Pendolino čeká na prohlídku techniků Alstomu, podle ČD je opravitelné

Srážka pendolina a lokomotivy v Bohumíně. Foto: Drážní inspekceSrážka pendolina a lokomotivy v Bohumíně. Foto: Drážní inspekce

Aktuální odhad škody je 150 milionů korun.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYYY

On se tento „zmršený“ model někdy vyráběl sériově ?

Jiná rozumná železniční správa si vozidlo přezdívané Potěmkin v této verzi nepořídila …
Nejvíce elektrických jednotek s naklápěcí skříní BR 500-CH mají SBB v počtu 44 kusy.

Tukan

Aby se stihlo vrátit do instalace ETCS

Zdeněk

ti technici z Alstomu si musejí tukat na čelo, už druhé zničené pendolino během 5ti let …

aldik

Takže Studénku to přežilo a tohle ne? Divné. Ať to koukají opravit, pořád je to modení vlak a do šrotu nepatří.

Neautorizovaný

Tohle nebyl ani zdaleka moderní vlak už v době kdy se k nám tenhle šrot kupoval

Pražák

Ve srovnání s tím co jsme zdědili z „dob modré armády“ po níž tu někteří neustále vzdychají bylo Pendolino skoro jako vesmírná loď Enterprise.

XYYY

Vy jste pod vlivem PR demagogie z nábřeží. Ve srovnání s rakouskou velkoprostorovou dvojkou, o jedničce nemluvě, to je jako čtvrtá třída, kde není prostor na standardně velký kufr ….

Elb

Tohle ale nemělo být Bmz, ale klopidlo..

XYYY

Šrot to nebyl, by to italský krám nedosahující komfortu rakouských souprav v příměstské dopravě.
Prostě Potěmkinova vesnice na kolejích > Potěmkin …

Vrabec na střeše

Bylo to vyrobený cca 8 let po zahájení výroby ETR460. Takže je to stejný jako tvrdit, že dneska je šrot Interjet.

Ondra

🙂 Tak ono to byl přece jen trošku jiný typ nehody a nevím, do jaké míry se to dá srovnávat.

On ten návěs ze Studénky byl (oproti Bohumínu) trošku lehčí a Pendolino jím v podstatě projelo, kdežto tady se to srazilo s kusem železa – a taky to podle toho vypadá…

Vrabec na střeše

Studénku kastle nepřežila. Tady půjde možná opravit.

XYYY

Možná, odříznout za zničeným stanoviště, vyrobit nové stanoviště a pak zase hliník přivařit … záleží na to, zda není hnutý rám ….

PvvS

Ty velkoplošný panely se dost těžko navařují. Viz ešusy.

Vrabec na střeše

Pendolino nemá rám.

JackBrno

To je běžné, že dráhy nemají pojištěná vozidla? Ani ta prémiová, kterých mají málo a každý kus v provozu chybí?

Pražák

Údajně si vyhodnotily, že by je pojistné přišlo dráž než opravy poničené techniky. Vzhledem k počtu nehod mají možná i pravdu. Riziko je enormní a tomu by odpovídalo i pojistné. Pravděpodobně by musel navíc vzniknout nějaký pool, tohle by asi jedna pojišťovna sama do rizika nepřijala.

XYYY

Nejen údajně, ale reálně … pravděpodobnost nehody je matematicky malá …

Tím spíše, že 20 let po dodávce je jejich zůstatková hodnota minimální.

Původní cena / hodnota je odepsána a nyní se hodnota vozidla navyšuje pouze o cenu modernizace nebo „dílenské“ opravy …

Gajda

Opravit to půjde, jen je otázka, jestli dávat 200 milionů do vlaku, co oslaví příští rok dvacetiny není až moc velkej luxus.

Libcha

Dvacetiny nejsou až tak moc. Zrovna tahle Pendolina se vzdor pověsti docela povedla a věřím jim provoz po čtyřicítce.

