Piloti Air Canada museli vypnout po startu motor Boeingu 737 MAX
Boeing 737 MAX v barvách Air Canada. Foto: Air Canada
Závada pravděpodobně nesouvisí s problémy, kvůli kterým byla letadla dlouhodobě uzemněna.
Závada pravděpodobně nesouvisí s problémy, kvůli kterým byla letadla dlouhodobě uzemněna.
Prosim vas, vy v tzv. redakci, prestante to „takzvat“. To neni tzv. check list, to je proste Check list … Dekuji.
Ne každý se na rozdíl od tebe v kokpitu narodil, Jiříku.
Zednická lžíce, tzv. kelňa…
Slovem „takzvaný“ se uvádí slangový výraz, nikoliv přesný termín.
To ale není jediné využití. Já myslím, že v tomto kontextu to má logiku, protože jde o o cizojazyčný název, který nikdo nepřeložil. Pojem „takzvaný“ odkazuje na zavedená slovní spojení, slang, slova či výrazy s významem co nemusí být obecně znám.
To jsou zase články……..no, tak museli vypnout motor……to se snad děje po celém světě v leteckém provozu……..
Konečně někdo napsal správně město Tucson. Všude jinde uvádějí Tuskon.
Poserové, kdyby tam byl Pavel Veselý, tak dolítli až domů.
Přesně, superboy Veselý jim chybí:)
Ale tady v tom případě by do rozhodování nevstupovala tolik ekonomická stránka věci – přistát mimo plánovanou destinaci s letadlem plným koupáků stojí výrazně víc než sednout jinam při přeletu s prázdným letadlem. Trochu odehčuju. Každopádně tady byla situace zcela odlišná i technicky a těžko říct, co je horší možnost, jestli engine in-flight shutdown (podezření na kontaminaci paliva) nebo nečekané varování fuel imbalance (podezření na únik paliva), tak jako tak obojí výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že nedoletím.
Působí to na mě jako že se časově sešly dva nesouvisející problémy anebo že se někde společně skřípnul kabel k oběma čidlům. Každopádně postup se mi podle dostupných informací zdá v pořádku, nízký tlak v hydraulice u jednoho motoru je závada, se kterou se letět dá, naproti tomu fuel imbalance v situaci, kdy k tomu není důvod (oba motory doposud pracovaly na stejný výkon), může znamenat jen dvě věci – chyba čidla nebo únik paliva. U letu Air Transat 236 vsadili na první možnost a pak byli rádi, že doplachtili aspoň na Azory.
Stát se ta samá situace s jiným typem letadla tak o tom asi tolik článků nebude.
Podobné závady se občas stanou a až se zase začne víc létat tak jich bude nejspíš i o něco víc, jak se do služby budou vracet déle odstavená letadla.
No právě…. Asi jim nesvědčí dlouhodobé odstavení. I když se musí provádět údržba.
Teď mě napadá, jak asi budou spolehlivé Maxy od SW.
Dává jim SW v době odstavení dostatečnou péči? Toť otázka…
Ano, dává
To může ohodnotit pouze tamní mechanik a pouze za sebe.
Takže to nikdo neví.
Jestli letadla stala temer dva roky tak problemu hlavne s falesnou indikaci bude hodne. Nez se to trochu “ rozhejba” Ostatne tohle muze byt i problem ohledne rozdilneho mnozstvi paliva v kridlech. Spatny spoj na mericich zarizenich, teoreticky i vykondenzovana voda v nadrzich muzou realne zpusobit nespravny udaj o palivu v nadrzi ( trpela na to hlavne stara generace napriklad kdyz to letadlo dlouho stalo) Je dost mozny , ze posadka teda nespravne vyhodnotila , ze se muze jednat o unik paliva pres motor a tak se rozhodla pro jeho preventivni vypnuti. Tohle je dle meho nazoru nejpravdepodobnejsi realny scenar.
Tohle múže vést k dočasnému omezení ETOPS, ať už ze strany regulátora, či preventivně ze strany aerolinek, kdy letadla co dlouho stála budou nejprve létat linky nad zemí s dostatkem letišť k přistání a až po „znovu zálétání“ pújdou i nad vodu.
Doporučuji prostudovat ETOPS manual, tam zjistíš že to není jenom o samolepce ETOPS na trupu, ale že konkrétní letoun musí splnit řadu požadavků, než může ETOPS let vykonat….
