České dráhy zrušily soutěž na ETCS do pendolin i railjetů, nabídky byly moc drahé

Pendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhyPendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhy

České dráhy mají první smlouvu na vybavení svých vozidel mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Současně ale musely část soutěží na

České dráhy mají první smlouvu na vybavení svých vozidel mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Současně ale musely část soutěží na toto vybavení zrušit kvůli příliš vysokým cenám.

Dopravce dnes oznámil, že zařízení instaluje až do 453 elektrických a motorových vozidel a řídicích vozů. Celkové náklady se vyšplhají na několik miliard korun. První objednávka v hodnotě 1,4 miliardy korun počítá s vybavením 102 lokomotiv řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB tímto zabezpečovačem. Zakázku získalo sdružení ČD – Telematika a AŽD Praha.

„Předpokládáme, že zhruba 39 % této částky pokryje dotace z evropského programu Connecting Europe Facility – CEF,“ řekl místopředseda představenstva Radek Dvořák.

Provoz s vlaky vybavenými mobilními jednotkami ETCS má být na tuzemských koridorech povinný od roku 2025. Už dnes se přitom ukazuje, že instalace bude ještě dražší, než byly původní plány. V Evropě jsou jen tři výrobci, montážní firmy jsou zahlcené poptávkami dopravců.

Tomu odpovídají i ceny. Kvůli příliš vysoké nabídkové ceně České dráhy zrušily tři zakázky na instalaci ETCS do pendolin, railjetů a lokomotiv řady 380. Podle informací deníku Zdopravy.cz nabídky přesáhly o několik desítek procent odhadovanou cenu. Podobný krok nedávno udělalo i ČD Cargo.

Podle Českých drah se blíží k závěru další zakázky na instalaci ETCS do celkem 288 vozidel řad
471, 440, 640, 650/651, 650, 660, 661, 750.7, 841, 842, 844, 954.2 a 691 se blíží k závěru. „I tady bychom se rádi ucházeli o dotace z programu CEF, požádali jsme proto jeho administrátora o prodloužení termínu,“ dodal Dvořák. „Prakticky všichni evropští dopravci teď hledají výrobce mobilní části ETCS, kterých je málo. Kvůli přetlaku poptávky se navíc výrazně zvyšují ceny, za které jsme schopni toto zařízení nakoupit. Jednání s dodavateli jsou proto náročná a trvají déle, než jsme předpokládali,“ doplnil.

Tagy AŽD Praha ČD-Telematika České dráhy ETCS
43 komentářů