Piráti chtějí prodloužit všechny tři linky metra. Nakreslili v Praze nová sídliště pro statisíce lidí
Pirátský návrh prodloužení metra na nová plánovaná sídliště v Praze. Foto: Zdopravy.cz

Princip 15 minutových sídlišť nemá zatěžovat silniční dopravu.
Nemam nic proti, tyto navrhy jsou logicke a defacto se obevuji a ruzne diskutuji jiz dlouho. Prioritne by ale mel byt navrh resen uz nyni u diskutovane VRT, kam se acko musi v projektu objevit min. jako rezerva… odbocka tam je pripravena ve Strasnicke… U zap. mesta je odbocka pripravena take bez kolejoveho napojeni, ale pridal bych stanici u okruhu v Jinocanech… Cecko zvazovano nebylo, ale min. do Uhrine si k nadrazi to je logicke – napojeni na linku S9 a v budoucnu i S49, i dal do Uhrinevsi k nove zastavbe… Ano s timto souhlasim a melo by se… Číst vice »
Jasně, v této fázi jsou to jen malůvky na papíře, ale aspoň je to nějaká konkrétní hmatatelná vize, jak rozvíjet město a řešit extrémně špatnou situaci s bydlením. Od jiných stran jsem nezaznamenal, že by kromě obecných frází typu „zajistíme dostupné bydlení“ vůbec nějakou konkrétní vizi měly (pokud snad o něčem takovém víte, rád se poučím).
Zase malůvky před volbama.
Kdo by to byl čekal, že urbanistické projekty začínají malůvkami. Duh?
Já tady nechci vyvolávat nějaké velké diskuze, ale tady už snad vidíme tu paralelu s komunismem všichni, ne?
Pokud máte 2 mozkové buňky, tak možná ano. Ale pokud máte alespoň malinký přehled o urbanismu, tak r
ozhodně ne. Ale to bych asi chtěl po vás moc co?
Wtf? Mohl bych ten komunismus vidět? Není spíš jen pod vaší postelí?
Je to naprosto legitimní způsob zahušťování města, který se praktikuje v mnoha vyspělých státech. Např. Rakousko, Švédsko, Dánsko.
Možná byste se měl vyjadřovat jen k věcem, o kterých máte alespoň nějakou znalost.
I kdyby to tak bylo, tak no a co? Nebýt panelových sídlišť, tak dnes většina obyvatel nemá kde bydlet.
Proces schvalování nového Metropolitního plánu, klíčového dokumentu pro budoucí rozvoj Prahy, byl zahájen již v roce 2012. Ještě není schválen a je to i vina pirátů. V Metropolitním plánu je mnoho ploch nově k zastavění.
Nicméně Praha není Barcelona, kde není kde stavět (z jedné strany moře a z druhé hory a CHKO). V okolí Prahy jsou obrovské plochy, ze kterých se dá do 20 minut dostat na metro. Stačí část těchto ploch přeměnit na stavební a najednou se do pražské aglomerace může nastěhovat jednou tolik lidí.
On trn metrpol. plan narazi prave na spoustu politickych a pozadavku MC, resp. prekazek…
Obávám se, že představa zastavění brownfieldů a volných ploch v centrálních částech města pro dustopné bydlení je naivní představou. Už jen z praktického hlediska kdy cena parcel je v takoých lokalitách natolik vysoká, že jakýkoli developer bude cílit spíše na klientelu s nadprůměrnými příjmy, která sama o sobě v takových lokalitách má o takové nemovitosti velký zájem. Vyžadovalo by to opravdu velký zásah do trhu a nejsem si jist, zda by to prakticky šlo zrealizovat, pokud již město takové pozemky historicky nevlastní. Proto mi vznik nových sídlišt‘ na okraji města přijde z praktického pohledu jako jediná možná cesta. Nemusí je… Číst vice »
Ceny jsou mj. vysoký, protože musí pokrýt enormní náklady, který se utopí v extrémně dlouhym plánovacim/povolovacím procesu. Průměrnej development je záležitost třeba na 8-10 let k dokončení, to je strašně dlouho…
Podle mě je naivní si myslet, že když se odstraní všechny nesmyslné byrokratické překážky a zefektivní proces povolování, že v Praze najednou bude snažší nalézt dostupného bydlení. Vysoké ceny parcel jsou velkým nákladem sami o sobě. Navíc developeři budou přirozeně stavět to, co přinese nejvyšší marži/zisk. V Praze je přirozeně velká poptávka po investičních či luxusních bytech. Myslím, že je to zcela přirozený jev. Praha je významné město, kde jsou kanceláře a sídla úspěšných nadnárodních firem a stěhují se sem úšpěšní lidé z celého světa. Bude se stavět pro tuto klientelu. Neznám na západě žádné významné město, kde by to… Číst vice »
Musíte poskládat různé vlivy. Nikde neplatí, že byste mohl skokově jedním opatřením snížit ceny třeba o 50 procent.
Ale tady můžete ubrat pět procent, tady sedm, a když se to nasčítá, můžete dosáhnout třeba pětadvaceti procent.
Nehledejte jednu magickou kulku, která to všechno vyřeší. Musí se udělat několik menších zásahů z různých stran. Uvolnit povolovací proces je nutná, nikoliv postačující podmínka, jak bychom řekli na matfyzu. Nemá smysl ji zanedbávat.
To ano, ale myslím, že v naší společnosti existuje jakési většinové přesvědčení, že když se odstraní většina regulací a zeektivní stavební řízení, že tím se situace vyřeší. Většina politiků, co nás reprezentuje, se jen točí kolem tohoto aspektu a není schopna o této problematice přemýšlet hlouběji. Myslím, že nedostupnost bydlení v Praze je především přirozený důsledek trhu, kdy Praha je z mnoha důvodů velmi žádané a bohaté město. To musíme akceptovat a hledat nějaké rozumné cesty, jak dát prostor ve městě i výstavbě dostupného bydlení. Protože současná situace má opravdu tvrdý dopad na mnohé, co v Praze žijí.
Pokud v Praze vzniknou nové byty pro “bohaté” tak tito lidé někde uvolní byty pro střední třídu a ta zase uvolní byty “chudině”.
Má to vlastně jenom dvě podmínky. Musí se stavět a byt nesmí být příliš lákavá investice. Zatím selháváme v obou bodech.
Hlavně nejdřív přijmout polský model pravidel na dopravní stavby!
Masakr co před volbami vymysli. Jestli Babiš vytuneluje rozpočet úplatky pro důchodce a učitele tak nebudeme mít ani na údržbu toho co je
Nejprve by to chtělo změnu zákonů tak, aby se výběrová řízení na nové úseky metra netáhla mnoho let. Teprve až to bude hotové, přešel bych na plánování popsané v článku.
Moje 8-letá dcera taky umí kreslit…
Pokud kreslí tak, jak vy ovládáte češtinu, tak není o co stát. Jestli se vám tyhle plány nelíbí, můžete nad nimi mávnout rukou. Ale plánovat je potřeba.
