lot
Infrastruktura Železnice

Pendolino mezi Prahou a Plzní zlevní, nebude potřeba už povinná místenka

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Cestování jednotkami pendolino mezi Prahou a Plzní bude od nového jízdního řádu levnější. Dva páry pendolin denně mezi Prahou a západočeskou metropolí budou nově součástí objednávky ministerstva dopravy a České dráhy v nich přestanou proto vybírat povinný poplatek za rezervaci místa.

Mezi Prahou a Plzní vlak bude nově označen jako vlak kategorie IC Pendolino, dosud jezdí jako SC Pendolino. Už dříve stát začal objednávat provoz pendolin mezi Plzní, Chebem a Františkovými Lázněmi.

„Vlaky budou plně integrovány do linky Ex6, budou označeny jako IC. Tomu bude odpovídat rozsah servisu v 1. třídě, cestující dostanou vodu a denní tisk bez dalšího občerstvení, podobně to bude i ve 2. třídě,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

V praxi to znamená, že cestující ušetří za jízdenku pendolinem 35 korun mezi Prahou a Plzní. Vzhledem k ceně Včasné jízdenky to znamená pro cestující bez slevových karet úsporu více než čtvrtiny stávající ceny.

Aktuálně na nový jízdní řád České dráhy nabízí mezi Prahou a Plzní jen Akční základní jízdenky, které jsou o desetikorunu dražší. Místenka do pendolina je ale už nabízena zdarma. „Cestujícím přesto doporučujeme využít rezervaci. Kapacita jednotky je pevně daná a nelze ji posílit. Tomu jsme přizpůsobili i její trasu odpoledne z Prahy, kdy byla trasa posunuta o dvě hodiny později mimo přepravní špičku,“ dodal Šťáhlavský.

Podle nového jízdního řádu pojede pendolino z Bohumína, z Prahy hlavního nádraží odjede v 10.33, v Plzni bude v 11.58, v Chebu v 13.24 a ve 13.33 ve Františkových Lázních. Druhý spoj jede z Ostravy, z Prahy odjíždí v 18.33, v Chebu končí ve 21.17. Z Chebu vyjíždí v 6.34, v 8.01 z Plzně, v Praze na hlavním nádraží je v 9.31, souprava pak pokračuje do Ostravy. Druhá vyjíždí z Františkových Lázní ve 14.27, v 16.01 z Plzně, v 17.33 je v Praze.

Spojení Prahy a Plzně je možná největší změnou, které s novým jízdním řádem cestující čeká. Nová expresní linka pojmenovaná Západní expres bude jezdit bez zastávky mezi Prahou a Plzní každou hodinu, denně má jezdit z Prahy do Plzně až 31 párů vlaků. V úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice – Mnichov budou vlaky jezdit po dvou hodinách, ze 4 tak stoupne počet párů na 7 denně. Pro některé cestující se ale naopak spojení zhorší kvůli tomu, že z Plzně do Prahy pojedou expresy bez zastavení. Například spojení Stříbro – Beroun se prodlouží o dvacet minut.

Dojde současně ke zkrácení cestovních časů u většiny vlaků: z Prahy do Plzně o 12 minut, do Chebu o 17 minut. „Po dokončení nových tunelů u Plzně se předpokládá v roce 2019 další zkrácení cestovních časů o přibližně dalších 10 minut,“ dodal Štáhlavský. Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní.
Výrazně se také zlepší kvalita vozů na expresech Praha – Mnichov, skončí jedny z nejhorších vozů na české železnici od německého dopravce Länderbahn (Alex).

Přehled změn ve vnitrostátním jízdním řádu přinesl deník Zdopravy.cz ve středu.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Novák

No jo, všechno je to paráda. Chápu, že cestujícím do Prahy z Plzně, Domažlic, Stříbra atd se doprava zrychlí. Jiným obcím jako Kařez a Zdice přibude více spojení – opět zlepšení. Smůlu mají ale cestující do Prahy z Rokycan, Hořovic a Berouna protože těm se oproti nynějšímu stavu (trvajícího již spousty let) zruší pravidelný hodinový interval vypuštěním spojů z Rokycan v cca 9:30, 11:30 a 21:30. A nazpátek to samé, zejména chybějící Rx z Prahy 20:03 je k naštvání, kde bude dvouhodinová díra 🙁 No a o prodloužení jízdní doby Rx raději nemluvím, to se snad spraví v r. 2019… Číst vice »

