Dopravci Železnice

České dráhy zrušily soutěž na ETCS do pendolin i railjetů, nabídky byly moc drahé

Pendolino Českých drah u Chocně. Jednotky řady 680 by mohly po zvýšení rychlosti mezi Chocní a Uherskem jezdit rychleji, maximální rychlost je 230 km/h. Foto: České dráhy
Pendolino Českých drah u Chocně. Jednotky řady 680 by mohly po zvýšení rychlosti mezi Chocní a Uherskem jezdit rychleji, maximální rychlost je 230 km/h. Foto: České dráhy

České dráhy mají první smlouvu na vybavení svých vozidel mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Současně ale musely část soutěží na toto vybavení zrušit kvůli příliš vysokým cenám.

Dopravce dnes oznámil, že zařízení instaluje až do 453 elektrických a motorových vozidel a řídicích vozů. Celkové náklady se vyšplhají na několik miliard korun. První objednávka v hodnotě 1,4 miliardy korun počítá s vybavením 102 lokomotiv řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB tímto zabezpečovačem. Zakázku získalo sdružení ČD – Telematika a AŽD Praha.

„Předpokládáme, že zhruba 39 % této částky pokryje dotace z evropského programu Connecting Europe Facility – CEF,“ řekl místopředseda představenstva Radek Dvořák.

Provoz s vlaky vybavenými mobilními jednotkami ETCS má být na tuzemských koridorech povinný od roku 2025. Už dnes se přitom ukazuje, že instalace bude ještě dražší, než byly původní plány. V Evropě jsou jen tři výrobci, montážní firmy jsou zahlcené poptávkami dopravců.

Tomu odpovídají i ceny. Kvůli příliš vysoké nabídkové ceně České dráhy zrušily tři zakázky na instalaci ETCS do pendolin, railjetů a lokomotiv řady 380. Podle informací deníku Zdopravy.cz nabídky přesáhly o několik desítek procent odhadovanou cenu. Podobný krok nedávno udělalo i ČD Cargo.

Podle Českých drah se blíží k závěru další zakázky na instalaci ETCS do celkem 288 vozidel řad
471, 440, 640, 650/651, 650, 660, 661, 750.7, 841, 842, 844, 954.2 a 691 se blíží k závěru. „I tady bychom se rádi ucházeli o dotace z programu CEF, požádali jsme proto jeho administrátora o prodloužení termínu,“ dodal Dvořák. „Prakticky všichni evropští dopravci teď hledají výrobce mobilní části ETCS, kterých je málo. Kvůli přetlaku poptávky se navíc výrazně zvyšují ceny, za které jsme schopni toto zařízení nakoupit. Jednání s dodavateli jsou proto náročná a trvají déle, než jsme předpokládali,“ doplnil.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Fila13
Host
Fila13

Railjety nejsou vybaveny ETCS?

Karel II
Host
Karel II

RailJety jsou bez ETCS?!?

petr
Host
petr

Dávat to na 842 a 854. Nevím.. Copak disel jezdí na koridorech? Moc ne…

Kuba
Host
Kuba

Na 854 to nebude, stačí pořádně číst.

Kuba
Host
Kuba

Překvapuje mě, že v tom výčtu řad není 843, přitom zajíždějí do Děčína, Pardubic, Zábřeha, Olomouce a Ostravy, kde to ETCS potřeba určitě bude. Naopak 842 tam jsou, i když nezanedbatelná část z nich si k ETCS jen tak nepřičichne. Ale třeba se to týká jenom části z nich.

Dominik
Host
Dominik

ETCS je zbytečná, předražená, věc, která ve výsledku akorát sníží propustnost tratí. A už vůbec nechápu jak někdo může druhému státu nakazovat od kdy má být povinná (stejně jako soutěžení ZDO).

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Ty toho nechápeš hodně.

Dominik
Host
Dominik

Tak mi to vysvětlete, pane Mikulko, rád se nechám poučit.

Vbb
Host
Vbb

Já to za pana Mikulku zkusím: a) zbytečná? My tu máme nějaké opravdové zabezpečení, takže montovat jiné je zbytečné? b) předražená? Zde bych částečně souhlasil, i když na druhou stranu vím, že do vývoje (a hlavně schvalování) bylo nalito mnoho miliard. Takže se ti výrobci chtějí dostat finančně do plusu. Takže bych spíš použil slovo „drahé“. c) snížení propustnosti? To je na úvaze. Vysoce přetížené tratě (těch je ale u nás jen pár) budou mít zpočátku problém, ale řešení je navržené (vyčkejte pár měsíců do oficiálního zveřejnění návrhu). Ale pokud jede vlak co 5 minut, tak snížení propustnosti nebude tak… Číst vice »

Kamui
Host
Kamui

Já měl za to, že Pendolina mají ETCS L2 už z výroby…

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Však ano, to mají. Tomu se říká evropská interoperabilita v praxi… 🙁

Kamui
Host
Kamui

A co tam je za problém?