Záleží hlavně, na kolik si je ČD cení (což nemusí být účetní hodnota, ale spíš potenciál vydělávat firmě). Zaběhlý kus s dobře zvládnutou údržbou může mít srovnatelnou hodnotu jako nová jednotka.

Nakonec záleží i na celkovém provozním konceptu. Možná by se došlo k tomu, že se šesti Pendoliny už by nešlo provozovat ucelený produkt tak jako se sedmi a jejich potenciál by to degradovalo.

Stručně řečeno: otázka to je, ale odpověď by byla složitejší a je nutná v souvislostech.

Leinad

Na další stranu, je potřeba pro ucelený produkt SC mít sedm stejných 680 až na věky?
Co takhle postupně nahrazovat nějakými novějšími, třeba RailJety nebo jinými jednotkami?
Asi by se mi to z šotohlediska nelíbilo, ale pokud bude platit zaručený komfort a bude to v taktu, spousta cestujích nepozná rozdíl, rýpavějši spíše budou raději že nové jednotky mají mají výhody.

XYYY

Mohou jezdit na Ostravsku místo 471 – kapacita stejná a 471 poslat do Prahy …

Tube

Vse je opravitelne. Otazkou je za kolik…

Jiří Kocurek

Toho mrtvého fíru už neopraví nikdo.

Tube

Ja nepsal kazdy… Lidi se neopravuji. Nebo vy snad jste RUR?

Dušan

ČD, a.s. jsou tady bohužel trochu v pasti – mají podepsanou platnou smlouvu na dodávku a montáž ETCS – viz níže text z uzavřené rámcové dohody: „Objednatel se zavazuje zadat zhotoviteli objednávku na prototypování vybraného drážního vozidla a sériové vybavení 6 (šesti) drážních vozidel z řady 680, a to vše v den podpisu této dohody“. A dále: „Objednatel je oprávněn zrušit část objednávky ve vztahu k vozidlům, která dosud nebyla předána zhotoviteli k vybavení mobilní částí systému ETCS je-li příslušné vozidlo vyřazeno z provozu z důvodu nehody nebo je příslušné vozidlo nezpůsobilé k instalaci mobilní části systému ETCS; právo zhotovitele… Číst vice »

Jiří Kocurek

“ náhradu nákladů účelně vynaložených“

Důležité je slovo účelně. Jak ho kdo pochopí. Ale nedodaný HW se do toho fakt nevleze.

Leinad

Práce možná, ale železo taky můžou dodat jako krabici ať si ji namontují ČD jak chtějí.

none

Takze to mame 200 milionu usporu a jeste spoustu nahradnich dilu?

negattor

Neopravovat.

Michal

A prečo nie sú jednotky poistené? ( To sa už pri starších súpravách nerobí ? ) 😮

Martin Chovanec

Otázka je, zda by je někdo pojistil, případně za kolik. Životní pojištění si už ve vyšším věku také složitě sjednáte.

Roman Soudný

On by to možná i někdo pojistil, ale otázka je za kolik. Možná je vážně lepší to nechat nepojištěné.

PetrH

Pochybuju, že by ČD měly nějaký majetek pojištěný. To se prostě u velké firmy nevyplatí. Každý rok se vám nějaké mašiny rozbijí při nehodách a pojišťovna není charita, ta pojistka by stála ještě víc než náhrada škody.

PetrH

Jenže to je z povinného ručení toho kamionu, který tam uvázl. To je úplně něco jiného.

M19

Tak to zkuste přečíst celý ten článek a dozvíte se, že dráhy šli cestou samopojištění. To je tak, když se reaguje jen na titulek.

XYYY

Co to je samopojištění … ČD žádnou pojišťovnu nemají ..

PetrH

Když něco nevíte, tahle cesta často bývá nejrychlejší:
https://www.google.com/search?q=samopojištění

PetrH

jo a jestli myslíte ten závěr článku, tak ano, to je přesně, co říkám nahoře, ČD pojištěné nejsou a hradí si sebou zaviněné škody samy.

