PESA má prvního zákazníka na vodíkovou lokomotivu, kupuje ji Orlen

Vodíková lokomotiva SM42-6Dn. Foto: PESA BydgoszczVodíková lokomotiva SM42-6Dn. Foto: PESA Bydgoszcz

První lokomotiva bude sloužit k posunu v rafinerii.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Osamělý Vlk

Nevím, jestli by se Orlen neměl věnovat víc snižování vlivu své činnosti na životní prostředí. Jako je sice hezké, když kupuje lokomotiva na vodík, ale když je činnost firmy zaměřená na výrobu látek negativně působících na životní prostředí, tak mi to přijde spíš jako Greenwashing.

none

Také jsem proti výrobě benzínu a nafty.

Pavel Kopeček

Logicky krok, líbí se mi, že si polské firmy vzájemně pomůžou. Bude to Win-win pro oba, aspoň si ověří jestli to dává v dnešní době smysl a třeba tiim nastartují pomalu dobu vodíkovou. Myslím, že vodík u vlaků, kamionů a autobusů dává větší smysl, než ho cpát do osobních aut.

Jiří Kocurek

Když tu elektřinu do vodíku dokážete uložit a pak zase odebrat s účinností alespoň 75 % a né 22-25 %, tak to alespoň nebude energetický zločin.

Vilem

U autobusu dává logiku CNG . U vlaku diesel a elektřina.

Jiří Kocurek

Než z CNG vyrábět vodík a jezdit na něj, tak je fakt lepší jet přímo na CNG.
Autobus může být i hybridní, baterkových je také nemálo.

Pavel

A ten vodík vezmou kde? Jistě, Orlen ho vyrábí v rafinerii, ale ze zemního plynu nebo z ropy, takže taková mašinka má uhlíkovou stopu delší, než kdyby jezdila na naftu 🙁

Vašek

To mě vždycky fascinuje jak si vy a vám podobní myslíte, že jste asi jediní koho tohle napadlo a ta obrovská mezinárodní spolčnost, která tu mašinu za x desítek milionů pořizuje na to ani nepomyslela.

Kubrt

Ta společnost pomýšlí na to, jak se svézt na módní vodíkové vlně a vypadat před veřejností (alespoň trochu) udržitelně, i když to ve skutečnosti žádný pozitivní environmentální efekt mít nebude.

qěcy

Možná je nákup té lokomotivy Orlenem pouze politické zadání PiSu.

Pavel

Já si nemyslím, já vim. Vodík rafinerie produkují ve velkém, je to vstupní surovina pro řadu tam vyráběných produktů. A nejlevnější vodík je z parní reformace metanu, tak se ho vyrábí 90%. Vzniká při tom kysličník uhličitý. Vodík z elektrolýzy je drahý a v Evropě se zatím jedná jen o demonstrační či poloprovozní jednotky.
Takže v případě Orlenu je to čistě PR. Přírodě to nijak nepomůže

M19

Nemusí, pokud je to přebytečný vodík z výrobního procesu, co vy se stejně spálil.

Kubrt

V Plocku je rafinerie, tam vodík nepřebývá (jako při chlorové elektrolýze).

M19

Ale přebývá. Jímá se, ale kvůli tzv. nenadálým výronům jsou instalovány i havarijní spalovací jednotky, to jsou ty vysoké štíhlé komíny co občas hoří na vrcholcích.

Kubrt

Při jakém procesu v rafinerii vzniká vodík?
Naopak rafinerské procesy jsou spotřebitelé vodíku- hydrodesulfurizace, hydrokrak, případně přidružená výroba amoniaku (např v Záluží). Proto se v rafineriích vodík cíleně vyrábí z nějaké fosilní suroviny.
Ve flérách se spalují všechny možné, jinak nevyužitelné, odplyny.

m_xylen

Vodík, menší množství, vzniká při reformování těžkého benzinu (u nás v Kralupech n/V).
Ale jinak s Vámi souhlasím, je to greenwashing, vylepšení PR a reklama dvou státních koncernů.
Nenadálý výron vodíku… jako nehoda? Nevím, jak by se dal takový vodík zachytit.

hank

Odplyny se spalují nejen při haváriích a nejen ve flérách, ale i řízeně za normálního provozního stavu. Viz např. jednotka CATOX v Litvínově.

BTW, i odpadní metan se dá krakovat za vzniku vodíku:
https://oenergetice.cz/plyn/krakovani-metanu-aneb-jak-vyrabet-vodik-bez-emisi-co2
(Mám trochu pochybnosti, nakolik je v této nové technologii vyřešeno zachycování vznikajícího uhlíku. Ale zdá se, že se na tom pracuje.)

A samozřejmě parní reforming je klasická metoda, ale CO2.

Jiří Kocurek

Tak ještě dostat do lokomotivy ten reaktor, vodíkový článek, akumulátory a připojit cisternový tendr se zemním plynem.

Atomová elekrána a trolej nejsou dost in.

hank

Vodík je slepá ulička vývoje. A to prosím říká i jeden z jeho někdejších velkých propagátorů, profesor fyzikální chemie ve Florencii a člen Římského klubu Ugo Bardi. (Z Pavla se stal Šavel…)

Přečtěte si jeho články k věci např. zde:
https://www.senecaeffect.com/search/label/Hydrogen

none

Na českých fórech se lze dočíst i to ,že elektromibilita je slepá větev. My to víme, ale okolní svět je stále zaslepený 😀

hank
Nemel

Dochází Orlenu palivo? 😱😁

Trrrrr....

Paliv má dost,ale potřebuje jich co nejvíc prodat za velký peníze v České republice,aby bylo na odměny pro vedení podniku.

Kanil83

No spis aby bylo na ceny PhM v Polsku :))

Jiří Kocurek

Tak 18 až 20 Kč na litr jsou daně. Kdo z toho má teda ten vývar?

Jarda Mrkos

Já.

Jan Sova

bezesporu. Češi ho tam jezdí tankovat levněji, takže se jim zvyšuje odběr.

Osamělý Vlk

Nemá tolik peněz, kolik chce.