Pokud se mám zamyslet nad 3 možnostmi prodloužení stávajících linek, největší smysl mi dává prodloužení Ačka do Běchovic. Díky povrchovému vedení by mohly být výrazně nižší náklady a tudíž by mohla vyjít i proveditelnost.
Nicméně se nemůžu ubránit dojmu, že se staví další panelákové sídliště se všemi problémy, které známe z dob minulých.
Pod továrním a skladovým komplexem a skrze pár víceméně vilových částí se vyplatí tahat metro do Běchovic? Už teď je Áčko v tomto směru často poloprázdné. Daleko více než třeba Céčko
Ale ve směrech, kde je metro poloprázdné, by se přece mělo stavět především, nebo snad ne? Nějaké sídliště pro 30 tisíc lidí pak může vyrovnat dosavadní nerovnováhu na lince, která je ale vlastně spíš dána tím, že pobírá i příměstskou dopravu do Kladna.
Budovat 15minutový sídliště na zelený louce v polích je naprostý nepochopení celýho konceptu… to Praha opravdu nepotřebuje, naopak je potřeba vytěžit co nejvíc z brownfieldů a transformačních ploch… obzvlášť podél stávající infrastruktury *… ale to bychom nesměli mít stavební právo na úrovni Afriky a zaprděnej nimbysmus, blokující všechno kvůli vykácení dvou keřů…
* volnýho místa kolem stanic metra/železnice je enormně, aspoň by se dotvořila lokální centra… (Hradčanská, Holešovice/Bubny, Smíchov, NNŽ, Vysočany/Libeň, Westpoint, Bohdalec/Slatiny atd. atd.)
Jo ale ty brownfieldy jsou na 20, maximálně 30 let a co pak? Stejně se bude muset jít dál do polí a bylo by fajn, kdyby to bylo nachystané procesně a s výstavbou domů začala i výstavba dopravní infrastruktury.
Můžete dát nějaký příklad toho enormního místa kokem železnice či metra, kde se nebude v blízké době stavět (jako Bubny, Rohan apod)?
Tak kupř. Bohdalec/Slatiny, Avia Letňany, Westpoint… to je zatím všechno na papíře a dlouho bude…
A to vše je na obrázku označeno jako rozvojová plocha se kterou se pracuje, už nějaký čas. Teď se přichází s ideou jak dál (je nejvyšší čas).
Zrovna Avii bych spíše označil za to území uprostřed polí (ano je částečně obestavěné) a stávající infrastruktura je autobus. Tudíž jednoduše je to přesně to, co se vám na tom pirátském návrhu nelíbí.
Ano vím, že je za tím nádraží, ale vzhledem k množství autobusů mezi metrem a Čakovicemi a tou okružní trasou asi ne moc vytížené. ¨
Každopádně já myslel, že jste narazil na nějaké nové území. To jsou všechno rozvojová místa, kde se řeší akorát povolení apod. Sice se to řeší více jak deset let, ale to je bohužel realita českého stavebnictví.
To vypadá, že na centrálu přišel novej matroš 🙂
Ať si jde Hřib dělat svoje budovatelské sny zpátky na Moravu a bude klid.
Tleskám snaze o 15 minutové město a nové myšlenky možností urbanistického rozvoje města. ALE!!!
V Praze máme náměstka pro územní rozvoj a Institut Plánování a Rozvoje plný odborníků a to je jejich práce.
Hřib by neměl zapomínat, že je náměstek pro dopravu, že mu stojí výstavba metra D, příprava dalších jeho úseků, zamrzla příprava a povolování Blanky 2 a mnoho dalších aktuálních a palčivých problémů. Místo toho si tu dělají Piráti PR pomocí malůvek bez jakýchkoliv technických podkladů.
A vymysleli také vnější okruh/obchvat kolem Prahy, který by odvedl dopravu z těch nově namalovaných částí, nebo se jedná jen o předvolební nekoncepční výstřel s populárními hesly, na které lidi slyší?
Zřejmě se pletu, ale nebyli a nejsou soudruzi Piráti ve vedení města už mnoho let…? Proč o tom začínají žvanit až před volbami? Proč už dávno neběží příprava…?
Jakože radní pro dopravu má od 2022 dělat něco jiného než cyklupruhy na vypadovkách a nebo zkusit vypsat tender na dostavbu metro už pořádně?
A nebyl nahodou minulý primátor Pirát, mistře? Proberte se
A současný dávno není.
Sice ne, ale jeho náměstek, navíc pro dopravu, ano… To znamená cca 7 let (minimálně) ve vedení města a nic… Až vždy před volbami se zjeví vize… A věřte nám, my to uděláme
Nic? No nevím, mě přijde, že se toho v dopravě udělalo opravdu hodně.
To ano, Hřib, Piráti a další zelená verbež, cyklofašisti a na ně navázané hnutí a spolky (Praha sobě) s tím největším fanatickým m.gorem Čižinským zkomplikovali dopravu v Praze jak jen to jde, zůžením hlavních městských tepen, všude cyklostezky, kde projede 5 kol za rok, zastavění ulic zelenobílými patníky a další a další zvěrstva, pri nichž si normální člověk jen klepe na čelo. Vše s heslem však my ty auta po bolševicku dostanem z ulic a všichni budou muset proletářsky pěšky, na kole nebo kolektivně MHD.
Jen bych chtěl poupravit, že odbočka na Zahradní město je připravena ze zastávky Strašnická. Za stanicí jsou vybudované dvě kusé koleje o délce 80 m.
A de facto to není odbočka, ale řádná trasa. odbočka je na Skalku a do Depa 🙂
Já už politikům před volbami nevěřím ani jejich nos mezi očima 😡.
Vždyť už jsme to zažili několikrát a vlastně snad od všech, že před volbami je slibují hory a doly a po volbách jako kdyby nic neslibovali.
Tak pokud na to že budou stavět metro a velké sídliště Na Okraji Prahy a lidi je za to zvolí, tak pak by to měli dodržet. Pokud ne, tak by za celý volební období měli vrátit všechny peníze co dostali na výplatě A můžou jít na brigádu a hýbat ručičkama ne jenom sedět na zadku a dělat kulové ☹️🤨😡
Jeste doplnim nejaka cisla pro kontext a predstavu. Kladno ma necelych 70 000 obyvatel a rozlohu necele 4000 ha vcetne lesu, bez nich je rozloha cca 2700 ha. Navrhovane nove ctvrte maji zabirat sotva desetinovou plochu, vcetne vseho obcanskeho vybaveni a mist pro rekreaci. To bude idealni misto pro zivot, treba to Zapadni mesto. Hned u dalnicniho okruhu, sousedum uvidite do talire, slunecni osvit v nizsich patrech tak okolo poledne. Urcite bych tomu dal prednost treb pred sousedni Britskou ctvrti stavenou soukromym developerem😂
Lidi pořídí „dekret“ i na sklep, pokud bude v Praze, Brně ( podobně velká města ) Zkuste se za domácí úkol podívat, kolik procent Rakušanů žije mimo Vídeň. Pokud takovou centralizaci dopustíme i tady, tak potěš koště.
