Pětasedma má závadu, na parní jízdě do Lednice ji nahradí Skaličák
Parní lokomotiva 475.101. Pramen: FB ČD Nostalgie
O dalším postupu rozhodne revize technického stavu lokomotivy, která je naplánovaná na konec tohoto týdne.
Závady které se nečekaně objeví tak se dají opravit. Dobře si rozmyslete co uděláte.Tyto krasavice můžou jezdit nadále. Něco takového necháte zničit tak budete mít na hlavě takovou krytinu že se můžete zbláznit. Další generace může mít zájem se sní svést a prožít krásu kdy tady jezdily.
Vždy, když se dočtu, nebo slyším o nějaké vážné závadě provozních lokomotiv, mne napadne, jestli bylo rozumné zlikvidovat torza lokomotiv, která nebyla určena k zachování. Poslední pětasedma tuším nedávno, nechaly se z ní dvojkolí a podvozek. Proč zbytek nemohl rezavět někde za depem v kopřivách a čekat na svoji příležitost? Třeba by se zrovna teď hodil blok válců.
Já osobně nevidím moc důvodů mít plně funkčních parních vlaků stejného typu několik. Nebo dokonce mít pár „retro“ linek někde (třeba na horách by mohli být hezkou „atrakcí“), kde by jezdili starší vlaky s dobovými vagony. Myslím si že by byli lidi kteří by si zato i připlatili.
To je dobrý nápad. Sešrotujme tedy všechny duplicitní mašiny a když se třeba soukromí majitelé budou bránit, tak se jim mašiny prostě vyvlastní.
Tak já na trati Břeclav- Lednice pamatuji v 60.letech téměř výhradně motorové vozy řady M262 s jedním až dvěma přívěsnými vozy. Šlechtičny zde nikdy nebyly v pravidelném provozu. V 70.letech jezdily jezdily ještě pravidelně na trati Brno-Přerov a přepřahaly mezinárodní rychlík Chopin z Přerova do Břeclavi a to až do příchodu dieslů T478.
My kvůli Lednici na praxi v Břeclavi na konci osmdesátých let přišli o „oplocenku“. Singrovka měla být znovu zprovozněna a nasazena do Lednice. M262 tehdy duněly s přívěšáky na Hrušovany, prototyp Rakve byl jako zjevení z jiného světa zcela výjimečný a jeden čas jezdily 3 vozy od rychlíku z Přerova jako spěšňák do Znojma , tahal to z Břeclavi Pílštyk.
K obsahu posledního odstavce pro informaci a na doplnění příslušná vyhláška PTV: 007/08/2021 AKVIZIČNÍ SLEVY, Motoráčkem do Lednice + Lednické parní léto (ČD) V souvislosti s plánovaným zavedením pravidelné dopravy na trati 253 Břeclav – Lednice, vyhlašujeme v souladu s tarifem Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel (tarif TR 10), čl. 287, globální ceny s druhou sníženou sazbou daně z přidané hodnoty pro pravidelné historické vlaky v relaci Břeclav – Lednice a zpět. S ohledem na vývoj epidemiologické situace a opatření vlády ČR budou bližší informace o zahájení provozu zveřejněny na internetových stránkách http://www.cd.cz a v aplikaci „Vlakem… Číst vice »
….dědeček, topič na parní lokomotivě sepsal paměti. Nazval je „Půlstoletí pod parou“ 😀
Vydejte je knižně 🙂
V Liberci jsem dělal v depu a chvíli jezdil na Štokru v letech 1969-1976. Název Pětasedma jsem v životě neslyšel, k nám jezdily z Hradce výhradně Šlechtičny. Pár názvů z té doby: 434 – Kačena, 464 – Bulik, 477 – Papoušek, 524 – Bejček, 498 – Albatros, 555 – Němka, 556 – Štokr, 475 – Šlechtična. Samozřejmě jinde mohly být názvy mašin jiné. Ale Šlechtična je název překrásný, proti tomu je Pětasedma skoro nadávka. Ale svůj názor nikomu nevnucuji a všem milovníkům páry děkuji, že se toto nádherné období snaží připomínat péčí o pár dochovaných strojů.
Název „pětasedma“ býval používán také zcela běžně, i když možná ne všude a ne tak často jako „šlechtična“.
475.101 je krásný stroj, nicméně na lokálku do „Eisgrube“ se přece jen hodí spíše Skaličák ….
Ona by se parametry klidně hodila k dopravě vlaků z Brna, nejen z Břeclavi.
Řekl bych, že by toho lidí využilo dost… Zvlášť s řazenou funkční hospodou. 😉
Přesně. 👍
A co Němka? Je ještě někde „pod parou“ v provozu? .. trochu off topic, ja..
Jestli je to otázka na 555.0153, tak ta je neprovozní.
