Pilot druhého speciálu: V době příletu už Afghánci na ploše letiště nebyli
Na letišti v Kábulu je nedostatek paliva, letadla musí na mezipřistání do Baku.
Na ploše kábulského letiště a kolem rozjezdových drah se v úterý po příletu druhého českého evakuačního speciálu již žádní Afghánci nepohybovali, od letadel je oddělili koaliční vojáci. Na letišti se přistává bez radaru. Uvedl to český armádní pilot. Jeho vyjádření ČTK poskytla mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.
Česká armáda již do Kábulu vypravila tři evakuační lety, druhý z nich v úterý večer přivezl do Prahy 87 lidí. Jeho pilot, jehož jméno armáda nechce zveřejňovat, popsal situaci, se kterou se musí posádky evakuačních letadel vypořádat.
Oproti předchozím zprávám už podle něj při příletu českého letadla byla letištní plocha bez lidí, kvůli kterým bylo předtím letiště uzavřeno. Kvůli obavám z Tálibánu se totiž na plochu dostaly tisíce Afghánců, kteří se snažily dostat do letadel. Někteří při zoufalých pokusech opustit Kábul přišli o život. Podle českého pilota Afghánce od plochy oddělila koaliční vojska, která kolem plochy vytvořila tzv. perimetr, jenž proniknutí na dráhu zabraňuje.
Pilot poznamenal, že oproti jeho předchozím cestám do Afghánistánu byl na letišti výrazně vyšší letový provoz. „Provoz nad letištěm je řízen jen procedurálně,“ uvedl. Znamená to, že se přistává bez radaru.
Alianční letadla podle pilota vykládala množství amerických vojáků, kteří letiště zabezpečují, oproti tomu na palubu nakládala Afghánce. Podotkl, že na letišti je nedostatek paliva. Evakuační lety tak musí počítat s tím, že nebudou moct natankovat. České stroje proto na zpáteční cestě mají mezipřistání v ázerbájdžánském Baku.
Podle pilota mělo české letadlo na letišti rezervovaný dvouhodinový slot, pobyt se ale protáhl skoro na šest hodin. „Měli jsme štěstí a nabrali jsme na palubu všechny,“ poznamenal. Do Prahy byl v jeho stroji přepraven velvyslanec Jiří Baloun, příslušníci jednotky Vojenské policie Kamba, která velvyslance a ambasádu střežila, i Afghánce s rodinami. Poznamenal, že mezi dětmi byla i mimina. Mnoho pasažérů letělo poprvé v životě. Dodal, že zpáteční let přes Baku byl bez problémů.
Armáda dnes na svém webu uvedla, že k evakuaci využila obou svých strojů Airbus A-319CJ. Tento dvoumotorový proudový dopravní a přepravní letoun umožňuje ve VIP verzi transport 42 osob, v tzv. economy variantě přepraví až 98 cestujících. „Přestavbu mezi oběma verzemi zvládne technický personál do 24 hodin,“ uvedla armáda.
Letoun může vyvinout maximální rychlost 925 kilometrů v hodině, cestovní rychlost je 840 až 870 kilometrů za hodinu. Při počtu 98 cestujících je dolet 6 480 km, při přepravě 42 osob je 8 660 kilometrů.
Jeden z letounů, který nese evidenční číslo 2801, je pojmenovaný na počest generála Karla Janouška. Druhý stroj s evidenčním číslem 3085 nese jméno generála Josefa Ocelky. Letoun má stříbrnou barvu, národní vlajku po celém trupu letadla a státní symbol lva na směrovce.
ČTK