Piráti chtějí prodloužit všechny tři linky metra. Nakreslili v Praze nová sídliště pro statisíce lidí

Princip 15 minutových sídlišť nemá zatěžovat silniční dopravu.
Pirátská strana představila v rámci vrcholící volební kampaně své plány na vyřešení bytové krize v Praze. Návrh prezentovaný na tiskové konferenci počítá se vznikem tři zcela nových velkých městských sídlišť na hranicích Prahy a Středočeského kraje. Ta by měla být dopravně napojena prostřednictvím kapacitní kolejové dopravy, konkrétně prodloužení všech tří dosavadních linek metra.
Podle předsedy Pirátů a pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba návrh vychází z konceptů Města krátkých vzdáleností a Transit oriented development.
„Ve dvou případech využíváme historicky založené odbočky v tunelech, jak bylo v minulosti předpokládáno. Město by se nemělo rozrůstat více do krajiny, to vyžaduje investice do infrastruktury, ale toto paradigme je nutné opustit – už je třeba stavět i na greenfieldech,“ uvedl Hřib. Uvolní se tak celé čtvrti a napojí se na kapacitní kolejovou dopravu.
V každé ze čtvrtí má žít 60 tisíc obyvatel a dojíždět tak 20 tisíc pracujících. Plány mají vyjít v horizontu 10 let na 320 miliard korun, splácet se však mají náklady prostřednictvím nájmů městu.
„Náklady na metro jsme počítali podle metra D. Sice během toho přišla inflace, ale na druhou stranu je linka D ražená a my bychom na povrchu mohli stavět levněji. Jedna stanice a související koleje nám vychází na 10 miliard korun,“ popsal náklady Hřib. Investorem metra by bylo město.
Prodloužení linky metra C
Linka C by podle Pirátů měla pokračovat do Petrovic, na Nádraží Uhříněves a poté do nové nezastavěné oblasti. Piráti tam navrhli stanice Nová Uhříněves, Nové Kolovraty a konečnou Terminál Nedvězí u Pražského okruhu. Tam má vzniknout i rozlehlé P+R parkoviště.
„Jde o vizi. S místními radnicemi ani s experty na magistrátu zatím nebyla projednána,“ dodal Hřib. Není to podle něj vyčerpávající návrh ani jediný
Linka A v souběhu s VRT
Další návrh počítá s prodloužením linky A na Nádraží Zahradní Město prostřednictvím existující připravenéí odbočky za stanicí Skalka. Navážou zastávky Průmyslová, Malý Háj, Slatina a Dubeč. Návrh obsahuje i možné protažení až do konečné stanice Nádraží Běchovice, kde by byla návaznost na železnici. Linka je navržena v souběhu s plánovanou VRT, metro by mělo prostor vedle ní, vedlo by tedy pravděpodobně nad zemí.

Návrh prodloužení metra A na nové plánované sídliště Východní město podle Pirátské strany. Foto: Zdopravy.cz
„Bavíme se zde o kapacitní kolejové dopravě v prostoru, kde si lze představit i povrchové vedení, může jít třeba o kombinaci. Tubusy nadzemního metra jsou v Praze kvůli hluku. Dovedu si však představit otevřený svršek jako v Německu či Rakousku,“ popsal Hřib.
Linka B podle starých plánů
U prodloužení metra B na západ existuje v rámci metra založená odbočka už z 90. let. Vzniknou stanice Nové Třebonice a konečná Západní město. Ta bude propojená s železniční tratí přes Řeporyje. Vysadit se má zelený pás podél Pražského okruhu. Rozvojová plocha je v tomto případě naplánována už z 80. let, s metrem zde počítaly i původní plány rozšíření linky B směrem na západ.
Podle autora návrhu a vizualizací Matěje Čunáta je návrh inspirován čtvrtěmi dostupného bydlení v Nizozemsku či v Rakousku. Vycházel z limitací územního plánu i předchozích plánů na prodloužení metra. „Jde hlavně o vizi, do hloubky návazností na tramvaje či trolejbusy jsme zatím nešli,“ popsal pro Zdopravy.cz
Princip Transit oriented development podle Hřiba znamená, že výstavba se točí kolem dopravy. „Nezatěžujeme silniční dopravu. Počítá se s 15 minutovou docházkovou vzdáleností v rámci které najdeme vše, co potřebujeme k životu – zkrátka udržitelné čtvrti,“ uzavřel Hřib.
Kde je Metro O?
Podle předsedy pražské opoziční strany Praha sobě Adama Scheinherra však predložený návrh opakuje chyby komunistických plánovačů z normalizace ze 70. let.
„Chce zastavět území na okrajích města bez technické vybavenosti a infrastruktury. A to namísto vize metra O, které využívá brownfieldy a zahusťuje město uvnitř, kde navíc též existuje kapacitní napojení na středočeská města,“ uvedl pro Zdopravy.cz Scheinherr.