lot
Letectví Letiště

Penta se snaží zablokovat stavbu paralelní dráhy na Ruzyni u soudu

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Společnost Letiště Vodochody, která patří do skupiny Penta, zkouší zablokovat u soudu plánovanou expanzi Letiště Praha v podobě stavby paralelní přistávací a vzletové dráhy. Příprava miliardové stavby tak může nabrat několik let zpoždění. Penta v minulosti na přípravách nové ranveje výrazně profitovala, když letišti prodala pozemky pro její stavbu s několikamiliardovým ziskem.

Společnost Letiště Vodochody, která patří do skupiny Penta, zkouší zablokovat u soudu plánovanou expanzi Letiště Praha v podobě stavby paralelní přistávací a vzletové dráhy. Příprava miliardové stavby tak může nabrat několik let zpoždění. Penta v minulosti na přípravách nové ranveje výrazně profitovala, když letišti prodala pozemky pro její stavbu s několikamiliardovým ziskem.

Letiště Vodochody podalo návrh na zrušení opatření obecné povahy – 2. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. „Navrhovatel nesouhlasí s vymezením veřejně prospěšné stavby VPS D300 – plocha rozvoje letiště Praha/Ruzyně (Letiště Václava Havla Praha), která má být určena pro novou přistávací dráhu z důvodu možného zvýšení hlukové zátěže na pozemcích v jeho vlastnictví. Namítá, že by záměr mohl vyvolat komplikace při plánovaném stavebním i kapacitním rozvoji letiště Praha/Vodochody,“ uvedla mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová.

Podle ní současně firma ze skupiny Penta uvádí, že plánovaný rozvoj vodochodského letiště závisí na vybudování mimoúrovňové křižovatky na dálnici D8, která byla předmětem příslušné 2. aktualizace Zásad Středočeského kraje. „Tento záměr byl při jejím vydání Zastupitelstvem Středočeského kraje vypuštěn a jeho prověření bylo přesunuto do Zprávy o uplatňování Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. S tímto navrhovatel nesouhlasí jak věcně, tak i z hlediska zákonnosti pořizovacího procesu,“ popsala Frintová. Podle ní Středočeský kraj se žalobou v plném rozsahu nesouhlasí a připravuje proto prostřednictvím svých právních zástupců vyjádření.

Letiště Praha podle vyjádření ředitele marketingu, komunikace a zákaznické zkušenosti Jakuba Puchalského o žalobě již ví. „Připravujeme veškeré kroky k tomu, abychom plně hájili zájmy letiště. Prvním krokem bude uplatnění práva osoby zúčastněné na řízení, neboť Letiště Praha je osobou, která může být přímo dotčena případným zrušením napadeného opatření obecné povahy,“ řekl Puchalský. „Následně Letiště Praha připraví vyjádření ve věci samotné, kdy předloží soudu celou řadu argumentů, kterými vyvrátí tvrzení navrhovatele a podpoří záměr paralelní dráhy,“ dodal.

Letiště Praha už žádá o územní rozhodnutí pro stavbu paralelní dráhy, která má umožnit další navýšení provozu. Hotová má být v roce 2028.

Pozemky nutné pro stavbu dráhy prodala Penta Letišti Praha v roce 2009. Dříve ty samé pozemky mohlo Letiště Praha získat podstatně levněji. V době, kdy letiště vedl Martin Kačur, ale nákup odmítlo. Kačur má v Pentě projekt letiště ve Vodochodech na starosti.

Martin Kačur na otázky odpovědě dodatečně (doplněno v 15:00):

Vnímáme to jako spolupráci Kraje s odpůrci rozvoje letiště Vodochody a my jsme již neměli jinou možnost, než napadnout celou 2.aktualizaci ZUR SCK.

Ano podali jsme žalobu (a rovněž podnět na MMR). Naše žaloba necílí na paralelní dráhu a ani na pražský okruh, ale na postup Kraje při schvalování 2.aktualizace ZUR SCK.

Zjednodušeně jde o to, že podle našeho názoru Kraj schválil 2.aktualizaci ZUR SCK v rozporu se zadáním této aktualizace, tedy bez mimoúrovňové křižovatky na D8 Odolena Voda, přestože mimoúrovňová křižovatka byla po celou dobu projednávání, včetně veřejného projednání 2.aktualizace její součástí a byla i Krajem původně hodnocena kladně. Až po veřejném projednání mimoúrovňová křižovatka z 2.aktualizace ZUR vypadla, a to bez nějakého rozumného odůvodnění.  

