Peníze navíc ze SFDI použije Liberecký kraj na opravu patnácti silnic, volá po systémovém řešení
Oprava silnice. Ilustrační foto: Liberecký kraj
Kraj chce po vládě, aby vytvořila systém na dlouhodobé financování oprav silnic nižších tříd.
Každá kačka dobrá – čím víc – tím dřív bude opraveno a celkově to bude stát míň peněz, než kdyby se to flikovalo postupně v delšim časovym horizontu…
bohužel na mnoho místech jsou silnice II.tříd celkem tranzitní silnice, ale financované z krajů, což je systémově špatně, často si říkám, že kdyby byly pod ŘSD, tak by někdy vypadaly lépe a neopravovaly by zbytečně tolik jedničky těsně před koncem roku (honem utratit peníze)…
Vláda si bohužel ráda podrží možnost držet kraje pod krkem s financováním oprav silnic! Přitom by stačilo tak málo. Rozšířit mýto minimálně i na dvojky a peníze z toho posílat vlastníkovi komunikace. Kromě toho, že by to bylo 100% spravedlivé (nejvíc by dostávali tam, kde se nejvíce silnice opotřebovávají), eliminovala by se tím současná neúnosná situace s objížděním mýta po silnicích nižších tříd.
Proč mýto? Podíl spotřební daně na uhlovodíková paliva (stejně jako podíl z dalších daní) to vyřeší taky spravedlivě. Nelíbí se mi, že kraje mají zodpovědnost, ale vláda jim milostivě dá tady na silnice, támhle na lokálky, z MŠMT na školy a já nevím odkud na co ještě. Podle mě by kraje měly mít pravomoc a zodpovědnost rozhodovat o svém rozpočtu nezávisle. Ať si svým obyvatelům obhájí proč dali peníze na tuhle silnici a ne na tamtu školu nebo na železnici, po níž jezdí pár lidí. To přeci nemá řešit vláda!
A kolik z těch 4 mild. Bude. Mít Pardubický kraj? A je možnost se někde dohledat na jaký silnice půjdou?
Bohužel ne všechny kraje zatím zveřejnily, na co je dají.
A co silnice II. tříd? Třeba II/283 v úseku Turnov – Radostná pod Kozákovem je naprosto tragická, II/286 mezi Jilemnicí a Košťálovem obdobně, a když už se jedná o silnice III. tříd, tak to Starostové před dávnými časy kritizovali silnici Jenišovice – Hodkovice n.Mohelkou. A co se změnilo za ta dvě volební období, kdy velí penězům na krajské silnice? Nic.
Turnov – Radostná mi přijde celkem v klidu v porovnání s tím, co je mezi Sklenařicemi a Vysokým.
Sklenařice – Vysoké nad Jizerou jsou vysoutěžené a začnou se opravovat snad ještě letos.
Tak II/286 bych rozhodně jako tragickou neviděl, minimálně do Košťálova je to velmi slušný nadprůměr, pak už je to horší, ale spíš je úzká a klikatá než rozbitá, ale od Libštátu na Bělou toho stejně moc nejezdí. Udělejte si výlet do středních Čech, ale jen pokud máte SUV, případně BVP.
Sklenařice – Vysoké se má dělat tuším letos. Jilemnice – Košťálov – Semily se prý podobně jako Sytová – Benešov projektují. Tam je to ale mnohde skutečně na generálku.
Libštát – Bělá je II/283 a o tomto úseku jsem nepsal. Opravoval se někdy před cca 20 lety a tehdy to byl výborný úsek pro cyklisty a in-line bruslaře.
Střední Čechy jsou v pohodě. Nevšiml jsem si, že by tam byly nějaké úseky tak tragické, jako na Semilsku.
Dlouhodobý systém? Ha ha… Přece si nenecháme svázat ruce, kam budeme lít peníze a tím tlačit tu či onde!
Ve vládě už byly skoro všechny strany, a jediný kdo skutečně snížil pražáckou centralizaci byla Zemanova ČSSD se silnějšími pravomocemi pro nově zformované kraje.
To není pravda. Za Zemanovy vlády sice proběhlo dlouho připravované zřízení krajských samospráv, ale Zemanova vláda byla právě tou, která neuskutečnila (a od té doby ani žádná jiná vláda) tzv. III. fázi reformy veřejné správy, která měla spočívat právě v převedení kompetencí a souvisejícího podílu z rozpočtového určení daní z úrovně státu na kraje.
Jo, pamatuji Zemana, jak vykládal, že peněz v rozpočtu je dost, ale že si o ně ředitele krajských správ neumějí požádat = neumějí leštit kliky. To mi nepřipadá jako rozbití centrálního rozdělování, navíc kecal jako vždy. Asi si to s něčím pletete.