Piaggio, KTM, Honda a Yamaha budou spolupracovat na rozvoji vyměnitelných baterií pro motocykly
Elektrický skútr, ilustrační foto. Foto: Foto: Micheile Henderson, Unsplash
Výsledkem spolupráce by měl být nový mezinárodního standard pro vyměnitelné baterie, který budou smět využívat i další výrobci motocyklů.
Teď hodně vizionářství. Jakmile by byly ty elektro věci opravdu masové (nechme se překvapit), bude nutné upravit legislativu pro silniční provoz. Pak by se mohlo stát, že padnou kategorie s omezením kubatury a výkonu, jak je známe dnes. Řekněme že výkonové kategorie a z toho odvozené oprávnění řídit by se zachovalo, ale v jiné míře rozdělení, tj. technicky by např. bylo možné už na ten „papír“ jet s elektromotorkou (skútrem) třeba do 100km/h (adekvátně v přepočtu výkonu). 100 km/h pochopitelně na elektrokole udělat nejde a zvedla by se tím atraktivita takového dopravního prostředku.
Hlavně, aby to neudělali moc lehký, s baterkou vážící sotva pár kilo a pedálama umožňujícíma dojet do cíle i při vybitý baterii.
Protože pak by to najednou nebyla cool elektrická motorka, ale zoufalý trapný elektrokolo…
Babeta aspol. jsou cool benzínové motorky?
Jen dodám, že kdo chce elektrický Harley Davidson, tak se dá pořidít LiveWire. Už dokonce nějaký ten pátek.
Jenže jestli je v tom Piaggio, tak to nebude konkurence pro čopry. Nějak nechápu tu nutnost mít pedály. V Pendolínu taky nejsou, ani v tramvaji/šaline/električke.
To právě nejsou, maj ty pedály. Aby to byla cool motorka, musí to být dostatečně těžký, mít dostatečně těžkej motor/baterku a nesmí být možný to pohánět vlastní silou. Když je to moc lehký a dá se to pohánět vlastní silou, je to trapný kolo. I když to uveze to samý co ten cool malej skůtr s podstatně menšíma nárokama na suroviny pro výrobu a spotřebou energie na dobíjení. Nebudí to zkrátka ten správnej respekt a to se neodpouští…
Ta baterka bude fakt těžká, odhad je 25 kg a více a to tam mohou být i 2 najednou.
Zajímavé je, že výrobci motocyklů to takto řeší a výrobci elektromobilů tvrdí, že životnost baterie je stejná jako celého automobilu.
Tak 25 kg je hmotnost obyčejné olověné autobaterie, to se pořád dá unést v ruce. Oproti tomu baterie v Tesle váží 540 kg. Tohle jedině paleťákem.
Nebude, protože váha těch motorek co potáhne, výkon a počet motorů a i potřebný dojezd jsou úplně někde jinde. Docela dobrou myšlenku má Tier, co půjčuje skůtry a koloběžky. To co používají u koloběžek by v trošku větším mohlo být právě u těch motorek to pravý ořechový.
https://www.tier.app/wp-content/uploads/TIERPodES400B-hero-shot.png
Tohle by moho fungovat i v paneláku. Baterka se vezme nahoru nabít. A stačí na to AM.
Záleží jak ta baterie bude velká a těžká. Ale stejně to lidé budou vnímat jako krok zpět. Ze staré motorky se nemuselo nic vyndavat, zapojovat do toho dráty na několik hodin a pak to zase strkat zpět. Do staré motorky stačilo načepovat benzín a jelo se.
Pokud to bude stejně jednoduché jako přecvatknout baterku v akuvrtačce, tak to půjde. Určitě to nebude pro všechny. To ale nebyla ani Jawa 250 za dob své největší slávy.
Ale starou motorku hsi nemohl dát v paneláku do kočárkárny či kolárny, páč smrděla, a sousedi by tě sežraly, tady by to jít mělo. Třeba to co půjčuje Škodovka v Praze si v tý kolárně představit umím.
Zas je dobré, že skútr bez baterky může stát před panelákem a pravděpodobně ho nikdo neukradne – v tu chvíli má totiž velmi malou hodnotu.
Starýho fichtla bylo nutné hodnotně zásobovat náhradními díly (svíčky, cívky) a vozit je přibalené. Nehledě k jeho výkonu….
Tato možnost existuje od vzniku prvních moderních elektroskútrů před 10 lety, ne?
Aspoň když jsem o tom před těmi 10 let uvažoval, tak to šlo snad u všech skútrů (vycvaknout baterku a nabít doma v paneláku).