Honza

Taky se na to můžeme podívat takhle. Expresy jezdívaly dávno před začátkem modernizace mezi Plzní a Prahou za 1:27. Nyní budou jezdit za 1:25 resp. 1:30. Je to zrychlení ano nebo ne? A to nebyla v celé délce trati rychlost větší než 100km/h. Pendolino jede dnes z Chebu do Prahy o 23 minut rychleji než pojede od prosince. Je to zlepšení ano nebo ne? Ale hlavně vrstva Rx záhadně zpomalí např. v úseku Plzeň – Zdice o 8 minut do Prahy o 13minut.!!! Ale žádné zastávky nové nepřibydou. Takže cestující z Rokycanska, Hořovicka nebo ráno z Plzeňska mají místo relativně… Číst vice »

Tom

Ano, je to tak, jak jste uvedl. Nejsem zastáncem divoké konkurence, jako je na Ostravu, ale možná by to trochu konkurence na této trati chtělo – poté by se bojovalo o každou minutu. Ikdyž SŽDC se řídí heslem, že jízdní doby stále spíše prodlužuje. Bohužel přidáním Ex v úseku Praha – Beroun se cesta konkurenci definitivně uzavírá.

Roman Srp

Tady se přidají nové vlaky, zkrátí se v naprosté a nejdůležitější většině případů jízdní doba, odstraní se povinná místenka a stejně bude čecháček remcat..

Tom

Jízdné zlevní, jízdní doba u pendolina se mezi Prahou a Plzní o 1 min prodlouží))) K čemu bude jezdit pendolino do Chebu, když jízdní doba bude stejná jako u obyč. Ex? Optimalizace trati se tak naprosto míjí účinkem, aspoň pro pendolina. Přitom pendolino může jet velkou část trati až o 30 km/h rychleji než ostatní vlaky.

Příjezd o víkendu z Plzně do Prahy až v 7:01 je žalostný – pokud chcete na jednodenní výlet na Moravu nebo pokračovat dále na východ, abyste ještě rozumně ten den dojeli, všechny ranní spoje jsou už pryč. …

Michal

Z tohohle pohledu ano.
Ale jen díky tomu, že jede bez zastávek.

A časový rozdíl mezi zastávkovými rychlíky 1h35m vs. 1h48 m?
To ty peníze na optimalizaci a zrychlení trati přijdou vniveč.

Omlouvám se u první zprávy za tu podivnou grafickou úpravu.
Elegantně jsem to rozepsal s odstupy a pod sebe, ale po odeslání se všechno smrsklo k sobě.

Roman Srp

Bože můj, Michale, vždyť o tom to celé je! Přidá se Ex vrstva bez zastávky s nejrychlejšími časy . Tím se může do stávající R vrstvy přidat další zastavení, protože pro nejdůležitější vozbuPraha Plzeň předává páteřní funkci nově zavedeným Ex.

Vždyť to samé se dělo na jiných ramenech v minulosti. Praha – Ústí: zavedly se bezzastávkové krušnohorské „Ex“ a stávajícím děčínským „R“ se přidaly zastavení v Hněvicích a Bohušovicích.

Michal

Gvd 16/17 Gvd 17/18

Plzeň – Praha Plzeň – Praha
kat. Rx(zastávkový) kat. Rx(zastávkový)
čas 1:35 čas 1:48

kat. SC kat. IC+Ex
(jen Smíchov) ( jen Smíchov)
čas 1:18 čas 1:30

Jak může někdo napsat, že se doprava mezi Plzní a Prahou zrychlila ?
Porovnávat časy mezi různými segmenty Rx vs. Ex(IC) je zcestné.

Navíc jsme přišli o možnost výborného přestupu v Praze mezi Rx 771 (o víkendu první ranní vlak z Plzně do Prahy) a Railjet 71 z Prahy do Brna a Vídně.
Praha hl.n. příj. 6:41/odj. 6:50.
Od Gvd 2018 bude příjezd Rx 771 až v 7:01. Nechápu!

Jan Soukup

Pane Sůro, díky za další článek o novém GVD, železniční literaturu nijak nevyhledávám, proto se rád z Vašeho webu dozvím, co bude od prosince nového. Jinak ten člověk, na kterého zde reagujete, je očividně hrozný blbec, z toho si nic nedělejte 🙂 Většinou je změna k lepšímu, ale ne vždy se může změna líbit všem. Já se například od nového GVD dostanu na nejčastější pracovní cestu, Olomouc – Děčín, za 3:30, což je paráda 🙂

jouda

Do Brna/Bratislavy jede v 7:21 Regiojet (RJ 1041).