Piráti chtějí prodloužit všechny tři linky metra. Nakreslili v Praze nová sídliště pro statisíce lidí
Pirátský návrh prodloužení metra na nová plánovaná sídliště v Praze. Foto: Zdopravy.cz

Princip 15minutových sídlišť nemá zatěžovat silniční dopravu.
neivm jaka je situace jinde, ale prodlouzeni C do Uhrinevse bylo pred nekolika lety pozde, navic je to velmi logicka varianta a zastavba pole v danem miste mezi Kolovraty a Uhrinevsi je taky v poradku, stejne se to tam ukrajuje postupne, tak lepsi mit na to uzemni studii nez to salamovat podle kazdeho developera
A kde je prodloužení Béčka do Depa Zličín? Kde již byla i architektonická soutěž, ale současné vedení Prahy v čele Hřibem na dopravě to zařízlo? Mělo tam být nové P+R a bus terminál a zase jen sliby před volbami…
Piráti opět chtějí v Praze něco řídit, jako by nestačila jejich snaha o rozběh bytové výstavby a zkrachovalá digitalizace stavebního řízení. Mají velké plány ale nemají k tomu odpovědné odborníky. Praha pod vedením ODS a jejich lobby zničila mnoho menších zelených ostrůvku v současných městských částech Prahy a vystavily se tam nové panelové byty často bez potřebné infrastruktury – školky, školy, obchody, pošta, hřiště, kašny, zdravotnická zařízení. A v rámci určité revitalizace se místo rozšíření zelených ploch budují nesmyslné velké plácky se zámkovou dlažbou.
Panelové byty v roce 2025? Bez potřebné infrastruktury jako jsou kašny? Proboha kde?! 😲
Koukám že Dutohlávka je nejen odborník na kolonoskopii ,ale už se etabluje i v urbanistice
Nevím, jestli by větvení trasy B fungovalo. Možná výhledově obsloužit západní město metrem A, až dojde na Zličín.
Nicméně trochu s křížkem po funuse. Tady mají už i názvy stanic… 🙂 https://www.metroweb.cz/metro/metro-rozvoj31.gif
Taky jsem si říkal, že většinu těch prodloužení už jsem někde viděl. 😀
Inu, kdo si hraje, nezlobí.
Už aby to stálo, děkujeme předem
Taky mě baví kreslit. 😀
No, hlavně už žádná další sídliště v katastrálním území Prahy. Naopak, je potřeba využít příležitosti, kdy pro podstatnou část obyvatel stávajících sídlišť už nebude v Praze práce a začít vykupovat stávající paneláky k přestavbám na pěkné byty a část k likvidaci. Podívejme se, jak to zvládli na přelomu tisíciletí Němci v Drážďanech, Chotěbuzi, Budyšíně a dalších městech bývalé DDR. Nádherné domy, nádherné byty se zahradami.. A protahování pražského metra je naprostá hloupost, naopak, je potřeba rozšiřovat tramvaje, třeba i v podzemním provedení (jak to ostatně bylo v územním plánu až do srpna 1968). Metro znamená rozšiřování chudoby v Praze, dojeďte… Číst vice »
Zcela nesouměřitelné, mnohá ex-DDR města zažila propad počtu obyvatel o desítky tisíc a proto se tam paneláky bouraly.
To NENÍ případ Prahy. Naopak srov. s Berlínem, kde jsou dost drahé byty i v těch panelácích.
Už brzy souměřitelné, už dnes ti převážně sovětští obyvatelé pražských sídlišť hledají špatně uplatnění v ofic (zdaněné) ekonomice. A bude hůř… Budou odcházet zase „za lepším“. A to bude příležitost ty byty/domy vykoupit a udělat z toho slušné bydlení pro středněpříjmové Čechy.
Tak uvidíme…:)) Já nějak ty vlny nezaměstnaných moc nevidim, ale asi bydlím v jiný Praze.
Spíše „nezaměstnatelných…“, „nezaměstnaný“ v češtině znamená něco jiného…
Převážně sovětští opravdu ne. A i kdyby měli odejít, tak je nahradí zase jiní přistěhovalci, ať Češi od narození nebo přistěhovalci odjinud, do Prahy se stále chtějí stěhovat lidé.
Na plně rekonstruované byty už platí přísnější normy ve všem.. z těch sídlišť by mohly takto „povinně“ vzniknout krásné větší byty kolem 100m2 a pokud by ta rekonstrukce sídlišť proběhla třeba jen z části za CZ/EU peníze, tak by bylo možné tam nastěhovat pouze lidi, co Praha opravdu aktuálně potřebuje… teď zrovna učitele odborných předmětů a techniky všech oborů…
V Pitěru bývám celkem často (jen v tomto roce už třikrát) a kde jsou tam ty no-go zóny?
Něvský rajon, Kalininův rajon, Vasileostrovský rajon, Frunzeský rajon a na okraji Petrohradu, částečně už i v Leningradské oblasti Krasnogvardějský rajon… – ten se hodně podobá pražskému Černému mostu – struktura obyvatel, kriminální útoky, ale je o dost větší než Č. most… Já mám ale osobně nejhorší zkušenost z okolí Vitebského prospektu… I v létě po 20h tam tak maximálně do obchodu a zpátky…
rozhovor za deset let: Kde bydlíš? – v Praze, na sídlišti Ústí nad Labem….
Tak brzo VRT nebudou.
V Ústí je těch sídlišť víc a mají svůj název.
Mmch. některá z nich jsou „nepříliš lukrativní adresou“ navzdory tomu, že z Ústí je to do Prahy hodina cesty vlakem.
Zaujal mě plán na stanici Nové Třebonice, která je nakreslena přímo v místě zaniklé obce Krteň, po které dnes zůstal kostel se hřbitovem. Vzhledem k tomu, že kostel je kulturní památkou, tak si nedovedu moc představit, jak by někdo chtěl prosadit zastavění nejbližšího území novými baráky (což tak podle mapy vypadá), natož prakticky hned vedle kostela vybudovat stanici metra.
A proč ne? Když se tomu kostelu nic nestane…
Zástavba toho území se maluje do územních plánů už desítky let.
Dojeďte se podívat na Prosek :-)) vedle metra paneláky všude kde se vešly a za nimi kousek kostel a hřbitov :-))
To jste FAKT dobrý, když na plánku v měřítku 1:15000 určíte, že něco je přímo v místě něčeho o velikosti 10×10 m 🙂 Já naopak vidím stanici perfektně (až geniálně) umístěnou na křižovatce stávající cesty do Třebonic a nového S-J bulváru západně od Chabů
Protahnout metro a vystavet sidliste, proc ne. Ale chybi mi tam metro na letiste a okruzni metro. At nemusi vsichni prestupovat v centru. Praha roste a poroste dal. Predevsim je ale treba zasadne zrychlit stavebni rizeni. Dlouhodobe se vydavaji stavebni povoleni na zhruba 5000 bytu rocne. To je treba minimalne ztrojnasobit.
Chtějí zlomit prokletí Černé perly….
Jen úvaha, jsou nové úseky či trasy metra (trasa D) projektovány jako součást systému ochrany obyvatelstva?
Co nedostavěné technické centrum TC4?
Dostane někdo odměnu za „úsporu“ při nerealizaci během výstavby a po dostavění se to bude předělávat? Nebo úkryty v dnešní době nepotřebujeme?
Pro běžné kaštany nejsou potřeba, protože ušetřené peníze se dají přihrát jinam. Těch pár ostatních má kryty zařízeny…
Leda, že si to postaví z LEGA
To by šlo, ani „stavebniny“ pro lego nemaj daleko (Kladno) 🙂
Od pirátů bych čekal hlavně maximální snahu o AI do řízení dopravy. Tou současný totiž absolutně dnešnímu tempu nestačí a výrazně přispívá k tomu jak ta dopravní situace vypadá. A tam kupodivu ticho.
Proc davat system rizeni dopravy do rukou zrovna AI? Spojeni „umela inteligence“ je jen modni nalepka davana na kazdou blbost, ktera casto ma k inteligenci hodne daleko. Zlepsovani dopravy vsak probiha, napriklad ted bezi preklopeni zabezpecovaciho systemu na lince C do moderni podoby a priprava na automaticke vedeni vlaku (stejnych jako bude na lince D). Dalsi vyznamne projekty brzdi NIMBY (koleje na letiste, Libensky most, most Vyton,…) Nedostatek vidim hlavne v chybejici tangencialni doprave, aby lidi nemuseli zajizdet do centra
Tangenciální doprava existuje, ale prakticky jen v podobě autobusových linek (např. 136, 181-3, 201, 240…). Zvlášť některé jsou ale i při krátkých intervalech a nasazení kloubových busů na hraně kapacity. Tam by to chtělo přinejmenším tramvaje, někde určitě metro.
Kapacita by v průměru ušla (ano, třeba spoje pro školáky bývají plné a vlivem nepravidelností), ale hlavně pořád stojí v dopravních zácpách, často v místech, přes která IAD jet nemusíte a zácpám se vyhnete. A nepravidelnost je zhoršována dlouhodobým spojováním do dlouhých linek (nyní např. v plánech ropidu spojení 188 a 195).
To jsou parodie na tangenty. Do jedné bramboračkolinky je zmatlána jak tangenciální funkce, tak i místní obsluha. Takže jako skutečná tangenta je to nefunkční a pomalé.
Můj tip k roku 2070 je něco takového: https://ibb.co/fGM6YFZj
To Cčko přes Janov, Ajaccio, Sassari, Cagliari do Tunisu se mi líbí 🙂
Zastavěnost Prahy je postavena na liniových předměstích, přičemž vznikl samozřejmě problém s mizernou dopravní dostupností mezi nimi. Kolem ještě rozumně zastavěného centra Prahy je spousta nepořádně využitých vilových předměstí, často bezcenných funkcionalistických, které svoji jedinou funkci – bydlení – dávno nenaplňují dostatečně, a jinou, třeba estetickou, nemají. Na dopravě by se ušetřily značné prostředky, kdyby se tyto nahradily čtvrtěmi typu Vinohrady nebo Žižkov.
Pokud by „někdo“ dal ty miliardy (spíš víc) Kč do vykoupení takových vil za tržní cenu…
Nebo by se vám líbilo vyvlastnění za pakatel? 🙁
Mmch. zrovna architektonická (bez)cennost… srov. s panelákovými sídlišti, že.
Tak ta sídliště z funkcionalismu přímo vycházela a naplnila ho mnohem lépe. Právě proto jsou tak šeredná, ale svoji jedinou funkci, bydlení, zatím plní. Josefov byl svého času vyvlastněn vybourán, přičemž hlavní podmínkou Prahy tehdy bylo, aby se na tom vydělalo (!), což se taky stalo. Dokonce skoro celá Paříž byla dávno před komunismem vyvlastněna a přestavěna. Tak by se mělo postupovat i u vyvlastňování vilových čtvrtí, kdy pro toho člověka hodnota jeho domu překračuje objektivní cenu na trhu, ale zase nedosahuje hodnoty, kterou by to mělo, kdyby se pozemek mohl použít pro bytovku. Tak se vždycky rozšiřovala města.
