Dopravci Lidé Železnice

Pět let od odvolání: Na dráhy vzpomínám v dobrém, říká Žaluda

Výrobu RailJetů pro České dráhy zadal Petr Žaluda. Autor: Jan Šindelář
Výrobu RailJetů pro České dráhy zadal Petr Žaluda. Autor: Jan Šindelář

V polovině letních prázdnin si železnice připomíná jedno drobné výročí. Před pěti lety 30. července byl odvolán z funkce dosud nejdéle sloužící generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Stalo se tak po nástupu nikým nezvolené prezidentské vlády, která nikdy nezískala důvěru sněmovny. O Žaludův konec po více než pěti letech ve funkci se zasadil ministr dopravy Zdeněk Žák, který nejprve učinil bleskové změny v dozorčí radě ČD.

Petr Žaluda, nejdéle sloužící šéf ČD. Pramen: ČD, výroční zpráva
Petr Žaluda, nejdéle sloužící šéf ČD.
Pramen: ČD, výroční zpráva

„Na působení v Českých drahách vzpomínám v dobrém, já jsem pozitivní člověk,“ říká dnes Žaluda. Podnik prý dodnes sleduje více než běžný občan a věří, že dráhy jsou připraveny na konkurenční prostředí. Zároveň se ale Žaluda plně věnuje svému novému byznysu. Jeho firma Olife dokončuje projekt bezolovnaté startovací baterie, na kterou má patent, nedávno rovněž získala zakázku na vybudování dobíjecích stanic u poboček banky Moneta.

Žaluda nastoupil na dráhu za ministra Aleše Řebíčka a přečkal v čele podniku dalších sedm ministrů. Na jedné straně byl často obviňován z přílišné vstřícnosti vůči plzeňské Škodě Transportation při nákupu vlaků, na druhé straně jeho urputná snaha o nákup RailJetů od Siemensu stála na začátku dlouhého sporu s plzeňskou strojírnou. Žaluda nastartoval velkou modernizaci vozového parku a s ní související dluhopisový program. Právě rostoucí zadlužení bylo oficiálním důvodem jeho odvolání.

Žaludův nástupce Dalibor Zelený vydržel ve funkci necelých sedm měsíců, stihl ale mimo jiné v součinnosti s novou dozorčí radou zarazit nákup zbylých osmi RailJetů. Dráhy jich tak koupily pouze sedm, což dodnes mnozí železničáři považují za pochybení. Pokud by dráhy dnes měly všech 15 RailJetů, nebyl by pro ně tak palčivý problém nedostatku vagonů.

Žaluda rovněž proslul svými slovními přestřelkami s majitelem RegioJetu Radimem Jančurou, půlmilionovým platem a odchodným ve výši dvouleté mzdy. Zelenému pak dozorčí rada plat snížila na polovinu.

Letošní situace v personální oblasti na ČD přitom vypadá hodně podobně jako před pěti lety. Ministr dopravy Dan Ťok vyměnil pět členů dozorčí rady a do jejího čela prosazuje akademika profesora Petra Moose. Ten má za úkol odvolat vedení Pavla Krtka, který by v listopadu završil čtyři roky v čele drah. Rovněž na Žaludu byl jako bič povolán akademik, do čela dozorčí rady Žák tehdy dosadil docenta Zdeňka Žemličku.

Dozorčí rada bude mít personální změny na programu v polovině srpna.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Takové bidlo a takovou dobu? Taky bych vzpomínal v dobrém při utrácení těch peněz od drah.

  • Abyste toho Žaludu zase nepřechválili – ono ho také „bylo sakramentsky dost“. Ale „patology_chef“ má pravdu, že ČD už opravdu potřebovaly „manažera“, což Žaluda asi v jejich čele i skutečně byl, a zpětně lze potvrdit, že aspoň něco opravdu rozhýbal (ačkoli když nastoupil, věděl o železnici „velký kulový“ a šlo mu zjevně především o vlastní enormní osobní příjem).

      • Což ovšem nic nemění na faktech, které jsem popsal v závorce.
        A propos: raději nechci ani spekulovat (abych nebyl nařčen, že „slyším i trávu růst“) o tom, zda ten „PR text“ neměl být m.j. třeba i součástí nenápadného ovlivnění dozorčí rady ČD v novém složení a jakési „dělostřelecké přípravy“ před plněním jejích příštích úkolů – přísloví, že „nevstoupíš dvakrát do téže řeky“ ovšem platí i v tomto případě …

  • Proč ne, ono to v té době už potřebovalo manažera. Jenže těch podržtašků, rádobychytráků a lidí bez lidských vlastností bylo okolo pana Žaludy víc než snesitelně.

