Pět let od odvolání: Na dráhy vzpomínám v dobrém, říká Žaluda
V polovině letních prázdnin si železnice připomíná jedno drobné výročí. Před pěti lety 30. července byl odvolán z funkce dosud
V polovině letních prázdnin si železnice připomíná jedno drobné výročí. Před pěti lety 30. července byl odvolán z funkce dosud nejdéle sloužící generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Stalo se tak po nástupu nikým nezvolené prezidentské vlády, která nikdy nezískala důvěru sněmovny. O Žaludův konec po více než pěti letech ve funkci se zasadil ministr dopravy Zdeněk Žák, který nejprve učinil bleskové změny v dozorčí radě ČD.
„Na působení v Českých drahách vzpomínám v dobrém, já jsem pozitivní člověk,“ říká dnes Žaluda. Podnik prý dodnes sleduje více než běžný občan a věří, že dráhy jsou připraveny na konkurenční prostředí. Zároveň se ale Žaluda plně věnuje svému novému byznysu. Jeho firma Olife dokončuje projekt bezolovnaté startovací baterie, na kterou má patent, nedávno rovněž získala zakázku na vybudování dobíjecích stanic u poboček banky Moneta.
Žaluda nastoupil na dráhu za ministra Aleše Řebíčka a přečkal v čele podniku dalších sedm ministrů. Na jedné straně byl často obviňován z přílišné vstřícnosti vůči plzeňské Škodě Transportation při nákupu vlaků, na druhé straně jeho urputná snaha o nákup RailJetů od Siemensu stála na začátku dlouhého sporu s plzeňskou strojírnou. Žaluda nastartoval velkou modernizaci vozového parku a s ní související dluhopisový program. Právě rostoucí zadlužení bylo oficiálním důvodem jeho odvolání.
Žaludův nástupce Dalibor Zelený vydržel ve funkci necelých sedm měsíců, stihl ale mimo jiné v součinnosti s novou dozorčí radou zarazit nákup zbylých osmi RailJetů. Dráhy jich tak koupily pouze sedm, což dodnes mnozí železničáři považují za pochybení. Pokud by dráhy dnes měly všech 15 RailJetů, nebyl by pro ně tak palčivý problém nedostatku vagonů.
Žaluda rovněž proslul svými slovními přestřelkami s majitelem RegioJetu Radimem Jančurou, půlmilionovým platem a odchodným ve výši dvouleté mzdy. Zelenému pak dozorčí rada plat snížila na polovinu.
Letošní situace v personální oblasti na ČD přitom vypadá hodně podobně jako před pěti lety. Ministr dopravy Dan Ťok vyměnil pět členů dozorčí rady a do jejího čela prosazuje akademika profesora Petra Moose. Ten má za úkol odvolat vedení Pavla Krtka, který by v listopadu završil čtyři roky v čele drah. Rovněž na Žaludu byl jako bič povolán akademik, do čela dozorčí rady Žák tehdy dosadil docenta Zdeňka Žemličku.
Dozorčí rada bude mít personální změny na programu v polovině srpna.