PESA začala s testováním nových motorových jednotek pro České dráhy

Jednotka 847 na polském zkušebním okruhu. Foto: PESA BydgoszczJednotka 847 na polském zkušebním okruhu. Foto: PESA Bydgoszcz

Do provozu s cestujícími se nové jednotky dostanou příští rok, v jednání je nákup dalších deseti vozidel.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AdamK

Design vsech jednotek, lokomotiv je velmi podobny kvuli evropskim bezpecnostnim normam, velmi podobne ako w autach.

Smažený Vlak

Ten vlak se mi líbí, Ale asi bude poruchový

Používat tu věc mezi ušima

Kdyby tomu dali nátěr, co je na obr. č.9, tak OK. Ale takhle to zprznit a ten světlemodrý obdelník na čele je jak pěst na oko – hnus. To tam nemůžou nechat tmavěmodré celé čelo?

Handzidcek

Jaká jsou použita sedadla?

Rychlé Eso

Uvidíme, jak na tom budou se spolehlivostí, ale nic horšího než vraky z Schadewerke Pilsen AG nás snad už nepotká.

ketchup1970

Píše někdo, kdo má v nicku její výrobek.. To nevymyslíš…

Tukan

Jestli toto vyhrálo nějakoj soutěž za desing.. Žraloci byli hezčí.

jonáš

Na design to nejezdí.

Kleist

Omluvám se ale přes všechny snahy mi to přijde jako předchůdce žraloka. Ten modrej pruh a ta mřížka co vypadá jako mřížka chladiče u auta mi moc pěkná nepřijde. Proč to má proboha okna v té gumě ? Kdyby to byli Švýcaři tak nic neřeknu ale proč proboha pesa.

Původní Aleš

Švýcaři mohou mít taky okna v gumě. Před pár měsíci tu byl článek o nějaké dodávce jednotek do Česka nebo Slovenska a řešilo se to tam.
Možná tak chtěl objednavatel (ČD) kvůli levnějším opravám?

Blekp

Bude mít i 1. třídu? Těch 115 sedadel je jen pevných nebo i sklopných?

Už se na ně těším na trati 201. Na špičkových spojích je 842 s 64+2 sedadly opravdu málo. Na Os do Tábora 7:25 a z Tábora po 14:00 a 16:00 sice má jezdit 842 s přívěsem ale často jede sólo. Minulý týden jsem jel po 16:00 4x a z toho 2x jelo sólo.

krystof.bohm1

Fuj, normální žralok byl hezčí. Doufám že to aspoň bude jezdit.

Josef Švejk

Ten vlak je ošklivý. Vypadá jako ruský motorák. Ty vystouplé rámy oken, ta příď, fuj!

Honnzok

Umí někdo, prosím, vysvětlit tu 160 v názvu Regio 160? 115 míst k sezení? To na celou 50m jednotku počítají jen 45 lidí na stání? Nebo či co znamená to číslo? Jak naň přišly?

Kubrt

Obecně 160 km/h, maximální rychlost této platformy. Ovšem dieselová verze bude jen na 140. Trochu guláš. Nebo spíš bigos. https://pesa.pl/produkty/regio-160/regio160-847-eco-dmu-2/

Honnzok

Neoznačovala se číslem obsazenost? Alespoň já jsem si vždy myslel, že DMU 120 je diesel multiple unite pro 120 lidí… proto jsem v tom hledal tu obsazenost…

Kubrt

ČD to berou dle obsazenosti. Ten název Regio 160 je marketingové označení výrobce.

Honnzok

Ale děkuji za vysvětlení! To mě nenapadlo….

Vtvt

Vypadá to, že těch cca 100 RegioSharků/RegioFoxů spolu s RegioSpidery a dočasně s typem 842 budou posledními dieslovými „mohykány“ pro pasažerskou přepravu ČD.

Vemte si, že dnes v dieslových vlacích ČD je zhruba 70 až 75 tisíc sedaček. Za pár let to klesne na zhruba 20 až 25 tisíc sedaček. Nepočítám pasažérské vlaky s dieslovými loko

Joe

Jo, stejně jako ty seš poslední trollovský mohykán zdejších diskuzí. Snad už brzo vyhyneš.

Vtvt

Nesouhlasíte s mým výpočtem? Prosím uveďte Vaše počty.

Když si srovnám jaké dieslové vlaky používají menší dopravci, tak jde o zhruba 15 až 20 tisíc sedaček, z toho předpokládám podstatná část také nebude sloužit desítky let.

Vlaky

Jako že ty vlaky za 10 let vyřadí 😀

Vtvt

To asi ne. Spíše budou jezdit na elektrifikovaných tratích (viz Chomutov směr KV).

Nebo jezdit na lince zčásti po elektrifikované zčásti po dieslové trati. Takové BEMU pro chudé. (Viz z Kroměříže do Zlína)

Vlaky

Ty si chudý chudáčku

Vtvt

Proč, prosím? Oba uvedené příklady jsou reálné příklady, kdy dieslové vlaky ČD jezdí (zčásti) na elektrifikovaných tratích.

Když si vezmete jak málo v průměru najezdí dieslové vlaky ČD a jak moc v průměru najezdí elektrické vlaky ČD, tak je zřejmé, že nové/zánovní, tj. drahé dieslové vlaky musí jezdit zejména na více vytížených linkách, než je to slabé vytížení většiny vedlejších tratí.

Danny

No, vím že na design to nejezdí, ale dle mého skromného názoru je to velký krok zpět od žraločího předchůdce. Je to takové nemastné neslané. Pokud by to byl první produkt, chápal bych to snadněji.

Jelen

Také se mi regioshark líbí více. Nevím, proč musí mít nové vlaky tu „bouli“ a krabice na střeše nezakryté. Taková 471 to zakryté má a díky tomu vypadá mnohem lépe, než 640/650.

Štěpán Matějka

Ale i design je důležitý, osobně teda nevidím důvod proč by vlak měl vypadat jako žralok, tady vidím snahu o nějakou uměřenost, ale naprosto nedotaženou a bez citu. (Viz ty okna jak z nějakýho sovětskýho vagzalu.. 🙂

ketchup1970

vagzal- nádraží .. vag (on) zal = sál
myslel jste pójezd , nebo ne ?

Štěpán Matějka

Na Pesu dobrý, ale že by to bylo zrovna na designovou cenu….

Kubrt

Tak když máš každý rok vybrat v Polsku jeden designový počin v oblasti dopravy, tak ta konkurence není příliš drastická.

Poudy

A přesto můžou ve Škodovce a SORu jen tiše závidět..

krystof.bohm1

To je hrůza i na české poměry.

Leipaer

Zajímavé by bylo objektivní srovnání parametrů téhle nové jednotky PESA s Desiry, se kterými jezdí v Česku Trilex…

Vtvt

Snad Vám napoví, že dieslové vlaky od PESy kupuje už jen ČD. Plus 2 kousky pro dopravce v africké Ghaně.

Vojtěch

Nechci nic říkat, ale u DB jezdí žraloci také.

Vtvt

DB tyto vlaky smluvilo před 10 lety, čili v součanosti určitě nic nekupují od PESy. A DB ze zvažovaných až 470 vlaků od PESy koupili jen 72, prý kvůli kvalitě

xyz

A NEB? 🙂

Vtvt

A co přesně myslíte? Předřečník nesouhlasí s mým tvrzením, že dieslové vlaky od PESY kupuje akorát ČD (a do Ghany). Ale nedoložil nic na podporu svého tvrzení.

aldik

A nekupuje tak náhodou od Pesy i Regiojet? 😀 😀

Kubrt

Elektrické; Axel píše o dieselových.

olda

mě teda děsí to těsnění na oknech – ty okna nejsou lepená? Díval jsem se na fotky 844 a tam těsnění krásně lícuje se skříní, ale tady?…nevíte někdo podrobnosti, proč tomu tak je?

Vojtěch Suchan

Stadler ani alstom v ekvivalentním vozidle také okna nelepí, to je na tom ten nejmenší problem.

olda

dotaz byl, zda-li neznáte důvod, proč to předchozí generace jednotek od Pesy ř.844 měla „hezčí“? špatná zkušenost z provozu apod….díky

Poskok

Okna v gumě se lépe a hlavně rychleji mění, není nutno ani dodržovat technologické postupy, jako jsou u lepení (je to poměrně náročné)

olda

to zní rozumně. jen teda za mě je to designový krok zpět, zejména když to na předchozích verzích měli lepeno (asi)

Tom

Nakonec je to velice pěkná souprava. Ale ty sloupky mezi okny, které nejsou černé, jsou vážně pěst na oko a vlak s tím vypadá o dost laciněji.

Juraj

S tou černou se musí uváženě, není to všelék.
Na railjetu to vypadá OK, ale třeba na PIDovém elefantu je to grafická šílenost.