Jsem asi naivní, když si ETCS představuji tak, že se vyvine nějaká verze, a ta se následně prohlásí za standart a všichni ji musí implementovat přesně podle něj, tj. nic nesmí chybět, ani nesmí být nic navíc.

Dušan
Host
Dušan

Problémy jsou v zásadě dva: a) Pendolina mají instalováno ETCS Level 2 od ALSTOMU – z výroby pod komerčním názvem ATLAS, ale v současnosti je mobilka ve stavu pouhého ukazovátka rychlosti, chybí tam nebo jsou zcela nefunkční nebo rovnou chybí některé venkovní prvky, b) software je nějaká z úplně prvních verzí SRS platná v době (rok 2003 ?), kdy se ta jednotka vyrobila. Dneska první použitelná verze je SRS 2.3.0d, kde to „d“ znamená „debugged“ – jako odladěná a ta už se na nová vozidla od 1.1.2019 instalovat nedá, dnes jedině SRS 3.4.0 nebo SRS 3.6.0 – to jsou roky… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Nojono, ona ta parta elektrikářů ze Záběhlic je prostě drahá. No aby ne, když tu má monopol. To se to pak podniká.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tu partu ze Záběhlic si hlavně někdejší ČSD v privatizačních letech neměly pustit z ansámblu – dnes mohla ta parta být součástí SŽDC.

VRT
Host
VRT

Devadesátkovou divočinu už teď asi nemá cenu řešit. Co k řešení naopak je to je najít řešení, jak zrušit jejich monopol a dostat ceny někam k normálu. Samozřejmě, asi máte pravdu v tom, že k tomuhle oddělení vůbec nemělo dojít. Ostatně ono i to dělení dráhy byla dost podivná věc. Ale zkrátka jsme nesměli mít něco jako Němci, to prostě nešlo…

Vbb
Host
Vbb

A jak by neoddělení AŽD ovlivnilo ceny těch beden od Siemense a dalších? Ty jsou totiž hlavní položkou v instalaci. Pak je to inženýring instalace, ale když se to instaluje na sto stejných či skoro stejných vozidel (163, 363), tak se to docela pěkně rozpustí. Vlastní instalační práce nejsou až tak drahé.

jan
Host
jan

Tak ažd právě tu mobilní část prý zatím nemá. Takže je závislá na jiných.

Radek
Host
Radek

Přesně tak. A proč to nedělá přímo třeba Alstom? No zkuste za nimi přijít se zakázkou zrepasování Peršinga na ETCS…

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

přesně tak, navíc pro Alstom je to ideální kšeft – prodá krabičky a zbytek je na někom jiném…

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

A tou partou ze Záběhlic máte v kontextu této zprávy na mysli Alstom, Siemens, Bombardier či Stadler? (A to se ti první dva jmenovaní chtěli ještě – zřejmě v rámci posilování konkurence – spojit.) :-/

Zrovna u ETCS se totiž nějakého zlevnění dočkáme dle mého odhadu nejdříve v podání nějakého produktu CRRC. Nějaké úsilí v této oblasti čínští soudruzi snad už i vyvíjí…
https://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/crrc-launches-etcs-compatible-signalling.html

VRT
Host
VRT

Ano, pokud by to přijeli i namontovat, asi byste se divil, za jaké ceny by to nakonec bylo…

Martin V.
Host
Martin V.

Pokud to Leošovi do Darth Vadera namontují rovnou při výrobě a pak se v Evropě při testech zjistí že to třeba i funguje… 🙂

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Namontuji tam ETCS od Thales, takže by to snad fungovat mohlo.

a8n
Host
a8n

Takové, jako když měli pánové od Bombardýra upgradovat Ebilock v Čadci? 🙂

jan
Host
jan

Tak když je přetlak nyní, asi je třeba počkat.. Možná stát zvýší dotaci..