A to bylo slibů, že bude opravena do provozního stavu…
Co jste pro to udělal?
“nekdy slechticna”?
petasedma teda slysim poprve, ale slechticna znam uz … nejakou tu desitku let 🙂
Moderní označení, za provozu minimálně od Berouna na západ vždy pětasedma, je pravda , že směrem na jih se najednou z pětasedmy stal štokr, ale to je u bulharů normální.
aha 🙂 to to vysvetluje .. sem od berouna na vychod 😀
A já znám jako „štokr“ jedině řadu 556 😁
475.1 ale jedině jako „šlechtičnu“
Tady u Liberce se tomu říkalo “ šlechta“ a štokroj „štokr“.
Na západ od Berouna, taky Šlechtična…
Nevím zda je to pravda, ale někde (možná JČ?) Šlechtičně říkají Štokr a Štokru Bugatka. Jsem už staršího věku a zapomínám. Možná to někdo potvrdí či doplní 😉
Ano, České Budějovice, jinak se jim říká bulhaři .
Máte pravdu 👍
a vám se říká papoušek….
Zdravím do bulharska.
Ano je to pravda v Č.Budějovicích Štokr a Bugatka.Na Štokru jsem vozil osobní vlaky Č.Budějovice—-Cheb.(rok 1968)
Za provozu vždy Pětasedma, Šlechtična je mnohem novější (spíše šoto) označení 🙂
Teda kromě toho Turecka, jak je zde zmíněno. Tam byla Pětasedma Štokr a Štokr Bugatka 😀
A Bulharsko bylo „za provozu“ Turecko nebo to je taky nějaký šoto?
To je spíše rádoby vtípek. Jasně, že Bulharsko 🙂
Veseláci také blahé paměti říkali pětasedma.
Šlechtična je mnohem šlechetnější označení…
Je vidět, že ČD se snaží ututlat jak moc je závažná závada. Včera se ke mě dostali fotky z depa od kamaráda, který dělá na dílně.
Lokomotiva má po celé délce prasklý levý válec parního stroje.
to, že ti tisková mluvka hned nevypindá všechno, jeste neznamena, ze se nekdo snazi neco tutlat : )
Oni ti tiskoví mluvčí jsou obecně nevyzpytatelní…
Když nemá o detailní závadě ponětí, tak o ní těžko může mluvit ….
Nikdo se nic nesnaží tutlat. Závada se nezdá na první pohled sice úplně malá, ale komisionální prohlídka odborníky, aby se zjistil skutečný rozsah a posoudily možnosti, ještě neproběhla, tak co chcete, když sami ještě nevědí?
Ostatně, nějaké fotky „od kamaráda z dílny“, kteří jsou většinou chytří jak rádio, nejsou úplně relevantní zdroj, ne? 😉
Pokud umí prasklý válec nafotit a odeslat, tak třeba vůbec chytrý jak rádio být nemusí. Udělá (zadarmo) práci za ty, kteří tohle mají v popisu práce. Já tyhle foto k dispozici nemám.
A podle fotek se dá poznat detailní rozsah závady a možnosti opravy? Zvláště u bloku válce, který se detailně ani nafotit nedá? Že teda stále existují všechny ty autoservisy, dílny apod., když to stačí nafotit, poslat a servisák na to může odpovědět „Kup si to a to, oprav to takhle a takhle a mně pošli 5 tisíc za diagnostiku“ 😏😀 Chápete, že ti, kteří to mají v popisu práce fotky k dispozici určitě mají, ale stejně to musi vidět naživo, osahat, přeměřit,… a sídlí 350 km daleko? Provedení defektoskopie materiálu podle fotky bych teda chtěl vidět 😀 Ale Vy to… Číst vice »
Vy to vůbec nechápete. Když, informací nemajíc, neřeknou nic konkrétního, je Pája spokojen, že může řvát, protože voni něco tutlaj. Nicméně kdyby něco řekli, řval by stejně, protože co asi tak můžou vědět z fotek. A kdyby pak navíc po prohlídce in situ původní závěr změnili, řval by zase a eště by se poplácal po zádech, že von to říkal.
Takovejchhle lidí je tu hromada, berte to tak, že se potřebují vypovídat si a zanadávat, když v reálu se s nima nikdo nebaví.
Kde jste přišel na to, že mám potřebu řvát? 😀 Nemám potřebu a už ani sílu. Jen mně blíže zajímalo poškození a tisková mluvka je často nejméně významný zdroj informací.
tak to si moc nezajezdila…a zase nezajezdi…
V Brněnských teplárnách, v Maloměřicích stojí do teď 475.194 , zkuste se poptat zda by nebyl
blor válců v mání? tu 194 už asi nikdo nezprovozní ,není kompletní, před časem jsem slyšel že byla
na prodej.