    Kdy už ale konečně přestane mlčet pan Bazala? Všimli jste si, jak zmizel a nevysvětlil spoustu věcí? Neříkám, že všude byl temnou stranou síly… ale pamatujete? Spedi-trans, pendolina, 380, Živá nádraží, odmítání vydání auditu, který na Cargo poslal Žaluda…

  • Také si myslím,že Žaluda změnil ČD z „pomalého chátrání“,které odstartoval Stránský a udržoval Říman a další do rozvoje.Domluvil smlouvy s kraji,nastala po 15 letech obnova vozidel.Stálo to peníze a dluhy,což pokračovatelé Římana využili k jeho sesazení.

    • Podle mne Žaluda nastartoval v ČD procesy moderní firmy a dopady toho se projevily v delším časovém horizontu.Souhlasím, že firmu neskutečně pozvedl.Samozřejmě že negativa se při řízení takového kolosu vždy stanou,ale podle mne je jeho přínos nedoceněný.

      • Přesně tak. O to víc je absurdní, že tak schopného člověka sestřelí nějaký polodebil z Mlhošovy partičky, který je jinak naprostá nula a vyžírka… https://bit.ly/2LCjImd

        • Ano. Docent Žemlička v tom jel též. Nezapomínejme. Ani na dobé, především však na zlé – viz. tlak patlala z JH na zastavení pozitivních změn, které Žaluda započal. A dnes tu máme všechno zpět, jak přes kopírák..

        • Michal: Skvostně řečeno. Dodnes když vidím jeho fotku, dělá se mi blivno. Ve firmě, kde dělám, řádil taky…

  • Ohledně railjetů je sice fajn, že zvýšily úroveň cestování Praha-Brno, ale za tu cenu mohlo být o řád víc modernizovaných vagónů typu Bmz, které nabízejí minimálně srovnatelný komfort (kdo preferuje kupé, dokonce lepší). Takže osobně bych raději, kdyby v celé síti ČD jezdily klimatizované, byť starší vagony, nežli na jedné trati pár railjetů, pro které zde není, ani nebude potřebná kolejová infrastruktura a na ostatních tratích jezdil šrot bez klimatizace s koženkovými potahy.

    • No a co budete dělat, až se za 10-15 let všechna ta zrekonstruovaná rakouská Bmz najednou rozsypou? 🙂
      Berte to tak, že ani 15 railjetů není žádné kulervoucí číslo a pár nových vozů na vlajkové výkony se nakoupit musí.

      Vídeň není Linec, abyste jim tam poslali béčka (jak je v poslední době opět zvykem).

      • KULERVOUCÍ!!! Bingo, díky za nové slovo současného – nemastného a neslaného newspeaku .. 😀

    • To bohužel není uplně pravda. Obyčejná bmz, ač pohodlná, by nikdy nepřitáhla tolik cestujících. Jsou to obyčejné vagony, které tvoří obyčejný vlak. Railjet je značka, je to něco víc, něco mnohem přitažlivějšího.

      • jančura jezdí vesměs s ojetými vagony bmz a obsazenost obvykle lepší než rj, takže ne „obyčejná bmz“ ve stylu najbrt, ale bmz s vhodným polepem a lidi se nahrnou;)

  • Ten Zak ,to byl krivak neskutecnej. Na putky p. Zaluda vs Radim rad vzpominam,protoze bylo evidentni ,ze oba jsou hraci ,ekonomove.
    CD se za pusobeni p. Zaludy neskutecne zvedla,i mezi zamestnanci na nej nepadaji kriva slova,ac se za jeho ery znacne zestihlovalo.
    Skoda ,ze ho takhle zbytecne ten zlodej Zaku sundal.

    • Tady je to koukám jeden zaměstnanec ČD za druhým 😀
      Loajalita (rozumějte držhubné) k firmě Vám asi nic neříká.

  • Ha, Žemlička, démon zla, opět na scéně… 😀 Jen teda srovnávat ho s Moosem je trochu hardcore – přece jen Žemlička byl akademik poněkud venkovských proporcí i stylu myšlení.

    Závěr o osmi Railjetech je bohužel krutě pravdivý – třeba by ČD udaly na to svoje véháčko do Německa, kde by se splácely a na domácí mizerně výnosný byznys by zbyly odepsané Siemensí Bmz – tzn. nebyla by to pro ČD taková finanční zátěž…

    • Přesně tak souhlasim, ze nakoupit zbytek RailJetu byla velká chyba. Vždyť před par dny CD prohlasila, že bude nakupovat další vozy viaggio comfort. Bude je nakupovat bez jídelních vozu a bez 1. třídy a riditelneho vozu. Někde jsem dokonce zachytil, ze má byt ten nakup drazsi jak ucelené soupravy. Navíc tyhle vozy mají jezdit na sever do Německa a místo pokut, které CD dostávaly od DB za nesplnění kvality, by už dávno jezdili vlaky odpovídající úrovně.

Newsletter

Partneři


Výběr editora