Piloty rozhořčil šéf Wizz Airu, vyzval je k překonání únavy
Podle šéfa Wizz Air nenastupuje každá pátý pilot do práce kvůli únavě.
Sdružení pilotů European Cockpit Association, které má přes 40 tisíc členů, vyzvalo Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA), aby začalo zkoumat výroky šéfa maďarské nízkonákladové společnosti Wizz Air. Důvodem je jeho žádost pilotům, aby překonali únavu a létali dál.
Ve videu zveřejněném na twitteru Váradi říká, že nelze provozovat leteckou dopravu v situaci, kdy každý pátý nemocný pilot uvádí jako důvod nenastoupení do práce únavu. „Všichni jsme unavení, ale někdy je potřeba udělat ještě něco navíc,“ řekl Váradi.
Deficient safety culture alert!@WizzAir CEO encourages pilots to fly fatigued! It’s like handing the car keys to a drunk driver. @EASA step in! You are WIZZ’ oversight authority… pic.twitter.com/qdJdBVwH90
— European Pilots (@eu_cockpit) June 8, 2022
Podle pilotů jde o neuvěřitelný případ, kdy dopravce vyzývá zaměstnance, aby létali i unavení. Podle předpisů piloti ani palubní posádky nesmí letět, pokud se cítí unaveni.
Wizz Air v prohlášení uvedl, že video je sestřihem prezentace vedení zaměstnanců. „Nedostupnost našich posádek je velmi nízká, zhruba 4 %. Neděláme žádné kompromisy v bezpečnosti, vždy bude na prvním místě,“ citoval vyjádření dopravce Independent.
Zpráva přišla jen pár hodin poté, co Wizz Air oznámil zhoršení hospodářských výsledků za poslední finanční rok. Dopravce prodělal 642,5 milionů eur, jako důvod uvedl hlavně rostoucí náklady na pohonné hmoty. Ty meziročně stouply o 157 %.
Počet přepravených cestujících se zvýšil o 166 procent na 27,1 milionu. Obsazenost letadel pak vzrostla o 14,1 procentního bodu na 78,1 procenta. Podle dopravce ale objem prodejů ukazuje, že lidé se vrací k létání. Generální ředitel Wizz Air József Váradi dodal, že za první finanční čtvrtletí očekávají aerolinky provozní ztrátu, obsazenost letadel by se však měla pohybovat kolem 85 procent a ve druhém čtvrtletí stoupnout nad 90 procent.
Další finanční výhled podle něj firma neposkytne, a to kvůli provozním problémům na letištích a dalšímu nejistému vývoji. Aerolinkám vznikly značné náklady kvůli rušení letů a provozním potížím na některých letištích, zejména v Británii, a rovněž kvůli nedostatku řídících letového provozu a bezpečnostního personálu.