„Pergolu“ Nového Hlaváku posoudí památkářský audit HIA. Stejně jako na Výtoni má uklidnit UNESCO
Virtuální prohlídka Novým Hlavákem. Zdroj: IPR
Vypracování posudku bude trvat rok, žádný podobný ještě pro stavbu v Česku nevznikl.
UNESCO chce zachovat most ve Výtoni. Zamlčeli jim informace, tvrdí Správa železnic
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/551851-unesco-chce-zachovat-most-ve-vytoni-zamlceli-jim-informace-tvrdi-sprava-zeleznic
Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty UNESCA zakázala.
I ta centrální mešita v Cambridge má pohyblivé skleněné dveře, ale pergola nic.
mně ta pergola na HN příjde jako odvedení pozornosti magistrátu od blamáže s mosty v havarijním stavu v Praze (Libeňský, Hlávkův, Legií) a blamáže s lanovou z Bohnic.
To opravdu nikdo kompetentní nemá ty koule na to rozhodnout a musíme se na to, jak má vypadat naše hlavní město vypadat, zeptat někoho ze zahraničí ? Pane bože proč? A opravdu si někdo myslí, že když Praha nebude v UNESCU tak sem nepřijedou turisti? Drážďany taky byly vyškrtnuty a neřekl bych, že tam jezdí míň turistů.
Ale nechat se vyškrtnout z UNESCO jen kvůli prosazení otevřené pergoly je taky hloupost.
Škoda, že se v devadesátkách strhla železná opona. Mohli jsme tam jen dát pokladny, ceduli Skanzen a vybírat vstupné.
co vám vlastně vadí na současné odbavovací hale? to je teď nějaká móda místo pravidelné údržby se o stavby nestarat a pak je hned zbourat?
A stačilo by jen pořádně opravit střechu…
Češi jsou mistři ve vytváření studií a posudků do šuplíku. Neřeším teď (ne)smysluplnost toho návrhu na novou budovu hlavního nádraží ani historickou hodnotu současné brutalistické stavby. Jen vidím stále se opakující scénář, kdy pro každou uvažovanou stavbu stát a jeho instituce vydávají jednu studii a posudek a plány za druhým, pořád se o něco handrkuje, přemýšlí, vybírá z variant, zamítají se všechny, opakovaně se posuzuje a zamítá – a ve výsledku NIC. Žádná realizace (případně realizace se zpožděním mnoha desítek let proti plánům). Chápu, že je potřeba vybrat nejvhodnější variantu a tu posoudit z více úhlů pohledu (dopravní, ekologický, urbanistický,… Číst vice »
Jen doufám, že až se bude jednou doufám rušit Magistrála, bourat šílené Národní shromáždění a neméně šílený Parkovací dům vedle státní opery, tak se také nedozvíme, že doplňují krásnou archotektonickou strukturu místa..
Národní shromáždění se jen tak bourat nebude, jestli vůbec někdy. Bohužel podobně jako jiné ohavné brutalistické budovy už má velmi početnou obec obdivovatelů, kteří ho budou chránit zuby nehty.
Federalni shromazdeni se bourat nebude. Parkovaci dum je jiny priklad, jen tezko najdete jine misto
Tady je zase hloupých hejtů na památkáře. Jen to dokládá, jak lidi vůbec nechápou podstatu památkové ochrany. A nad to si vůbec neváží skutečně velmi výjmečného historického centra Prahy, které nemá ve světě moc obdoby. Ne nadaramo opakovaně vyhrává žebříčky o nejkrásnější město světa.
Pražská asanace, demolice Brüxu, asanace Žižkova, ZÁKOS, demolice nádraží Těšnov. To je jen malý výčet kulturních zločinů napáchaných ve jménu pokroku za posledních cca 150 let.
Bohužel nejspíš v každé době se najdou lidé, kteří tomu budou tleskat.
Bohužel. Nenahraditelné kulturní zločiny. A jak je vidět, tak i zde na diskuzích jich je docela dost.
Já jsem moc nepochopil, proč vůbec byla vypsána architektonická soutěž bez podmínky, aby nějak nový most respektoval ten starý. Celobílý beton…
Proč by měl? Ten současný je taky jiný, než byl ten původní.
Jakej beton?
Tak nám vysvětlete na příkladu mostu pod Vyšehradem ochranu starého vyžilého šrotu, který by nevyhovoval současným požadavkům železniční dopravy ani kdyby byl z nového materiálu?
A není takhle náhodou možné aby se ty požadavky tu a tam přizpůsobily okolnostem a podmínkám? Není. My jsme si totiž až příliš zvykli a přizpůsobovat se nám nechce. V tom je ten problém.
A co by se na tom starém mostě mělo přizpůsobit, když jeho životnost je na konci?
Když ho stavěli, tak taky to dělali s nějakým výhledem do budoucna (druhá kolej se zprovoznila o nějaký rok déle než most), což by nějaká kopie vůbec nesplnila.