„Vždycky“ – kdy že naposledy? 🙂
(Jestli to nebylo v dobách, kdy doprava na delší vzdálenosti byla mnohem složitější = proto bylo potřeba, mít to všude blízko.)
Navíc je otázkou, co tehdy byl ten „bod nula“, např. stav bez kanalizace/WC apod., kdy nové bydlení mohlo mít lepší občanskou vybavenost.
Což ale ty vily mají dávno také.
P. S. pražské vily jsou na trhu (tedy „objektivní cenou na trhu“) velmi žádané a drahé.
Já netvrdím, že by měly rodinné domy ve všeobecnosti zbourat, ale že mnohde by bylo výhodnější prostě starou nepříliš zastavěnou a umělecky hodnotnou čtvrť zbourat, přičemž pro jednodnost by bylo v některých případech patrně nutné i vyvlastnění obdobně, jako je tomu i u dálnic, aby se předešlo vydírání. I hlediska ekonomického je zjevně výhodnější nejezdit každý den desítky kilometrů. Domky i s pozemkem mají zpravidla cenu 2 bytů. Starý činžovní vysmívaný dům na Vinohradech na obdobném pozemku má cenu trojnásobnou.
Však já nepíšu „ve všeobecnosti“, ale v kontextu diskutovaného, tzn. pražských vilových čtvrtí.
Mmch. které celé čtvrti (!) nebo obytné soubory se bouraly kvůli dálnicím? (je rozdíl v ceně domů vs. ceně zemědělských pozemků).
P. S. Mnozí lidé se „za Prahu“ stěhují relativně dobrovolně (z pražského bytu).
To se týká minority tak 10% obyvatel ČR. 90% z nás se snaží do bytu v Praze dostat, protože jakmile ho má, všechno ostatní je v podstatě zadarmo…
90 % mimopražských obyvatel se v žádném případě nesnaží dostat do Prahy.
Mělo by se nejen vyvlastňovat ale i popravovat. Postněte sem místo vašeho bydliště ať si vás rychle najdeme až to vypukne. Jak by chutnala tahle medicínka?
tragédie je, že do takových čtvrtí jako Libuš se nyní zavádí ještě metro. Kolem Libušské je spousta starých rodinných domů, které vypadají dost často příšerně, majitelé jsou asi důchodci, kteří nemají na opravy. Budou ale mít vchod do metra tak stovku metrů od baráku. A z dopravní stoky, kterou jsou Libušská a Meteorologická, jde neskutečný smrad. V zimě i z těch domů, jak se tam topí bůhví čím.
V současnosti je v Praze málo školek, základnich i středních škol. Scházejí dětští lékaři, domy s pečovatelskou službou i pracovníci sociální péče. Pošťáci doručují poštu po Praze dvakrát v týdnu, metro praská v pracovní špičce ve švech. Na to páni plánovači také mysleli?!
Klid, vždyť jsou to jen jakési čáry na jakýchsi mapách …
Ne, rozhodně nemysleli. Urbanista, který to kreslil, je sice v oboru vzdělaný, ale na takové základní věci, který se kreslí do každé nové velké čtvrti, rozhodně zapomněl. A určitě proto, aby to v internetové diskuzi pak mohlo být odhaleno za zuřivého potlesku.
Myslíte si, že takové základní věci nejsou součástí projektu? Fakt si myslíte, že jste přišel na něco, na co vzdělaný odborník zapomněl? Ještě něco tak základního? Ne, opravdu ne…
Tak se předpokládá, že to sídliště nebude bez občanské vybavenosti v místě. To snad stavěli jen komunisti v 70. letech.
Nevím, ale já jsem vyrostl na sídlišti postaveném v 80. letech a doktora jsem tam měl pár metrů přes ulici. Vedle byla mateřská škola, kterou už jsem bohužel nestihl a teď už není. Teď bydlíme v Praze na sídlišti a můj malý syn má doktora opět pár metrů (i když ten už je v přízemí paneláku a vzal ho jen proto, že za děti po narození mají bonusy).
Jako dospělý jsem takhle blízko doktora nikdy neměl, ale u nás starších už je to stejně jedno.
No vidíte, a někde tehdy postavili paneláky a nepostavili k nim zpočátku ani pořádné chodníky, natož školy a doktory.
Obecně ale byla sídliště vesměs poměrně dobře vymyšlená. Alespoň pro dobu vzniku.
Samozřejmě je před volbami, ale ono je to vlastně víceméně jen konstatování zřejmého – prodlužovat a větvit současné linky je mnohem reálnější, než začít stavět zcela nové, které vytvoří další a další přestupy.
Otázkou je, zda jsou na to větvení připraveny i odbočné stanice, nebo zda je na to lze případně snadno upravit: odbočná stanice by totiž logicky měla být tříkolejná s jedním ostrovním a jedním bočním nástupištěm, aby každý směr měl vlastní peronní hranu.
Proč? Prostě na jedné hraně se budou střídat dva směry.
Některá větvení jsou historicky založená, jiná se mohou vytvořit při dalším prodlužování tratí.
Není potřeba nic komplikovat dalšími nástupišti – lidé vesměs nejsou hloupí. A ti, co hloupí jsou, prostě pojedou stanici navíc a vrátí se.
Ne, jsou to utopie. Z nově chystaného metropolitního plánu je naopak většina prodloužení metra vyhozena. Nepočítá se s tím, to jen Piráti se snaží lovit voliče na šotoušké sny 🤣
Mně by se osobně líbilo západní město něco jako La Défense v Paříži. Jde o dvě stanice metra a mohlo by se prakticky začít plánovat hnedka.
La Défense je business centrum, tady jde o nové rezidenční čtvrti. A ty mají opravdu jiné parametry navrhovaní, než office park. Takže radsi ne, to by nedopadlo dobře pro žádnou stranu…
Jo jasný. Business centrum ne. Spíš jsem myslel místo kde by se dalo postavit něco výškově odvážnějšího a moderního. Se smíšenou funkcí bydlení a business.
Praha více bytů více lidí. Praha zase ještě více bytů ještě více lidí. Pořad jich bude málo. Je potřeba rozvíjet jiné kraje aby lidi furt nepřicházeli do Prahy. Udělejte z Mělníka Litoměřic Brandýsa Poděbrad z Kladna Berouna druhou Prahu kde je vše a výplaty jak v Praze. Pořád se snažite udělet dostupnou Prahu dálnicemi a autobusy a zeleznicí a VRT aby tu bylo ješte víc lidí. Pořád zabíráte další půdu….stavte mrakodrapy.
Mnoho Berounskych obyvatel dojizdi za praci do Prahy. Cena bydleni v Beroune je pouze par procent za cenou Prahy. Navic uz moc mista tam neni, kolem kopce a CHKO, dole zatopove uzemi. Kde byste tam chtel vice stavet? (bavime se o vyssich tisicich az deseti tisicich nove prichozich)
Slíbím ti vše co ti nikdo nedá.
Pevne doufam, ze zminena strana jiz nedostane novou prilezitost cokoli v Praze realizovat. Neexistuje vetsi traged nez Hrib na pozici namestka pro dopravu ….
Nikdo nedokáže udělat, co Piráti dokáží slíbit.
Ani Scheinherr?
Jo, vlastně ten byl také spíš přes sliby. Jako bych nic nenapsal.
Jen Chuck Norris 🙂
A co ten Zizkov? Metro na Ohrade nebo na Basilejskem namesti? Na Nakladove Nadrazi Zizkov se stehuje hodne lidi a tramvaj je preplnena.
Mají tam nakreslenou okružní linku, na tom velkém plakátu.
V metropolitním plánu je… prd 😂
Nakreslit metro C do Letňan tak aby v Letňanech vznikly 3 nove stanice( a jedna stavajici) ale v podstate Letnany kompletne obkrouzit tak aby se stávajícími Letnňanskými téměř bez autobusu nedali využít, tomu říkám skutečný majstrštyk. Bude tam stanice VRT, napojeni na obchodak, stanice pro novou zastavbu na poli mezi letnany a dalnici a stavijici metro pro krtky. Tohle je na nobelovku.
říkávalo se tomu Chalupoida, ale současná chalupoidovitost je snad ješte debilnejsi
Chalupoida v Letňanech? O tom tedy čtu prvně v životě.
Pokud vím, termín Chalupoida prosazovali věci neznalí komentátoři pro závlek trasy metra „A“ navržené k letišti přes Motol, ačkoli d tím Chalupa neměl nic společného, protože to bylo dílo škůdců Jančík + Bém.
Ale je pravda, že i závlek metra oklikou do podobných polí v Letňanech je také dílo Béma.
To co tam mají nakresleno šedě je z pera Hlaváčka a jeho týmu, radního pro územní rozvoj.
A kde byste v Letňanech ty stanice chtěl vyvést na povrch? A jak?
Povíme si, až bude schválený Metropolitní plán a zprovozněné metro D…
Jakkoli se můžeme dohadovat o reálnosti a optimálnosti konkrétně tohoto návrhu, přijde mi za ta léta první, který problém a jeho rozměry bere vážně. Jinak si většinou politici pogratulují, že tu či tam se postavilo 100 nových bytů a jak hrozně přispívají k řešení bytové krize. Ale to je plivnutí do moře. Pokud chceme nějakou hmatatelnou změnu, vyžaduje to trochu ambiciózní plány. Možná takové, možné jiné. Ale přijde mi, že většinou se spíš strká hlava do písku…
Různé více či méně ambiciózní návrhy (včetně i třeba těch, z nichž vyšel třeba Schejnherr) se objevují průběžně už v podstatě od konce 19. století – takže nic nového pod Sluncem, jen se ty návrhy vyvíjejí v návaznosti na vývoj města. A bytů za ty ceny, za které jsou nabízeny, je v Praze pořád ještě dost, protože je nestaví město, aby byly k použití za ceny schopné přetlačit výhody bydlení v satelitech.
Ono se stále žehrá na tempo povolování, ale vemte si tempo výstavby tam, kde je to možné. Krásná ilustrace je Nákladové nádraží, staví se tempem jeden blok za 3 roky. Zjevně se netlačí na pilu. 5 bloků Rohanu 15 let. Libeňské doky 12? let. Kolik se ročně postaví v Praze bloků? 8? Tzn to, co je v té vizi, se bude tímto tempem stavět několik staletí….
Fakt se mi líbí jak si tady lidi stěžují, že není žádná koncepce a dlouhodobé plánování, ale jakmile se o to kdokoli jen trochu pokusí tak to jsou zbytečné malůvky.
vyplivnout pred volbami random kresby car kam by tak mohlo metro vest za 30 let nijak s koncepci ani planovanim nesouvisi, obzvlast kdyz se to 20x zmeni, to do vsecho vnese jen chaos
Komunální volby (toto se týká ryze pražských záležitostí, ne celostátních) jsou na podzim 2026.