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan

Praha není tak velké město, abychom potřebovali 2 letiště, zvlášť, když lze PRG rozšířit. Poslat Pentu do háje.
A dálniční sjezd taky, vždy mi vadilo že naše dálniční síť má sjezdů až moc a pro těch pár prdelakovic to nemá smysl, když stejně všichni jedou po okrese na Zdiby než po ráno věčně precpane D8.

Vít

Já si myslím že jestli chceme jako ČR bohatou z cestovního ruchu tak dráhu musíme postavit když jsem byl na letišti a viděl jsem to jak letadla přistavájí jedno za druhý jedno už je naranveji a druhý se ještě nestihl odlepit. A jestli de o obce okolo to je mi troch líto ale myslím si že třeba dostanou příspěvek na okna a přecejenom udělají to tak aby dráha co nejměně dělala rámus.

Apex

Penta zjevně ztrácí nervy, business plán jí už několik let nevychází a nová dráha na LKPR by pro tyto plány byla konečná. Navíc odhaduji, že plánované náklady na zprovoznění Vodochod (pokud si vybavuji, mělo jít o 3,5 mld Kč) by nyní byly značně vyšší, takže ani v tomto nemohou být úplně optimističtí. A vzhledem k zavedení nových předpisů pro certifikaci letišť se z toho nyní stává projekt na odpískání.

Daniel Novák

Jeden by si myslel, že Kačur bude raději zticha a modlit se, aby se jeho levárny na Ruzyni nedostaly pod drobnohled.

Přemek

Špatná strategie bez ohledu na skutečném stavu globální ekonomiky a finančního systému. Žádná nová dráha se neuživí.

Jen tak

expert promluvil.

Adam

Už to na tomto serveru zaznělo několikrát. Nová dráha není něco, co je na 5 let a tudíž podléhá krizím a podobně. Nová dráha je nadčasová a mimo to, pokud už přijde ekonomický pokles, tak investice Letiště Praha ve výši 27 miliard bude částečně stimulovat ekonomiku a hlavně obor stavebnictví a podobně. V době ekonomického poklesu je třeba investovat do infrastruktury.

Původní Pražák

No myslím, že tohle je práce pro policii a státního zástupce, pod podvod by se to vejít mohlo.

Kubrt

Aniž bych chtěl plédovat za Pentu, ale – kým, na kom a jaký podvod byl spáchán?

Jen tak

v cem ten podvod spociva?

liberal shark

Spíše porušování povinností při správě cizího majetku …

liberal shark

Kolik asi obdrželi pánové Kačur a Tvrdík do prasátka za své osvícené působení ve vedení státních podniků ? Nechtěl by se na to pan Pavel Zeman třeba zeptat ?

Karel Jezbera

Pavel Zeman se na to sice podívat může, ale otázka je, jak zní zadání. Pokud nevíte, co je zatím, nemůžete odhadnout, jestli bude viník potrestán. Je to o vyšších procesech řízení a tento spor, ač je to pro většinu lidí nepochopitelné, je pouze jednou malou kapitolou ve válce nějakých dvou mocenských skupin. Bohužel běžní občané jsou jejich obětí.

liberal shark

Tak souzřejmě, pokud by zmínění pánové prokázali, že měli od vlastníka (státu) takové zadání, budou vyviněni a řízení se posouvá o level výše.

liberal shark

Tak samozřejmě …

Tom

Tomu se říká chucpe !!!

dada

he umíte i jiný slova či fráze jidiš?

Dáda

Jsou to ale kluci na tom Kypru (původně na SLovensku) šikovný!
Kam se hrabe takovej Pros, Koláček, Otava, Przybyla… Tohle má přímo tah na branku!

Jan

vzpomente si na tohle, az zas nekde nekoho uvidite nadavat na ty bajne „ekoteroristy“. tohle je esence ceske povahy a duvod, proc jsme pozadu ve stavbe a rozvoji cehokoli. bo radsi nez by Penta sla s kuzi na trh a rozjela Vodochody, tak bude hazet klacky pod nohy Ruzyni a vest zabomysi valky, ktere v konecnem dusledku brzdi rozvoj a bohatnuti CR, mysleno x stovek subjektu a lidi, kteri na necem takovem profituji

AAA

jasně, Vodochody rozjedou lusknutím prstu….

Jakub

A jak velký vliv na to teda má, jestli se postaví nová dráha na Ruzyni?

AAA

viz třeba v článku zmíněný sjezd z D8

Kubrt

Přesně tak, je to jasná nabídka výměnného obchodu. A ten exit z D8 u Odolena Vody opravdu chybí, jeho výstavba by odlehčila exitu Zdiby, který přes léta dobudovávání stále nestíhá. Zvláště když se chce, aby tam vzniklo P+R u tramvaje.

jozka

Jak presne odlehci exit OV exitu Zdiby?

Kubrt

Stáhne část provozu z 608 na dálnici dřív – Odolena Voda, částečně Panenské Břežany.

jozka

Odolena Voda 6000 obyvatel, Panenske Brezany 600 obyvatel. To jsou sumy…

Poudy

+ Postřižín: 1286, Kozomín: 450 a dalších x menších vesnic, které se ale dost rychle rozvíjejí a v té oblasti kterou by sjezd obsluhoval, přibudou každý rok stovky obyvatel. Ten rozvoj tam bude pořád a k dnešnímu stavu doporučuji si na chvíli zaparkovat ráno nebo večer na příjezd do Klíčan a uvidíte jaké nic po té dvojce jezdí, a to i v případě průjezdné dálnice.

jozka

Zajiste vam nebude zatezko tech x vesnic vyjmenovat 🙂 Uplne uz vidim v barve, jak lidi z Klican, Maslovic, Vodochod jedou tri km zpet na sjezd OV misto toho, aby jeli tri km na sjezd Zdiby. Tim spis, kdyz nejvetsim spuntem jsou KO a ty jsou planovany i zde. 608 je zatizena, o tom zadna, ale zasekne se v jedinem pripade. Kdyz stoji dalnice a v tom pripade muzete mit na dalnici x sjezdu, ale nepomuzete si.

Poudy

I když dálnice zaseknutá není, tak tam je provoz velmi silný. V okolí Hrubého je ta dvojka už velmi zatížená a velmi často to tam kolabuje a Exit Zdiby ve stávající podobě taky neodpovídá intenzitám provozu, s tím se ale krom ramene Praha>Neratovice v nejbližší dekádě nic dít nebude a tudíž by exit někde u Odolene Vody pomohl velmi, kruhové objezdy ve Zdibsku by potom tolik nevadili. No dobrá, těch dalších vesnic nebude více než 8, ale většina z novousedlíků dojíždí jedním až dvěmi auty každý den do Prahy za prací a na těch silnicích je to opravdu znát.

jozka

A ktere vesnice to tedy jsou?

jozka

Mno… a je klid…

Daniel Novák

Vodochody nejsou životaschopné (podobně jako Modlin) a jediným cílem je snížit tržní cenu PRG.

Martin V.

V čem není Modlin životaschopný? To by mě zajímalo, protože je to hodně podobný projekt k Vodochodům. Ročně odbaví 20 000 letů Ryanu s 3 mil. cestujících. Je trochu z ruky, zpočátku měl problémy s dráhou. Ale má nějaké překážky do budoucna?

Apex

Má, je zcela závislý na tom, jak se rozhodne Ryanair…

Radovan Komínek

Proč není tehdejší ředitel trestně stíhán? Naše média řeší dlouhodobě daleko menší škody a tuto škodu na státním majetku přehlížejí jako privatizaci OKD a následné neplacení závazků OKD vůči státu. Tady jde navíc o poškozování dopravní dostupnosti státu a především hlavního města. Je srandovní s jakou minulostí lze v Česku zastávat významný post, na kterém je nutno jednat se státem na vyšší úrovni.

Adam

Nějakým způsobem vyfoukneme pozemky Letišti Praha, následně jim je hodně dobře prodáme a z vydělaných peněz stavíme svoje letiště, načež se budeme snažit zablokovat stavbu na Letišti Praha, pro kterou jsme jim prodali pozemky, aby naše letiště nemělo konkurenci.

Tomu se říká obchodní plán …

PetrWhatever

Penta, která nejdřív krajně pochybným způsobem pozemky od pozemkového fondu zkoupila, poté vydírala letiště, nakonec pozemky zase s xnásobným se ziskem prodala zpět?. Penta, která má na Slovensku svoji Gorilu? IMO, není u náshorší investorské skupiny.

Pišta

To je k blití vážení 🙁