Proč by se měl používat ten samý tvar (hlavně příhrad), když to není dobrý k údržbě?
Hlavou proti zdi a zdravému rozumu. Úplně by stačilo rozhodnutí, že se hlavák podle dánského projektu stavět nebude. My si dovedeme zkomplikovat situaci, tím, že naletíme na kdejaký nevhodný projekt. A zejména už špatné zadání, kde bylo velmi mnoho věci předurčených, musi tam být to a hned zase ono. A ve výsledku je z toho dokonalý mišmaš. Prostě se ukázalo, že tolik věcí není možné spojit, aby to vypadalo k světu. Úplně to stejné platí i pro Vltavskou filharmonii, má totiž úplně stejnou chybu, hlavní budovu doprovázejí hned tři pergoly, to budou příjemné procházky takhle v listopadových plískanicích, Tyto 3… Číst vice »
Předem lituji posluchače a hráče Vltavské filharmonie. Nedovedu si představit, jak chtějí autoři projektu a stavitelé odrušit koncertní sál, od hluku a vibrací z rušných komunikací které ho obklopují ze všech stran! Železniční trať, magistrála, nábřežní ulice s tramvajovým provozem a navrch přímo pod koncertním sálem tunel metra!
Bude to asi znít šotoušsky, ale přeji si aby tramvajová trať byla projektována nezávisle na tomto. Pokud by teda neměla vést přímo pod pergolou, jakože ne, pak by došlo už maximálně „jen“ k výluce… na kterou by čekat nevadilo.
Ale jasně, ta TT by asi musela být novostavba tedy tip top za několik tisíc melounů a ne panelová provizorní…
TT ma byt pod pergolou. Zadání bylo suchou nohou tram-metro-vlak.
Jenomže to se dá udělat i bez pergoly
Tu bych chápal jako přístavbu ale ne náhradu.
Já nesouhlasím s výstavbou pergoly teď, ne protože to zase někdo blbě vyhlásil památkou, ale protože ta stavba jsou vyhozené peníze, současná hala ještě po opravě vydrží.
Nějaké HIA bych vůbec neřešil a to ani pro filharmonii. UNESCO tady nežije, tak by nemělo mít zásadní pravomoce do něčeho kecat. A začíná nám tu diktát památkářů…
To je trochu hloupý argument. O památkách světového dědictví nemůžou rozhodovat pouze místní, protože ti jsou schopni je odstřelit dynamitem nebo srovnat se zemí kvůli hotelu.
V případě Prahy je asi výhodnější ji z UNESCA vyskrtnout, přináší tak akorát overturismus..nebo ať tam je třeba jen Hrad, není důvod,aby tam byla Výtoň nebo hlavak..
Vy asi nevíte proč je Praha v UNESCO zapsaná a proč by jenom Hrad nestačil.
Můžu se zeptat odkud pocházíte?
Z Prahy (i když teď už tam nežiju)..každopádně Praze ten zápis nic nepřináší,do ní budou lidi jezdit furt i bez toho, význam to má pro Kutnou Horu, Telč apod. (Krumlov už je zase k debatě, s tím overturismem).
Ještě že lidi jako vy o tom nemají právo jakkoliv rozhodovat 😉
Tak třeba Drážďany se nechaly vyškrtnout z UNESCO a furt tam spokojeně fungujou, a to je město o level min významný než Praha..
O Drážďanech píšu o pár příspěvcích níže. Nenechaly se vyškrtnout, prostě byly i přes nevoli vyškrtnuty.
Prosazujete totalitu památkářů?
O světovém dědictví rozhodovat nemůžou, ale o tom v čem budou žít a za co vyhodí peníze ano. Takže bychom si my (Praha, ČR, …) měli rozmyslet a postavit to co chceme a potřebujeme, a pak ať si to v UNESCO rozhodnou, když jsou tak chytrý.
Únavové trhliny a hloubková koroze nýtované ocelové konstrukce s překročenou dobu životnosti mají největší rozhodovací na světě.
Starověký chrám v Palmýře může vyprávět.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/islamiste-vyhodili-do-vzduchu-staroveky-chram-v-syrske-palmyre-128366
Srovnáváte nesrovnatelné.
Magory s dynamitem pod vlivem hnusné ideologie, proti technickým parametrům starého nevyhovujícího mostu.
Hloupé komentáře typu toho vašeho jen dokládají, jak lidé vůbec nechápou souvislosti, nevidí do podstaty věcí, ale musí mít na všechno názor. UNESCO samozřejmě má co kecat, pokud dané město / lokalita stojí o to být zapsaná na jeho seznamu. A pokud nenásleduje jeho doporučení a varování, tak je prostě ze seznamu vyškrtnuta. Stalo se to relativně nedávno Drážďanům kvůli stavbě mostu přes Labe. A samozřejmě se pak vyrojili další hlupáci a dezinformátoři, kteří psali nesmyly o tom, jak údajně Drážďany poslaly UNESCO do pr… Ve skutečnosti to Drážďany dost mrzelo a v žádném případě nechtěly být z UNESCO vyškrtnuty.… Číst vice »
Dovolím si tvrdit, že navzdory památkové ochraně je centrum Prahy již nyní zdevastováno hlupáky a jedinci bez estetického vkusu, přívaly aut, kterým se turisté musí vyhýbat na úzkých chodníčcích, a pseudoturistickými „službami“, které rozhodně nejsou povinnou součástí města i při existenci turistů, viz zahraničí. Centrum je pro běžné lidi no go zóna, taxikářská mafie si tam dělá, co chce, památkáři, kteří blokují každý pokus třeba o nějakou více chodec-friendly dlažbu a všem to vlastně vyhovuje, protože prachy se nějak sypou a pořád se lze dojímat řečmi o nejkrásnějším městu světa. Když tam chce někdo něco umět, buď to nejde, nebo… Číst vice »
Jsem schopen rozlišit ochranu budov, protože ta se dají normálně opravit na rozdíl od mostu, který má plánovanou životnost.
Takže Drážďany (politici z magistrátu) vyškrtnutí mrzelo ale obyvatelé v referendu rozhodli že je jim UNESCO u prdele!!
„UNESCO tady nežije, tak by nemělo mít zásadní pravomoce do něčeho kecat.
Většinou platívalo, že ten kdo platí tak rozhoduje. A nejdou nám díky tomu, že jsme členy nějaké ty kačky?
https://cesky.radio.cz/praha-si-od-clenstvi-v-klubu-obci-unesco-slibuje-penize-z-eu-8323564
Myslím si, že jsou to vyhozené peníze.
A most není nejcennější kulturní dědictví. Most je šrot a jako se šrotem by se s ním mělo naložit. Jestli si ten šrot chtějí památkáři zachovat jinde, bylo jim to nabízeno, do provozované koleje už nepatří.
Možná už samotní architekti, kteří to tak nesmyslně navrhli, chtěli od samého počátku, aby jejich návrh po realizaci ani dlouho nevydržel a musel být hodně brzy opět nahrazen něčím smysluplnějším, aby se za ten teď vybraný nemuseli dlouho stydět – ne každý má tak hroší kůži, aby tvořil návrhy sice třeba i přínosné svou estetikou, ale zcela nepoužitelné svojí nepraktičností provozní i údržbovou (viz třeba i díla Patrika Kotase).
Pardon, překlep: patří to k příspěvkům o „pergole“, ne k mostu.
Tak pardon, měl jsem to načteno ještě bez vaší korektury.
Raději zástavbu Pentou, než Henning Larsen.
Mám pocit, že vůbec netušíte o čem píšete.
Pokud píšete o současným mostu pod Vyšehradem, tak to tehdá navrhly podle tehdejších nejlepších stavebních poznatků pro stavbu mostů. Architekturu bych v tom vůbec nehledal, takovéto tvary vychází z normálních výpočtů na danou použitelnou technologii (nýtování z válcovaných profilů) a na dané požadavky vlaků (hmotnost a velikost profilu). K tomu přidejte potřebnou niveletu koleje a plavební výšku, nějaký potřebný profil pro vodu a vždy vám vyjde takovýto most.
Říkám si proč je ta pergola dřevěná. Bude naročná na udržbu. Kov by byl odolnější a nemenil by rychle barvu. Vypadal by určite pekně.
Honem do nějakých papírů tajně zapište, že je památeční rozpraskanost asfaltu na nástupištích na Smíchově. Chtějí ho zničit! Takový svědek doby!
ta historická vstupní hala má snad na Smíchovském nádraží zůstat. nebo ne?
Ano – 1953.
HIA, HIA, žbluňk
Spadla příčka do kafíčka.
Když už jsme na Hlaváku, dnes byl opět nefunkční průchod ze známého chodníku u Magistrály na 1. nástupiště. Průchod v celé šíři zabíral náklaďák s rukou a valník s polem plotu. Tak hlavně, že je hotovo, a že se už stříhala páska.
A ten plot odvážel, nebo přivážel?
Pořádali u něj konferenci. Ale vypadal nově.
Nejlogičtější mi připadá, že to budou vrata přes ten průchod, ale je to jen spekulace. Doufám, že nebudou trvale zamčená.
Na druhou stranu buďme rádi že se do sebe bez rukavic pustily za mě 3 nejohavnější organizace v republice, památkáři, sž a pražskej magoš. Čím víc zubů a chlupů bude lítat, tím líp, třeba to vyústí v nějakou kloudnou reformu památkové péče u nás. Protože současný stav je neudržitelný a konečně padla kosa na kámen.
Lol. To si vazne myslite, ze se do sebe pustily? Lidi tam jsou placeny od hodiny a ne za vykon. Kdyz je blokuje treti strana, tak je to pro ne idealni stav.
Tak já to spíš vnímám tak, že panátkáři budou tak dlouho dělat svou práci, až se z toho stane navýsost politický problém a pak se to bude řešit legislativně. Snad..
