Železnice Zprávy

Přehledně vnitrostátní JŘ: Ústup koženek na severu, expresy zastaví v Ústí nad Orlicí

Vagon s koženkovými sedadly. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vagon s koženkovými sedadly. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový jízdní řád dálkové vnitrostátní železnice přinese mírné změny k lepšímu v komfortu cestování z Prahy na sever Čech. Jedna z nejzanedbanějších rychlíkových linek z Prahy do Děčína, kde jsou stále k vidění koženková sedadla, se dočká nových vozů. Dráhy sem převelí vozy druhé třídy typu Bmz s klimatizací, šesti místy v oddíle a elektrickými zásuvkami. Ty jezdí přes víkend jako posily na vlacích EC/IC směrem na východ, ve všední dny je dopravce nově začne posílat na sever. Ve dvou soupravách by měly nahradit všechny dosavadní vagony druhé třídy, ve zbylých soupravách si ale cestující budou i nadále užívat koženkovou nostalgii.

Ke zlepšení dojde i u podkrušnohorských spojů z Prahy přes Ústí nad Labem a Chomutov do Chebu. Zde budou staré (i když takzvaně humanizované) vagony nahrazeny novějšími vozy typu Bpee s klimatizací a zásuvkou, které dříve jezdily na vlacích EC/IC z Prahy do Vídně nebo Budapešti. Podkrušnohorské vlaky budou nově vedeny v kategorii Rx, což jsou rychlíky vyšší kvality.

Koženka. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Koženka. Ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy dnes v 10 hodin zahájily na svém e-shopu prodej jízdních dokladů a rezervací pro nový jízdní řád, který začne platit 10. prosince. Zároveň jsou ode dneška k dispozici rezervace pro nový jízdní řád také v nádražních pokladnách. Vlastní jízdenky pro období nového jízdního řádu si mohli cestující koupit v předprodeji na pokladnách už od první poloviny října.

Ceny se zatím nezměnily, podle informací Zdopravy.cz se ale bude s příchodem nového grafikonu mírně zdražovat. K případné změně tarifů se ale dráhy nechtějí vyjadřovat a odkazují na tiskovou zprávu, kterou chystají na příští týden.

Jízdní řád 2017/2018, výběr Českých drah:

SuperCity Pendolino
Pro všechny spoje oběma směry bude nově zavedena zastávka Praha-Libeň, cestovní čas mezi Prahou hl.n. a Ostravou-Svinovem se nezmění a zůstane 2 hod. 53 min.
V úseku Praha – Plzeň – Cheb / Františkovy Lázně budou vlaky integrovány do taktové dopravy linky Ex 6 Západní expres.
Přímý odpolední spoj Ostrava – Cheb pojede přibližně o 2 hodiny později, Ostrava hl.n. (15:17) – Praha hl.n. (18:33) – Cheb (21:17).

Ex1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Bohumín
Většina spojů linky Ex1 bude v obou směrech nově zastavovat v zastávce Ústí nad Orlicí město a doplní stávající spoje linek R18 a R19 Praha – Luhačovice / Brno, které obsluhují stanici Ústí nad Orlicí v základním hodinovém intervalu.

Ex3 Praha – Pardubice – Brno – Břeclav
Zlepší se večerní spojení Prahy, Pardubic a Brna s Břeclaví. Dosud poslední přímý vlak do Břeclavi odjížděl z Prahy v 18:52, s příjezdem do Břeclavi ve 21:52. Nově pojedou do Břeclavi vlaky, které dosud končily v Brně, tedy s odjezdy z Prahy hl.n. V 19:51 a 21:09 a s příjezdem do Břeclavi ve 22:52 a v 0:35.
První ranní spojení z Břeclavi do Prahy bude nově o 1 hodinu dříve než nyní, s odjezdem z Břeclavi už v 5:07 a s příjezdem do Prahy v 8:07.

Ex6 „Západní expres“ Praha – Plzeň – Cheb / Domažlice
Nová expresní linka zajišťující rychlé spojení západních Čech s hlavním městem bude v provozu mezi Prahou a Plzní v intervalu 1 hodiny, v úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice v intervalu 2 hodiny (počet spojů stoupne ze 4 na 7 párů).
Dochází ke zkrácení cestovních časů:
Praha hl. n. – Plzeň hl. n.: 1 hod. 25 min. (úspora 12 minut)
Praha – Cheb: 2 hod. 54 min. (úspora 17 minut)
Praha – Domažlice: 2 hod. 26 min. (úspora 7 minut)
Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní:
Praha hl.n. (20:33) – Plzeň hl.n. (21:58 / 22:05) – Cheb (23:27)
Cheb (19:35) – Plzeň hl.n. (20:55 / přestup / 21:01) – Praha hl.n. (22:31)
U expresů Praha – Domažlice (– Mnichov) bude obousměrně zavedena nová zastávka Holýšov, doba jízdy z / do Plzně bude cca 28 minut, z / do Prahy cca 2 hodiny.
Soupravy budou sestaveny z modernizovaných vozů ČD, ve směru Domažlice (Mnichov) také z modernizovaných vozů společnosti Länderbahn (Alex)

R11 Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
Rychlíky R 659 Karel Klostermann Plzeň hl.n. (20:02) – České Budějovice (21:55) a R 660 Bezdrev (Brno 15:27) – České Budějovice (20:04) – Plzeň hl. n. (21:57) pojedou nově denně, tedy také v sobotu.
U všech rychlíků mezi Brnem a Jihlavou dojde k mírnému zkrácení cestovního času o 6, resp. 7 minut, vlaky tak odjedou z Brna o 7 minut později (ve 27. minutu) a do Brna přijedou o 6 minut dříve (ve 30. minutu).

