Pět miliard korun navíc kvůli energiím. MHD hrozí kolaps, varuje sdružení

Nová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová plnící stanice v areálu DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Největší problémy mají provozy na elektřinu a plyn, ceny jsou až na desetinásobku oproti současným kontraktům.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

A jak vás donutit šetřit životní prostředí než přes vysokou cenu energií? Bydlím u zastávky ten nárůst autobusu je enormní už se nevejdou ani na cestu jak to frčí jeden za druhým.K tomu drážní NAD a návoz Bulharů do skladů.

noerf

Já se těším na zdanění mimořádných příjmů energetický firem. Akorát jsem nepochopil, jak je jednotlivé evropské vlády budou zdaňovat, když jim půjčují miliardy eur na zálohy na obchodování na burze v Lipsku. Ono by bylo rozumnější umožnit výrobcům prodávat skrz dlouhodobé kontrakty dodavatelům energií mimo burzu zbytek řešit na burze. Výrobci by díky tomu neměli utopené miliardy eur jako jistiny pro obchodování a odběratelé ve státech se stabilní výrobou elektřiny normální ceny. Myslím, že by se zjistilo, že v ČR je stabilní predikovatelná výroba elektřiny a v Německu musí dokupovat elektřinu na spotovem trhu ze zahraničí a z uhelných elektráren,… Číst vice »

PetrD

Nikdo není nucen nakupovat jenom na burze. U bilaterálních kontraktů je pro kupujícího rizikem, že výrobce může zkrachovat. Naopak pro výrobce je dlouhodobý kontrakt na burze rizikový, protože musí skládat finanční záruky pro rozdíl mezi prodanou cenou a cenou na spotu.

Jouda

Skutečně se těšíte na zdanění energetických firem? Víte, co to znamená? Že třeba ČEZ, který je hodně ziskový, bude od EU navíc zdaněn. Ale tyhle zdaněné peníze bude rozdělovat EU, nikoliv česká vláda! A proč by je měla přerozdělovat EU do ČR, když jsou v EU jiné země, které vysokou cenou el. energie také trpí… Jinak řečeno, Češi hezky zaplatí vysokou cenu, zadotují půjčku ČEZu a ČEZ na tom nahrabe. EU ho o zisk připraví a přerozdělí ho v rámci EU. Češi tak utřou. Moc hezky si to DE s FR spočítali…

Gwann

Nomen omen….

Sice o tom víte prd, jako ostatně aktuálně asi každý, je už máte jasno, že jde o spiknutí proti republice.

My ale žádná cizí spiknutí nepotřebujeme, my si stacime sami.

medvěd

Češi vyrobí elektriku a pošlou za hranice, elektrika je v Německu na burze, pokud češi nemají na elektriku je to jejich problém ! Hlavně že bude elektrika v Německu.

medvěd

Vyrobíš za 2 Kč/kWh , prodáš na burze (prodáno dopředu třeba rok ) za 20 Kč/kWh = 16 Kč Ťi seberou přes (nařízení vlády (EK) nebo zákon) a tím zamáznou navýšenou cenu (nebo velkou část ceny pro obyvatelstvo).

Kevis

Dělám u silného dopravce, který nejen provozuje MHD,ale i příměstské linky, který žádal od kraje kompenzace za neúnosné zvýšení cen plynu 400 milionů korun. Dostali 200 milionů. Výsledek všeho je, že přestáváme být schopní splácet nové autobusy a nejspíš by mělo dojít ke zrušení 40% spojů. Prostě se firma dostává do finančních problémů, které nikdy před tím neměla. Nemá na provoz autobusu na plyn. Přitom to byl požadavek kraje ve výběrovém řízení,aby byla doprava ekologická.

Petr Šimral

On spotřební koš, ze kterého se počítá inflace a na co jsou navázané inflační doložky ve smlouvách je v situaci, kdy vyletí jedna komodita (energie) dost k ničemu…

noerf

Pokud vyletí cena energií, tak se to propíše do všech dalších položek spotřebního koše od zemědělství přes průmysl až po služby.

Aleš

Ale s určitým zpožděním

PetrH

A navíc se to nepropíše tolik. Některá odvětví (elektrická doprava) jsou prostě na ceně elektřiny závislá víc než pěstování brambor.

Brumla

Njn, zjevně bezradná, možná i vlastizrádná vláda raději cpe naše peníze do nejzkorumpovanější země v Evropě a na naše MHD není čas ani peníze.

Gwann

Brumlo, ty zbabely kolaborante, tahni!

Mimochodem, celá ta ukrajinská sranda nás stojí cca 2mld na vojenské technice s tuším do 10mld na podpoře pro ukrajinske uprchlíky. Z nichž už spousta maká.

