pruvodce

Pendolino s cestujícími míří na Budějovice, odhady mluví o září příštího roku

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na nových úsecích IV. koridoru Soběslav - Doubí a Sudoměřice - Votice může jet pendolino 200 km/h.

Čtvrtý koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se nejspíš příští rok stane první tuzemskou tratí, kde budou jezdit vlaky s cestujícími rychlostí 200 km/h. Takovou rychlost zde může vyvinout pouze pendolino. Záměr potvrdila Správa železnic (SŽ) i České dráhy.

„Na IV. koridoru prověřujeme možnost pravidelného využití rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu jednotkou pendolino (jeden pár vlaků) přibližně od září příštího roku,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. „Ano, také ČD prověřují možnost nasadit elektrické jednotky řady 680 Pendolino na vybrané vlaky na IV. železničním koridoru Praha – České Budějovice, kde by mohly dosahovat rychlost nad 160 km/h,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Vyjádření zapadají do slibu, který letos v květnu učinil v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf Českých drah Michal Krapinec. „Prostě příští rok doručíme našim cestujícím rychlost 200 km/h. V pravidelné dopravě na českém území,“ řekl na jaře bez dalších podrobností. Skoupé na slovo jsou České dráhy i dnes, neodpověděly například na dotaz, jak bude „budějovické“ pendolino zapadat do ostravských oběhů těchto jednotek nebo zda nebude pokračovat do Lince.

Naposledy bylo pendolino na IV. koridoru letos ve druhé polovině června, a to právě za účelem testování rychlostí vyšších než 160 km/h.  Testovala se především „interakce pantografu a troleje“. Pendolino bylo vybaveno měřicí technikou firmy DB Systemtechnik ze skupiny Deutsche Bahn

„V rámci měřicí kampaně se úspěšně provedlo měření trakční soustavy. Nyní výsledky audituje a kontroluje takzvaná notifikovaná osoba (NoBo), kterou představuje VÚŽ Praha. Pokud tento krok dopadne dobře, vydá NoBo takzvaný ES certifikát o ověření v subsystému energie pro danou stavbu,“ doplnila Friebová.

Na IV. koridoru jsou postavené pro rychlost 200 km/h (pro naklápěcí soupravy) nové úseky Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice. Doposud platil pro dotčené traťové úseky ES certifikát (prohlášení o shodě s normami EU) s omezením do 160 km/h, snahou Správy železnic je získat vydání aktualizovaného ES certifikátu bez omezení.

„Následně na základě certifikátu zažádáme Drážní úřad o vydání takzvaného zápisu z jednání o zavedení do zkušebního provozu. Vydání certifikátu a zažádání na DÚ ČR očekáváme začátkem října, následně poběží administrativní lhůta na straně DÚ ČR,“ dodala Eberl Friebová.

Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czPendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDepo ČD v Michli (ONJ), hala údržby pro dálková vozidla. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy 200 km/h České dráhy IV. koridor Správa železnic
137 komentářů