Nemam nic proti, tyto navrhy jsou logicke a defacto se obevuji a ruzne diskutuji jiz dlouho. Prioritne by ale mel byt navrh resen uz nyni u diskutovane VRT, kam se acko musi v projektu objevit min. jako rezerva… odbocka tam je pripravena ve Strasnicke… U zap. mesta je odbocka pripravena take bez kolejoveho napojeni, ale pridal bych stanici u okruhu v Jinocanech… Cecko zvazovano nebylo, ale min. do Uhrine si k nadrazi to je logicke – napojeni na linku S9 a v budoucnu i S49, i dal do Uhrinevsi k nove zastavbe… Ano s timto souhlasim a melo by se… Číst vice »
Jasně, v této fázi jsou to jen malůvky na papíře, ale aspoň je to nějaká konkrétní hmatatelná vize, jak rozvíjet město a řešit extrémně špatnou situaci s bydlením. Od jiných stran jsem nezaznamenal, že by kromě obecných frází typu „zajistíme dostupné bydlení“ vůbec nějakou konkrétní vizi měly (pokud snad o něčem takovém víte, rád se poučím).
Zase malůvky před volbama.
Kdo by to byl čekal, že urbanistické projekty začínají malůvkami. Duh?
Jde o jeden z nejvíce smysluplných návrhů „před volbama“. Nebo se vám více líbí výkřiky typu „volte lepší život“?
Já tady nechci vyvolávat nějaké velké diskuze, ale tady už snad vidíme tu paralelu s komunismem všichni, ne?
Pokud máte 2 mozkové buňky, tak možná ano. Ale pokud máte alespoň malinký přehled o urbanismu, tak r
ozhodně ne. Ale to bych asi chtěl po vás moc co?
Wtf? Mohl bych ten komunismus vidět? Není spíš jen pod vaší postelí?
Je to naprosto legitimní způsob zahušťování města, který se praktikuje v mnoha vyspělých státech. Např. Rakousko, Švédsko, Dánsko.
Možná byste se měl vyjadřovat jen k věcem, o kterých máte alespoň nějakou znalost.
I kdyby to tak bylo, tak no a co? Nebýt panelových sídlišť, tak dnes většina obyvatel nemá kde bydlet.
Nerozporuji vlákno, ale jen tento váš konkrétní žvást.
Takže v západním Německu lidé neměli kde bydlet, jo? Není bolševik, není bydlení? Aha, to teda byli asi chudáci.
Nechápu pointu Vaší reakce. Zakladatel vlákna psal o údajné paralele nápadu Pirátů s komunismem, proto jsem poukázal na to, že i kdyby zde taková paralela byla, není to na škodu. Mladí lidé a rodiny, kteří dnes nedosáhnou ani na hypotéku a čím dál obtížněji platí neustále se zvyšující nájmy, by dnes byli i za ty panelákové byty na okraji města rádi. Přeji hezký den.
Jojo, jak známo, na západě prý už v některých městech většina lidí bydlí na stromech. Ještě furt neobjevili panely!
😛 Jakože tzv. Východní město bylo ve vizích tehdejších plánovačů už v 80. letech minulého století? Samo sebou s myšlenkou, že tam povede metro.
Jednou bude i to „Východní město“, intravilán bude zahušťován, …to budiž vývoj, jako všude jinde.
Vy na velké diskuze nemáte dost intelektu (jinak byste takovou blbost o paralele s komunismem nemohl napsat), takže z toho strach nemám.
Ne
Proces schvalování nového Metropolitního plánu, klíčového dokumentu pro budoucí rozvoj Prahy, byl zahájen již v roce 2012. Ještě není schválen a je to i vina pirátů. V Metropolitním plánu je mnoho ploch nově k zastavění.
Nicméně Praha není Barcelona, kde není kde stavět (z jedné strany moře a z druhé hory a CHKO). V okolí Prahy jsou obrovské plochy, ze kterých se dá do 20 minut dostat na metro. Stačí část těchto ploch přeměnit na stavební a najednou se do pražské aglomerace může nastěhovat jednou tolik lidí.
On trn metrpol. plan narazi prave na spoustu politickych a pozadavku MC, resp. prekazek…
Obávám se, že představa zastavění brownfieldů a volných ploch v centrálních částech města pro dustopné bydlení je naivní představou. Už jen z praktického hlediska kdy cena parcel je v takoých lokalitách natolik vysoká, že jakýkoli developer bude cílit spíše na klientelu s nadprůměrnými příjmy, která sama o sobě v takových lokalitách má o takové nemovitosti velký zájem. Vyžadovalo by to opravdu velký zásah do trhu a nejsem si jist, zda by to prakticky šlo zrealizovat, pokud již město takové pozemky historicky nevlastní. Proto mi vznik nových sídlišt‘ na okraji města přijde z praktického pohledu jako jediná možná cesta. Nemusí je… Číst vice »
Ceny jsou mj. vysoký, protože musí pokrýt enormní náklady, který se utopí v extrémně dlouhym plánovacim/povolovacím procesu. Průměrnej development je záležitost třeba na 8-10 let k dokončení, to je strašně dlouho…
Podle mě je naivní si myslet, že když se odstraní všechny nesmyslné byrokratické překážky a zefektivní proces povolování, že v Praze najednou bude snažší nalézt dostupného bydlení. Vysoké ceny parcel jsou velkým nákladem sami o sobě. Navíc developeři budou přirozeně stavět to, co přinese nejvyšší marži/zisk. V Praze je přirozeně velká poptávka po investičních či luxusních bytech. Myslím, že je to zcela přirozený jev. Praha je významné město, kde jsou kanceláře a sídla úspěšných nadnárodních firem a stěhují se sem úšpěšní lidé z celého světa. Bude se stavět pro tuto klientelu. Neznám na západě žádné významné město, kde by to… Číst vice »
Musíte poskládat různé vlivy. Nikde neplatí, že byste mohl skokově jedním opatřením snížit ceny třeba o 50 procent.
Ale tady můžete ubrat pět procent, tady sedm, a když se to nasčítá, můžete dosáhnout třeba pětadvaceti procent.
Nehledejte jednu magickou kulku, která to všechno vyřeší. Musí se udělat několik menších zásahů z různých stran. Uvolnit povolovací proces je nutná, nikoliv postačující podmínka, jak bychom řekli na matfyzu. Nemá smysl ji zanedbávat.
To ano, ale myslím, že v naší společnosti existuje jakési většinové přesvědčení, že když se odstraní většina regulací a zeektivní stavební řízení, že tím se situace vyřeší. Většina politiků, co nás reprezentuje, se jen točí kolem tohoto aspektu a není schopna o této problematice přemýšlet hlouběji. Myslím, že nedostupnost bydlení v Praze je především přirozený důsledek trhu, kdy Praha je z mnoha důvodů velmi žádané a bohaté město. To musíme akceptovat a hledat nějaké rozumné cesty, jak dát prostor ve městě i výstavbě dostupného bydlení. Protože současná situace má opravdu tvrdý dopad na mnohé, co v Praze žijí.
Pokud v Praze vzniknou nové byty pro “bohaté” tak tito lidé někde uvolní byty pro střední třídu a ta zase uvolní byty “chudině”.
Má to vlastně jenom dvě podmínky. Musí se stavět a byt nesmí být příliš lákavá investice. Zatím selháváme v obou bodech.
„…byt nesmí být příliš lákavá investice…“
Jojo, ta s tím jděte do voleb a ukřižují Vás za komunismus.
Taky říkám, že prostory postavené k bydlení by neměly být nejvýhodnějším investičním artiklem na trhu. Primární účel má být zajištění lidem střechu nad hlavou a až poté uložení a zhodnocení kapitálu. Na západě je běžné, že se nemovitosti daní, z toho pak jdou peníze na místní služby, infrastrukturu, údržbu a zase o to méně se daní třeba práce nebo jinde spotřeba.
„…stěhují se sem úšpěšní lidé z celého světa…“
Jste si jistý, ze si to nepletete se St. Tropez???
Kecy v kleci – ty „mezinárodní statistiky“ A. Hodnotily dobu výstavby komerčního komplexu na zelené louce, B. Se nakonec ukázaly jako cinknuté.
Opravdu jen „mj.“, protože vysoké ceny jsou i u starších bytů, u kterých jsou ty náklady na výstavbu dávno tzv. utopené.
Šlo to v 19. století, šlo by to i dnes, akorát vůle chybí.
Hlavně nejdřív přijmout polský model pravidel na dopravní stavby!
Masakr co před volbami vymysli. Jestli Babiš vytuneluje rozpočet úplatky pro důchodce a učitele tak nebudeme mít ani na údržbu toho co je
Nejprve by to chtělo změnu zákonů tak, aby se výběrová řízení na nové úseky metra netáhla mnoho let. Teprve až to bude hotové, přešel bych na plánování popsané v článku.
Moje 8-letá dcera taky umí kreslit…
Pokud kreslí tak, jak vy ovládáte češtinu, tak není o co stát. Jestli se vám tyhle plány nelíbí, můžete nad nimi mávnout rukou. Ale plánovat je potřeba.
Pokud se mám zamyslet nad 3 možnostmi prodloužení stávajících linek, největší smysl mi dává prodloužení Ačka do Běchovic. Díky povrchovému vedení by mohly být výrazně nižší náklady a tudíž by mohla vyjít i proveditelnost.
Nicméně se nemůžu ubránit dojmu, že se staví další panelákové sídliště se všemi problémy, které známe z dob minulých.
Pod továrním a skladovým komplexem a skrze pár víceméně vilových částí se vyplatí tahat metro do Běchovic? Už teď je Áčko v tomto směru často poloprázdné. Daleko více než třeba Céčko
Ale ve směrech, kde je metro poloprázdné, by se přece mělo stavět především, nebo snad ne? Nějaké sídliště pro 30 tisíc lidí pak může vyrovnat dosavadní nerovnováhu na lince, která je ale vlastně spíš dána tím, že pobírá i příměstskou dopravu do Kladna.
Možná, ale o takových plánech v této oblasti (Depo Hostivař – Běchovice) zatím nic nevím. Dost pravděpodobně i kvůli tomu, že je to funkční prostor a ne brownfield, pakliže se bavíme o tom továrním/skladovým komplexu.
a napadlo taky někoho, že obyvatelé, Dubče, Klánovic či Uhříněvsi tady bydlí, že je tu klid, příroda a bohatě jim stačí dostupnost přes vlakové spojení? Ne všichni chtějí žít na sídlišti.
Budovat 15minutový sídliště na zelený louce v polích je naprostý nepochopení celýho konceptu… to Praha opravdu nepotřebuje, naopak je potřeba vytěžit co nejvíc z brownfieldů a transformačních ploch… obzvlášť podél stávající infrastruktury *… ale to bychom nesměli mít stavební právo na úrovni Afriky a zaprděnej nimbysmus, blokující všechno kvůli vykácení dvou keřů…
* volnýho místa kolem stanic metra/železnice je enormně, aspoň by se dotvořila lokální centra… (Hradčanská, Holešovice/Bubny, Smíchov, NNŽ, Vysočany/Libeň, Westpoint, Bohdalec/Slatiny atd. atd.)
Jo ale ty brownfieldy jsou na 20, maximálně 30 let a co pak? Stejně se bude muset jít dál do polí a bylo by fajn, kdyby to bylo nachystané procesně a s výstavbou domů začala i výstavba dopravní infrastruktury.
Můžete dát nějaký příklad toho enormního místa kokem železnice či metra, kde se nebude v blízké době stavět (jako Bubny, Rohan apod)?