Do Rakouska jezdim pravidelne a jejich venkov je ve srovnani s tim ceskym naprosto luxusni. Navic tam nemaji historicky zpretrhane vazby k uzemi a majetku, je tam rada rodinnych farem a dalsich hospodarstvi, k tomu i lokalni ekonomika z turismu.
Takze moc nevim, jak chcete u nas branit tomu, aby se lide stehovali do mest.
Rakousko a Maďarsko jsou dva extrémy dané rozpadem velkých říší, po kterých zůstala přerostlá imperiální hlavní města. (To samé Londýn.)
Tohle u nás jen tak nenastane. V dohledné době tu bude minimálně Brno s okolím, Olomouc coby centrum Hané, moravskoslezská aglomerace, Plzeň a okolí, Hradubice, Ústecko, Českobudějovicko a Liberecko.
Já jsem to psal s trochou nadsázky, ale když vidím Olomoucko, vzpomněl jsem si na vtip z hluboké totality:
Kde najdete nejvíc Olomoučáků ? Na Federálním ministerstvu dopravy 🙂
Palec nahoru za vaše příspěvky na NP.
Děkuju 🙂
Migrace do měst, hlavně těch velkých, trvá stovky let a v posledních desetiletích velmi zrychlila. Má to víc důvodů, ale částečně je to tím, že jak se venkov vylidňuje, ubývá jak pracovních příležitostí, tak i dostupných služeb. Takže se buď musí dojíždět na velké vzdálenosti, nebo se rovnou přestěhovat do města. Dalšími důvody jsou úbytek lidí v zemědělství a podobných odvětvích, stejně jako pro mnohé atraktivnější městský styl života oproti tomu venkovskému.
Jsou různé formy zástavby a to jak vypadá Kladno není zrovna ideální. Co třeba Barcelona, kde by se v centrální části Eixample vešlo veškeré obyvatelstvo Kladna na plochu 200 hektarů? Tady ta hustota evidentně směřuje touto cestou. Vyšší hustota znamená také lepší dostupnost a vyšší kvalitu zmiňovaného občanského vybavení či možností pro rekreaci. Ale je pravdou, že tady ta hodnota odpovídající právě té centrální části Barcelony je na okrajové části Prahy poměrně netradiční a je otázkou, nakolik by byla funkční.
Jenze to je prave ten rozdil. U dalnicniho obchvatu nebudu chtit bydlet v zastavbe, ktera v centru prinasi nejake vyhody, ale tady na uplnem kraji se projevi jen jeji nevyhody. Planuji tam snad i sit tramvaji ktera vas rychle preveze na kratsi vzdalenosti? Kam by to tady ale bylo? Nejlepsi je, pokud se mesta vyvijeji prirozene, jen tak s nejakym mensim postouchnutim. Tohle je ale spis to Piratske nakopnuti, ktere je umele a neprirozene. Smeruje to spis k mestu duchu jako je Noisy-le-Grand v Parizi.
To znamená, že v Kladně je nějakých 25 lidí/ha. Srovnejte třeba s Vinohrady, které mají 200 obyv/ha (to je to vaše skoro 10 krát tolik).
Vinohrady jsou sirsi centrum, tohle je naprosty okraj mesta.
Ale když se bude na okraji Prahy stavět ve stylu vesnice, bude se při očekávaném zájmu zástavba zbytečně rozšiřovat mnoho kilometrů do okolí. To povede k dalšímu výraznému nárůstu dopravy, hlavně té individuální, se všemi negativy.
No ale Váš point (aspoň jak jsem to pochopil) byl v tom, že to je „ideální“ město pro život, vzhledem k vysoké hustotě. No a já Vám na to říkám, že Vinohrady se zjevně zdají jako celkem ideální místo pro život při srovnatelné hustotě, takže tak. A jako nedělám si iluze, že při současném stavu trhu bydlení v Praze by se po bydlení na metru s hustotou cca 250 obyv / ha nezaprášilo. Shodou okolností takové hustoty mají komunistická sídliště (původně na kraji Prahy) a můžete se podívat na inzeráty, jaký je o ně zájem.
Ty části Kladna, kde skutečně bydlí lidi, mají asi 1000 ha.
Na ploše 100×100 metrů žije 25 obyvatel v Kladně (a mám takový pocit, že to bývalo nedávno i v Praze, dneska bude o trochu vyšší zřejmě) a to je fakt hodně nízká hustota zástavby.
Plány jsou zajímavé, ale chybí jim tam to okružní metro. Prodloužení linky C do Uhříněvsi je dle mě správná myšlenka. K okružnímu metru, nemusí být v první etapě celý okruh, ale až bude jednou prolomena zástavba v lokalitě Na Slatinách (Bohdalec) tak bude třeba tam vést kapacitní kolejovou dopravu. Plán na tramvaje tam je, ale síť do centra je již teď slušně vytížena a tramvajový okruh by vedl podobným směrem. Podle mě v tu dobu i s zástavbou oblasti Nákladové nádraží Žižkov bude tlak na část okružní linky v trase Vysočany – Eden – Pankrác – Smíchov.
Na obrázku okružní metro (šedivě) nakreslené mají, ale vzhledem k tomu, jak vlažně v reálu Piráti přistupují k jeho přípravě, je to asi z jejich strany bohužel jen formalita. Jinak máte pravdu, poptávka po cestování minimálně v relaci Anděl – Budějovická je už dnes podle dopravních modelů obrovská a metro by se tam s přehledem uživilo, natož pak s další výstavbou na Bohdalci, NNŽ a ve Vysočanech.
Okružní linka tam není, ale vím jak to myslíte. Chybí ji úsek od západu k severu, naopak je vedena směr Letňany, Třeboradice. V těch plánech mě právě chybí ta linka zakreslena do nové zástavby, jako u prezentovaných úseků.
Na Slatinách (Bohdalec) například zde: https://praha10.cz/ocemsemluvi/artmid/10566/slatiny-jako-tricetitisicove-mesto-praha-10-predstavi-urbanistickou-studii?articleid=1340
Rozsah bude jistě menší, protože část si ponecha SŽ pro odstav a údržbu VRT souprav.
Ano, to máte pravdu, byť jsem u Pirátů byl rád alespoň za to, že jsem tam našel ten polookruh 🙂 Realisticky se teď má cenu bavit jenom o tom úseku Smíchov — Vysočany, který je potřebný už teď. Zbytek okruhu je pak vize na dlouhá desetiletí dopředu.
Tak jeste to stavebni rizeni, Ivane Bartosi. A pak tu o nemeckych platech.