Ondra

No mě se to zas víc líbí takto jak to je.. holt sto lidí, sto názorů (pokud mezi nimi nejsou právníci či ekonomové 🙂 )

Pája

Nějaké fotky interiéru by nebyly? Jinak já se Žralokem svezu sice nepravidelně, ale docela rád, oceňuju mimo jiné klidný chod, vzduchové vypružení, tiché kotouče a kultivovaný projev agregátů i dynamiku (je to diesel, s elektřinou nesrovnávám) i prostor na kola. Chápu že průvodčí se tím oproti 810 hůř prochází, zkušenosti s údržbou nemám. Tudíž je to subjektivní pocit jednoho platícího cestujícího.

Kubrt

Co je na tom špatně pro průvodčí?

Lukáš Chytil

Schody nahoru a dolů, ale ty jsou na 810 taky.

Pája

810 má z jejich pohledu rovnou podlahu a jednu rovnou uličku.

Pája

Některé si stěžovaly na schody a úzký průchod kolem wc a kol.

Kubrt

Sorry, ale pokud někomu vadí schody, tak ať nědělá průvodčího, ale najde si práci kde bude 8 hodin sedět na zadku. 810 sice nemá schody uvnitř, ale má je ven a nemá mezivozové přechody, takže rozdíl nula.

Zapa

Ti asi nikdy nejezdili v okolí Prahy na elefantech, co?

Honza11

Vždycky jsem po dvoudence na S1 miloval unavené řeči kolegů, kteři museli dát ještě dva obraty do Hlinska. 🙂

Twix

Když dáš do 810 kolo nebo dokonce dvě, taky tam bude u záchodu úzký průchod 🙂 A ve žraloku jsou sice schody, ale v 810 se po nich musí tak trochu lézt v každé zastávce odmávnout vlak. To může být víc lezení po schodech než když se prochází žralokem.

Pája

Hele, mně to netrápí, to remcaly průvodčí. Já mám svezení Žralokem 100x radši.

Radim

Všímáte si, že na Moravu zase nepůjde nic? Asi dostanu tradiční odpověď „co si objednali, to mají“ 🙂 Ale stejně to takto vypadá blbě, vše nové na západ

Martin

Ještě třeba Linty na trati 340 ve Zlínském kraji.

Martin

*341, omlouvám se

Radim

Jo jo, já myslel motoráky s ČD. Příště to líp napíšu. Díky

xyz

Půjdou na trasu Jihlava – Třebíč. Ta je taky na Moravě.

xyz

… a co se týče dalšího, tak:
– v Olomouckém kraji do určité míry vyřešeno Stadlery GTW i když u nich lze mít výhrady vůči výšce nástupního prostoru)

– ve Zlínském kraji vyřešeno Sharky (ČD) + Linty/GTW (Arriva)

– jediné co může zamrzet, jsou výkony nezávislé trakce v JMK (zejména tam, kde není předpokládána elektrizace, tzn. nelze se vymlouvat na toto coby důvod nepořízení nových motorových vozů), např. na t-244 (v oblasti blíže Brnu objektivně významnější než leckterá z tratí, kam ty nové jednotky půjdou), 246 či 343. Nicméně i tady platí, že voják se stará, voják (ne)má.

xyz

… a taktéž na Moravě je trasa Jihlava – Telč – Slavonice, kde budou nové Pesy jezdit taky.

A co se týče Moravskoslezského kraje, tak tam je škoda hlavně trasy Opava – Krnov, kde proběhlo zrychlení, kterého Os vlaky nevyužívají. Nicméně ta trasa je ve Slezsku, tzn. ne na Moravě. 🙂

Kování

Tak 244 i 246 se elektrizovat mají, ve studii proveditelnosti to vyšlo, kdy to ale reálně nastane ví bůh. Té 343 je škoda, tam něco solidního pořídit mohli, lidí tam jezdí dost.

xyz

Ale i tak by šlo o výmluvu; resp. ty moderní jednotky tam klidně mohly jezdit už nějakých 10 let.

Navíc např. z HK do Trutnova mají tyto jednotky jezdit taky, i když i tam „se někdy bude elektrizovat“.

Kubrt

Doufám a předpokládám, že JMK se k té motorové trakci ve své gesci taky nějak postaví, protože s hydrama a 842 až do elektrifikace 240/244/246/340 (realisiticky za několik dekád) zkrátka nevydrží.

Vtvt

Uvidíme jaká bude skutečná spotřeba na konkrétní lince. ČD u RegioFoxu v KHK obecně uvádí spotřebu 100 litrů/100 km.

Kleist

Na jižní Moravě se bude vypisovat hodně soutěží v roce 2025.