Dušan
Host
Dušan

Nezvýší, z operačního programu OPD, resp. fondu soudržnosti se sníží v období 2021-2027 míra unijního spolufinancování ze 85 na 70% z uznatelných nákladů, zároveň se minimálně o třetinu poníží i celková alokovatelná částka tohoto fondu. Další možnost čerpání bude z Cef Transport Blending Facility (CTBF), ale tam budou ty unijní peníze ještě mnohem nižší – v případě retrofittu bude podpora 33-36% z uznatelných nákladů (národní instalace/mezinárodní) a v případě seriové výbavy pak 29-43% (zase národní instalace/mezinárodní = čt vozidlo schváleno pouze v ČR, vozidlo schváleno ve více zemích). Novostavby budou podporovány ze max . 25%. Takže to, co se dneska… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

V Evropě nejsou rozhodně pouze 3 výrobci mobilní části – mobilky dodává minimálně 6 výrobců – ALSTOM, SIEMENS, BOMBARDIER, THALES, MERMEC, HITACHI STS, CAF SIGNALLING (?).

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Ano, CAF také. Jen připomenu, že Hitachi je bývalé Ansaldo.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Přičemž Siemens si je tak jistej v kramflecích, že do svých HDV montuje mobilky od Alstomu.

atase
Host
atase

jo jo etcs do kazde masiny je tak drahe ze budou vyuzivat radeji rychlost do 100 km beze zmen nad 100 dvou clenna posadka na masine

Martin V.
Host
Martin V.

Ale dva fírové jsou taky drazí a rozhodně se nebudou shánět snadněji než mobilní část ETCS. Třeba ale Číňani zavětří šanci, když umí dělat CTCS. A možná se od roku 2025 aspoň na chvilku sníží přetlak poptávky po trasách na koridorech. Vlaky tak možná z donucení budou jezdit delší a těžší a bude jich míň.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Žádná možnost, že by při dvojčlenném obsazení bylo možno jezdit více jak 100 km/h neexistue.

Lokomotiva s kontrolou bdělosti: 100 km/h a jeden strojvedoucí
Lokomotiva bez kontroly bdělosti: 100 km/h a dva strojvedoucí

jirka
Host
jirka

apoň jim nebude smutno, ve dvou se to lépe táhne, 🙂

než vyčerpaji mzdou druhého fíry náklad na pořízení etcs do jednoho stroje vychází mi to cca kolem 20 let, no ne?

Y.K.
Host
Y.K.

Náklady na zaměstnance a mzda jsou hidně odlišné částky.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Je třeba pamatovat, že 39% činí dotace, tudíž 61% platí ze svého.

1,4 miliardy * 0,61 / 102 lokomotiv = 8,37 mil. Kč.

Náklady na strojvůdce počítám odhadem 100.000 Kč / měsíc, tudíž bych ho byl schopen platit skoro 7 let a ne 20. Velmi zjednodušeně.

Dušan
Host
Dušan

Maximální dotace na vozidlo je 250 000 EUR dle dotačního rámce CEF 2015 nebo CEF 2016, z kterého se čerpá při 85% uznatelných nákladů podpory. 102 vozidel x 0,85 x 250 000 EUR = 21 675 000 EUR = 552 712 500,- Kč. Z 1,4 miliardy je to těch 39%..mně to tedy vychází malinko ještě víc, ale to je fuk. Hlavní je, že příště se dostane už do hry ta EIB, která z principu peníze nedává, resp. nepadají z nebe, ale pěkně je na úrok půjčuje no. Když se to někomu zdá výhodnější než si šáhnout na 85% uznatelných nákladů,… Číst vice »

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Máte tam chybu v desetinné čárce. Při dvacetihodinovém využití HV to je spotřebováno za 2 roky a pár měsíců.
Ale znovu opakuji: neexistuje v ČR právní možnost, jak jet rychlostí vyšší jak 100 km/h bez zabezpečovače s funčním přenosem návěstí na stanoviště lokomotivy.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Petr Šimral:
– 20-ti hodinové využití – no to je pak výpočet úplně někde jinde. Děkuju za opravu.
– 100 km/h – to tady nikdo nerozporuje (snad).

VRT
Host
VRT

Pomalu abychom se smiřovali s tím, že se začne všude jezdit 100.

PeMIČ
Host
PeMIČ

A nebo dojde k úpravě legislativy po vzoru ŽSR na rychlost aspoň 120km/h.Bratislava-Rača – Půchov jízda bez ETCS.Pokud mám dobré info.

Y.K.
Host
Y.K.

Je ne zase komprimisy. Jinak se to povleče století, peníze protečou a bezpečnost se nezlepší. Když už to stojí takové prachy, ať to udělá alepsoň jednoznačný hmatatelný posun v úrovni techniky na železnici.

Jan Sova
Host
Jan Sova

myslíte jako kompromisy typu, všude nasaďte Regínu, bude to kauf roku..? No to už tu fakt bylo, to je pravda….

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll