlo laboratorne a cely ten zazrat pohanet skutecne bezemisnimi technologiemi, napriklad tedy nuklearnimi nebo fuznimi elektrarnami.

J.L.
Host
J.L.

A na ten Mars se bude létat jak? A fúzní či jaderné elektrárny budeme stavět z bezemisně vyráběných materiálů? Kdybychom dnes zcela přestali produkovat skleníkové plyny, tak první náznaky zlepšování klimatu (údajně) nastanou kolem r. 2050.
Do padesáti let se tak všichni uvaříme, neb energii, která se ze Slunce akumulovala cca 200 mil. let ve formě uhlí, ropy, plynu a dalších fosilních materiálů, stačilo lidstvo spálit za cca 200 let.

J.L.
Host
J.L.

Omlouvám se za svůj předchozí komentář, ale na tomto webu se lidi dovedou pohádat kvůli tak neuvěřitelným kravinám, že jsem Vaši ironii spolkl i s navijákem…

jkjk
Host
jkjk

Vysokorychlostní dráha povede na Západní nádraží, což je od úplného centra cca 8 kilometrů (30 min metrem), ale na pekingské poměry pořád celkem dobré. Zároveň by tam měla vést linka zakomponovaná do sítě metra, pomalejší („pouhých“ 160 km/h) a z její konečné do centra asi 10 km.

Hanzi
Host
Hanzi

Tyhle ,,akce,, budou lidstvo jednou hodně bolet a ono už to de facto pomalu bolet začíná.

MildaIV
Host
MildaIV

Máte na mysli to, že lidi vylezli z jeskyní?

Adam
Host
Adam

Nádhera. Ale…

Samozřejmě je potřeba přihlédnout k faktu, že proti stavbě nemůže nikdo protestovat, k dispozici jsou téměř neomezené prostředky a s výkupy pozemků asi taky nebudou úplně problémy. Zbourat 11 vesnic a přesídlit 20 tisíc lidí … v Evropě nemožné a buďme za to rádi.

JiP
Host
JiP

Pokud udaje co pisete jsou pravdive, tak ono je ale potreba napr. to presidlovani naskalovat. 20 000 lidi v miliardove Cine je totez jako byste u nas presouval 200 lidi a zboural 0.1 nejake vsi, coz se u nas napr. kvuli tezbe uhli mnohokrat delo i ve vetsich poctech a objemech. Nejsem priznivec nejakeho drastickeho vyvlastnovani, ale s tim „ceskym“ pristupem, kdy chranime kazdou veverku se zase na druhou stranu nepohneme nikdy z mista a svet nam proste utika. Vsem bych doporucil navstivit Asii, aby videli ze Evropa jiz davno neni pupek sveta a pomalu se spise stava neproduktivnim, zaostalym… Číst vice »

Nabrak
Host
Nabrak

Toto se velmi hezky říká, dokud se takovýto odsun netýká právě vás:-)

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jako chápu, že někdo může mít velmi silný vztah k místu kde žil on a třeba i jeho předci. Ale pořád.. je to forma NIMBY „tady žiju já a nikdy zde ani v okolí nechci nic i kdyby to mělo pomoct milionu jiným lidí“. Trochu sobecké..

Y.K.
Host
Y.K.

Je galakticky velký rozdíl mezi „nic nemít poblíž (NIMBY)“ a vystěhovat, vykořenit, zbourat.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jak kdy. Když vám jako člověku se špatným spaním a respiračními problémy postaví dálnici kousek za domem a vyvlastní kus zahrady k tomu, tak se nejspíš nakonec také „dobrovolně“ přestěhujete. A imho někdy je i lepší vše zbourat, než nechat dožívat a denně trpět vedle stavby která vám poničila vaši minulost..

Ale OK, upřesňuji sám sebe: přehnané protesty proti nucenému vystěhování jsou extrémní forma NIMBY.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak já neříkám, že by ani jedno nemělo své problémy a dálnice za domem je fakt problém se kterým se žije špatně. Každopádně pro někoho může být vystěhování z rodné půdy smrtící, hlavně u farmářů, když tam zanechali celé genrace práce a nějaký odkaz. Už se není kam vrátit ani na moment, vzpoínky shrne buldozer. Most by mohl vyprávět.

JiP
Host
JiP

800 m vzdusnou carou mam od domu zeleznicni koridor a cca 1000 m vzdusnou carou na druhou stranu dalnici a jsem za to rad, ta flexibilita je skvela a hluk minimalni. Jsou to jenom nicim nepodlozene bludy, ktere se okolo techto staveb siri ohledne hluku, predevsim nova zeleznice se drasticky ztisila, dalnice je slyset vice. Mnohem vice hluku nadelaji ty ruzne cirkularky a sekacky a smradu ty kvanta palenych petek a plastu v kamnech…..zlata dalnice a koridor.

Y.K.
Host
Y.K.

To není pravda, ČR má zhruba stejnou hustotu osídlení jako Čína! Pochopitelně, pokud by to bylo uvnitř města, tak tam by se stěhovalo hodně lidí, ale letiště se nestaví v centru měst (ani v Číně).

JiP
Host
JiP

Okolo Pekingu bude asi podstatne vetsi prumer zalidneni nez statisticke cislo, ktere zahrnuje i ty nekonecne hory a pouste v Cine. Stavby podobneho typu zkratka jinak postavit nejdou.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak ty nekonečně pouště jsou převažovany desetimilonovými+ megapolemi s vysokými mrakodrapy. Pochopitelně se to průměruje těžko, ale mi také máme velké relativně neosídlené oblasti v horách atp., vojenských újezdech, jen to měřítko všeho je jiné.

Y.K.
Host
Y.K.

my také máme, ach ach… pardon

Xaver
Host
Xaver

ČR srovnávat s Čínou opravdu moc nelze. Co je nějaký vojenský újezd např. proti obrovské neosídlené Gobi,

Y.K.
Host
Y.K.

Tak říkám, v poměru, že. 🙂 Trochu jsem si zapřehánel.
My máme mrňavou zemičku s relativně velkými újezdy a národnímy parky. Čína je nezměrná země s nezměrnými pouštěmi ahorskými pásmy. Ale pravda je, že v Číně je obrovský rozdíl mezi polopustým severozápadem a jihovýchodem s megapolemi. Porovnat se to moc nedá.

Každopádně faktem zůstává, že ČR má skoro stejnou hustotu osídlení jako „přelidněná“ Čína, což ne každý ví a je to zajímavý detail.

Jarek
Host
Jarek

Opravdu? Okres Daxing má hustotu zalidnění 660 osob/km2, okres Praha-Západ, v němž leží LKPR, 250 osob/km2.

Y.K.
Host
Y.K.

Ta-sing je dost různorodý. Na severu k Pekingu a je osídlený velmi hustě, na jihu (kde je letiště), je to farmářská oblast s malými vesicemi. Když se kouknete do časové historie snímků v Google Earth, tak tam nějaké osady i městečko padlo, popravdě u nás by podobně velké (teoretické) letiště zasáhlo poměrně podobný rozash osídlení. Rozhodně to není rozdíl 100x, jak bylo nazančeno v původním příspěvku, to by to fakt museli stavět někde místo mrakodrapů.

Jarek
Host
Jarek

Mohl byste to trochu rozvést s tím „utíkáním světa“? Co takového megalomanského nám tu aktuálně schází, že bychom za to ty „veverky“ vyměnili?

JiP
Host
JiP

Doporucil bych vam tam vycestovat a videt a zazit na vlastni kuzi, nejlepe tam nejakou dobu pracovat a zit. Pak to zjisitite sam, on ten seznam je totiz velmi dlouhy a komplexni. Musim rict ze zde po navratu do CR i po tech letech dost trpim a propadam casto deziluzi.

Xaver
Host
Xaver

Proč? Co si myslíte, že nám konkrétne uteče? Chcete snad říct, že kvalita života v Číně je vyšší než v ČR?
Jen podotýkám, že počet mrakodrapů ani megalomanských letišť nemá s kvalitou života nic společného.
Btw. V Číně jsem sice nebyl, ale zato jsem půl roku pracoval ve Vídni, která se umisťuje na první pozici v kvalitě života na světě. To je dle mě skutečný vzor, nikoli Čínské megalošílenství.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Ano, je dobré tam na čas vycestovat a po návratu zjistit, že naše země uprostřed Evropy je i přes různá protivenství skvělé místo na žití, podstatně lepší než Čína.

Radek Janata
Host
Radek Janata

„Zbourat 11 vesnic a přesídlit 20 tisíc lidí … v Evropě nemožné a buďme za to rádi.“

To samozřejmě je možné i v Evropě. V takovém západním (!) Německu ustoupily desítky vesnic a měst těžbě uhlí. Třeba u dolu Garzweiler se jednalo o 24 vesnic a měst a 35 000 lidí:

https://www.france24.com/en/20180324-down-earth-germany-coal-garzweiler-mine-relocate-villages-immerath-church

MildaIV
Host
MildaIV

Díky odstoupení od jaderné energie, se Německu zvýšila těžba a hlavně spalování uhlí. Čínani naopak staví jaderné elektrárny jak na běžícím pásu.

Adam
Host
Adam

Tak o tom jsem neslyšel, díky za odkaz.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Odkaz není slyšet.

Jakub Rákosník
Host
Jakub Rákosník

Partneři



CSCARGO