No je vidět, že o památkové péči u nás víte tak akorát hoaxy a bláboly z internetových diskuzí, ale o její skutečné podobě nic moc nevíte 😉
Tady na této titulní vizuazliace to vypdá jako opravdu hrůza – s polední nechráněnosti před počasím. Téměř vždy, kdy ž jsem na hl.n. přicházel z parku, jsem si říkal, jaká je to paráda, že už je tato část haly krytá. A oni to chtějí zrušit – navíc se zdá, že i hornější patro bude otevřené, takže krutéo už nebude vůbec nic.
Toto se prostě nesmí postavit…
Holubům se tam bude moc líbit 😉
Má být krytá větší část než dnes.
Tomuhle dřevěnému fičáku říkáte „krytá“ ? Postavte si to doma na zahrádku a za pár let vám to shnije.
Jojo, typicky tohle navrhli a schválili ti, co to nepoužívají.
Kdy má HIA vydat stanovisko ohledně Výtoňského mostu?
Dle článku za rok od vyhlášení vítěze. Takže tak za rok a pul. Moderní most je tedy v nedohlednu.
Njn. To už ten stávající na nás bude koukat z pod hladiny.
A v HIA bude napsáno: Vylovit, vysušit, odbahnit.
👍
Asi to vypadá ne provizorní, tak ještě, že máme ženisty, kteří si s tím bez problémů poradí, ti nebudou potřebovat HIA :):):)
To chce jen čas. Libeňák už porcujou bagry.
Poize cast, ktera byla ircena k demolici jiz od pocatku… Tahle cast nesla zachranit…
Jak to bude u dalsich casti mostu nevime,…
…ale tušíme…
Však u toho výtoňského jde také jen o část, o tu prorezlou železnou nad vodou. Pilíře ve vodě a kamenné oblouky nikdo bourat nechce.
Tehdy holt navrhovali mosty ekologicky, udržitelně – dole věčné, nahoře recyklovatelné. Akorát teda netušili, že potomci budou vymýšlet hlouposti, místo aby si vedle připravili nový most, nasunuli místo starého, a starý prohnali hutí….
No ono hlavne ocelovou konstrukci muzete pravidelne opravovat, kdyz se o ni starate, nebo to nechate dojit do stavu, v jakym je ted…
To je trochu rozdil ne, u libenaku jde o pulku mostu, zbytek byl, je a bude zbouran urcite, ta cast pres nove koryto Vltavy je vecne diskutovana… U vytonskeho se bavi o celem moste a jeste o viaduktu na vytonske strane… a tam jsou ve hre take i pilire, pav trikolejny betonovy most nemusi pilire unest, dvoukolejny ano, oceloby je o dost lehci a ten zas nemuze byt trikolejny, protoze by musel byt o dost masivnejsi,… Podle me Libenak skonci replikou a Vyton novym mostem… Ono jde take o cas, SZ ma problem s inteligenci, ktery prochazi rekonstrukci a s… Číst vice »
Jestli tomu návrhu něco chybí tak hóóódně Parthenocissusu čili loubince, přísavníku nebo lidově psího vína. Nechat zarůst aby ta ohava nebyla vidět. Alespoň to bude vypadat co k čemu a i těch funcí to bude plnit více než jen to holé dřevo které ani stín nevytvoří.
Další krok: zpamátnění unikální architektury konce 20. století – terminálu Černý Most….
Následovat budou Kotasovy stavby jako třeba TT na Barrandov.
Unikát! Naštěstí UNESCO nespí…doufám, že alespoň rekonstrukce Barranďáku probíhá citlivě a dobovými technologiemi. Bylo by smutné, kdyby použití nepůvodní hydroizolace zabránilo, pro české folklórní stavby typickému, zatékání do mostu…
Doufejme, že pokud NOH zůstane stát, tak včetně kulturního odkazu – věčného zatékání.
Památkáři na to dohlédnou – použití dobových materiálů a pracovních postupů to jistí…
Kéž by. První a zatím poslední krásné tramvajové zastávky v Praze.
Ano, ale s mnoha naddimenzovanými a dysfunkčními nebo údržbově náročnými prvky.
Škoda že ta tramvajová trať ke Slivenci v tom nepokračuje, strizlivejsim způsobem. Mohli bychom vidět, že se to dá i udělat líp.
Byl tomu věnován celý díl seiálu Gebrian vs. Doporučuju.
Sice je mozne mit obcas nejakou architektonicky zajimavou stavbu, kdy je dobre navrzena, ale mit na kazde zastavce neco tak stavebne (financne) a na udrzbu narocne, je mrhani penezi…
Tam bych si dovedl predstavit jednu, napr. Chaplinovo nam.,… ale i tak je to velmi spatne navrzene…
Veřejnost to nechce, ale mocipáni si stojí za svým…
Začíná mi připadat, že železnice je v ČR snad největším místem, kde se razí vůle menšiny proti zájmům většiny: Pergola, ŽUB, Mladá Boleslav, VRT Ústí..
Ostatně i Pernerka měla vést přes Vysoké Mýto..
Já to třeba chci, jsou to moc povedené stavby, konečně i v česku bude něco pěkného, nového a moderního
Povedené? Jak to můžete vědět když nestojí?
Ale tak cca rok po uvedení do provozu se to jako povedené tvářit bude, ale pak už to bude vypadat jak mouřenín. Kvalitní ovzduší v centru Prahy tomu dodá patinu. 🙂
Me se take libi, … a hlavne to neni z betonu jako vsechno co se dnes projektuje…
Tak ne dnes, beton znali už staří Římané, jenže ho uměli zamaskovat.
Ja vim, ze beton pouzivali uz rimane, ale vadi mi, ze dnes nikdo nic nez betonoveho nenavrhne,… nebo malokdy…
Ale trojsky mi treba prijde velmi povedeny…
Protože beton je jediný materiál který ty architektonické skvosty umožní postavit! I tahle dřevěná pergola musí mít betonové základy!
Jaká veřejnost? Promiňte, ale pro tyhle „mluvčí lidu“ nějak nemám pochopení. Bohužel se často dělá z té nejhlasitější skupiny ta nejpočetnější, což je omyl. Za mně držím realizaci všeho uvedeného palce a myslím, že i společnská potávka po těchto stavbách je.
„Všeho uvedeného“ takže i Vmax80km/h a R300m u MB?
Nepřekrucujte, je to naopak. Vmax80km/h a velice hlučný R300m u MB si právě vymyslel jeden místní populista, v projektu je to správně.
tvl, vždyť tu píšu o mocipánech, co vymýšlí takový p***viny… čte to vůbec někdo pořádně?
A které ty „mocipány“ myslíte, SŽ nebo toho radního z MB? Zastupitelstvo na severu Čech nebo toho pracháče, co by si přál ještě jinou trasu? Vyjadřujete jakési emoce, ale moc souvislostí to nemá. Koho považujete za většinu, koho za mocipány, a co vlastně chcete a co ne?
Hele, strč si ten svůj slovník z Rudého práva někam. Už jseš s tím kolovrátkem trapnej.
Proč by měll? Kvůli jednomu slovu které se v té době používalo? Ale no tak.
Mocipána se to dotklo?
Mimochodem, tohle je obrozenecký výraz.
A koho tím mysleli?
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-hlavni-nadrazi-rekonstrukce-pergola-klub-za-starou-prahu.A231130_115059_praha-zpravy_vich
Jasně, 69 % nejhlasitějších se sešikovalo, aby klikli na anketu, těm ostatním je to jedno a za klik jim to nestálo.
Ty ankety rozhodně nejsou neprůstřelné a dají falšovat. Stačí, aby někomu stálo za to napsat skript. Jeden hlas rozhodně neznamená jeden klik.
Není! Nepleťte si společenskou a politickou poptávku! Že nějaký politik si chce za veřejné peníze postavit pomník není společenská poptávka!!!
Nejuřvanější neznamená nejpočetnější. „Ostatně i Pernerka měla vést přes Vysoké Mýto..“ A co by za to teď dali.
Jo tak „veřejnost“. Nějak jsem si pořád nezvykl, že skupina kritiků na internetu automaticky mluví za všechny.
Pojďme se podívat i na ty ostatní:
– ŽUB – copak „veřejnost“ navrhuje? Jak nafouknout stávající brněnský hlavák?
– Mladá Boleslav – názor radního, že 80 km/h je lepší než 160, je směrodatný pro všechny dojíždějící z MB i z Liberecka?
– VRT Ústí – a už se aspoň tam všichni dohodli mezi sebou, jak to vlastně chtějí?
Jeden příklad: ŽUB nafouknout lze. Jen se mocipánům nechce. Tady to rozhodně většina nepodporuje.
Máte k tomuto tvrzení (k té většině) tvrdá data, anebo vnímáte kritiku výhradně na železničních internetových stránkách?
Tak jako Brnak muzu celkem objektivne rict, ze krom modrych strak a jejich kamosu + osazenstva a absolventu stavebni fakulty nikdo stehovat horni nadrazi na misto dolniho fakt nechce. Pro mne konkretne to je +15 2x tydne. Coz se fakt vyplati, kdyz stazeni jizdni doby o 15 min stoji treba 50 mld
ŽUB se dá nafouknout snadno. Stačí v okolí něco ubourat. Škoda by tam nebyla v podstatě ničeho. Ne, ani nádražní budovy. Ne, ani pošty. Ne, ani viaduktu Křenová. Možná Malé Ameriky, ale jenom možná…
Dovolím si jemně upozornit, že ta doba, kde se stranické orgány jedné strany rozhodly na papíře vyšrafovat prostor a všem těm, co v něm mají jakoukoli stavbu, ji zlikvidovat, je už skoro 35 let minulostí.