To prodloužení A se mi líbí a osobně jsem vymýšlel něco podobného. Ten souběh je prostě chytrý nápad a dává smysl. Jenom Průmyslová by se měla jmenovat Kablo a mohlo by to stačit na ten Malý Háj kde by byl bus terminál. Jsou podle mě lepší místa na stavbu než okolí VRT
Čili Jihozápadní město II. 🙂 K tomu prvnímu už metro vede 31 let. 🙂
Jen otázka, kdo by to měl stavět, z čího popudu (zakázka od města?) + jestli pak byty nabízet dle tržních možností (ale aby to nebylo příliš drahé, i když… při tolika bytech zaráz by asi byl tlak na snížení ceny) nebo… jiných (jakých?) „klíčů“.
Princip 15min sídliště je především úplná absurdita, snad by se dalo uvažovat o 15min dostupnosti hřišť pro nejmenší děti a obecních školek, a snad prodeje potravin, …ale zaměstnání, střední/ale i základní/vysoké školství? Kultura nebo sport či jiné volnočasové aktivity? Rozsáhlejší zeleň? … nereálné, čili dojíždění prostě bude, a pokud ho něco omezí, tak spíš HO než pirátské vize …
Chtít umí dokonale.
Proto to pražáci zase hoděj přestárlému gynekologovi, kterého už nejde vzbudit a té kmotře. Případně nějkomu z holdingu.
Nechápejte mne špatně. Mně se ty nápady líbí a byl bych pro realizaci hned zítra. Jenže dokud si Češi nezačnou vážit vykonené práce víc než slibů, tak se v této zemi vůbec nic nezmění.
Piráti byli pro nebo proti vynětí A Strašnická – Hostivař ze ZÚRa ÚP ? Tenhle úsek měl být dávno, pro existující sídliště … a je a bude p.r.d.
Zrovna to Západní město není zas tak megalomanská akce, s tím by šlo začít.
Kacířská myšlenka: možná by to šlo postavit rychleji než Radlická radiála…
JJ ale jsou to ti samí Piráti, kteří zmršili stavební řízení a jejichž předseda chtěl digitalizovat státní správu, tak že zvýší počet státních zaměstnanců. Takže naprosto nevolitelná sorta.
Slibovali 10 000 bytů a nic, před nedávnem 200 000 bytů a teď dokonce celá nová předměstí i s metrem. Opravdu podivuhodné, v čem všem si lze dělat z lidí blázny. Může tomu ještě někdo věřit? Asi ano, když vám dal někdo palec dolů.
No já se obávám že to jsou zase jenom a pouze předvolební kecy, aby se dostali zase do politiky a hlavně aby je lidé volili.
A pak jenom řeknou, že to nestihli.
Politici by ze svých činů měli nést odpovědnost, protože jinak si takhle opravdu z lidí dělají blázny.
ODS slibovala asi 100.000 míst v P+R. A kvalitní a dostupné školy k tomu a byty dostupné skrzevá výstavbu. Může tomu ještě někdo věřit?
Tak si srovnejte sliby a vykonanou práci s ostatními. Zjistíte, že je ve výsledku jedno, kdo vám co slíbí. Stejně se toho nedočkáte. 😀
Když jsem chodil do školky, zvládl jsem za dopoledne nakreslit u pět linek metra.
přesně tak – slibem nezarmoutíš – to je heslo předvolebního boje. že to jsou nesmysly? to přeci nevadí 🙁
A kdybyste se vzdělával dál, zjistil byste, jak jste byl v dětství naivní. 😀
Od zastupitelů města, které za 35 let od revoluce není schopné postavit na letiště metro, vlak ani prachobyčejnou tramvaj, to zní jako dobré scifi nebo další pohádka pro voliče na dobrou noc. Stačí blamáž s trasou D. A to se ještě nevyjádřili nimbysti a ekopošuci.
Ááá – metro na letiště! Už jsem se bál, že se tohle léto nedočkám…
Železnice na letiště je v přípravě, bohužel to u nás trvá, ale neni to o tom že by to bylo u ledu. Samozřejmě systém metra se měl rozeůstat daleko rychleji.
Jako, dokazal bych si tam predstavit odbocku z metra … porad lepsi to, nez nejaka lokalka s tunelem za 110mld v PPP. Pak je absence napojeni na dalkovy vlaky uplne v poradku.
A Kladno vyřešíte jak?
Tohle je mimochodem zajímavá poznámka, to metro by nebylo levnější a neřešilo široké okolí a vlastně i pro to letiště by to bylo nic moc. Ale hlavně i Hřib říká, že by ta metra jezdila po povrchu. Ale pražské metro není uzpůsobené k takovému pohybu. Je tam několik technických problémů. Proto to také byl problém na letišti. A tady najedou pojede hned několik stanic….
No a metro by asi bylo zadarmo…
Krásným příkladem je na Slovensku v Bratislavě čtvrt Slunečnica ulice Zuzany Chalupové včera jsem tam byl. Super místo.
Mne to tam prijde jako takova nizsi, ale o to hustejsi Petrzalka. Vice se mi libi Slnecnice, i kdyz se tam postavilo neco uplne jineho, nez tam melo byt puvodne.
Bohužel je to ale na Slovensku.
Je skvělé, že konečně někdo přišel s konkrétním projektem. Problém ale je, že tohle by vyžadovalo reformu územního plánování s cílem umlčet NIMBY.
Tak zrovna NIMBY asi nebude hlavní problém, má to vesměs vést dnes nezastavěným územím, tak tam skoro nikdo nemá ten BY, přes který by mu to vedlo. A určitě ho nemá v koridoru pro VRT.
To Nimbysty hluboce podceňujete. V ČR neexistuje místo, kde by výstavba nikomu nevadila.
„Konkrétní projekt“ vypadá poněkud jinak.
Násilným vyvlastněním zrušíme NIMBY. Jedno z řešení minulého století, které může po zvolení minulých stran opět být „In“
A k tématu:
Souhlasím, že územní plánování by mohlo být pružnější, trochu jsem doufal, že nový stavební zákon tomu pomůže.
Především NIMBY ve vlastní straně.
Piráti jako jediní se toho chopili a začala taky jet nation building? Vlastně všechny tyhle prodloužení jsou v plánech mnoho desítek let a mohly se realizovat dávno. Jen ty počty obyvatel zas sedí spíš na 4 patrové bytovky než 8-12 patrové, co jsou standard na západě viz Víden, Antverpy, Kolín, Paříš.
Větší hustota, více služeb, víc kanclů, méně zabrané přírody.
Ono by spis stacilo omezit parkovaci denagogii, aby sla postavit normalni ulice. Pozadavek na parkovaci mista znemoznuje stavet bloky domu s obchody a sluzbami dole a vnitrobloky.
Byl jste nekdy treba ve Vidni a videl mistni parkovaci domy a nebo parkoviste pod tim vnitroblokem, kde je pak nad tim park/detske hriste?
