Piloti si povídali a nesoustředili se na přistání. Úřad uzavřel vyjetí boeingu z pardubické ranveje

Boeing 737-800 společnost Swift Air po vyjetí z dráhy v Pardubicích. Foto: AVherald.comBoeing 737-800 společnost Swift Air po vyjetí z dráhy v Pardubicích. Foto: AVherald.com

Úřad pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dokončil vyšetřování loňského incidentu, kdy boeing 737-800 patřící americké společnosti Swift Air

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Vaněk jr.

Opět musím vyjádřit zklamání nad úrovní funkční gramotnosti pana Sůry. Groteskní tvrzení „kapitán převzal řízení až těsně před přistáním poté, co zpozoroval mokrou ranvej a začalo být jasné, že přistání nemusí dopadnout dobře“ je v ostrém rozporu se zprávou ÚZPLN a dokonce i původně citovaného Aviation Heraldu, kde se jasně uvádí, že kapitán se ujal řízení až po dosednutí na úrovni třetího ze čtyř sjezdů z ranveje, když (údajně) rychlost nechtěla klesnout pod 80 uzlů.

Prngr

Fakticky máš naprostou pravdu
Prakticky jsem četl článek i zprávu a rozporu jsem si nevšiml. Možná by si všiml každý pilot, protože pro něj je to důležitější …
Takže to beru jako ok nepodstatnou drobnost v desítkách článků denně

AbCd

A jak se toto bude řešit dále? Když to byla chyba pilotů, budou dále nějak vyšetřováni?

Jen tak

to uz je na dané aerolince.

UZPLN sám nemůže tresttat, ten pouze vydává doporučení, které pak předává dalším zůčastněným stranám. Jak oni s tím naloží, je již na nich.

v leteckém průmyslu je poněkud jiný přístup, než v jiných oblastech – tady se hraje na prevenci, a ne na represi, takže pokud vyloženě pilot nespáchal trestný čin (byl ožralý apod.), bývá max. propuštěn, ale častější je training + školení + přezkoušení, případně třeba (u kapitána) přesazení doleva atd., s tím, že pokud se jedná o nějaký systémovější problém, dochází k proškolení posádek, či informování dalších společností atd.

Prngr

No jo – Smrtwings – Trablservis …
To by se nějaké třeba americké společnosti stát nemohlo :)))))

Novyv

Swift air jsou totalni sraci

Y.K.

Pro redakci: odkaz na UPLN je (už) neplatný.

Vít Jůza

Na kolech a pneumatikách hlavního podvozku nebylo zjištěno žádné poškození a žádné stopy po extrémním brzdění,“ uvádí zpráva.
Člověk z toho má ten dojem, že udělali chybu, že neudělali nějakou škodu aspoň na kolech nebo pneumatikách extrémním brzděním.

Jen tak

coze?

Y.K.

Kdyby na konci brzdili extrémně (vyřadli nastavené autobrakes), tak by to mělo zanechat stopy na penumatikách od skluzů. To je sdělení.

Y.K.

Zároveň to není obvinění, prostě jen konstatování stavu po ohledání.

Martin V.

A zanechá to stopy i při skluzu na vodě? Pokud ne, tak by tvrzení kapitána: „Pokračoval jsem v použití maximálních brzd … ale pořád jsem cítil, jako bychom měli akvaplaning.“ bylo v souladu s absencí stop na pneumatikách a na dráze.

Y.K.

Nedokážu posoudit, ale s ubývající rychlostí klesá možnost aquaplaningu. To většinou vyžaduje vrstvu vody. Ta dráha měla být mokrá, ale ne vyloženě s vysokou vrstvou vody jako při/po průtrži, což je typické rizko „plavání“. Podle mě je to prostě zaskočilo, jak píšou v reportu, kalkulaci si neudělali, měli vítr v zádech a s autobrakes 2 kalkulace házela, že to moc nevychází. A taky nevyšlo. Manuální brždění a reverzy až do zastavení už nestačily na zbývající energii. Přeci jen ne každý den vidí jak míří „do trávy“ a subjektivita pak dělá hodně v pocitu, že to nechce zastavit, i když je… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jestliže přelétli bod dosednutí o 965 metrů, jak uvádí zpráva, tak se není čemu divit, že jim 12 metrů chybělo. Kdyby se minuli jen o půl kilometru, měli by luxusní rezervu. Kdyby…. kdyby byla Morava jako sú Čechy.

Y.K.

Tak jistě. Měli dát GO, když jim to plavalo daleko za zónu dosedu, ale nedali. A pak se divili i ušima.

Zapa

Ale co, tou dobou už měli jistě po přistávacích ovacích, tak bylo všechno v pořádku. 🙂