Pěti kraji za 240 Kč, z Prahy do Karlových Varů za 140 Kč. Rozšíření PID ukázalo výhodnost síťové jízdenky
Scania Citywide LE pro společnost Lutan. Foto: Pražská integrovaná doprava
Výhodnost v přepočtu na kilometr jízdy ukazují především jízdenky na 24 hodin.
Je dobře, že obnovili linku z Prahy do Karlových Varů, poutníci do Skoků mohou jet autobusem bez přestupu a rychle, než někde přestupovat, jezdit oklikou nebo přespávat poblíž místa, když k víkendech do těch míst byla minimální nebo žádná…
Další krok k vymýcení soukromých dopravců. Za chvíli tu nezbyde jediná komerční linka, protože krajský úředník vymyslí nesmyslnou integraci, zaplacenou pro své kamarády dopravce z našich peněz a samozřejmě pak linky jezdící na své riziko zakážou, aby jim nebraly tržby.
Takhle přemýšlí člověk, tzv. kolenovrtač, který za vším vidí jen cenu jízdného a nic jiného už ho nezajímá. Komerční dopravci: jedou z centra Prahy, jsou rychlejší, mají mnohem pohodlnější vozy, prostor pro velká zavazadla, na palubě WC, nikde cestou nestaví atd.
Nicméně zákazy komerce existují, někdy má komerční linka paragrafy (zákaz krátkých cest).
Takhle přemýšlí člověk, který chce zachovat liberální trh. To k čemu dochází nyní je postupný přechod veřejné dopravy pod krajskou zprávu a to včetně diktátu tras a cen a vede to k nemožnosti vstupu nedotované konkurence na trh vážený pane kolenovrtači
Nesmysl, ale prosím.
V čem konkrétně?
Věděl by někdo kolik těmi zastávkových busy jezdí na Karlovarsku lidí?
S ohledem na to, že linka PID 305 nahradila spoje v úseku Karlovy Vary – Bochov, kde jezdila Ligneta, tak si svoje cestující linka již našla.
Karlovarský kraj provedl v této oblasti docela radikální optimalizaci autobusové dopravy. Dnes je zajištěn souhrnný interval autobusů v úseku Karlovy Vary – Bochov ve špičkách pracovních dnů o délce 30 minut. Je to tvořeno prokladem linek PID 305 a IDOK 401, která jezdí z Karlových Varů do Žlutic.
Jezdím tímto vlakem že Žlutice – Praha, ale s přesedáním
asi blbý dotaz ale tedy chápu tomu správně, že když mám po Praze roční lítačku a chtěl bych jít do Karlových Varů, stačí pokud si za 140 Kč koupím lístek na pásma 1-13 platný 24 hodin a můžu jít tam i zpět na stejný lístek ve stejný den? 😀
Ano
Ano a dokonce můžete cestovat i dva dny, pokud se stihnete druhý den vrátit na Zličín do 24 hodin od odjezdu dne předchozího.
Doufám, že zavedou přímou vlakovou linku na trase Praha (resp. Beroun) – Rakovník – Blatno – Bečov – KV. Samosebou pořádnou mašinou 814 v barvách PID
Chtěl byste tam jet o víkendu s kolem?
určitě chci jet s kolem, mít k dispozici WC a stahovací okna k tomu 😀
Touto trasou do KV? Sen každého šotomasochisty…
I cesta (zajímavou krajinou) může někdy být cílem.
Jsem si jist tedy jen na 99%, ale dřív snad jezdil vlak Praha – Rakovník, ale pak to vzal nahoru, ale do Varů dojel taky. Ono by to jako sezonní turistická linka i fungovat mohlo, kdy to někdo zaplatil.
A hodně krásný historický retro by byla DR175 na trase dřívějšího Karlexu protažená právě přes ten Rakovník do Prahy. To kdyby se alespoň jednou povedlo uskutečnit
Do Karlových Varů přes Rakovník přímé vlaky nikdy nejezdily, ale z Loun přes Rakovník až do Prahy nějaký vlak (ráno) přímo jezdíval (zda i opačným směrem zpět, to už si nevzpomínám).