Neznemožňuje. Normálně můžete mít parter s obchody a vnitroblok, stačí koordinovat stavbu garáží v rámci bloku a udělat společný vjezd. Ale to developeři zatím moc neumí a město jim v tom vůbec nepomáhá.
Taky jsem si říkal, že kdyby se před stavbou čtvrti postavilo obří podzemní parkoviště, tak by se jednotkové náklady výrazně snížily.
Šlo by to i u stávajících stávajících bloků, aspoň fyzicky. Ale nechci ani pomyslet jak by vypadala snaha to domluvit s majiteli bytů v jednotlivých domech. A stačí když se kousne jeden, aby šel celý projekt do kytek.
U nových developmentů se o to někteří pokouší, přeci jen to šetří peníze, ale stále občas panuje obava z budoucí údržby plynoucí z majetkové roztříštěnosti. Je něco trochu jiného starat se o fasádu, nebo střechu kde se musí domluvit jen 10 majitelů, než o garáž s 300 místy.
Viz nový bytový komplex v ulici K Metru na Zličíně. V uliční úrovni obchody a služby (nevyjadřuji se ke kvalitě, ale jsou tam), vjezd do garáží, garáže pod vnitroblokem, ve vnitrobloku parčík a dětské hřiště.
Nejsou jediní, kteří se toho chopili. Náměstek Hlaváček a jeho tým makají na těchto principech už mnoho let. Komunikují se všemi stakeholdery a snaží se hledat kompromisy, aby se konečně víc stavělo a Praha se zahušťovala. Jenomže Hřib více úsilí dává do marketingu a vzdušných zámků, než aby si vyhrnul rukávy a opravdu něco pořádně odpracoval. Když se ale podíváte na výsledky, zjistíte, že Hřib nedokáže ani dotáhnout mnoho projektů od svého předchůdce a to i mnohdy těch naservírované na zlatém podnose. Naopak Hlaváček pomohl odblokovat Smíchov City, Roha, NNŽ aj. + založil Pražskou Developerskou Společnost, která připravuje 8-10 tisíc… Číst vice »
Na trase A není odbočka za stanicí Skalka, ale za stanicí Strašnická. I celková mapa zobrazuje větvení trasy A na Strašnické.
Už jenom to, že stanicím řikají tady na metru zastávky, je trapnost sama nad sebe
Vzdycky kdyz nekdo vytahne koncept 15 minutoveho mesta, tak si rikam, jak ma dotycny vymysleno, ze v te ctvrti budou bydlet zrovna lide, kteri tam budou i pracovat. Kolikrat se vam stane, ze najdete praci zrovna blizko domu, nebo ze se stehujete vzdycky za praci? Jaka je asi pravdepodobnost, ze dochazkova vzdalenost 15 minut vyjde vsem clenum domacnosti? U nas je to jeden ze ctyr, druhy clen je tak na 30 minutach a dalsi dva clenove by to meli pesky odhadem tak 60-90 minut.
Ten fór je spíš občanská vybavenost a pod. Práce se do 15minutových měst úplně nezapočítává, ne?
To se prave taky pocita, alespon o tom vzdy takto mluvi. Objevuje se to i tady v diskuzi a maji tam na mapach napsane pocty pracujicich.
Jistěže započítává. Bez ní to nefunguje – k čemu je vám patnáctiminutová čtvrť negenerující zbytečnou dopravu, když z ní každé ráno polovina obyvatel stejně musí odjet někam za prací a odpoledne se vrátit.
Neznamená to ale nějaké plánování v socialistickém smyslu „tady bude fabrika a tady paneláky pro dělníky“. Vychází se z (logického) předpokladu, že si lidi budou přednostně hledat práci blízko bydliště (a ušetří si čas, náklady a starosti s dojížděním). Takže nutnou součástí moderních patnáctiminutových čtvrtí je taky prostor pro podnikatelské aktivity, a jmenovitě pro něco nad-místního – lokální služby to nevytrhnou.
Praha je město s velkým poměrem vzdělaných lidí. Ti obvykle přednostně hledají práci ve svém oboru, a takových firem po Praze bude jen několik. Např. vývoj elektroniky bude v Praze dělat něco kolem 15 firem, z toho volná místa bude mít třeba 5 firem. Jak se do toho má ztrefit někdo, kdo se zrovna přistěhoval?
Počítat i s prací v rámci 15min města lze tak leda u tuctových profesí à la VŠE, jako jsou pojišťováci, bankéři, účetní, správci IT sítí. A pak u služeb jako je uklizečka nebo kadeřnictví, ale to spadá do vybavenosti.
Samozřejmě, že to nikdo nebude od těch lidí tam bydlících „vyžadovat“, proto se počítá s kvalitním napojením na MHD.
Pořád ale využijete rozmanitost jiné občanské vybavenosti – blízkost škol, lékaře, obchodů, parků, sportovišť atp.
To kvalitni napojeni na MHD by muselo vypadat o dost jinak. Vemte si, ze 60-70 tisic lidi je jak velke okresni mesto nebo male krajske. To neni jen par skol a lekaru, ale spis tak desitka(y) skol, skolek, nekolik poliklinik atd. Na tech planech nevidim ani sportoviste ani moc mista na parky, vsude sama zastavba. Ve srovnani s tim bude asi i Jizni mesto urbanisticky raj s obcanskou vybavenosti.
:)) jenže při všem tom zahušťování první co padne je zeleň mezi domy, druhá sportoviště, a třetí lékaři = kde je poliklinika Hvězdova, kde je hřiště meteoru kačerov ? 🙂
Nebo i když bydlíte do 15min od polikliniky nebo školy, kdo vám zaručí, že se tam na vás dostane místo?!
Jako myšlenka je to hezká, to ne že ne.
Jen si říkám, kde v Praze to takhle funguje … dostatek míst ve spádových školách (a ideálně i navazujících středních), dostatek lékařů v lokalitě bydliště (ať už pediatrů, praktiků nebo ambulantních specialistů), dostatek sportovišť, dostatek kvalitní udržované veřejné zeleně …
Odpověď je jednoduchá … skoro nikde.
Takže doufat, že když vystřihnou pár sídlišť v polích, tak tam to najednou všechno bude … no, já nevím, spíš bych to tipnul na nějakou Panelstory II.
Chodíte bouchat někam k pasu? Propad dopravy v pátky spíš ukazuje, že většina nuceně dojíždějících se zvládne dívat do počítače i doma na HO. Pak to máte do práce i méně než 15 minut.
Podle rocenky TSK je v prumeru v pondeli jeste mensi pocet aut nez v patek. Ale cely rozptyl v pracovni dny je v intervalu od 96 do 103, takze skoro neznatelny. V patek odpoledne pak ale vyskoci cisla diky odjezdu prazaku mimo mesto.
Za celou Prahu vsude mozne a nebo se divate treba na D1 a Kunratickou? Ja treba vozim deti do skolky, protoze nebylo misto … v patek prakticky neni rano provoz. Kancly v office parcich jsou taky prazdne. Jo mozna nejaka celodenni brana nekde na D5/D1 vypada jinak … ale mesto je dost prazdny.