Jen by museli vcas koupit prior. Ten pujde k zemi, bude nova stavba a je to v kelu
Ale radeji resili pozemky kolem zvonarky nez neco co dava smysl
To nerozporuju. Ale kdyby se chtělo, tak by to šlo. Ale ono se nechce, dlouhodobě. A dyž sa nesce,tak sa nemože….
Halasná menšina to nechce, většina to chce. Takže máte pravdu.
Pokud chtějí Pergolu, musí ubourat kus odbavovací haly, která je památkově chráněná, a v tom případě je jim nějaká HIA na prd, pokud to tedy nechtějí hrát na to, že když HIA vyjde jak si představují, tak zkusí tu památkovou ochranu „sundat“.
Nebo mi něco uniklo?
Unikla Vám nelogická argumentace s automatickou památkovou ochranou pro přístavby, podle které by měly mít památkovou ochranu i přistavěné plechové budky či jakékoliv pevně připojené stavby, jako magistrála.
Tak magistrála by si jistě ochranu zasloužila jako doklad dobového směru stavby kapacitních městských automobilových komunikací ve formě mimoúrovňově vedených komunikací dálničního typu.
Z tohoto pohledu se zdá zřízení přechodu pro chodce před Fantovou budovou jako zcela nepřípustné, protože naruší dobový charakter magistrály jako automobilové komunikace s preferencí rychlosti a plynulosti průjezdu automobilů.
😆😆😆👍
„Nesmějte se,“ NOH nemá opravdu o nic silnější důvod k ochraně než Magistrála. Obojí vznklo až po udělení ochrany Fantovce a obojí se jí dotýká a ochromuje její funkci.
A proto je třeba Magistrálu chránit, stůj co stůj. Za pár let to bude na seznamu UNESCO jako jediná dochovaná dálnice v centru města v Evropě…a památkáři budou trvat na umístění replik původních podsvícených dopravních značek. Ještě by to chtělo obnovit původní podobu Nuseláku. Turisti budou nadšení – takovej Mostar bez Neretvy…
Pokud s tou argumentací … a teď nehodlám diskutovat jak moc nelogická je … MK souhlasí, tak hala prostě památkou je, protože názor MK je v tomto případě směrodatný.
Vůbec nechápu, že se s tímhle projektem dál pokračuje. Čeští památkáři jsou jednoznačně proti, Nová odbavovací hala je kulturní památkou a demolice je nepřípustná. Bavit se o tom, jaký vliv na památkovou rezervaci by měla pergola je vyhazování peněz a ztráta času, projekt by se měl celý přepracovat, aby zůstala původní odbavovací hala.
Čeští památkáři jsou proti všemu.
asi to je záležitost Prahy. Že by ta brutalistní stavba příjezdové haly byla nějaká paráda tak to není.
Možná to neni „nějaká paráda“, ale proto se to ještě nemusí bourat.
Není důvod toho menší část ubourat – strop a postranní prostory, když to svými malými rozměry podvazuje primární funkci objektu.
To není ,,menší část“! Je to minimálně polovina stávajících prostor! A vstupy do METRA se dostanou z uzavřených klimatizovaných prostor na otevřené prostranství- takže Vidrholec jako hrom! Na nástupištích průvan a venkovní teplota-takže v zimě mráz! A to nepíši o dešti a sněhu co vichr zavane pod tu tři patra vysokou pergolu(rádoby střechu) !
Bourat se to nemusí, po estetické stránce by ale bylo potřebné ustoupit dnešnímu pohledu na interiéry = nová světlejší podlaha, redukce a zesvětlení barev, moderní mírně studené osvětlení, resp. vyházet pryč zbytečné obchody a hned bufe i více plochy, atd. Prostě to zmodernizovat.
Čeští památkáři jsou proti čemukoliv..
Čeští památkáři jsou hlavně naprosto nečitelná instituce. Památkou ochranu nemělo brutalistní obchodní centrum Ještěd v Liberci, budova Transgasu, telefonní stanice v Dejvicích a najednou ho má odbavovací hala nádraží, která v podstatě nejde udržet v takovém stavu, aby do ní nezatékalo. Opravdu mám pocit, že soukormý investor může vše, ale když staví stát, to památkáři hází ramena. Navíc v tomto případě ta účelovost a to načasování vysloveně smrdí.
Památkáři mají jednu velkou slabinu: nemají vliv na nikoho, kdo je ignoruje. Takže problémy a průtahy má jen ten, kdo s nimi aktivně komunikuje.
Pokud si v bytě v centru Prahy chcete vyměnit stará netěsnící okna a požádáte o povolení, tak si užijete pravé administrativní peklo.
Ale pokud si koupíte chráněný zámeček nebo nádraží Vyšehrad, necháte ho spadnout a nebudete s nikým mluvit, tak vám to projde v pohodě.
Nicméně ty výše zmíněné případy nebylo pokud vím žádné ignorování, ale zcela legální postup. On taky holt ten soukromý investor má velkou motivaci dělat všechno pro to, aby ty povolení získal, v krajním případě se bude i soudit když v tom má mnohdy miliardy. Státní organizace se většinou spokojí s konstatováním, že se to památkářům nelíbí, tak bohužel.
Btw co jsem tak v poslední době odpozoroval třeba na příkladu bývalého Intercontinentalu, budovy Mezinárodního svazu studentstva, nebo Máje, docela zdá se také funguje spolupracovat na rekonstrukcích a přestavbách s původními autory, jejich potomky a podobně.
Já bych ta okna normálně vyměnil a nic neřešil. Když to někdo nabonzuje, tak bych stavebnímu úřadu sdělil, že původní okna byla z důvodu složité a časově náročné opravy sejmuta a nová okna jsou provizorní řešení, než se okna vrátí z opravy. Už vidím jak si bude někdo na stavebním úřadě lámat hlavu s tím jestli už jsou okna po opravě zpět. 🙂
To asi ne. Rozhodně nejsou proti památkám.
V důsledku často jsou. Jen si to (asi) sami neuvědomují.
A kde teda byli, když se postupně zbourala podbabská sladovna?
Na to se ale musíte zeptat jich a ne mě.
Ale jsou. Jejich mnohdy nesmyslný požadavky znamenají jediný. Majitel se na to buď vybodne a nechá budovu zchátrat tak, že se pak musí strhnout, nebo i přes šikanu pokutou a památkovou ochranou tu budovu strhne nebo přestaví.
Požadavky na každou drobnost mají, ale platit to památkáři nebudou . Pokud by dorovnali rozdíl v ceně na pořízení a údržbu podle jejich požadavků, tak s tím skoro nikdo nebude mít problém.
Kulturní památkou se stala až po odhalení nového návrhu. To není férový přístup.
Tam budou hrát tak trochu roli peníze a plno dalších faktorů.. třeba peníze 😀
Údržba té stavby bude ještě horší, než je tomu teď. Taky je to pořád na úkor vnitřních vyhřívaných prostor. Do Dubaje fajn, ale ten co to navrhoval nikdy nebyl v Praze a nesledoval reálné problémy cestujících. Moc vnitřních prostorů opravdu problém není.
když si v Praze myslí, že budou mít kvůli oteplování klimatu dvacet stupňů nad nulou v Lednu, tak jeto jejich věc. Nemusíme chápat všechno a na to asi nakonec příjdou sami jak to bude.
Do konce roku bude rozhodnuto 🤡 Již brzy vlakem na letiště 🤡 Země možností 🤡
Je to nepraktická extravagantní stavba, na kterou by zemřelo zbytečně moc živých bytostí s vlastním vědomím- stromů a která bude vyžadovat častou údržbu, což je trochu problém v Česku. Ale na druhou stranu pražští holubi se na ní těší 😄
Nemyslete si, že tam dnes holubi nejsou.
Těžké dilema. Nechtěl bych rozhodovat, jak vážně má být brána „část veřejnosti“, jež sice kritizuje pokrokovou, pardon – vpřed nás posunující dřevostavbu, ale zato cítí s přírodou, majíc „obavy o povětrnostní vlivy“. A ještě k tomu ten assesment a pozornost UNESCO… těžké dilema.
Tvrdit, že nám jedině UNESCO může povolit demolici dožité dopravní stavby je neuvěřitelný ministerský alibismus.
O možné přístavbě nádraží parku v centru už ani nemluvím.
V tomto případě by pravděpodobně UNESCO nemělo takový problém ani tak s přístavbou, jako má problém s demolicí existující nádražní haly.
Jakože UNESCO řadí halu hl.n. do stejné kategorie jako třeba Karlův most?
A co minikruháč před Prašnou bránou? Ptal se někdo Unesca?
Nevím, jak UNESCO, ale nerozhodl nedávno nějaký český úřad, že nádražní hala je památkově chráněná?
Nerozhodl. Je to svévolný zápis úředníka.
To jako opravdu nějaký úředník přišel ráno do práce, dal si kafe, hluboce se zamyslel a řekl si: Ta nádražní hala se mi líbí, zatím není památkově chráněná, ale jak tak koukám, zrovna dneska by to šlo, a tak ji zápisem zpamátním?
Jakou má slovenský šotouš kvalifikaci k tomu, aby určoval co je třeba v Praze památkově chránit a co nikoliv? Nevím, ptám se pro kamaráda…
Pokud narážíte na most po Vyšehradem, tak ano, je to strašné, jak ministerstvo potažmo celý stát od toho dává ruce pryč a nechává to jen na SŽ bez jakékoli pomoci. Ten most je kritická součást infrastruktury, jeho nahrazení by se mělo urgentně řešit na nejvyšších místech, i kdyby to mělo být vládním dekretem.
JJ. dožitou stavbou myslím most pod Vyšehradem.
Panovník může zákon změnit, musí se jím však sám také řídit, i když se sám nemůže potrestat.
Tomáš Akvinský.