Jestli si posadka vypnula motor sama tak se v dany okamzik nejednalo o ohrozeni zivotu ani techniky a jen s ohledem na polohu pote vybrala vhodne letiste k pristani. V tehto pripadech neni potrebna ani asistence po pristani a dokonce muze letadlo naprosto legalne odpojizdet az na parkovaci stojanku. Takze je to opet zbytecne haloooo
Pro Veselého ze smartwings žádný problém, ten by to vzal přímo….sice porušení všech bezpečnostních předpisů, ale podle mága Veselého jsou v pohodě přelety s jedním motorem napříč Evropou, tedy i napříč Kanadou. Se divím, že ho ještě air Canada nenajmula do kabiny.
Může, u Smartwings už nedělá.
Chyba, bohužel pořád dělá.
Lítá jako pilot?
Od Prosince uz neni u Smartwings zamestnan
Co znamenají ty mínusy? SWG pozitivním se téma nelíbí?
Myslím, že to je od počátku zfušované letadlo. Mělo by být staženo z letů…
Ty motory nevyrobil Boeing!
Boeing ale vše ošidil. Vždyť ta aféra nabobtnala do nechutných rozměrů…
Můžeš vypsat co vše ošidil prosím???
Jj taky by mě to zajímalo….
Taky by me zajimalo co vsechno Boeing osidil. Jsou k tomu nekde nejake clanky?
Anonymus neví víš. On vaří z vody. Prostě něco napíše aby komunikace nevázla 🙂
Vychazim z medii a z ruznych prohlaseni, jak boeing nedovoloval poradnou kontrolu, jak dusil podrizeny… piloti se vysmivali,co to je za sra.. boeing nechtel zajistit skoleni pilotum, nereflektoval dotazy a kriticke pripominky pilotu z jinych aerolinek…
A muzete prosim poslat odkazy na citovane clanky? Nebo si jen sproste vymyslite a varite z vody jak pise uzivatel ulhán?
Výsměchy pilotů se týkaly firmy co vyvíjela simulátor. Boeing pilotům žádná školení nezajišťuje, ale určuje společně s certifikátorem co bude potřeba. Dotazy a kritické připomínky pilotů z jiných (jak jiných?) aerolinek mi nějak nedávají smysl. Kritická připomínka do médií nic neznamená. Pokud mají faktický problém, musí to řešit s FAA a ne s médii.
Boeing si poněkud zašpinil ruce, to rozhodně, ale váš výtěr z médií je dost mimózní a popletený.
Myslím si, že si jen neumíte představit co na letadle znamená takové „vše“.
Přesně. Co důvěra pasažérů? MAX měli odpískat a vyrobit jiný model. Ta špatná pověst se s ním protáhne dlouho, vždycky si na to člověk vzpomene.
Důvěra pasažérů je trochu takový mýtus, cena letů je hlavní motivator cestujících k létání. Právě tahle aféra povede k tomu že na nebi bude mnohem více MAXů kvůli nynější nízké ceně po slevách. Lidi prostě nebudou mít na výběr
cestujicim je v 99,999% jedno cim leti. hlavne kdyz je to levne.
Tenhle blábol platil až do těch dvou kraksen Maxů. Teď platí jiné počty.
nikoli . plati i nadale.
Inu, však to sami brzo poznáte.Tedy pokud se toho u SWG dožijete.
na maxe se tesim, poletim s nim rad.
Pro většinu cestujících nehraje roli typ letadla, ale spíše aerolinky. Viz např. Malaysia airlines – přišly nedlouho po sobě o dva B-777 ne vlastní vinou (pokud nepočítáme to, že jejich pilot nejspíš zmagořil). Lidé s B-777 létat nepřestali, ale Malaysia airlines to na nějaký čas téměř mohly zabalit.
V obou případech je sporné, zda na tom aerolinky neměli svúj podíl. Nad probíhajícím válečným konfilktem na ukrajině letět nemuseli, některé aerolinky tuto oblast raději oblétali již před tím. A druhý případ múže ukazovat na nedostatečnou personální politiku – samozřejmě psychotesty nemusí vždy odhalit duševní poruchu, ale otázka jestli vúbec nějaké psychotesty dělali.
Proto raději létám čtyřmotorovými letadly, zejména A-380.
Snad ještě dlouho tu možnost mít budu.
Nebudeš.
Proč ne?
Všiml jste si, že většina společností 747, A380 vyřazuje? Nevyplatí se jim to teď. Další variantou je A340 ale ta už je poměrně stará.
U Emirates ještě nějakou dobu létat budou. U většiny ostatních asi moc dlouho ne.
Ok
380tkou do Egypta. Jak to že to nikoho ještě nenapadlo?
Mám pocit že to napadlo několik společností, které chtěli na podobné trasy nasadit starší A380. Jako největší problém se ukázala nemožnost do A380 dát sedačky tak na husto, jak je v tomto segmetu zvykem.
MAXem tam, Fordem zpět. Tedy možná Fordem zpět. 😀
A jednalo se opravdu o nouzové přistání nebo jen o bezpečnostní přistání? Pojem „nouzové přistání“ se většinou pouze novinářsky zneužívá buď z neznalosti nebo z důvodu vytvoření dojmu, že došlo k ohrožení životů a tím je článek prodejnější. 🤔
PAN PAN
Vyhlaseni PAN PAN neznamena nouzove pristani ! Jestli si posadka vypnula motor sama tak se v dany okamzik nejednalo o ohrozeni zivotu ani techniky a jen s ohledem na polohu pote vybrala vhodne letiste k pristani. V tehto pripadech neni potrebna ani asistence po pristani a dokonce muze letadlo naprosto legalne odpojizdet az na parkovaci stojanku.
Jak píše Janko, doplním. PAN PAN 3x je pilnostní zpráva, letadlo je ovladatelné, ale s ohledem na jeho možnosti má přednostní provoz, MYDAY MYDAY MYDAY je nouzové volání, které značí přímé ohrožení letu ať nemožností pilotovat (pilot) nebo letu (letadlo nefunguje).
Př. Pilnostní zpráva při vysazení jednoho z více motorů, nouzová při vysazení všech motorů)
Jak píšou předřečnící, PAN PAN nic neznamená. poučka pro rozlišení „nouzové“ a „bezpečnostní“ přistání pro běženého novináře je jednoduchá … „bezpečnostní“ – takové přistání, kde přistávám z vlastního rozhodnutí, protože je něco v pér*eli, ale ne natolik, aby letadlo neletělo dál. ale kdyby se to po****o ještě víc, tak bych byl v kelu. typicky je bezpečnostním přistáním takové, kdy SOP dopravce (či výrobce) v dané situaci doporučuje „přístání na nejbližším letišti“ – takže např. přistání boeingu s jedním funkčním motorem není přistáním nouzovým (jak by o něm referovalo 99% novinářů), ale bezpečnostním. „nouzové“ – takové přistání, kdy přistávám vesměs proto,… Číst vice »
No právě, zde se jedná pouze o stav naléhavosti, avšak nejedná se o stav nouze, resp. nejde o nouzové přistání. Teď jsem četl zprávu někde na Seznamu nebo Aktuálně.Cz. Jen po přečtení titulku k článku bych si myslel, že šlo letadlo málem k zemi. Ale ve skutečnosti se stala celkem běžná věc, která není ojedinělá (tím neobhajuji to, že došlo k technické závadě – v letectví je potřeba, aby takové závady nevznikaly). Když se něco podobného stane u jiného typu letadla, dokonce třeba i u 737 jiné verze, např. verze 800, nikde se o tom nepíše. Ale jak je to… Číst vice »
Ano, MAXům se pochopitelně teď věnuje větší mediální pozornost, to je naprosto obvyklé, když to letadlo bylo uzemněné. Nicméně děkuji za připomínku k titulku, upravil jsem ho, tak, aby byl více odpovídající realitě.
Je vidět Vaše profesionalita, to není obvyklé a velmi si toho vážím. Kéž by k tomu přistupovali takhle všichni. 👍
Ještě to „nouzové přistání“ v textu. 😁 Ale to je jen hnidopišský detail. 😂 Bez něj bych to snad ani nebyl já.
Ty kraso je to jen otazka casu. 🙁 naprosto desiva predstava, ze kvuli penezum zemrou dalsi nevinni… 🙁
Tak v tom případě nelítejte, protože občas nastane situace, kdy je nutné motor vypnout, aby nedošlo k dalšímu poškození… Samozřejmě to letadlo je schopné na ten jeden normálně letět na nejbližší vhodné letiště… jen noviny a zprávy z toho dělají senzaci, když k tomu dojde…
A někteří s tím jedním motorem zvládnou i víc než dvouhodinový let 🙂
Ještěže máme ETOPS -> Engines Turn Or Passengers Swim…
I když… někdy není potřeba ani ten glejt, aby to to letadlo zaletělo… 😀
Kdybyste v tech letadlech mel rodinu,asi byste psal jinak. Reknete to tomu slovenskemu politikovi treba…
Já jen reagují na tu Vaši větu, že zemřou další lidé… MAX prošel úpravou, která by měla zaručit, že se to již nestane… Nicméně nevím, proč to sem motáte, bavíme se o úplně něčem jiném a ne o systému MCAS…
Pokud reagujete na to, že letadla mohou letět na jeden motor, tak nechápu, proč bych měl někomu něco říkat… Let na jeden motor ta letadla bezpečně zvládnou, už ve fázi výcviku MEP piloti odlétají minimálně půlku výcviku na jeden motor…
Co to má společného s penězi? Kdyby šlo o prachy, tak to letadlo doletělo do cíle. Rozhodně to nemá nic společného s těmi dvěma nehodami.
Ok, budu tomu verit, ale celkove tahle letadla na me nepusobi dobre.
Boeing ty motory nevyrobil.
Neměli na palubě takového borce jako je Pavel Veselý.
Právě. Kdyby měli Pavla Veselého v kabině, tak by doletěli bez nejmenších problémů. Ten je odborník a ryzí specialista na létání s jedním motorem napříč kontinentem. To, že když vypne druhý motor není pro Veselého žádný problém. Stejně jako pro dalšícho vševěda bývalého kapitána Kellera. To jsou super mistři, které by měla air Canada ihned najmout.
chris ty těm dvěma nesaháš ani po kotníky. Ty bys mohl tak dělat maximálně koloťuka na dráze.
Být Váma, tak si pana Kellera neberu vůbec do úst… Je to jeden z největších pohodářů, kterého znám a letadla, která kdy létal, znal a zná “jako své boty”, je to pan Pilot. Pokud byste měl to štěstí a někdy ho potkal osobně, tak jeho historky budete poslouchat s otevřenými ústy… jsou totiž nejen vtipné, ale i napínavé. Navíc je to moc fajn člověk. Co se týče letu SmartWings… najděte si už konečně něco jiného, kdekoliv se píše o vypnutém motoru, dozvíte se “novinu”, jak by z QS obletěli na jeden motor 10x… Opakovaný vtip přestává být vtipem, obzvlášť, když… Číst vice »
kellner je hlavne postavicka co se rada ukazuje v televizi… na me pusobi hodne nesympaticky…styl vyjadrovani, vsez nam a pod…srovnejte treba s davidem heclem, to je jina liga…a ne ladik co zna evropu
Tak pan Kellner je úplně někdo jiný, to za a)… za b) Do televize je pozván především jako odborník, nevím, čím vám přijde nesympatický, naopak jeho výklad k probíraným věcem, kvůli kterým v pořadech působí, je podáván tak, aby se do “obrazu” dostala i široká veřejnost a mohla si na situaci udělat vlastní názor… Neshazujte zde někoho, kdo má tisíce hodin ve vzduchu, desítky let zkušeností a mnoho, mnoho znalostí týkajících se letectví… Ale chápu Vás…, z gauče se taky dost dobře poznávají lidé a hlavně svět…
tak v prvni rade ladik kdllneru byl prvni z tech co havarie maxu svadel na posadku…pritom ktome csa nepixnsl nic jineho…
a pokud se nepletu tak svym zpusobem obhajoval i single engine pres evropu…
jj odbornik…asi jsko havlicek, ten taky radi jak pidnikat a jeho vysledky v sony znaj…
Nepřímá souvislost tam možná bude, letadla/motory/hydraulika je projektovaná na provoz, teď skoro 20 měsíců dřepěla na zemi, jednou za čas technici protočili motory na idle, možná se projeli po apronu, na plné provovozní tlaky se většina systémů dostala až při motorovce před 1. vzletem. Uvidíme, zda podobných incidentů bude víc.
Všechny letadla co mají nejúspornější a nejnodernější motory občas ty motory pozlobí. Proto v pohodě přistály s jedním a druhej pro jistotu vypnuli. Občas se to prostě stane, tak jako občas selže motor v autobusu nebo ve vlaku.
Tady jde ale o Maxe 737 po všech aférách. Kdyby to letadlo mělo i cestující, byl by to ještě větší poprask. Prostě Maxe 737 do Evropy nepustit a basta.
Ale letadla MAX uz v Evrope jsou
Jsou, ale neletaji. Zaplat pan buh za to 🙂
Pokud by měly problémy s řídícím systémem MCAS, asi bych souhlasil. Ale vysazení motoru se občas stává. Zde navíc nedošlo ke svévolnému vysazení motoru, nýbrž jej z důvodu diagnostiky vypnula posádka.
Hele, já osobně mám strach v každém letadle 😂, ale létám rád a letectví mě velice zajímá. A tohle je celkem…. nechci říct banalita. Ale rozhodně to nesouvisí s nehodami dvou Maxů.
proč by ho neměli někam pouštět? Tytéž motory jsou i na Airbusech. Navíc je vysazení motoru je nejtrénovanější a nejpředpokádanější situace, žádná zákeřnost ani výsada typu 737Max. Samozřejmě je ideální, když se na motoru závada nestane, ale když už se stane, má se letoun chovat tak jak je očekávané. Máte nějaké podezření, že se děly nepřístojnosti, něco neobvyklého, co jiné typy při problému s motorem nedělají?
Ty si ale plašan!
Motor na letadle chcípne ve světě snad každý den. Jestli Vás to děsí, tak nelétejte. Bezpečnost letadla tkví v tom, že letí (dokonce vzlétne) a je ovladatelné bez problémů i s jedním motorem, ne v tom, že mu nesmí zdechnout motor ani dojít k jiné závadě. Taková technika neexistuje.
Blafy diskutérů, jako obvykle. Podíváte-li se do QRH, “fuel imbalance”, tedy nerovnováha paliva není důvod k vypnutí motoru. Pokud není závada jiná. Závada na hydraulickém systému A nebo B, taktéž není důvodem přistát ASAP.
Prosím, lépe studujte. AVH má přezdívku “drbna”.
Hezké svátky.
Air Canada potvrdila přesně to, co popisoval Avherald
Tak pokud motor vykazoval nějaké anomálie a pak se ještě objevila fuel imbalance tak s tím prostě sedli. Byl to technický přelet, takže žádné náklady na cestující co zkončili kde neměli. Letadlo vážilo málo, tak asi nemuseli vypouštět palivo. Při současném provozu to jedno letadlo chybět nikde nebude. Takže to bylo za minimální náklady.
vypoustet palivo by ani nemohli … 737 touto vymozenosti nedisponuje
Piloti se pro tohle řešení rozhodli po diskuzi s operačním dispečinkem a technikama. Piloti mají poslední slovo ale úplně technicky do podrobná každý system neznají. Navíc mohlo se něco stát údržbou z uskladnění do stavu pro přelet a to piloti nediagnostikujou. U auta můžete taky jít pouze podle manuálu ale stejnak je lepší zavolat nějakýmu mechanikovi.
Tak nevím kdo tady blafe. Drby z toho děláte pokřiveným výkladem orig textu.
Nebyl snížený tlak v hydraulickém okruhu letounu, ale v olejovém systému motoru
Během checklistu se projevil fuel imbalance
Motor teda vypnuli a přistáli
Logický postup. Potvrzeno aerolinkou. Co chcete více?
Jsou to žabaři, kvůli takové prkotině přistávat. To klidně mohli doletět jako Smartwings.
Trapko
nie, realita. Ak šéfpilot aerolinky hrubo ignoruje bezpečnostné predpisy, stojí to za to pravidelne ovciam, ako si Ty pripomínať. máš krátku pamäť Ondro
Až na to že šéfpilot už už není, a není už ani v těch aerolinkach. Ale nevadí, Bill Gates také každému tvrdil že mu bude stačit 640kB pamětí a připomíná se to dodnes. Takže PetrPan nám to bude také jistě kolovrátkovat dalších 30 let.
To bude i kdyby letadla v budoucnu neměli klasické turbínové motory . 😜
Anče se toho asi nebojí… 🙂 Taky proč ne…, zavřít oči, čapnout řízení a buď ten druhej vysadí nebo ne… kdyžtak Krakonoš určitě helpne…
Polanecka??
Prkotině … doufám, že nepracujete jako pilot