Jen ten slavný úsporný tarif bude stát 60mld. A stejně podobní jako vy křičí, jak je to málo. Tak k čemu by vám pomohlo 10mld pro ukrajince? Čili tisíc Kč na osobu.

Jste ubozak.

Aleš

Pane kolego, všimněte si prosím počtu palců u brumlova příspěvku. Jak červených tak zelených. Možná dnes zelené dosáhnou stovky. Jsme na dopravním serveru a jeden z nejvíce hodnocených příspěvků za poslední dny je tento, který nemá s dopravou nic společného. Jen politickou nenávist.

Šejdr

Dovolím si podotknout, že téměř 50 kladných hlasů měl po necelé půlhodině od zveřejnění. Od té doby mu přibývají hlavně ty záporné. Kde se tak zázračně rychle vzalo tolik kladných hlasů (bylo to téměř 10x víc hlasů, než měly v té době ostatní příspěvky), to nechám na vaší úvaze.

Aleš

Tohle diskuzní fórum je technicky holt velmi nedokonalé. Ale dokud nebude něco, kde je možné přispívat i hodnotit jen na základě registrace, IMHO se nic nezmění.
Předpokládám, že jste chtěl říci, zjednodušeně řečeno, pokud máte u sebe 50 mobilů s datovým připojením, naklikáte 50 palců 🙂

Šejdr

Není třeba 50 mobilů, dělají to dvěma základními způsoby:
– profesionální trollové používají software, který oklame cílovou stránku (která si kontroluje, jestli už uživatel nehlasoval), případně využívají více IP adres.
– amatéři probudí stádo svých ideových ovcí, které kolem sebe nashromáždili na sociálních sítích – pošlou jim výzvu, aby jim lajkli příspěvek na tomto odkazu. A stádo lajkuje, protože Franta má přece vždycky pravdu a když je potřeba. lajkuje zase on jim. Tento postup se dá zpětně snadno odhalit ze statistik webu, protože tam bude velký počet referrerů (odkazujících URL), odkud v krátké době přišlo hodně návštěv.

Petr Šimral

Naše vláda udělala to nejrozumnější, co mohla udělat. Vymetla sklady vojenského šrotiště, se kterými si stejně nikdo nevěděl rady, za to získala mnoho politických plusových bodů a Ukrajince bychom museli přijmout tak jako tak a já rozhodně 5000 měsíčně nevidím jako nějakou vysokou podporu. Například ve srovnání s podporami našich nepřizpůsobivých. MHD a veškerá doprava navázaná na elektřinu a plyn bude mít minimálně tuto zimu zcela zásadní problém, který pokud se nestane zázrak (což rozhodně není vlezení Putinovi do pr….) bude ohromně bolet a bude mít i následky v dalších odvětvích. Nicméně bude to bolet za tak obrovské peníze, že… Číst vice »

medvěd
xyz

MHD vždycky byly věcí jednotlivých měst. Vláda (ta celostátní) s nimi nikdy nemívala nic společného.

Mmch. tou nejzkorumpovanější zemí je (mám na mysli doopravdy) Rusko? Nebo přinejmenším některé části Bosny? 🙂

Pepa

MHD není zadarmo. Někteří politici to v letošních komunálních volbách slibují, ale je to cesta do bankrotu. Už nyní je zřejmé, že se musí zdražit jízdné a omezit rozsah spojů. Budou se muset navíc zrušit slevy. Hlavně u seniorů to bude bolet.

Panoramix

Ono se nám sice mediálně předhazují senioři jako zranitelná skupina, ale je to hodně individuální stejně jako u jiných skupin obyvatelstva. Pokud se jedná o rodiny seniorů se dvěma důchody, případně i nějakým vedlejším přivýdělkem, tam fakt problém není a tyto domácnosti mají často větší příjmy než kdejaká rodina s dětmi. Už by se to konečně mělo začít selektovat poctivě podle příjmů, ne jenom podle věku. Je to značně diskriminační. Spousta seniorů chodí dál vesele do práce, vedle toho pobírají důchod a žijí v bytech za nájemné, které je na hony vzdálené od tržního. Takoví opravdu slevu na jízdném nepotřebují.

PetrH

Senioři na tom špatně nejsou obvykle, ale je to významná voličská skupina, takže se na jejich slevy nemůže sáhnout. Tak rozsáhlé slevy jako u nás obvykle na západě nejsou… a kdo si vůbec pamatuje, která strana zavedla jízdné zdarma pro důchodce v Praze (ne, ANO to nebylo). Ovšem pamatovali by si, kdo to zrušil.