Tak kupř. Bohdalec/Slatiny, Avia Letňany, Westpoint… to je zatím všechno na papíře a dlouho bude…
A to vše je na obrázku označeno jako rozvojová plocha se kterou se pracuje, už nějaký čas. Teď se přichází s ideou jak dál (je nejvyšší čas).
Zrovna Avii bych spíše označil za to území uprostřed polí (ano je částečně obestavěné) a stávající infrastruktura je autobus. Tudíž jednoduše je to přesně to, co se vám na tom pirátském návrhu nelíbí.
Ano vím, že je za tím nádraží, ale vzhledem k množství autobusů mezi metrem a Čakovicemi a tou okružní trasou asi ne moc vytížené. ¨
Každopádně já myslel, že jste narazil na nějaké nové území. To jsou všechno rozvojová místa, kde se řeší akorát povolení apod. Sice se to řeší více jak deset let, ale to je bohužel realita českého stavebnictví.
To vypadá, že na centrálu přišel novej matroš 🙂
Ne, vzali si malůvky z mateřské školky 🙂
Ať si jde Hřib dělat svoje budovatelské sny zpátky na Moravu a bude klid.
Proč by měl jít někam na Moravu, když v Praze žije už přes 20 let?
A když je dělá v Čechách, tak je v tom jaký rozdíl?
Jinde než v Praze není tak ohromná poptávka po nových bytech.
Tleskám snaze o 15 minutové město a nové myšlenky možností urbanistického rozvoje města. ALE!!!
V Praze máme náměstka pro územní rozvoj a Institut Plánování a Rozvoje plný odborníků a to je jejich práce.
Hřib by neměl zapomínat, že je náměstek pro dopravu, že mu stojí výstavba metra D, příprava dalších jeho úseků, zamrzla příprava a povolování Blanky 2 a mnoho dalších aktuálních a palčivých problémů. Místo toho si tu dělají Piráti PR pomocí malůvek bez jakýchkoliv technických podkladů.
A vymysleli také vnější okruh/obchvat kolem Prahy, který by odvedl dopravu z těch nově namalovaných částí, nebo se jedná jen o předvolební nekoncepční výstřel s populárními hesly, na které lidi slyší?
Na Zlíčíně jen pár set metrů severněji od namalovaného Západního města jsou sídliště v podobné vzdálenosti od okruhu. Bohužel městská realita.
Zřejmě se pletu, ale nebyli a nejsou soudruzi Piráti ve vedení města už mnoho let…? Proč o tom začínají žvanit až před volbami? Proč už dávno neběží příprava…?
Jakože radní pro dopravu má od 2022 dělat něco jiného než cyklupruhy na vypadovkách a nebo zkusit vypsat tender na dostavbu metro už pořádně?
A nebyl nahodou minulý primátor Pirát, mistře? Proberte se
A současný dávno není.
Sice ne, ale jeho náměstek, navíc pro dopravu, ano… To znamená cca 7 let (minimálně) ve vedení města a nic… Až vždy před volbami se zjeví vize… A věřte nám, my to uděláme
Nic? No nevím, mě přijde, že se toho v dopravě udělalo opravdu hodně.
To ano, Hřib, Piráti a další zelená verbež, cyklofašisti a na ně navázané hnutí a spolky (Praha sobě) s tím největším fanatickým m.gorem Čižinským zkomplikovali dopravu v Praze jak jen to jde, zůžením hlavních městských tepen, všude cyklostezky, kde projede 5 kol za rok, zastavění ulic zelenobílými patníky a další a další zvěrstva, pri nichž si normální člověk jen klepe na čelo. Vše s heslem však my ty auta po bolševicku dostanem z ulic a všichni budou muset proletářsky pěšky, na kole nebo kolektivně MHD.
Nechcete se trochu uklidnit, lháři jeden?
Cyklostezek přibývá ze všeho nejmíň, v Praze dostanete maximálně piktogram na vozovce a to tak všechno. A zvěrstvo je hromadné parkování na chodníku či v křižovatkách, takže ty vaše patníky bohužel potřeba jsou.
Tomu říkám totální zatemnění mysli. Opravdu nemáte tušení co to je redukce automobilové dopravy. Nic takového Prahu zatím nepotkalo.
Jinak za zužovíní silnic, klikatice a patníky si mohou řidiči sami. To nenavrhují politici, to jsou dopravní opatření vycházející z toho, že lidi jezdí jako prasata a dělají spostu nehod a smrťáky třeba na přechodech. Takže se kladou překážky pro větší pozornost řidičů a bezpečnost ostatních účastníků provozu, kteří zrovna nejsou obloženi airbagy a plechy.
Karle den mě líbej Hřibovi ruce .Praze i díky jeho práci jezdí MHD denně o nějakých 100 000 lidí více. Kdyby tě 100 000 lidí bylo v au tech, tak by nastala Vámi popisovaná kalamita.
Minule nebo předminule slibovali zařídit městského developera a to splinili, již běží příprava pro výstvabu několika projektů v režii města. Bohužel možnosti v širším centru jsou omezené, jelikož předchůdci pozemky výhodně (teda jak pro koho) rozprodali již před mnoha lety.
Jen bych chtěl poupravit, že odbočka na Zahradní město je připravena ze zastávky Strašnická. Za stanicí jsou vybudované dvě kusé koleje o délce 80 m.
A de facto to není odbočka, ale řádná trasa. odbočka je na Skalku a do Depa 🙂
Já už politikům před volbami nevěřím ani jejich nos mezi očima 😡.
Vždyť už jsme to zažili několikrát a vlastně snad od všech, že před volbami je slibují hory a doly a po volbách jako kdyby nic neslibovali.
Tak pokud na to že budou stavět metro a velké sídliště Na Okraji Prahy a lidi je za to zvolí, tak pak by to měli dodržet. Pokud ne, tak by za celý volební období měli vrátit všechny peníze co dostali na výplatě A můžou jít na brigádu a hýbat ručičkama ne jenom sedět na zadku a dělat kulové ☹️🤨😡
Slibují všichni. Tihle se alespoň pokusili představit nějakou jakože koncepci a program, jiní se v „lepším“ případě natočí vlastenecký videoklip nebo jarmark.
Jak může někdo volit druhé zmiňované místo jakési politiky starého střihu, to mi hlava nebere.
Piráti jsou mi jedno, zato vaše teze o vrácení výplaty a brigádě je také slušná hegeš.
Jeste doplnim nejaka cisla pro kontext a predstavu. Kladno ma necelych 70 000 obyvatel a rozlohu necele 4000 ha vcetne lesu, bez nich je rozloha cca 2700 ha. Navrhovane nove ctvrte maji zabirat sotva desetinovou plochu, vcetne vseho obcanskeho vybaveni a mist pro rekreaci. To bude idealni misto pro zivot, treba to Zapadni mesto. Hned u dalnicniho okruhu, sousedum uvidite do talire, slunecni osvit v nizsich patrech tak okolo poledne. Urcite bych tomu dal prednost treb pred sousedni Britskou ctvrti stavenou soukromym developerem😂
Lidi pořídí „dekret“ i na sklep, pokud bude v Praze, Brně ( podobně velká města ) Zkuste se za domácí úkol podívat, kolik procent Rakušanů žije mimo Vídeň. Pokud takovou centralizaci dopustíme i tady, tak potěš koště.
Do Rakouska jezdim pravidelne a jejich venkov je ve srovnani s tim ceskym naprosto luxusni. Navic tam nemaji historicky zpretrhane vazby k uzemi a majetku, je tam rada rodinnych farem a dalsich hospodarstvi, k tomu i lokalni ekonomika z turismu.
Takze moc nevim, jak chcete u nas branit tomu, aby se lide stehovali do mest.
Rakousko a Maďarsko jsou dva extrémy dané rozpadem velkých říší, po kterých zůstala přerostlá imperiální hlavní města. (To samé Londýn.)
Tohle u nás jen tak nenastane. V dohledné době tu bude minimálně Brno s okolím, Olomouc coby centrum Hané, moravskoslezská aglomerace, Plzeň a okolí, Hradubice, Ústecko, Českobudějovicko a Liberecko.
Já jsem to psal s trochou nadsázky, ale když vidím Olomoucko, vzpomněl jsem si na vtip z hluboké totality:
Kde najdete nejvíc Olomoučáků ? Na Federálním ministerstvu dopravy 🙂
Palec nahoru za vaše příspěvky na NP.
Děkuju 🙂
Migrace do měst, hlavně těch velkých, trvá stovky let a v posledních desetiletích velmi zrychlila. Má to víc důvodů, ale částečně je to tím, že jak se venkov vylidňuje, ubývá jak pracovních příležitostí, tak i dostupných služeb. Takže se buď musí dojíždět na velké vzdálenosti, nebo se rovnou přestěhovat do města. Dalšími důvody jsou úbytek lidí v zemědělství a podobných odvětvích, stejně jako pro mnohé atraktivnější městský styl života oproti tomu venkovskému.
Jsou různé formy zástavby a to jak vypadá Kladno není zrovna ideální. Co třeba Barcelona, kde by se v centrální části Eixample vešlo veškeré obyvatelstvo Kladna na plochu 200 hektarů? Tady ta hustota evidentně směřuje touto cestou. Vyšší hustota znamená také lepší dostupnost a vyšší kvalitu zmiňovaného občanského vybavení či možností pro rekreaci. Ale je pravdou, že tady ta hodnota odpovídající právě té centrální části Barcelony je na okrajové části Prahy poměrně netradiční a je otázkou, nakolik by byla funkční.
Jenze to je prave ten rozdil. U dalnicniho obchvatu nebudu chtit bydlet v zastavbe, ktera v centru prinasi nejake vyhody, ale tady na uplnem kraji se projevi jen jeji nevyhody. Planuji tam snad i sit tramvaji ktera vas rychle preveze na kratsi vzdalenosti? Kam by to tady ale bylo? Nejlepsi je, pokud se mesta vyvijeji prirozene, jen tak s nejakym mensim postouchnutim. Tohle je ale spis to Piratske nakopnuti, ktere je umele a neprirozene. Smeruje to spis k mestu duchu jako je Noisy-le-Grand v Parizi.
To znamená, že v Kladně je nějakých 25 lidí/ha. Srovnejte třeba s Vinohrady, které mají 200 obyv/ha (to je to vaše skoro 10 krát tolik).
Vinohrady jsou sirsi centrum, tohle je naprosty okraj mesta.
Ale když se bude na okraji Prahy stavět ve stylu vesnice, bude se při očekávaném zájmu zástavba zbytečně rozšiřovat mnoho kilometrů do okolí. To povede k dalšímu výraznému nárůstu dopravy, hlavně té individuální, se všemi negativy.
Nejhorší jsou malé domky se zahradou v americkém stylu: všechno je od sebe hrozně daleko a nedá se nikam kloudně dostat pěšky, takže každý musí mít dvě auta v garáží, aby vůbec mohl žít.