R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc
Dochází ke zrychlení linky v úseku Hodonín – Brno a zpět, nově bude trvat cesta z Hodonína do Brna 56 minut (úspora 10 minut) a v opačném směru 57 minut (úspora 7 minut), z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut.

R15 Praha – Ústí nad Labem – Most – Karlovy Vary – Cheb
Starší vozy v těchto vlacích budou nahrazeny modernizovanými klimatizovanými vozy
Spoje budou nově vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality (Rx).

R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda
Z dosavadních spojů linky R 16, které jezdily do Chebu a Domažlic / Mnichova byla vytvořena nová expresní linka Ex 6 „Západní expres“, proto byla linka R 16 doplněna o nové spoje v úseku Praha – Plzeň a Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda.
Vlaky linky R 16 pojedou v úseku Praha – Plzeň v pravidelném hodinovém intervalu, s prodloužením na dvouhodinový interval mimo špičku (z Prahy jsou vynechány spoje vlaky v 9:03, 11:03 a 20:03, z Plzně v 9:13, 11:13, 21:13).
Všechny rychlíky budou jednotně zastavovat ve stanicích a zastávkách Rokycany, Kařez, Hořovice, Zdice, Beroun a Praha-Smíchov, pro obyvatele Kařezu, Zdic a jejich okolí se tak počet rychlých spojů do Prahy nebo Plzně v novém jízdním řádu zdvoj- až ztrojnásobí.

R18 „Slovácký expres“ Praha – Olomouc – Přerov – Uherské Hradiště – Luhačovice / Veselí nad Moravou / Zlín
U jednoho páru vlaků bude prodloužena trasa o úsek Olomouc – Praha, jde o rychlík Rx 887 s odjezdem z Prahy hl.n. V 8:58 s příjezdem do Olomouce v 11:30 a do Luhačovic ve 13:18. Vlak pojede v pracovní dny a v sobotu. V opačném směru bude prodloužen do Prahy vlak Rx 890 Luhačovice (8:31) – Olomouc (10:29 / 10:31) – Praha hl. n. (13:04).
V okrajových částech dne bude zaveden nový pár rychlíků vyšší kvality Rx 898 / 899 Olomouc hl.n. (4:29) – Praha hl.n. (7:04) / Praha hl.n. (22:09) – Olomouc hl.n. (0:43), který zastaví ve stanicích Praha-Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice hl.n., Choceň, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová a Zábřeh na Moravě.
Vybrané spoje budou začínat a končit ve stanici Praha-Smíchov.
Spoje do / ze stanic Luhačovice, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště ponesou společný název Slovácký expres, spoj do / ze Zlína bude mít opět název Zlínský expres.

R20 Praha – Děčín
Do několika vybraných rychlíků budou v pracovní dny zařazeny komfortnější osobní vozy 2. třídy typu Bmz s klimatizací.
Náhradou za zrušený spoj EN 476 Metropol v úseku (Berlín –) Děčín – Praha pojede v úseku Děčín hl.n. (21:51) – Praha hl.n. (23:24) v neděli nový vnitrostátní rychlík.

R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
Dva páry rychlíků objednávané kraji a dosud provozované Českými drahami budou nově zajištěny také společnosti GW Train Regio, stejně jako rychlíky objednané ministerstvem dopravy od jízdního řádu 2017.

O změnách v mezinárodní dopravě deník Zdopravy.cz informoval v pondělí.

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Skvělé. Konečně trasa (Jeseník -) Šumperk – Brno oficiálně přebírá štafetu nejsračkoidnějšího dálkového spojení v ČR. Ale když to nejede do Prahy, proč by se tím někdo zabýval 🙂

  • Tak ještě aby zmizela koženka z budějovických rychlíků a mé štěstí bude prakticky dokonalé :-/

  • To stačilo dát odkaz na tiskovou zprávu ČD z 1.11. a ne to sem kopírovat?

    • Joudo, to byste mohl takhle napadnout každý článek. Od toho snad tento web je, aby čerpal ze všech pramenů a soustředil je přehledně na jednom místě, byť se často jedná interpretaci napsaného..

  • Slíbit klimatizované vozy je jednoduché, dodržet to je však těžší. Jsem zvědavý. Na lince Ex1 se jim to letos dodržovat moc nedaří a ta by přitom měla být jejich výkladní skříní.