Ne.
Do KV kraje 814 pro 161 nesmí, KV trvá na 810.
No z Turnova do Karlových Varů asi na tu jízdenku nepojedu, ale i tak díky za tip. Občas jezdím z Prahy do Turnova za rodiči a obvykle jsem na to využíval rychlíky Arrivy a přímo s jejich jízdenkami – to vychází tak stovku za cestu tam a stovku za cenu zpátky. I když teď je to zdá se o něco dražší (120 Kč?). S ročním kuponem na Prahu (0, B) jsem občas něco ušetřil při cestě zpátky (koupil jsem si lístek jen do Čakovic a dál jel už na kupon). Na cestu do Turnova se mi to dělat nechtělo –… Číst vice »
No a my s tím jezdíme třeba i do Bolky do muzea a tak různě. Je to skvělá možnost na výlety. Jen škoda prvního víkendového spoje až v 8:40 z Varů. Kluk co to jezdí mi povídal o vizi spojení Prahy a Mariánek, pokud by to bylo přes Vary, taky dobrý.
Záleží na relaci. Já do konce roku sloužíval v Praze – takže jsem do Prahy-Vysočan jel v so v 5.20 z Mladé Boleslavi města PID za 90 a došel pěšky – nebo mohl PID za 110 až na Vinohrady či busem o něco později a rovnou PID za 110, neb z Č. Mostu samozřejmě nepůjdu (mívám ráno zdravotní obtíže a vlak je pohodlnější než bus a pak bych byl v práci moc brzo, tak většinou vlak + procházka) – jet na lístek ČD je ekonomický nesmysl, ranní Arriva v 5 jede moc brzo, ta v 7 už pozdě. A zpět… Číst vice »
Představil jsem si, jak se jede vlakem přes pět krajů. Člověk by se nikam nedostal, ale zase by měl pěkný den ve vlaku
Ano, je tak maximálně pro ty, kteří považují samotnou cestu vlakem za cíl své cesty jako takové.
MHD Středočeského kraje nám zdražili, protože na ni prý nejsou peníze. Ta doprava je dotována z daní občanů kraje.
Platíme za 1-15 min jízdy 20Kč. Roční předplatné na pásmo 1 stojí víc, než předplatné po celé Praze. Uvnitř kraje tu ruší linky, protože do koncových stanic jezdí málo lidi. Po obcích vyžadují spoluúčast. 🤦♂️
Kde vzali peníze na dotování téhle linky?
Z peněz krajů, které ta linka propojuje.
A odkud se asi berou ty peníze, které těm krajům jdou?
Z rozpočtu těch krajů.
Kde rusi linky? …spoluucast obci prece funguje uz davno.
To máte ještě krásné ceny pane.
Správné upozornění na z jedné strany úžasnou šetrnost vůči běžným cestujícím v kraji i obcím kraje na skutečné běžné dopravní obslužnosti, a na druhé straně na velkorysost v objednávce dálkových spojů a některých výhodných cenových nabídkách.
Superšotouš challenge: najděte nejrychlejší spojení z Turnova do K. Varů přes Prahu, zvládnutelné pouze s doklady PID…
Prozradím vám sladké tajemství. Existuje vyhledávač jízdních řádů na internetu. 😉 Použijte jej. Pak nebudete za ubožáka, co se snaží vyvyšovat nad ostatní.
Trošku nadhledu, pane dráho, nad nikoho se nepovyšuju a s idosem jsme kámoši od jeho plínek. Od těch mých to bohužel nešlo, takže předtím ještě asi 15 let papírových JŘ, baví mě to dodnes…
Já s dráhou nemám nic společného. O vašich předsudcích a způsobu vyjadřování zde referujete sám. 😉
Trochu méně přihlouplé arogance (a nejen v tomto případě!) by rozhodně neškodilo …
Teoreticky nejrychlejší spojení trvá 4 h a 17 min, a to pomocí linek PID 720, metra B a PID 305. Např. takto:
Turnov 6:05 – Černý Most 7:15 (PID 720)
Černý Most 7:19 – Zličín 8:00 (metro B)
Zličín 8:05 – Karlovy Vary 10:22 (PID 305)
V praxi však není vhodné se na takto krátké přestupy spoléhat. Jakékoliv zdržení na dálnici D10 v ranní špičce do Prahy již znemožňuje stihnutí přípoje.
A hlavně už to nebude za tu inzerovanou cenu, protože jízdenka platná pouze proStč.kraj neplatí na cestu přes Prahu.
A pokud jde o tu cenu, celé to funguje (bude fungovat) jen do té doby, dokud budou pro jednotlivá vnější pásma platit nedělená mezikruží.
Nejnovější zveřejněný koncept tarifní reformy PID, kterou tu prezentoval Borecký, spočíval naopak v úplném zrušení pásem. Nebyl však realizován, protože pro koaliční partnery to už bylo přes čáru, a upřímně, nedivím se jim. Já osobně doufám, že tento člověk už pokračovat nebude a že se podobných nápadů již nedočkáme.
Jestli máte nějaké podrobnější informace ohledně chystaných změn v tarifu PID, tak sem s nimi. Ovšem odhaduji, že jejich případná realizace bude hodně záviset na výsledku krajských voleb.
A v čem jsou ta pásma tak super oproti čistě časovému jízdnému, když stávající tarif stejně má časovou složku?
Pásma mají smysl u dlouhodobějších jízdenek. U těch krátkodobých je to víceméně jedno, protože tam zafunguje časové omezení. Ale třeba u měsíční nebo roční jízdenky je dost zásadní rozdíl, jestli je na 1 pásmo nebo na všechna, ceny jsou výrazně odlišné. Pokud by se pásma zrušila, dopadlo by to jako u pevného internetového připojení O2, kde teď zrušili cenu podle rychlosti a všichni budou platit stejně, bez ohledu na to, kolik jim to reálně pojede. Tedy kdo to měl doteď drahé, bude to mít levnější, zatímco ti s levným pomalým připojením budou platit víc. Tedy v případě zrušení pásem by… Číst vice »
Jízdenka za 240 Kč/24h je platná i v Praze. Možná by bylo dobré nelhat, co myslíte?
Platnost jízdenky za 240 Kč i v Praze přece nikdo nezpochybňuje. Možná by bylo dobré naučit se číst a při tom i přemýšlet, co myslíte?
Bude to za 180 Kč. Za mě pořád luxusní.
Souhlasím, to by bylo o nervy, ale spíše neproveditelné…
takže další jede ze Zličína za 2 hodiny když to ujede to je fakt výborný ty 5minutové přestupy. u nás MHD na dvě věci . Vsobotu a neděli 4 páry denně bydlím 8km od okresního města a 30kč tak jsem koupil auto a jsem spokojený
A kolik byste měl těch třicetikorunových jízdenek za cenu toho auta?
Já vím, auto slouží i jinak, ale tak, jak jste to napsal, je to poněkud zavádějící.
Zajímavější šotouš challenge je jízda z pásma 13 Karlovy Vary přes Prahu do pásma 11, Heřmanův Městec, Pardubický kraj. 5,5 hodiny stále za 240 korun a můžete jet i zpátky nebo pak domů 🙂 Když jsem to před pár dny zkoušel hledat, tak Lítačka to neuměla najít, za to Idos, web PIDu i vyhledávač spojení DPP to našly.
Téměř vždy se vyplatí za 140 a Prahu si koupit zvlášť.
Jejich cílem je udělat z Pražské integrované dopravy Českou integrovanou dopravu😀
To se v Brně neujme. 😉
Pochopitelně: ani nemůže, Brno přece není v Čechách.
Ale IDS JMK má také něco do sebe. O víkendu jsem schopný za 250Kč dojet s celu rodinou (2 dospělí a až 3 děti do 15 let) třeba z Javorníku nad Veličkou do Křížanova nebo do Drosendorfu v Rakousku, a zpět.
Tam máte aspoň víkendové celodenní https://www.idsjmk.cz/a/turisti-jizdenky.html .Když jedete dva, je to ještě levnější.
Samozřejmě, délka na kilometry není taková jako v rozšířeném PIDu.
Pro skupiny je asi nejlevnější celodenka odis – pět lidí, pro jednoho za 60.
https://kodis.cz/24hodinove-a-3denni-jizdne
ale jen do nejbližších větších stanic v sousedních krajích
Dokud nebude pásmo 69 Mosty u Jablunkova, neuvěřím.
To by bylo fajn, protože v Jihočeském kraji by tím pádem byla naděje na integrovanou dopravu. Nyní v její vznik ze strany našeho kraje už nedoufá nikdo.
Pro naši zemi jsou 3-4 integrované systémy až až. Nejlepší by byl jediný, s pobočkou organizace v každém velkém městě, a ta by se starala o místní dopravu a MHD. Tarif jednotný.
Tím se mělo začít – před tím, než se začalo „liberalizovat“. Ale rozhodovali politici a ne odborníci.
Co kdyby PID pokryl rovnou celý Karlovarský kraj, aby tam doprava začala fungovat?
Já bych prosil přidat kraj Pardubický. Taky bych si tady chtěl užít ten neuvěřitelný luxus, mít v roce 2024 možnost nakupovat jízdenky v aplikaci.
Tak z Heřmanova Městce zrovna můžete jet až do těch Karlových Varů na jednu jízdenku PID.
Celodenní iredo po Pardubickém a Hradeckém kraji plus Polsko je skvělá jízdenka tak jako pidka.Jen škoda že se musí nahrát na kartu nebo koupit papírová, protože aplikace je stále silně zaostalá
Nemáte tam chybu? 140Kč stojí 24 hodinová jízdenka na pásma 1-13. Teda jen a pouze ve Středočeském kraji.
Do Karlových Varů tedy cestovat na tuto jízdenku nelze.
V pásmu 13 jsou Karlivy Vary. 15 vteřin mi trvalo to najít. Kratší dobu, než jste stihl napsat ten diskuzní příspěvek.
https://pid.cz/jizdne-a-tarif/tarifni-pasma-pid/
Máte pravdu. Jsem zděšen.
Pokud máte pražský kupón, tak 140 Kč. Pokud ne, 240 Kč.
Za 140 Kč může dojet kdokoliv z Karlových Varů až na Zličín nebo opačně. 14pásmová jízdenka platí z pásma 13 až do pásma B, kde je Zličín.
Pro ty, kteří nevěří, viz vyhledané spojení v Lítačce: https://imgbox.com/qBurkGh6.
A? Cestu zpět jste taky počítal? Nebo to se nehodilo k specifickému vyznění skutečnosti?
24 hodin 13 pásem 140 korun s koupenou Lítačkou… To je skvělé.
Nejen s koupenou Lítačkou – i s pouhou jednoduchou jízdenkou platnou v Praze.
A senioři za polovic a po Praze zadarmo (na OP) – a ještě poměrně nedávno by to bylo úplně zdarma celé …
Jak cestu zpět? 24 hodin platí na daná pásma, takže i na cestu kamkoliv v jejich rámci, tedy i zpět.
A text jste četl?
Ne. Proč? To se musí, aby někdo mohl diskutovat? To přece máte vědět, pane šéfredaktore. Ale buďte ujištěn, že jsme na tom obdobně: se mnou někteří diskutují, aniž by si pamatovali aspoň učivo přírodopisu ze základní školy. Snažím se jim to vysvětlit, přiblížit, ale když je hlavní argument: „Já si myslím, že …“ To dá selský rozum!“ – doplňte nějaký jednoduchý mechanistický model asi na úrovni představy pedálu místo motoru pod kapotou. No, nakonec – je to jejich zdraví, i když mi jich je stejně líto. Tak ať my tuhle chybu neděláme a ostatní – také ne! A díky za… Číst vice »