Zcela subjektivně, v pondělí a pátky jsem na ulici prakticky sám, všude se dá bez problémů projet. V úterý a středu pozoruji fronty na téměř každé křižovatce přes kterou projíždím. Buď se tedy čísla TSK mýlí, nebo je pražská doprava nesmírně křehká a i drobné zvýšení hustoty způsobuje velké problémy.
Nepocita se s tim, ze by to tak meli vsichni. Jenze uz treba tretina udela hodne, kdyz pridate skolaky, praci z domova, lidi na rodicovske, duchodce, snizi se vam potreba dopravy o hodne. Samozrejme ne na nulu, ale to je uplne jedno, staci pokles na zvladatelnou uroven.
Aktualne to v Praze na sidlistich neni skoro nikdo, coz ani MHD ani jina doprava nemuzou zvladnout.
V Praze je takovych mist naopak spousta, ale nefunguje to, protoze lide se nestehuji s kazdou zmenou prace nebo skoly. Zmeni zamestnani a jezdi jinam. Uz ted si sice treba vybiraji tak, aby to nemeli moc daleko (pokud to jde), ale prave otazka zni, jak casto to vyjde. Mne treba zatim jednou za zivot. Mohl bych delat asi i bliz k domovu, ale zase nechci delat za mnohem mensi penize.
Je jasny, ze cim vetsi specializace, tim je ta pravdepodobnost mensi. Ale je spousta profesi, za kterymi opravdu nema cenu moc jezdit. Plus doted je to taky ztezovano prave silenym realitnim trhem. Fura novych bytu by to mohla zlepsit a stehovani usnadnit.
Jezdil jsem do práce 40 minut busem, a 20 minut pěšky. A teda nějak výrazně mě to neprudilo. Tu práci jsem měl rád a uživila mě. Mít možnost metra a obdobné vzdálenosti, vůbec mě to nelimituje. A myslím si, že takových lidí bude více.
Co mě na Praze limituje, je astronomická cena za dostupné bydlení. Trh neodpovídá poptávce a tak se tam požadují nesmysly za nesmysly.
Tak montovat drony ve sklepích, jít nakoupit do alberta… To se do 15-minutového města vejde. No a státní byrokracie se dá už téměř vyřidít elektronicky
Co rovnou protáhnout „áčko“ rovnou až na letiště? Ten koncept tuším taky existoval.
BTW stále více si myslím, že větší parádu by udělalo expresní B podél okruhu, ideálně využitelné i pro běžnou železnici
Než se dostanete linkou B na Zličín, tak pocitově uběhne tak týden. Na letiště je v podstatě nepoužitelné.
A to bydlení tam navrhujete kde?
No pri okruhu sa uz intenzivne stavia
To je jednoduché, metrem byste jel z letiště jen za 30 Kč, rychlodráha bude tak za 300,-. Jde jen o peníze, nic jiného.
Proč by na provozně i investičně dražší metro měla být levnější jízdenka?
Zmysel davalo predlzit Acko z Veleslavina, kde by este poberalo ludi z P+R od Kladna/Slany. No tahat metro od Motola zase na letisko nedava zmysel, ta zastavba je tam velmi riedka a finacne ma metro vysoke fixne naklady. Jedine, zeby sa kompletne vymenili supravy 81-71m, ktore nemaju protiskluz ani topeni. No a potom by tu vznikol problem s tymto pasmom, dajme tomu rano do 9 by metro z letiska vozilo vzduch, ale dajme tomu medzi 14-17 by tie vlaky jazdili dost plne a este treba pocitat centrum, kde je metro najvytazenejsie. Nedavno som zazil poruchu supravy na B, vznikla diera… Číst vice »
To je presne duvod, proc je vlak na letiste lepsi nez metro. Obslouzi rovnou i Kladno a spol. A netreba obri a brutalne drahy P+R nekde v polich u stanice metra, ktera by jinej smysl nemela…
Jo, je blby a ostudny, ze ten vlak tak trva, ale lepsi volba nez metro to tim smerem je jednoznacne.
Žejo. A tramvaj teď končí kousek, to by šlo taky protáhnout. A až tam přivedou ten vlak, tak to bude komplet.
„Ten koncept tuším taky existoval“ – ano, jistě, šíleným závlekem na asi tak 20 minut jízdy s perspektivou přepravní poptávky tak na tři páry vlaků za hodinu.
Je to super nápad, ale teď chci, aby konečně pokročili s metrem D.
D nepotřebuje řešit plány (ty se taky řeší pro další etapy), ale byrokracii okolo výstavby s čímž politici a plánovači moc nenadělají.
Zrovna prodloužení Céčka směrem do Petrovic a Uhříněvse mi přijde naprosto logické, stačí se podívat na ty mraky autobusů, co tím směrem z Hájů míří.
Přestup mezi Céčkem a železnicí na Benešov pak může být velice prospěšný při vylukách a mimořádnostech ať už na metru, nebo na trati.
Nejen při mimořádnostech, podél metra C je spousta pracovních míst a podél vlaku bydlí spousta lidí. Umožní to lépe vytížit metro v obou směrech.
jojo, tenhle směr je autobusový peklo (a Háje jako uzel nemají ani pořádné nástupiště). Oblast Petrovic a hlavně vedle Horní Měcholupy je jedno velké sídliště, kde se neustále staví nový bytový dům za domem. Autobusy mají běžně 15 – 20minut zpoždění, takže je tam typický koloběh, kdy lidi raději sednou do auta a odpoledne zpátky. Nicméně metro C je údajně přetížené (ten argument moc nechápu, stejně se všichni z těch busů potkají na Hájích), tak se o tom jen mluví. Komanči tam měli vymyšlenou odbočku z Áčka, to je docela škoda, že se nerozpracovalo
Jenže část zátěže z metra C směrem do centra převezme metro D, takže na Kačerov by to metro C mohlo dát a tam nebude nastupovat tolik lidí. Další zase přestoupí na Pankráci na D a pojedou třeba na Mírák.
To sice ano, ale komplikaci spíše vidím v kapacitě linky C, která už nyní je na hraně (automatické soupravy trochu pomohou, ale na jak dlouho?) a dále
ve vyšších nákladech. Oproti prodloužení Ačka by musela být výhradně pod zemí.
Jenže to by Céčko už nepobralo, tudy cesta nevede.