No ale Váš point (aspoň jak jsem to pochopil) byl v tom, že to je „ideální“ město pro život, vzhledem k vysoké hustotě. No a já Vám na to říkám, že Vinohrady se zjevně zdají jako celkem ideální místo pro život při srovnatelné hustotě, takže tak. A jako nedělám si iluze, že při současném stavu trhu bydlení v Praze by se po bydlení na metru s hustotou cca 250 obyv / ha nezaprášilo. Shodou okolností takové hustoty mají komunistická sídliště (původně na kraji Prahy) a můžete se podívat na inzeráty, jaký je o ně zájem.
Ty části Kladna, kde skutečně bydlí lidi, mají asi 1000 ha.
Na ploše 100×100 metrů žije 25 obyvatel v Kladně (a mám takový pocit, že to bývalo nedávno i v Praze, dneska bude o trochu vyšší zřejmě) a to je fakt hodně nízká hustota zástavby.
Plány jsou zajímavé, ale chybí jim tam to okružní metro. Prodloužení linky C do Uhříněvsi je dle mě správná myšlenka. K okružnímu metru, nemusí být v první etapě celý okruh, ale až bude jednou prolomena zástavba v lokalitě Na Slatinách (Bohdalec) tak bude třeba tam vést kapacitní kolejovou dopravu. Plán na tramvaje tam je, ale síť do centra je již teď slušně vytížena a tramvajový okruh by vedl podobným směrem. Podle mě v tu dobu i s zástavbou oblasti Nákladové nádraží Žižkov bude tlak na část okružní linky v trase Vysočany – Eden – Pankrác – Smíchov.
Na obrázku okružní metro (šedivě) nakreslené mají, ale vzhledem k tomu, jak vlažně v reálu Piráti přistupují k jeho přípravě, je to asi z jejich strany bohužel jen formalita. Jinak máte pravdu, poptávka po cestování minimálně v relaci Anděl – Budějovická je už dnes podle dopravních modelů obrovská a metro by se tam s přehledem uživilo, natož pak s další výstavbou na Bohdalci, NNŽ a ve Vysočanech.
Okružní linka tam není, ale vím jak to myslíte. Chybí ji úsek od západu k severu, naopak je vedena směr Letňany, Třeboradice. V těch plánech mě právě chybí ta linka zakreslena do nové zástavby, jako u prezentovaných úseků.
Na Slatinách (Bohdalec) například zde: https://praha10.cz/ocemsemluvi/artmid/10566/slatiny-jako-tricetitisicove-mesto-praha-10-predstavi-urbanistickou-studii?articleid=1340
Rozsah bude jistě menší, protože část si ponecha SŽ pro odstav a údržbu VRT souprav.
Ano, to máte pravdu, byť jsem u Pirátů byl rád alespoň za to, že jsem tam našel ten polookruh 🙂 Realisticky se teď má cenu bavit jenom o tom úseku Smíchov — Vysočany, který je potřebný už teď. Zbytek okruhu je pak vize na dlouhá desetiletí dopředu.
Souhlasím, že v současné době vést diskuze o tomto úseku.
Tak jeste to stavebni rizeni, Ivane Bartosi. A pak tu o nemeckych platech.
S německými platy to Fialovi podsunul(a) novinář(ka). A on se na tu otázku nechal nachytat (bohužel).
Sám od sebe by to nikdy nepronesl.
P. S. to dohnání německých mezd (ne platů) byl nereálný cíl v 90. letech i dnes.
To prodloužení A se mi líbí a osobně jsem vymýšlel něco podobného. Ten souběh je prostě chytrý nápad a dává smysl. Jenom Průmyslová by se měla jmenovat Kablo a mohlo by to stačit na ten Malý Háj kde by byl bus terminál. Jsou podle mě lepší místa na stavbu než okolí VRT
Čili Jihozápadní město II. 🙂 K tomu prvnímu už metro vede 31 let. 🙂
Jen otázka, kdo by to měl stavět, z čího popudu (zakázka od města?) + jestli pak byty nabízet dle tržních možností (ale aby to nebylo příliš drahé, i když… při tolika bytech zaráz by asi byl tlak na snížení ceny) nebo… jiných (jakých?) „klíčů“.
Princip 15min sídliště je především úplná absurdita, snad by se dalo uvažovat o 15min dostupnosti hřišť pro nejmenší děti a obecních školek, a snad prodeje potravin, …ale zaměstnání, střední/ale i základní/vysoké školství? Kultura nebo sport či jiné volnočasové aktivity? Rozsáhlejší zeleň? … nereálné, čili dojíždění prostě bude, a pokud ho něco omezí, tak spíš HO než pirátské vize …
Dost toho reálné je, proč ne? Za mě je nejtěžší zaměstnání a vysoké školství. Zbytek reálně v dosahu máme. Ve městě je běžné, že je základní škola dostupná pěšky během pár minut, jak ve staré zástavbě, tak v nové. Nějaká střední škola tam být klidně může a pojme část studentů, zbytek dojede metrem o něco dál. U nás máme v pěším dosahu (do 10 minut) jak sportoviště, bazén, tak klub pro volnočasové aktivity, dítě tam chodí pěšky ze školy a pak zas pěšky domů. I kultura je, kino opět dostupné pěšky, nějaké divadlo bude trochu dál tramvají, u této výstavby… Číst vice »
Takže když mám u domu konzervatoř a curlingovou halu, tak nebudu chodit na průmyslovku a na volejbal :)) abych dodržel 15min město, stejně tak divadlo nevyberu podle toho co dávají a kdo hraje, ale půjdu do nejbližšího ?
Taaakhle si to sociální inženýři představují? Vždyť i u těch zš chtějí nařizovat! povinnou spádovost, čili i tam si rodiče (zatím) vybírají, ale Vy byste šel o hodně dál :))
Chtít umí dokonale.
Nechápejte mne špatně. Mně se ty nápady líbí a byl bych pro realizaci hned zítra. Jenže dokud si Češi nezačnou vážit vykonené práce víc než slibů, tak se v této zemi vůbec nic nezmění.
Hlavně si musí voliči uvědomit, že když to budou házet starým strukturám bez dlouhodobé vize tak strany jako Piráti nebudou mít dostatek mandátů svůj program prosadit. V Praze se jim aspoň daří nejlíp, tak jsou schopní svůj program realizovat lépe než ve sněmovně či vládě.
Jenže když budou mít mandát, tak na koho pak budou tu neschopnost házet? Kdo že to mohl za DSŘ? Jo, vlastně to byl Fialův plán, jak je odstranit z vlády (ze které teda vlastně odešli sami). Hřib již byl primátorem a jediný okamžik, kdy jsem ho viděl pracovat byl, když pistolí startoval pražský maraton.
Piráti byli pro nebo proti vynětí A Strašnická – Hostivař ze ZÚRa ÚP ? Tenhle úsek měl být dávno, pro existující sídliště … a je a bude p.r.d.
Zrovna to Západní město není zas tak megalomanská akce, s tím by šlo začít.
Kacířská myšlenka: možná by to šlo postavit rychleji než Radlická radiála…
JJ ale jsou to ti samí Piráti, kteří zmršili stavební řízení a jejichž předseda chtěl digitalizovat státní správu, tak že zvýší počet státních zaměstnanců. Takže naprosto nevolitelná sorta.
Slibovali 10 000 bytů a nic, před nedávnem 200 000 bytů a teď dokonce celá nová předměstí i s metrem. Opravdu podivuhodné, v čem všem si lze dělat z lidí blázny. Může tomu ještě někdo věřit? Asi ano, když vám dal někdo palec dolů.
No já se obávám že to jsou zase jenom a pouze předvolební kecy, aby se dostali zase do politiky a hlavně aby je lidé volili.
A pak jenom řeknou, že to nestihli.
Politici by ze svých činů měli nést odpovědnost, protože jinak si takhle opravdu z lidí dělají blázny.
ODS slibovala asi 100.000 míst v P+R. A kvalitní a dostupné školy k tomu a byty dostupné skrzevá výstavbu. Může tomu ještě někdo věřit?
Tak si srovnejte sliby a vykonanou práci s ostatními. Zjistíte, že je ve výsledku jedno, kdo vám co slíbí. Stejně se toho nedočkáte. 😀
Nakonec zjistíme, že ti Piráti jsou na počet svých mandátu nejpracovitější zastupitelé 🙂
Když jsem chodil do školky, zvládl jsem za dopoledne nakreslit u pět linek metra.
přesně tak – slibem nezarmoutíš – to je heslo předvolebního boje. že to jsou nesmysly? to přeci nevadí 🙁
A kdybyste se vzdělával dál, zjistil byste, jak jste byl v dětství naivní. 😀
Od zastupitelů města, které za 35 let od revoluce není schopné postavit na letiště metro, vlak ani prachobyčejnou tramvaj, to zní jako dobré scifi nebo další pohádka pro voliče na dobrou noc. Stačí blamáž s trasou D. A to se ještě nevyjádřili nimbysti a ekopošuci.
Ááá – metro na letiště! Už jsem se bál, že se tohle léto nedočkám…
Železnice na letiště je v přípravě, bohužel to u nás trvá, ale neni to o tom že by to bylo u ledu. Samozřejmě systém metra se měl rozeůstat daleko rychleji.
Jako, dokazal bych si tam predstavit odbocku z metra … porad lepsi to, nez nejaka lokalka s tunelem za 110mld v PPP. Pak je absence napojeni na dalkovy vlaky uplne v poradku.
A Kladno vyřešíte jak?
Tohle je mimochodem zajímavá poznámka, to metro by nebylo levnější a neřešilo široké okolí a vlastně i pro to letiště by to bylo nic moc. Ale hlavně i Hřib říká, že by ta metra jezdila po povrchu. Ale pražské metro není uzpůsobené k takovému pohybu. Je tam několik technických problémů. Proto to také byl problém na letišti. A tady najedou pojede hned několik stanic….
No a metro by asi bylo zadarmo…
Metro od Letiště odklonil jakýsi starosta Prahy 6 za ODS a vlak na letiště má pod palcem SŽ. V režii města byla prodloužena tramvajová trať s další etapou až k OC Šestka a byl zaveden trolejbus na letiště, takže nějaký progres probíhá.
Krásným příkladem je na Slovensku v Bratislavě čtvrt Slunečnica ulice Zuzany Chalupové včera jsem tam byl. Super místo.
Mne to tam prijde jako takova nizsi, ale o to hustejsi Petrzalka. Vice se mi libi Slnecnice, i kdyz se tam postavilo neco uplne jineho, nez tam melo byt puvodne.
Bohužel je to ale na Slovensku.
Takových projektů jsou i v ČR desítky.. viz třeba ulice Antonina Petrofa v Hradci Králové. A vůbec na to nepotřebujete Piráty, stačí schopný developer a funkční stavební řízení.
https://maps.app.goo.gl/dixUUjYPRmR9xuVa7
Je skvělé, že konečně někdo přišel s konkrétním projektem. Problém ale je, že tohle by vyžadovalo reformu územního plánování s cílem umlčet NIMBY.
Tak zrovna NIMBY asi nebude hlavní problém, má to vesměs vést dnes nezastavěným územím, tak tam skoro nikdo nemá ten BY, přes který by mu to vedlo. A určitě ho nemá v koridoru pro VRT.
To Nimbysty hluboce podceňujete. V ČR neexistuje místo, kde by výstavba nikomu nevadila.
„Konkrétní projekt“ vypadá poněkud jinak.