Najdete si heslo vlada zakona, prectete stokrat, pak si nafackujte a mozna prozrete.
Pokud ne, opakovat.
Muze se mi tisickrat eklovat ten vytonsky ramusak ale musim respektovat jeho status pamatky.
Pokud ho nehodlam eespektovat, fajn, ale treba zmenit zakon. Sice kvuli one zmene se zboura semtam i neco jineho a nekomj se pred oknem treba postavi 20patrova ludra, ale to nevadi, most neni.
Nebo je vam jedno, ze by sel treba zkourat i most legii a vymenit za fajn prefabrikovamy betonovy most?
Vyšehradský most bud ocelový stejně, jako ten, co už nejde opravit.
Opravit jde všechno! Je to jen otázka nákladů! Zbourání a novostavba vždy vyjde levněji a stavitel nepotřebuje taková úzkoprofilová řemesla a kvalifikaci jako restaurátor! Stačí mu obyčejní stavební dělníci a nekvalifikovaní nádeníci +absolvent stavební průmyslovky jako stavbyvedoucí. Techniku s obsluhou dodá subdodavatel.
Jsem zvědavej, jak bude respektovat památku únavová životnost materiálu.
Jako památkáři by jste si naopak měli pospíšit s jeho snesením a přesunutím na jiné místo, protože až dožije tak se nebude dát použít ani jako lávka, žádný mostař se vám pod ten paskvil nepodepíše.
Jelikož musí být v angličtině, bude podle Hlaváčka autor pravděpodobně ze zahraničí.
Článek vyšel o pět dní později než měl? 🙂
“Jelikož musí být v angličtině, bude podle Hlaváčka autor pravděpodobně ze zahraničí.”
No, češi asi neumí anglicky, nebo co…
praktikant Hlaváček asi ne… 😀
Už jsem zase stihnul zapomenout, že namísto nádraží budeme mít pergolu. Díky za připomenutí 🤮
Se z těch nekonečných samoúčelných posudků a razítek brzy poděláme.
Jj, Franta od vedle to “vidí”, takže to tak je…
Skoro mi i přijde, že by pro Prahu bylo mnohem lepší, kdyby nás UNESCO vyřadilo.
Obávám se, že v tom případě by Praha z veřejných peněz vybudovala u ústí Čertovky velkopřístav pirátských lodí… s navazujícím panelákem, do něhož by umístila pobočku psychiatrie.
Je vidět, že vám by se taková ordinace docela mohla hodit, bydlíte-li někde poblíž.
Drážďany to zjevně přežily bez úhony
Ani ne. Pouze některé věci se projeví až postupně.
Nějaký příklad toho, co špatného se tam projeví?
15 let a nic se neprojevilo, Drážďany jsou stále plné turistů a to je to, čím tehdy UNESCO hrozilo “ škrtneme vás a nikdo k vám nepřijede“. 80 procent obyvatel Drážďan je s mostem spokojeno , což je růst proti tomu, že v referendu o výstabě bylo pro 68 procent . Jezdíme s manželkou do Drážďan celkem pravidelně, včetně cyklostezky podél Labe a nový most tam nijak neruší…
Samozřejmě. Kulturní dědictví je odpad, který lze odhodit.
Bolševické myšlení přežívá v tomhle národě ve velkém…
Kulturní dědictví ne, ale bez pár desítek let starého železobetonového bunkru pod nádražím nebo jednoho rezavého mostu se klidně obejdeme.
To, že jste si za jedinou svatou pravdu místo třídního boje dosadil ochranu památek, ještě neznamená, že jste něco lepšího.
Kulturní dědictví JE důležité. Ale stát se neobyvatelným skanzenem je pro město obrovský průšvih. Tak to holt v životě chodí, že často jdou i důležité a oprávněné zájmy proti sobě. ¨ A i tomu kulturnímu dědictví prospívá, když se vyvíjí a každá epocha do něj doplní své. Jasně, je to někdy riskantní, ale dlouhodobě se to podle mě vyplácí. Může to samozřejmě být tím, že jsem do pár km od něj vyrůstal a žil většinu života, takže jsem na něj zvyklý, ale dávám jednoznačně přednost Pražskému hradu s jeho neskutečným slepencem různých stylů, občas i na jedné budově, před např.… Číst vice »
Ale na Pražském hradě se od Marie Terezie nic nového nepostavilo!
Bolševícké myšlení, kdy se památka (Fantovka) může narušit nějakou brutální přístavbou (Magistrála+NOH), která ji málo respektuje, naruší její funkci, a sama té převzaté funkci nemůže dostát, to je právě to co prosazujete…?
Tak když ta Fantovka byla navržena blbě… nebo možná v době kdy byly na hlaváku úrovňová nástupiště (viz nelegální přechod Žižkov).
Sláva, konečně jste pochopil, že most pod Vyšehradem je odpad a že se má uklidit do šrotu.
Bolševické myšlení je vidět na památkářích. My (soudruzi památkáři) jsme to vyhlásily, a tak to bude!