Aleš

Bude tomu už skoro 30 let,co jsem prodával místenky (a k nim jízdenky). Přišel expat a zda je sleva pro seniory a ukazoval nějaký seniorský průkaz. Nechápavě jsem na něj koukal, proč by senioři měli mít levnější vlak 🙂

PetrH

Pravda, jak čtu, tak za socíku slevy pro důchodce nebyly vůbec, protože tenkrát byly volby jen manifestační 🙂
https://zdopravy.cz/jak-se-cestovalo-pres-30-lety-priplatek-na-rychlik-seniori-bez-slev-a-maximum-120-km-h-36666/

Petr

Anebo taky proto, že tehdy se z důchodu dalo v pohodě vyžít. Nebyly tak vysoké rozdíly mezi důchodem a mzdou a byly „státní maloobchodní ceny“, tedy pevné ceny.

Peeetr

U seniorů není třeba zdražovat víc jak u ostatních, ale omezit ty jejich zlevněné tarify na dobu mimo ranní a odpolední špičky.

ovi1

4x tolik jste nacpali do UA…

Jenisej

Ja porad nechapu, proc Putinovi sympatizanti se neodstehuji do zeme, kde v zime jim nebude zima, eletrina je za hubicku a samovar dostanou na privitanou na letisti.o

ovi1

Do Putina je mně kulový, ale platit za UA vyzirky, kteří se sem nahrnuli z oblasti, kde není po válce ani památky, považuji za skandální…tak si je vydržuje vy, co je tak zbožňujetr!

PetrH

zajímavou shodou okolností vidím u prvního protiukrajinského příspěvku 44 „palců nahoru“, u druhého 46 a u třetího 47. Záporných u Jeniseje je 49.
V sobotu po deváté večer za hodinu a půl. To dělal automat?

Mirek

Na trolí farmě se nudili, tak se pustili do dopravy 🙂

Gwann

Jsou na zblití, oba dva přispěvatele.

Gwann

Raději budu život pár ukrajincu než vas.

Mimochodem, cca půlka těch ukrajincu už maká. A obecně mi ženské s deckama, co dorazili klidně i z Uzhorodu, za manželi a otci, co tu léta pracuji, vůbec nevadí. Jen obohatí zemi o pracovite lidi

Kevis

Máte pravdu. Vozím ty mající,ale zadarmo. Zamávají pasem nebo občankou a cesta do a z práce je nestojí ani kačku. Kdežto naší pracující třeba za minimální mzdu si musí platit.

Kevis

Oprava: Vozím ty mající

Kevis

Makající

Aleš

Byl prosinec 1989. Koupili jsme si lístek na vlak a jeli do Vídně, dokud bude možno, než železná opona zase spadne. Spali jsme několik dní na starém nádraží (co dnes už neexistuje), jedli zásoby z domova, největší výdaje byly za úschovnu báglů a za WC. VÍdeň vyhlásila nulové vstupné v městských muzejích atd. Stačilo mávnout československým pasem. Když jsem šli na televizní věž, která je soukromá, zkusili jsme taky mávnout pasem a paní nás pustila. Když jsme si v parku u nádraží vařili polévku, mladý pár nám vnutil peníze. Nikdo nám nic nezáviděl. U nás nebyla válka, „jen“ komunismus. Chovejme… Číst vice »

Aleš

Btw.pár měsíců poté, jezdily vlaky s nulovým tarifem po rakouském území. Zvláštní vlaky, člověk zaplatil jen za úsek do Břeclavi st.hr. a dál se vezl zadarmo. A světe div se, ve vlaku po pasové kontrole chodil rakouský průvodčí! Rozdával celodenní jízdenky na vídeňskou MHD.

Petr

Ano, a pár měsíců poté visely v rakouských obchodech cedule s nápisem v češtině: „Češi, nekraďte“. Tak jsme se za tu rakouskou přívětivost odvděčili… 🙁

Gwann

Další takový šmejd jako brumla.

Racil jste si všimnout, že MHD platí města a ne vláda? A že města mají tuším 300mld na vkládech u bank?

Mimochodem, i jako uživatel pražské MHD, bych řekl, že je třeba konečně ukončit tu komedii s roční jízdenku za 3650 Kc

Peeetr

To neprojde, bohatá Praha miluje dělat s tou roční jízdenkou ze zbytku republiky šašky 🙂

PetrH

Města mají rezervy na investice, ale i na provoz, že ta částka narůstá spíše ukazuje na inflaci. Stát to má jinak, ten vydává neustále průběžně dluhopisy. Snad si nemyslíte, že ty rezervy měst by bylo správné utratit.