Násilným vyvlastněním zrušíme NIMBY. Jedno z řešení minulého století, které může po zvolení minulých stran opět být „In“
A k tématu:
Souhlasím, že územní plánování by mohlo být pružnější, trochu jsem doufal, že nový stavební zákon tomu pomůže.
Především NIMBY ve vlastní straně.
Piráti jako jediní se toho chopili a začala taky jet nation building? Vlastně všechny tyhle prodloužení jsou v plánech mnoho desítek let a mohly se realizovat dávno. Jen ty počty obyvatel zas sedí spíš na 4 patrové bytovky než 8-12 patrové, co jsou standard na západě viz Víden, Antverpy, Kolín, Paříš.
Větší hustota, více služeb, víc kanclů, méně zabrané přírody.
Ono by spis stacilo omezit parkovaci denagogii, aby sla postavit normalni ulice. Pozadavek na parkovaci mista znemoznuje stavet bloky domu s obchody a sluzbami dole a vnitrobloky.
Byl jste nekdy treba ve Vidni a videl mistni parkovaci domy a nebo parkoviste pod tim vnitroblokem, kde je pak nad tim park/detske hriste?
Neznemožňuje. Normálně můžete mít parter s obchody a vnitroblok, stačí koordinovat stavbu garáží v rámci bloku a udělat společný vjezd. Ale to developeři zatím moc neumí a město jim v tom vůbec nepomáhá.
Taky jsem si říkal, že kdyby se před stavbou čtvrti postavilo obří podzemní parkoviště, tak by se jednotkové náklady výrazně snížily.
Šlo by to i u stávajících stávajících bloků, aspoň fyzicky. Ale nechci ani pomyslet jak by vypadala snaha to domluvit s majiteli bytů v jednotlivých domech. A stačí když se kousne jeden, aby šel celý projekt do kytek.
U nových developmentů se o to někteří pokouší, přeci jen to šetří peníze, ale stále občas panuje obava z budoucí údržby plynoucí z majetkové roztříštěnosti. Je něco trochu jiného starat se o fasádu, nebo střechu kde se musí domluvit jen 10 majitelů, než o garáž s 300 místy.
Viz nový bytový komplex v ulici K Metru na Zličíně. V uliční úrovni obchody a služby (nevyjadřuji se ke kvalitě, ale jsou tam), vjezd do garáží, garáže pod vnitroblokem, ve vnitrobloku parčík a dětské hřiště.
Nejsou jediní, kteří se toho chopili. Náměstek Hlaváček a jeho tým makají na těchto principech už mnoho let. Komunikují se všemi stakeholdery a snaží se hledat kompromisy, aby se konečně víc stavělo a Praha se zahušťovala. Jenomže Hřib více úsilí dává do marketingu a vzdušných zámků, než aby si vyhrnul rukávy a opravdu něco pořádně odpracoval. Když se ale podíváte na výsledky, zjistíte, že Hřib nedokáže ani dotáhnout mnoho projektů od svého předchůdce a to i mnohdy těch naservírované na zlatém podnose. Naopak Hlaváček pomohl odblokovat Smíchov City, Roha, NNŽ aj. + založil Pražskou Developerskou Společnost, která připravuje 8-10 tisíc… Číst vice »
Toho městského devlopera slibovali i sami Piráti a pak ho pomohli prosadit. Na NNŽ zase pracovala i MČ Praha 3, kde ve vedení jsou mimo jiné i Piráti a taky se jim podařilo protlačit větší příspěvek developera na občanskou vybavenost, prioritizaci tramvajové trati nebo zachování kousku přírody s minimálním dopadem na projekt developera. Pracují na tom tedy i zástupci na nižších úrovních, ne jen samotný předseda či náměstek magistrátu.
Děkuju, že jste zmínil i MČ P3. Tam je nepopiratelně největší zásluha u pana Dobeše s velkou podporou pana Vronského.
Na trase A není odbočka za stanicí Skalka, ale za stanicí Strašnická. I celková mapa zobrazuje větvení trasy A na Strašnické.
Už jenom to, že stanicím řikají tady na metru zastávky, je trapnost sama nad sebe
Vzdycky kdyz nekdo vytahne koncept 15 minutoveho mesta, tak si rikam, jak ma dotycny vymysleno, ze v te ctvrti budou bydlet zrovna lide, kteri tam budou i pracovat. Kolikrat se vam stane, ze najdete praci zrovna blizko domu, nebo ze se stehujete vzdycky za praci? Jaka je asi pravdepodobnost, ze dochazkova vzdalenost 15 minut vyjde vsem clenum domacnosti? U nas je to jeden ze ctyr, druhy clen je tak na 30 minutach a dalsi dva clenove by to meli pesky odhadem tak 60-90 minut.
Ten fór je spíš občanská vybavenost a pod. Práce se do 15minutových měst úplně nezapočítává, ne?
To se prave taky pocita, alespon o tom vzdy takto mluvi. Objevuje se to i tady v diskuzi a maji tam na mapach napsane pocty pracujicich.
Jistěže započítává. Bez ní to nefunguje – k čemu je vám patnáctiminutová čtvrť negenerující zbytečnou dopravu, když z ní každé ráno polovina obyvatel stejně musí odjet někam za prací a odpoledne se vrátit.
Neznamená to ale nějaké plánování v socialistickém smyslu „tady bude fabrika a tady paneláky pro dělníky“. Vychází se z (logického) předpokladu, že si lidi budou přednostně hledat práci blízko bydliště (a ušetří si čas, náklady a starosti s dojížděním). Takže nutnou součástí moderních patnáctiminutových čtvrtí je taky prostor pro podnikatelské aktivity, a jmenovitě pro něco nad-místního – lokální služby to nevytrhnou.
Praha je město s velkým poměrem vzdělaných lidí. Ti obvykle přednostně hledají práci ve svém oboru, a takových firem po Praze bude jen několik. Např. vývoj elektroniky bude v Praze dělat něco kolem 15 firem, z toho volná místa bude mít třeba 5 firem. Jak se do toho má ztrefit někdo, kdo se zrovna přistěhoval?
Počítat i s prací v rámci 15min města lze tak leda u tuctových profesí à la VŠE, jako jsou pojišťováci, bankéři, účetní, správci IT sítí. A pak u služeb jako je uklizečka nebo kadeřnictví, ale to spadá do vybavenosti.
Zrovna ty elektro a jiné techniky bere snad každá firma v Praze, které se daří, takže člověk si může vybírat. U nás nedávno přibyl kolega který bydlí nedaleko, do práce jde pěšky. Pár lidí tu dojíždí na kole, ale drtivá většina dojíždí z větší či menší dálky, ať už MHD nebo vlastním autem.
Samozřejmě, že to nikdo nebude od těch lidí tam bydlících „vyžadovat“, proto se počítá s kvalitním napojením na MHD.
Pořád ale využijete rozmanitost jiné občanské vybavenosti – blízkost škol, lékaře, obchodů, parků, sportovišť atp.
To kvalitni napojeni na MHD by muselo vypadat o dost jinak. Vemte si, ze 60-70 tisic lidi je jak velke okresni mesto nebo male krajske. To neni jen par skol a lekaru, ale spis tak desitka(y) skol, skolek, nekolik poliklinik atd. Na tech planech nevidim ani sportoviste ani moc mista na parky, vsude sama zastavba. Ve srovnani s tim bude asi i Jizni mesto urbanisticky raj s obcanskou vybavenosti.
:)) jenže při všem tom zahušťování první co padne je zeleň mezi domy, druhá sportoviště, a třetí lékaři = kde je poliklinika Hvězdova, kde je hřiště meteoru kačerov ? 🙂
Nebo i když bydlíte do 15min od polikliniky nebo školy, kdo vám zaručí, že se tam na vás dostane místo?!
U doktora nikdo, nicméně u nás se to podařilo, děti to mají ke své doktorce zhruba 15 minut pomocí tramvaje, my jsme posléze našli doktora prakticky v ulici za rohem. Zdravotních středisek tu je v okolí několik, dokonce i k nemocnici se dá dobře dojet MHD. No a škola je vždy nějaká spádová pro vaše bydliště a ta má povinnost vaše dítě přijmout. U školek se dá vybírat i konkrétní v rámci městské části, nemusí to být ta nejbližší pokud je kapacita.
Jako myšlenka je to hezká, to ne že ne.
Jen si říkám, kde v Praze to takhle funguje … dostatek míst ve spádových školách (a ideálně i navazujících středních), dostatek lékařů v lokalitě bydliště (ať už pediatrů, praktiků nebo ambulantních specialistů), dostatek sportovišť, dostatek kvalitní udržované veřejné zeleně …
Odpověď je jednoduchá … skoro nikde.
Takže doufat, že když vystřihnou pár sídlišť v polích, tak tam to najednou všechno bude … no, já nevím, spíš bych to tipnul na nějakou Panelstory II.
Bych ten dotaz rozšířil: Kde ve světě funguje 15 minutové město? V řadě zemí je běžné dojíždět do zaměstnání mnohem déle než u nás (i 2 hodiny a víc denně). Většinou platí, že čím větší město, tím více cest na obyvatele (asi více příležitostí). Lékař v místě bydliště? Možná praktik. Ale pokud se Vám podaří dostat k dobrému specialistovi, tak od něj neodejdete ani při stěhování do jiného města. Škola, kroužky, zaměstnání, ty také řada lidí nemění, když se stěhují v rámci Prahy. Mně přijde, že 15 minutové město může fungovat za výjimečných podmínek, např. geografické omezení, kvalitní mhd, atd.… Číst vice »
Proč nikde? Praha 3 to má určitě a proč ne ostatní čtvrti včetně toho Jižního města, kde je dost i zeleně? Čím větší hustota obyvatel, tím blíž jsou požadované služby a instituce. A klidně můžeme zůstat u průměrné 5-6 patrové blokové zástavby bez hustších mrakodrapů, kde už lidí může být fakt moc a není kam si zajít oddechnout, ideálně s parky či lesoparky naokraji. Vnitrobloky tu fungují dobře.
Chodíte bouchat někam k pasu? Propad dopravy v pátky spíš ukazuje, že většina nuceně dojíždějících se zvládne dívat do počítače i doma na HO. Pak to máte do práce i méně než 15 minut.
Podle rocenky TSK je v prumeru v pondeli jeste mensi pocet aut nez v patek. Ale cely rozptyl v pracovni dny je v intervalu od 96 do 103, takze skoro neznatelny. V patek odpoledne pak ale vyskoci cisla diky odjezdu prazaku mimo mesto.
Za celou Prahu vsude mozne a nebo se divate treba na D1 a Kunratickou? Ja treba vozim deti do skolky, protoze nebylo misto … v patek prakticky neni rano provoz. Kancly v office parcich jsou taky prazdne. Jo mozna nejaka celodenni brana nekde na D5/D1 vypada jinak … ale mesto je dost prazdny.
Zcela subjektivně, v pondělí a pátky jsem na ulici prakticky sám, všude se dá bez problémů projet. V úterý a středu pozoruji fronty na téměř každé křižovatce přes kterou projíždím. Buď se tedy čísla TSK mýlí, nebo je pražská doprava nesmírně křehká a i drobné zvýšení hustoty způsobuje velké problémy.