Nevím, ale podle mě by města, obce neměly být vlastníky jakýchkoliv nemovitostí určených k bydlení, bytů atd. Jakmile se ve velkém rozjede dotovaná výstavba těchto obecních sídlišť, či nájemních bytů, vznikne prostor pro korupci, pořadníky, a najednou zjistíme, že v nějaké části objemu ibecních bytů jsou usídleni jednak lidé, kteří odtud nikdy neodejdou a jednak „potřební“ příbuzní či kamarádi či „administrativní pracovnice“, a co s rím pak, dotovat to? Obce se v devadesátkách krvavě zbavily většiny obecních bytů, vznikla kasta vlastníků, kteří i díky tomuto kroku, kdy mohl vydělat i obyčejný franta z čkd, mohli lépe prožít život, našetřit finanční… Číst vice »
Taky jsem skeptický před veřejným sektorem jako investorem, nicméně můžeme vidět změnu přístupu a poučení se z normalizačních sídlišť. Onehdy stavěl stát, který neměl (a stále nemá) žádný vztah k místu. Jde mu jen o tabulkový počet bytů a nezajímá ho kvalita. Přístup města je rozdílný a při pohledu na počiny PDS musím uznat, že si město vede v přípravě těchto projektů kvalitativně výrazně lépe. Navíc je hromada politiků volena díky slibu, že pomohou postavit mnoho nových bytů… což ale neznamená, že je město musí následně i vlastnit. Město může připravit a povolit kvalitní projekty, ale např. v počátečních fázích… Číst vice »
Co to je zase za nesmysl? Postavíme na prodloužených konečných hodně bytů a lidi budou jezdit už tak přetíženým metrem? Někdo by jim mohl připomenout, že na tyhle vzdálenosti už je metro celkem pomalé (vzhledem k počtu zastávek) a cesta do centra tak může být ve výsledku pomalejší než z některých středočeských měst. Ve slušných zemích mají S-Bahn, kterým se lidé dostanou přes město rychle a na větší vzdálenosti, ale u nás je to při stavu železniční sítě úplně mimo realitu a ani nové plánované tunely na tom nic nezmění. Co takhle místo velkých sídlišť ještě dál od centra, já… Číst vice »
Se zahuštěním centra se také počítá. Ale to není nafukovací a ne každý chce v centru města bydlet. Tohle je také jedno ze správných řešení, pokud se nové čtvrti zvládnou dobře urbanisticky. (ne sprawl s malou hustotou ale hustá 15 minutová města)
Není nafukovací, ale dává největší smysl ho zahušťovat víc než periferie. Pořád je to slabota, hlavně výškově a i u širšího centra
Tenhle navrh je samozrejme lepsi nez sidelni kase, ale Praha je roztahana fakt extremne, takze toho prostoru v centru a bliz k nemu je jeste strasne moc. Vzdyt obklopenych aspon trochu hustou zastavbou neni ani pulka dosavadnich, uz fungujicich stanic metra…
Centrum se zahušťuje, pozemky jsou prodané, výstavba buď jede nebo je naspadnutí po vypořádání byrokracie. Nic moc volných míst v centru není. Je tedy logické hledat další zastavitelné plochy s dobrou dostupností MHD.
Míst je dost, ale spousta míst je zakonzervovaná metropolitním plánem, který určuje maximální výšku a zastavěnost.
Metropolitní plán zatím není platný, takže nemůže růst města omezovat. Je stále v procesu tvorby
Volných míst je pořád hodně. Ale největší rezervu vidím hlavně ve výškových limitech. Dobrá dostupnost MHD se musí hlavně budovat a čím dál to bude od centra, tím víc peněz to bude stát – vytvoření nových tras + posílení současných
Ona neni uplne ve vyskovych limitech. Vemte si, jakou hustotu zvlada Pariz s limitem 6 pater. Oproti Praze je to nekolikanasobek. Problem v praze je vubec se na ty vyskovy limity dostat. Protoze parkovaci minima, koeficienty zelene, atd. Na maly parcele nebo pro zvyseni stavajiciho domu, kterej je pod limitem je to v podstate stopka.
Sorry, ale hustota Paříže fakt není něco, co by mělo být cílem jakéhokoliv města. Pařížský urbanismus generuje ohromné množství bytů na hranici obyvatelnosti. Zároveň je to město v některých místech už přehuštěné, což vytváří zase jiné problémy. Praha by měla rozhodně zahušťovat, ale ne výškovými budovami a nebo divokým přidáváním pater v blokových čtvrtích v centru města. Ideální městská struktura z hlediska fungování města, hustoty obyvatel a kvality prostředí jsou např. Vinohrady, Dejvice atd. To by měl byt cíl pro širší centrum Prahy a ne to hnát až do nesmyslných čísel hustoty, protože to to město nespasí. Naopak spíš vytvoří… Číst vice »
Toho prostoru by v centru byla jeste fura, kdyby se smely zastavovat proluky a nastavovat stavajici domy o patro nebo dve aspon do tech 6-7 pater. Jo, uz tam dochazej obri brownfieldy, ale hustota je furt nizka. Jenze zahusteni brani fura regulaci v cele s parkovacimi minimy, ktery prohibitivne prodrazujou stavby na atypickych parcelach, nastavby a podobne.
To říkal Gebrian, parkovací minima zrušit.
A já bych k tomu dal podmínku, že si člověk bude muset pro svého případného plechového miláššška pořídit místo v parkovacím domě a nebude mu umožněno parkovat na ulici. Tak by se mohly i nějak vrátit investice do různých parkovacích domů.
Když tak vzorově zvládli tu digitalizaci stavebního řízení, je to určitě impuls, aby se vrhali do větších akcí.
Na digitalizaci měli zhruba jeden rok, ani jim nezůstal čas na to dotáhnout to do konce, nástupce trojkoalice to pro jistotu zařízli úplně, snaha nula. I ten blbý eRecept trval zprovoznit několik let, dnes jsme za něj rádi. Někde se začít musí. V politice je móda být reakční a nabízet jen krátkodobé benefity jako slevy, dávky, dotace, ale dlouhodobá vize nebo práce na ní je mizerná. Piráti aspoň zvládli zařídit městkého developera jak slibovali, několik projektů už probíhá.
To není pravda. Projekt digitalizace už běžel (VZ běžela). Jen ji Bartoš nezákonně zrušil (je na to i rozhodnutí soudu). Bartoš pak vytvořil svůj projekt, jehož výsledkem byl nefungující systém a dotační podvod (Bartoš využil dotaci a měl mít na podzim 2024 funkční systém, ale neměl. Spustil nefungující systém).
By se spise libilo vetveni koncu metra … obyvatele jinych vetsich mest to zvladaji. V dobe kdy je spickovy interval metra pod 2 minuty se toho dle meho do stavajicich linek moc navic nevejde.
Ten princip 15 minutových sídlišť má znamenat, že se lidé pohybují nejvíc ve svém okolí včetně zaměstnání a do centra tolik nejezdí. Ale nevím jestli to někde v praxi funguje. To bylo akorát za plánovaného hospodářství, že se postavil velký průmyslový provoz a vedle toho paneláky pro zaměstance, aby mohli chodit do práce nejlépe pěšky s minimální potřebou MHD.
Plánované hospodářství? Achjo, co je tohle za mantru tahat do věcí, o který nich nevim, socialistický termíny?
