Dopravci Železnice

Peršingy RegioJetu důchod nečeká, firma do nich instaluje ETCS

Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra

Společnost RegioJet počítá s tím, že s lokomotivami řady 162 vydrží v provozu ještě výrazně za rok 2024. Ukazuje to plán firmy vybavit nejstarší hnací vozidla ve flotile zabezpečovačem ETCS, který bude povinný pro provoz na koridorech a dalších tratích po roce 2024.

Vyplývá to ze zveřejněné zakázky na dodávku a montáž mobilní části ETCS do celkem devíti vozidel řady 162. RegioJet si zakázku nacenil na 80 milionů korun.  Stejně jako jiní dopravci chce na vybavení lokomotiv využít evropských dotací.

S dalším provozem lokomotiv řady 162 počítáme i v nadcházejících letech. Jedná se o poslední sérii těchto lokomotiv, které byly vyrobeny plzeňskou Škodovkou v roce 1991 a s ohledem na obvyklou životnost železniční techniky je určitě budeme dále provozovat a proto je také vybavujeme ETCS,“ vysvětlil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Lokomotivy přezdívané peršing se staly základem flotily RegioJetu a umožnily v podstatě v kombinaci s ojetými vozy od ÖBB jeho start. RegioJet je koupil od italského soukromého dopravce Ferrovie Nord Milano. Vícesystémové lokomotivy Vectron a Traxx už ETCS mají.

Pořizování ETCS do vlaků se stává pomalu noční můrou dopravců. Nabídky na instalaci ETCS jsou totiž příliš vysoké. Kvůli tomu už zrušily část zakázek na evropský zabezpečovač například České dráhy. Důvodem je situace na trhu: poptávka po ETCS je kvůli blížícímu se termínu velká, dodavatelů ale málo.

29
Diskuze

avatar
7 Komentáře
22 Reakce na komentáře
20 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
20 Autoři komentářů
BasterdLookDaliborVbbPřemek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Basterd
Host
Basterd

Etcs v crto bude velka sranda. Zlate lzb/pzb

Přemek
Host
Přemek

Inu, kdo chce kam, pomůže si sám.

Dušan
Host
Dušan

To s tím počtem dodavatelů je takové klišé – dodavatelů mobilní části ETCS je na trhu 8, což je samozřejmě méně, než když si každý národní vlakový zabezpečovač „vyráběla“ každá členská země pro svoje potřeby a členských zemí EU je 28 – na druhou stranu direktivně nařídit, aby bylo 28 dodavatelů – každý pro jednu zemi je nesmysl, počet dodavatelů je dán prostě trhem, kdyby to bylo takové ekonomické terno, tak jich třeba těch 28 už dávno mohlo být.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Nejstarší HV mají Hektora. Nebo vlastně dva – žlutého a zeleného. Ale těm se asi ETCS vyhne 🙂

Look
Host
Look

740 832 je bangle.

Xaver
Host
Xaver

Ta cena je naprosto šílená. Víceméně desetina ceny nové lokomotivy. Dodavatelé se na tom dobře napakují.

IGCT
Host
IGCT

Poptávka/ nabídka není se čemu divit. A nelze zapomenout také na drahý vývoj. Proto je cena taková, jaká je

Václav
Host
Václav

A také dotace. Jak je na nákup něčeho dotace, tak ceny hnedka povyskočí. Viz. kotlíky, dešťovka aj.

On.
Host
On.

V tomhle případě na to dotace nemají žádný vliv. Prostě vývoj a schvalování prakticky kus od kusu je drahý a je to nejdražší na instalaci ECTS do vozidla. Na velké stejných vozidel je cena poloviční.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A schvalování. Ono to běhání po úřadech zabere fůru času a neznám člověka, který by to šel dělat dobrovolně, zadarmo a ne pro sebe.

AAA
Host
AAA

Tak když se to nařídí befelem tak je poptávka zaručena, že 🙂

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Až se ETCS spustí na ostro to bude průser…. Nebo 1000 výjimek…

IGCT
Host
IGCT

No tak se trh trošku vyselektuje. Teď po tratích jezdí skoro každý mnohdy se šrotem. Prostě jen ti silnější přežijí.

MildaIV
Host
MildaIV

Určitě dojde k odkladúm. Ze začátku to bude hodně skřípat.

Přemek
Host
Přemek

Tak, má to řadu důvodů včetně toho, že nebudou paníze.

Dalibor
Host
Dalibor

no hlavně to bude chtít 100% funkčnost gsm-r…

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Tak ČD-T teď začala dělat řadu 162 v ceně 13,7 mil. Kč za kus (viz odkaz v článku). Defacto je jediná, kdo je schopen to udělat, neboť tu řadu zná a jednorázové náklady se absorbovaly v projektu ČD. Avšak to si opravdu Regiojet myslí, že jim telematika dá slevu 35% a udělá jim jeden kus za 9 mil. Kč?

noerf
Host
noerf

Petr Tříska: ČD Cargo si při opravě lokomotiv od CZ nechává dodělat ETCS od tuším Bombardieru s cenou 7 milionů Kč.
Z mých zkušeností (IT technika, wifi ve vagonech) je zpravidla ČD Telematika dvojnásobně drahá oproti běžným cenám na trhu.
Regiojet by mohl snížit i cenu tím, že bude ETCS montovat při větších opravách lokomotiv v průběhu pěti let. ČI jako součást dohody o nákupu nových lokomotiv či jednotek na v budoucnu provozovaných tratí.

os.ka.rek
Host
os.ka.rek

Jestli jim tu slevu nedá, tak to bude diskriminace. Stejně jako se Smíchovem…

Tronda
Host
Tronda

A už je to tady…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jestli to vyhraje Thales, tak to bude diskriminace taky. Že když pobírá dotace na zákonem nařízené slevy, tak má nakupovat tady v ČR, aby ty peníze zůstaly doma. Ikdyž to bude o polovinu dražší.

MildaIV
Host
MildaIV

To je rozdíl v ceně, když to platí daňový poplatník, nebo když to jde z vlastní kapsy.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Naivní. Vždy to platí ten chudák daňový poplatník. U žlutého i růžového, nebo modrého.

Vbb
Host
Vbb

A to jste sebral kde, že „ČD-T tu řadu zná“?
Zatím se ještě nic řešit nezačalo, tak ČD-T nic nezná. A že shodou okolností má ČD-T ve svém názvu písmenka „ČD“ je asi stejně relevantní jako se domnívat, že firma Knorr, co dělá polévky v pytlíku, rozumí brzdám.
Jediný, kdo tu instalace už dělal, bylo před nějakými 12 lety AŽD.

Dušan
Host
Dušan

To není shoda okolností, České dráhy mají v ČD-T téměř 60% podíl – viz odkaz níže:
https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/cd-telematika-velkoobchodni-mobilni-sluzby.A130826_133659_mobilni-operatori_apo

Vbb
Host
Vbb

Já to myslím jinak: ČD-T je sice dceřinou firmou ČD, ale to neznamená, že lidi v ČD-T vědí něco o lokomotivách.
ČD-T je telekomunikační firma. Udržují si telekomunikační infrastrukturu, jsou privátním telekomunikačním operátorem, přeprodávají telekom. služby třetích stran.
Steně tak by mohli být i SŽDC-T.

Přemek
Host
Přemek

Všechny IT společnosti, které zaměstnávají znalce věcného prostředí, kam IT směřuje, jsou asi osmým divem světa…nebo je normální zi zaplatit vedle ajťáků i věcaře techniky? Navíc HW jako HW, tak trochu…

Vbb
Host
Vbb

On je problém takové lidi sehnat. Lidi z depa, co důkladně znají mašiny, nevědí nic o ETCS a jeho potřebách (přičemž podle mého, ti v ČD-T neznají ani mašiny, ani ETCS, jen možná umějí techniku mobilních sítí. Trochu málo…). Navíc, tohle je krátkodobá záležitost a když se ta instalace „vymyslí“, tak už potřeba nebudou.
HW jako HW? Na jedné straně mikroelektronika, electrostatic sensitive device, volty, mikroampéry, gigahertzy, na druhé stykače, kterým se domlouvá kladivem, kilovolty a kiloampéry.

Partneři



CSCARGO
RSD