Nepocita se s tim, ze by to tak meli vsichni. Jenze uz treba tretina udela hodne, kdyz pridate skolaky, praci z domova, lidi na rodicovske, duchodce, snizi se vam potreba dopravy o hodne. Samozrejme ne na nulu, ale to je uplne jedno, staci pokles na zvladatelnou uroven.
Aktualne to v Praze na sidlistich neni skoro nikdo, coz ani MHD ani jina doprava nemuzou zvladnout.
V Praze je takovych mist naopak spousta, ale nefunguje to, protoze lide se nestehuji s kazdou zmenou prace nebo skoly. Zmeni zamestnani a jezdi jinam. Uz ted si sice treba vybiraji tak, aby to nemeli moc daleko (pokud to jde), ale prave otazka zni, jak casto to vyjde. Mne treba zatim jednou za zivot. Mohl bych delat asi i bliz k domovu, ale zase nechci delat za mnohem mensi penize.
Je jasny, ze cim vetsi specializace, tim je ta pravdepodobnost mensi. Ale je spousta profesi, za kterymi opravdu nema cenu moc jezdit. Plus doted je to taky ztezovano prave silenym realitnim trhem. Fura novych bytu by to mohla zlepsit a stehovani usnadnit.
Jezdil jsem do práce 40 minut busem, a 20 minut pěšky. A teda nějak výrazně mě to neprudilo. Tu práci jsem měl rád a uživila mě. Mít možnost metra a obdobné vzdálenosti, vůbec mě to nelimituje. A myslím si, že takových lidí bude více.
Co mě na Praze limituje, je astronomická cena za dostupné bydlení. Trh neodpovídá poptávce a tak se tam požadují nesmysly za nesmysly.
Tak montovat drony ve sklepích, jít nakoupit do alberta… To se do 15-minutového města vejde. No a státní byrokracie se dá už téměř vyřidít elektronicky
Co rovnou protáhnout „áčko“ rovnou až na letiště? Ten koncept tuším taky existoval.
BTW stále více si myslím, že větší parádu by udělalo expresní B podél okruhu, ideálně využitelné i pro běžnou železnici
Než se dostanete linkou B na Zličín, tak pocitově uběhne tak týden. Na letiště je v podstatě nepoužitelné.
A to bydlení tam navrhujete kde?
No pri okruhu sa uz intenzivne stavia
To je jednoduché, metrem byste jel z letiště jen za 30 Kč, rychlodráha bude tak za 300,-. Jde jen o peníze, nic jiného.
Proč by na provozně i investičně dražší metro měla být levnější jízdenka?
A kde berete tu jistotu, že by metro nebo tramvaj byla investičně a provozně dražší než dráha? V aranžmá Prahy…
Zmysel davalo predlzit Acko z Veleslavina, kde by este poberalo ludi z P+R od Kladna/Slany. No tahat metro od Motola zase na letisko nedava zmysel, ta zastavba je tam velmi riedka a finacne ma metro vysoke fixne naklady. Jedine, zeby sa kompletne vymenili supravy 81-71m, ktore nemaju protiskluz ani topeni. No a potom by tu vznikol problem s tymto pasmom, dajme tomu rano do 9 by metro z letiska vozilo vzduch, ale dajme tomu medzi 14-17 by tie vlaky jazdili dost plne a este treba pocitat centrum, kde je metro najvytazenejsie. Nedavno som zazil poruchu supravy na B, vznikla diera… Číst vice »
To je presne duvod, proc je vlak na letiste lepsi nez metro. Obslouzi rovnou i Kladno a spol. A netreba obri a brutalne drahy P+R nekde v polich u stanice metra, ktera by jinej smysl nemela…
Jo, je blby a ostudny, ze ten vlak tak trva, ale lepsi volba nez metro to tim smerem je jednoznacne.
Žejo. A tramvaj teď končí kousek, to by šlo taky protáhnout. A až tam přivedou ten vlak, tak to bude komplet.
„Ten koncept tuším taky existoval“ – ano, jistě, šíleným závlekem na asi tak 20 minut jízdy s perspektivou přepravní poptávky tak na tři páry vlaků za hodinu.
Tak samozřejmě je řeč o odbočce z Veleslavina přes Dědinu a Šestku na letiště.
Z Motola tak maximálně prodloužení na Sídliště Řepy.
Z Nemocnice Motol k letišti je to nějakých 8km. Při cestovní rychlosti 60km/h by cesta trvala necelých 8 minut. Pokud bychom počítali že cestou budou i jiné zastávky, tak při udávané průměrné rychlosti v systému metra 35km/h by cesta trvala 13,5 minuty.
Je to super nápad, ale teď chci, aby konečně pokročili s metrem D.
D nepotřebuje řešit plány (ty se taky řeší pro další etapy), ale byrokracii okolo výstavby s čímž politici a plánovači moc nenadělají.
Zrovna prodloužení Céčka směrem do Petrovic a Uhříněvse mi přijde naprosto logické, stačí se podívat na ty mraky autobusů, co tím směrem z Hájů míří.
Přestup mezi Céčkem a železnicí na Benešov pak může být velice prospěšný při vylukách a mimořádnostech ať už na metru, nebo na trati.
Nejen při mimořádnostech, podél metra C je spousta pracovních míst a podél vlaku bydlí spousta lidí. Umožní to lépe vytížit metro v obou směrech.
jojo, tenhle směr je autobusový peklo (a Háje jako uzel nemají ani pořádné nástupiště). Oblast Petrovic a hlavně vedle Horní Měcholupy je jedno velké sídliště, kde se neustále staví nový bytový dům za domem. Autobusy mají běžně 15 – 20minut zpoždění, takže je tam typický koloběh, kdy lidi raději sednou do auta a odpoledne zpátky. Nicméně metro C je údajně přetížené (ten argument moc nechápu, stejně se všichni z těch busů potkají na Hájích), tak se o tom jen mluví. Komanči tam měli vymyšlenou odbočku z Áčka, to je docela škoda, že se nerozpracovalo
Jenže část zátěže z metra C směrem do centra převezme metro D, takže na Kačerov by to metro C mohlo dát a tam nebude nastupovat tolik lidí. Další zase přestoupí na Pankráci na D a pojedou třeba na Mírák.
To sice ano, ale komplikaci spíše vidím v kapacitě linky C, která už nyní je na hraně (automatické soupravy trochu pomohou, ale na jak dlouho?) a dále
ve vyšších nákladech. Oproti prodloužení Ačka by musela být výhradně pod zemí.
Jenže to by Céčko už nepobralo, tudy cesta nevede.
Céčko je pobírá už dnes, akorát s přestupem až na Hájích.
Nevím, ale podle mě by města, obce neměly být vlastníky jakýchkoliv nemovitostí určených k bydlení, bytů atd. Jakmile se ve velkém rozjede dotovaná výstavba těchto obecních sídlišť, či nájemních bytů, vznikne prostor pro korupci, pořadníky, a najednou zjistíme, že v nějaké části objemu ibecních bytů jsou usídleni jednak lidé, kteří odtud nikdy neodejdou a jednak „potřební“ příbuzní či kamarádi či „administrativní pracovnice“, a co s rím pak, dotovat to? Obce se v devadesátkách krvavě zbavily většiny obecních bytů, vznikla kasta vlastníků, kteří i díky tomuto kroku, kdy mohl vydělat i obyčejný franta z čkd, mohli lépe prožít život, našetřit finanční… Číst vice »
Taky jsem skeptický před veřejným sektorem jako investorem, nicméně můžeme vidět změnu přístupu a poučení se z normalizačních sídlišť. Onehdy stavěl stát, který neměl (a stále nemá) žádný vztah k místu. Jde mu jen o tabulkový počet bytů a nezajímá ho kvalita. Přístup města je rozdílný a při pohledu na počiny PDS musím uznat, že si město vede v přípravě těchto projektů kvalitativně výrazně lépe. Navíc je hromada politiků volena díky slibu, že pomohou postavit mnoho nových bytů… což ale neznamená, že je město musí následně i vlastnit. Město může připravit a povolit kvalitní projekty, ale např. v počátečních fázích… Číst vice »
Co to je zase za nesmysl? Postavíme na prodloužených konečných hodně bytů a lidi budou jezdit už tak přetíženým metrem? Někdo by jim mohl připomenout, že na tyhle vzdálenosti už je metro celkem pomalé (vzhledem k počtu zastávek) a cesta do centra tak může být ve výsledku pomalejší než z některých středočeských měst. Ve slušných zemích mají S-Bahn, kterým se lidé dostanou přes město rychle a na větší vzdálenosti, ale u nás je to při stavu železniční sítě úplně mimo realitu a ani nové plánované tunely na tom nic nezmění. Co takhle místo velkých sídlišť ještě dál od centra, já… Číst vice »
Se zahuštěním centra se také počítá. Ale to není nafukovací a ne každý chce v centru města bydlet. Tohle je také jedno ze správných řešení, pokud se nové čtvrti zvládnou dobře urbanisticky. (ne sprawl s malou hustotou ale hustá 15 minutová města)
Není nafukovací, ale dává největší smysl ho zahušťovat víc než periferie. Pořád je to slabota, hlavně výškově a i u širšího centra
Tenhle navrh je samozrejme lepsi nez sidelni kase, ale Praha je roztahana fakt extremne, takze toho prostoru v centru a bliz k nemu je jeste strasne moc. Vzdyt obklopenych aspon trochu hustou zastavbou neni ani pulka dosavadnich, uz fungujicich stanic metra…
Centrum se zahušťuje, pozemky jsou prodané, výstavba buď jede nebo je naspadnutí po vypořádání byrokracie. Nic moc volných míst v centru není. Je tedy logické hledat další zastavitelné plochy s dobrou dostupností MHD.
Míst je dost, ale spousta míst je zakonzervovaná metropolitním plánem, který určuje maximální výšku a zastavěnost.
Metropolitní plán zatím není platný, takže nemůže růst města omezovat. Je stále v procesu tvorby
Volných míst je pořád hodně. Ale největší rezervu vidím hlavně ve výškových limitech. Dobrá dostupnost MHD se musí hlavně budovat a čím dál to bude od centra, tím víc peněz to bude stát – vytvoření nových tras + posílení současných
Ona neni uplne ve vyskovych limitech. Vemte si, jakou hustotu zvlada Pariz s limitem 6 pater. Oproti Praze je to nekolikanasobek. Problem v praze je vubec se na ty vyskovy limity dostat. Protoze parkovaci minima, koeficienty zelene, atd. Na maly parcele nebo pro zvyseni stavajiciho domu, kterej je pod limitem je to v podstate stopka.
Sorry, ale hustota Paříže fakt není něco, co by mělo být cílem jakéhokoliv města. Pařížský urbanismus generuje ohromné množství bytů na hranici obyvatelnosti. Zároveň je to město v některých místech už přehuštěné, což vytváří zase jiné problémy. Praha by měla rozhodně zahušťovat, ale ne výškovými budovami a nebo divokým přidáváním pater v blokových čtvrtích v centru města. Ideální městská struktura z hlediska fungování města, hustoty obyvatel a kvality prostředí jsou např. Vinohrady, Dejvice atd. To by měl byt cíl pro širší centrum Prahy a ne to hnát až do nesmyslných čísel hustoty, protože to to město nespasí. Naopak spíš vytvoří… Číst vice »
Toho prostoru by v centru byla jeste fura, kdyby se smely zastavovat proluky a nastavovat stavajici domy o patro nebo dve aspon do tech 6-7 pater. Jo, uz tam dochazej obri brownfieldy, ale hustota je furt nizka. Jenze zahusteni brani fura regulaci v cele s parkovacimi minimy, ktery prohibitivne prodrazujou stavby na atypickych parcelach, nastavby a podobne.
To říkal Gebrian, parkovací minima zrušit.
A já bych k tomu dal podmínku, že si člověk bude muset pro svého případného plechového miláššška pořídit místo v parkovacím domě a nebude mu umožněno parkovat na ulici. Tak by se mohly i nějak vrátit investice do různých parkovacích domů.
Parkovací limity se mohou zrušit klidně hned, pokud zároveň s tím zanikne i nárok na rezidenční kartu – to je podle mého nutná podmínka. Protože jinak je to v podstatě parazitování na existující infrastruktuře obyvatel, kteří z historických důvodů jinou možnost neměli (před 100 lety prostě nikdo netušil, že jednou budou mít auto skoro všichni).
Jinak parkovací minima nevyžadují mít stání přímo v domě, developer ho může zajistit i v nějaké vzdálenosti… Nicméně ten parametr dostupnosti stání by se klidně mohl více uvolnit, což by řešilo problém malých nebo atypických proluk vs. nějaký parkovací dům.
Dík za upřesnění rezidenční karty, myslel jsem to textem „…nebude mu umožněno parkovat na ulici“.
Parametr dostupnosti stání zrušit úplně z gesce developera, a k daným bytům/domům prostě ta rezidenční karty nedávat (něco na způsob věcného břemene k dané bytové jednotce).
Když tak vzorově zvládli tu digitalizaci stavebního řízení, je to určitě impuls, aby se vrhali do větších akcí.
Na digitalizaci měli zhruba jeden rok, ani jim nezůstal čas na to dotáhnout to do konce, nástupce trojkoalice to pro jistotu zařízli úplně, snaha nula. I ten blbý eRecept trval zprovoznit několik let, dnes jsme za něj rádi. Někde se začít musí. V politice je móda být reakční a nabízet jen krátkodobé benefity jako slevy, dávky, dotace, ale dlouhodobá vize nebo práce na ní je mizerná. Piráti aspoň zvládli zařídit městkého developera jak slibovali, několik projektů už probíhá.
To není pravda. Projekt digitalizace už běžel (VZ běžela). Jen ji Bartoš nezákonně zrušil (je na to i rozhodnutí soudu). Bartoš pak vytvořil svůj projekt, jehož výsledkem byl nefungující systém a dotační podvod (Bartoš využil dotaci a měl mít na podzim 2024 funkční systém, ale neměl. Spustil nefungující systém).
By se spise libilo vetveni koncu metra … obyvatele jinych vetsich mest to zvladaji. V dobe kdy je spickovy interval metra pod 2 minuty se toho dle meho do stavajicich linek moc navic nevejde.
Ten princip 15 minutových sídlišť má znamenat, že se lidé pohybují nejvíc ve svém okolí včetně zaměstnání a do centra tolik nejezdí. Ale nevím jestli to někde v praxi funguje. To bylo akorát za plánovaného hospodářství, že se postavil velký průmyslový provoz a vedle toho paneláky pro zaměstance, aby mohli chodit do práce nejlépe pěšky s minimální potřebou MHD.
Plánované hospodářství? Achjo, co je tohle za mantru tahat do věcí, o který nich nevim, socialistický termíny?
V Praze se dříve sídliště stavěla právě naopak. Bydlení, školy, konec. Ani sámošky tam za začátku roky nebyly a nějaké širšé obchodní vybavenosti nemluvě, to přišlo později. Pracovní příležitosti blízké nule.
Pokud je tam dobrá obchodní vybavenost, školy a kultura, klesne potřeba jezdit za vším do centra, práci bych z toho trochu vyloučil, koneckonců dá se pracovat i z domova, pokud někdo nechce daleko. 🙂
Funguje to na rade mist uplne bez problemu. Samozrejme ne popsanym socialistickym zpusobem. Musi to byt daleko pestrejsi, nez jeden velky prumyslovy podnik a sidliste pro nej, max se samoskou a mizerne zasobenymi obchody.
Aby to fungovalo, musi tam byt i prostory pro sluzby, obchody, podnikani ruznych typu a velikosti, atd. Vysledek pak typove spis pripomina Dejvice nebo Letnou nez socialisticka sidliste.
Ty desetitisíce lidí na docela malých plochách tedy budou znamenat prolomení výškových limitů zástavby?
(Proč ne, když člověk vidí všechny ty investice kolem Smíchova a baráky se zastaví u 6-7 patra, to je až trochu nesmysl…)
Na okraji Prahy, 20 kilometrů od centra výškové budovy vadit nebudou, narozdíl třeba od Smíchova, tam je potřeba zachovat panorama včetně rezavého mostu přes Vltavu.
On asi nikdo ani neměl ambici stavět na Smíchově věžáky, ale spíše 7 podlaží + 3 uskočená. Z ulice o těch 3 patrech navíc ani nevíte, ale efektivitu města to zlepší. Nicméně když si někdo přečte „10 podlaží“, už se křižuje, že budou vznikat mrakodrapy. 🤦♂️
Kéž by. Bez určitého zahuštění populace se bydlení v Praze nemůže stát cenově dostupnějším, a někde u Zličína by 20-patrové věžáky nijak nevadily. Od památkové rezervace v centru je to daleko.
Totéž by úplně v klidu mohlo platit o výstavbě na Smíchově, v Bubnech nebo na Žižkově, ale to by u nás asi nešlo
Na Zličíně je limit myslím 6 pater, nahoře u metra – bo blízkost letiště
A přitom by se stačilo podívat do metropolitního plánu.
Naprostý souhlas.
Taky mě hlava nebere, že v širším centru a centru není normální výška budov 9 pater.
Vize pěkná, v obecné rovině nelze nesouhlasit. Ale že bych věřil, že se byť jen z části něčeho podobného dočkáme by bylo naivní
Tak Prahou založený městský developer je již funkční, několik projektů připravuje. Spíš je otázka, zda má město ve vlastnictví pozemky na těch plánovaných sídlištích a jak tam vypadá územní plán.
Také se mi ten návrh líbí, ale při takových smělých plánech na papíře si vzpomenu na Černomyrdinův výrok „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“.
Aby se toto dalo realizovat, znamenalo by to překopat stavební právo tak, aby fakticky umlčelo NIMBYs. Včetně zjednodušených procesů EIA, protože právě „nález křečka“ se vůči stavebním projektům takticky používá. A to nevím, zda by Piráti zkousli dokonce i interně, tam je různých aktivistů plno.
A co takhle rovnou zrušit cokoli co zpomaluje výstavbu … investorům a developerům a i koneckonců státu by se to líbilo …ekologie, soukromý majetek či jen nesouhlas se zkur…ním okolí stávajícího osídlení … pod pokutou zakázat, více pískoven (Nová ves, Veltrusy, Mlčechvosty, Straškov), nové silnice (spalovna Mělník), to bude paráda, pokrokem vpřed, všechno zastavíme a využijeme k tomu NIMBY (kteté díkybohu existují, pro obecné blaho je totiž třeba vytvořit nepřítele, který je zosobněním všeho zlého).
To bude krajinka panečku, to bude paráda, všude satelity, dálnice, sklady, haly, náklaďàky … super … like váš názor.
Netvařte se, jako by existovaly jen dva extrémy „pobořit Karlštejn“ vs. „nepostavit nikdy nic“. Jednoduchost či složitost stavebního řízení je kontinuální spektrum, a úplně by stačilo, kdyby se u nás zredukovala někam na úroveň roku 2000. Momentálně jsme příliš přešvihnutí do jednoho směru. Pokud máte pocit, že je normální, aby kolem pár činžáků zuřilo 10 let papírových bitev, tak … ne, není to normální. Mimochodem, ten byt, ve kterém bydlíte vy sám, vyrostl někde na stromě v organickém hájíčku a nebylo potřeba použít písek, cement, zastavit pozemek atd.? Jestli ne, tak jste pěkný pokrytec. „Já bydlím a ostatní ať si… Číst vice »
S tímhle negativismem, který jste teď předvedl, se opravdu ničeho dočkat nemůžeme. Hotová country for the future… Jen doufám, že tu bude přibývat cizinců bez čecháčkovského nihilismu, kteří tu zemi někam posunou.
Tak, golemův efekt je v Česku dost silný a neskutečně nás to poškozuje.
Má to hlavu a patu, ale hlavně je přínosné, pokud město na své síti metra kontinuálně pracuje, byť malými kousky.
Pražský model, kdy se udělá velká stavba a pak deset let nic, vyžaduje znovu a znovu nabýt a pak zahodit zkušenosti a praxi.
Za mě je dobré, že se rozvíjí ty okrajové části a nezahušťuje se jen širší centrum na každé volné ploše co se najde. Praha je dnes stále kompaktní střed plus připojené vesnice, pár sídlišť a lány polí mezi tím, tam je stále dost protostu na rozvoj aniž by se likvidovala veškerá zeleň.
Praha ma zoufale ridkej i ten stred, coz se mimo jine negativne projevuje v nakladech MHD jak delkou cest, tak potrebou obriho mnozstvi malych vozidel.
Cokoliv je lepší než odříznuté satelity s nulovou vybaveností.
Ale i to širší centrum je zatím v Praze hodně nevyužité. Trochu snad pomůže Nový Žižkov, Smíchov a Slatiny.
Některé ty kusy bych i předřadil tomu, co je již zakresleno šedě jako fixní (zejména O paralelní tramvajovému okruhu, zbytné A do Zličína i D až na náměstí Republiky).
Nikde žádné O není, to je metro – linka E.
Proč myslíte, že je A do Zličìna zbytné? Řepy mají kolem 20 tisíc obyvatel. Na území Zličína v místech bývalého Technocomu a Tatra Zličín mají vyrůst nové čtvrtě pro nějakých 10-15 tisíc obyvatel. Takže Zličín bude mít také kolem 20 tisíc. V tu chvíli prodloužení A začne dávat smysl. D k Masaryčce má zase vytvořit přestupní vazbu B-D, protože přestup C-D bude na hlaváku a A-D na Míráku. Nepropojením B-D by se ztratila přestupní vazba a ještě víc by se přetížil přestup B-C na Florenci.
To jo, ale radsi bych tu snahu videl smerovat do okruzni linky nez dalsiho prodluzovani na periferie, kde uz jsou to daleko vic vzdalenosti na S-bahn nez na metro.
Jenže při absenci toho S-Bahnu jaksi tato alternativa není na stole.
Dokonce i jediný ideální případ – Uhříněves – už je dneska s S9 kapacitně na hraně. Ještě by se možná vešla prodloužená S49 do Říčan nebo zastavování R49, ale ty vlaky rozhodně prázdné nejezdí.