V Praze se dříve sídliště stavěla právě naopak. Bydlení, školy, konec. Ani sámošky tam za začátku roky nebyly a nějaké širšé obchodní vybavenosti nemluvě, to přišlo později. Pracovní příležitosti blízké nule.
Pokud je tam dobrá obchodní vybavenost, školy a kultura, klesne potřeba jezdit za vším do centra, práci bych z toho trochu vyloučil, koneckonců dá se pracovat i z domova, pokud někdo nechce daleko. 🙂
Funguje to na rade mist uplne bez problemu. Samozrejme ne popsanym socialistickym zpusobem. Musi to byt daleko pestrejsi, nez jeden velky prumyslovy podnik a sidliste pro nej, max se samoskou a mizerne zasobenymi obchody.
Aby to fungovalo, musi tam byt i prostory pro sluzby, obchody, podnikani ruznych typu a velikosti, atd. Vysledek pak typove spis pripomina Dejvice nebo Letnou nez socialisticka sidliste.
Ty desetitisíce lidí na docela malých plochách tedy budou znamenat prolomení výškových limitů zástavby?
(Proč ne, když člověk vidí všechny ty investice kolem Smíchova a baráky se zastaví u 6-7 patra, to je až trochu nesmysl…)
Na okraji Prahy, 20 kilometrů od centra výškové budovy vadit nebudou, narozdíl třeba od Smíchova, tam je potřeba zachovat panorama včetně rezavého mostu přes Vltavu.
On asi nikdo ani neměl ambici stavět na Smíchově věžáky, ale spíše 7 podlaží + 3 uskočená. Z ulice o těch 3 patrech navíc ani nevíte, ale efektivitu města to zlepší. Nicméně když si někdo přečte „10 podlaží“, už se křižuje, že budou vznikat mrakodrapy. 🤦♂️
Kéž by. Bez určitého zahuštění populace se bydlení v Praze nemůže stát cenově dostupnějším, a někde u Zličína by 20-patrové věžáky nijak nevadily. Od památkové rezervace v centru je to daleko.
Totéž by úplně v klidu mohlo platit o výstavbě na Smíchově, v Bubnech nebo na Žižkově, ale to by u nás asi nešlo
Na Zličíně je limit myslím 6 pater, nahoře u metra – bo blízkost letiště
A přitom by se stačilo podívat do metropolitního plánu.
Vize pěkná, v obecné rovině nelze nesouhlasit. Ale že bych věřil, že se byť jen z části něčeho podobného dočkáme by bylo naivní
Tak Prahou založený městský developer je již funkční, několik projektů připravuje. Spíš je otázka, zda má město ve vlastnictví pozemky na těch plánovaných sídlištích a jak tam vypadá územní plán.
Také se mi ten návrh líbí, ale při takových smělých plánech na papíře si vzpomenu na Černomyrdinův výrok „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“.
Aby se toto dalo realizovat, znamenalo by to překopat stavební právo tak, aby fakticky umlčelo NIMBYs. Včetně zjednodušených procesů EIA, protože právě „nález křečka“ se vůči stavebním projektům takticky používá. A to nevím, zda by Piráti zkousli dokonce i interně, tam je různých aktivistů plno.
A co takhle rovnou zrušit cokoli co zpomaluje výstavbu … investorům a developerům a i koneckonců státu by se to líbilo …ekologie, soukromý majetek či jen nesouhlas se zkur…ním okolí stávajícího osídlení … pod pokutou zakázat, více pískoven (Nová ves, Veltrusy, Mlčechvosty, Straškov), nové silnice (spalovna Mělník), to bude paráda, pokrokem vpřed, všechno zastavíme a využijeme k tomu NIMBY (kteté díkybohu existují, pro obecné blaho je totiž třeba vytvořit nepřítele, který je zosobněním všeho zlého).
To bude krajinka panečku, to bude paráda, všude satelity, dálnice, sklady, haly, náklaďàky … super … like váš názor.
Netvařte se, jako by existovaly jen dva extrémy „pobořit Karlštejn“ vs. „nepostavit nikdy nic“. Jednoduchost či složitost stavebního řízení je kontinuální spektrum, a úplně by stačilo, kdyby se u nás zredukovala někam na úroveň roku 2000. Momentálně jsme příliš přešvihnutí do jednoho směru. Pokud máte pocit, že je normální, aby kolem pár činžáků zuřilo 10 let papírových bitev, tak … ne, není to normální. Mimochodem, ten byt, ve kterém bydlíte vy sám, vyrostl někde na stromě v organickém hájíčku a nebylo potřeba použít písek, cement, zastavit pozemek atd.? Jestli ne, tak jste pěkný pokrytec. „Já bydlím a ostatní ať si… Číst vice »
S tímhle negativismem, který jste teď předvedl, se opravdu ničeho dočkat nemůžeme. Hotová country for the future… Jen doufám, že tu bude přibývat cizinců bez čecháčkovského nihilismu, kteří tu zemi někam posunou.
Tak, golemův efekt je v Česku dost silný a neskutečně nás to poškozuje.
Má to hlavu a patu, ale hlavně je přínosné, pokud město na své síti metra kontinuálně pracuje, byť malými kousky.
Pražský model, kdy se udělá velká stavba a pak deset let nic, vyžaduje znovu a znovu nabýt a pak zahodit zkušenosti a praxi.
Za mě je dobré, že se rozvíjí ty okrajové části a nezahušťuje se jen širší centrum na každé volné ploše co se najde. Praha je dnes stále kompaktní střed plus připojené vesnice, pár sídlišť a lány polí mezi tím, tam je stále dost protostu na rozvoj aniž by se likvidovala veškerá zeleň.
Praha ma zoufale ridkej i ten stred, coz se mimo jine negativne projevuje v nakladech MHD jak delkou cest, tak potrebou obriho mnozstvi malych vozidel.
Některé ty kusy bych i předřadil tomu, co je již zakresleno šedě jako fixní (zejména O paralelní tramvajovému okruhu, zbytné A do Zličína i D až na náměstí Republiky).
Nikde žádné O není, to je metro – linka E.
Proč myslíte, že je A do Zličìna zbytné? Řepy mají kolem 20 tisíc obyvatel. Na území Zličína v místech bývalého Technocomu a Tatra Zličín mají vyrůst nové čtvrtě pro nějakých 10-15 tisíc obyvatel. Takže Zličín bude mít také kolem 20 tisíc. V tu chvíli prodloužení A začne dávat smysl. D k Masaryčce má zase vytvořit přestupní vazbu B-D, protože přestup C-D bude na hlaváku a A-D na Míráku. Nepropojením B-D by se ztratila přestupní vazba a ještě víc by se přetížil přestup B-C na Florenci.
To jo, ale radsi bych tu snahu videl smerovat do okruzni linky nez dalsiho prodluzovani na periferie, kde uz jsou to daleko vic vzdalenosti na S-bahn nez na metro.