Anonym ze severu

ÚK a LK taky nic 😉

František Plášek

A aspoň těch pár elektrických jednotek PESA pro RGJ UK taky nic?

Juraj

LK poslední roky má docela hodně Desir díky Trilexu, doteď byl těžištěm Stadlerů RS1. Takže to taky není tak tragické.

Twix

Myslím že pořád jezdí starých a nepohodlných motoráků víc v Čechách než na Moravě (regíny, rakve, nereko 628), ale samozřejmě, co si objednali, to mají. Moravskoslezský kraj také asi mohl požadovat pár takových žraloků, ale místo toho pomohli Škodovce s upíchnutím nepříliš šikovných pushpullů a modernizují si Bafíky.

Radim

Co je Bafík?

Kubrt

Přívěs za šukafon; podle starého označení Baafx.

Radim

Jó… Já myslel že je to 010

Twix

Však je to totéž, akorát dneska už by se nemělo používat 010 ani Baafx. V Moravskoslezském kraji se tyto vlečňáky rekonstruují a nasazují na hlavní trať z Opavy do Bruntálu, což mi přijde jako naprosto šílené v době kdy se celkem snadno dá sehnat ojeté Desiro nebo LINT.

MHD

Přesně tenhle názor jsem tu očekával. V různých podobách „A Zlínský kraj zase nic“, „Ostrava zase utře“. Zeptejte se na kraji.
Zatím jen hamty, hamty, když se rozdává, tak chceme taky.

Vtvt

Tak ono stojí za připomenutí, že státní dotace pro kraje na dopravní obslužnost (tzv. Memorandum) není dle počtu daňových poplatníků v jednotlivých krajích.

Dotace dle „Memoranda“ od MinDopravy pro Zlínský kraj v přepočtu na 1 tamního daňového poplatníka = 250 Kč (celkové krajské výdaje na dopr.obslužnost cca 2564 Kč).

Dotace dle „Memoranda“ pro Královehradecký kraj = 417 Kč (celk. krajské výdaje na DO cca 2.431 Kč)

Bram

Klasická moravská ublíženost. Holt ty Slováky, kteří se tvářili vždy tak ublíženě, když na tom byli reálně lépe (šla tam polovina rozpočtu Československa a na Slovensku přitom polovina obyvatel v Československu ani zdaleka nebyla), musel někdo nahradit :-).

Radim

Klasická odpověď od „čecháčků“. A mimochodem, nejsem z Moravy, jen tam často jezdím. Ovšem s těmi Slováky máte pravdu 🙂

MHD

To by chtělo vysvětlit, kdo je přesně ten Čecháček.
Když se na Moravu něco dodávalo, končilo to tady na fóru přáním šťastných kilometrů.
Když se dodává něco do Prahy, nebo prostě ne na Moravu, tak je tu takový ublíženecký řev.

Ten_z_Biliny

Tří vozové nebudou?

Kubrt

Zatím nic takového žádný kraj nepoptává.

Petr

Nejsou také některé z této série plánovány pro Královéhradecký a Pardubický kraj?

Kubrt

Pro Královéhradecký je určeno „posledních“ 33 ze zatím objednaných 66.

Kwak

On to pan autor jenom zapomněl napsat. Pro Pardubický kraj je určeno 7 jednotek. Měly by přijít 2023. Lépe řečeno už tady měly být. Takže pořadí by měl být JH kraj, Praha, Pardubice a pak ostatní…

Tomariero

První kusy dle původní smlouvy měly přijít do konce února/března 2023. A měly chodit po 4ks každý měsíc až do konce Října (tam tedy poslední 33. kus).

Kování

Já si dokonce myslim, že Pardubice by je měli dostat před Prahou.

Jarda

Ze by se po letech zaradili ke konkurenci, která uz dávno má takovéhle hezké vláčky?

George

A která konkurence. Nejsem si vědom že by někdo nové vlaky už dávno měl. Kromě ČD

Kleist

Doufám nemyslíte 628 nebo ojetý desira a sprintery

Ondra K.

Ono leckdy platí, že kvalitní ojetina je lepší jak nový výrobek levného výrobce. Takže to srovnání minimálně se starším Desirem bych neviděl tak jednoznačně. Viz třeba nový SORky, nebo Iveca vs ojetý Citara.

Lomb

Souhlas, kdybych si mohl vybrat, jestli novou Pesu, nebo ojetý Lint, beru ojetinu.

Adam H

Hezké vláčky? Vždyť nikdo ze soukromníků nic nového v dieselové trakci nekupoval. Kupovaly jen ČD nové Stadlery RS1, Pesa Link II.