„Komerční pojistné železničních vozidel je tak vysoké, že se stále vyplatí jít cestou takzvaného samopojištění, jehož efektivitu si neustále vyhodnocujeme. Škody způsobené nám jsou obvykle plně kryty z pojištění viníků,“

M19

No bingo, proč jinak bych to sem dával, krom Teda psychiatricko-sociologické studie, kolik lidí bude negativně reagovat jen po zhlédnutí nadpisu. Samozřejme, že kvůli tomu pojištění dražních vozidel.

Pajoš

Jednoduše proto že se to nevyplatí.
Je to jako když vlastníte doma jedno nebo dvě zánovní auta. Tak asi nebudete riskovat a dáte si na ně havarijko. Ale když budete firma co má sto aut už si spočítáte jestli to má cenu. Platit pojistku na sto aut nebo u sta aut platit případné škody.
Statistika je statistika.

XYYY

To není dobrý příklad. Povinné musíte mít u všech, havarijko kryje i škody cestujících … Rozhodně pojistné za 100 aut bude nižší než škoda za 10 milionů …

Martin

Cena se zdá přemrštěna co koupit jinej tenhle pohonej výhonek vždyť je to přeci lego dělají to jen lidi

Elb

Vy jste taky dobrý výhonek.

X 1

Oprava + ETCS = 200/250 miliónů. Za to je skoro Stadler Kiss na 200 km/h.
Nešlo by z toho zbytku Pendolina udělat Push-pull?

Michal82

V Praze se otočí přes ONJ celkem rychle, Tam by problem nebyl.

Libcha

A v Bohumíně na trinaglu u Pudlova 😀

Petr

Pres Polsko.👍

noerf

Za 210 milionů Kč má Regiojet traxx MS3 s ETCS a čtyři vagóny Astra s kapacitou 320 míst s monitory v sedačkách a solidní WiFi.

Avlaky

5 vagonu Astra

Mirda

Hlavně ne ASTRY!! Jednou jsem v tom jel a od té doby už nikdy nepojedu RJ. Připadal jsem si jak v dobytčáku

Aleš

RJ má solidní výběr vagonů. Proč kvůli Astrám (tam s Vámi souhlasím, Astrou jsem jel jen jednou a nikdy víc) už nikdy nepojedete s RJ?

Erik85

I při současných cenách, bez 1. třídy, bistra, vratné soupravy?

noerf

Bistro a 1. Třída záleží na členění vagónu. Vratná souprava u dálkových vlaků je otázka potřeby a efektivity. To je jen při srovnání,co lze za danou částku pořídit.

Gargy

Astra ..rumunské šroty přestavěné

Jiří Kocurek

Myslíte ty vozy z roku 2010 nebo tak nějak, které si objenala jakási itaslká společnost, ale nezačala jezdit. Že se měly prakticky nejeté sešrtovat, nebo udělat kartel s ČD a odprodat jim to za víc?

Ferda20

Nechci vypadat jako hnědopich, ale co má společnýho Jančura a pendolina od ČD?

noerf

Třeba to, co lze pořídit za částku opravy a následné instalace ETCS.

rado p.

Aleše Ondrůje 😀

Pavel Mareš

RJ má za 200 milionů leda kulové.
RJ má leda tak dluhy kam se podíváš, vše co má je banky.
Nového Traxxe se třemi vozy nekoupíte za 200 milionů

noerf

Regiojet má zadlužení necelé 2 miliardy Kč, ČD asi 30 miliard Kč. A čem to vypovídá, když neznáte, zda společnost expanduje či stagnuje, jaké produkuje Cash flow či zda má zisk.

Rudolf Tuček

Není potřeba z toho dělat push-pull, i bez čelního vozu to má šest poháněných náprav z osmi.

Lukáš

Tak příčina je více méně známa. Zaspání….doběh k již přistavĕnému vlaku u nástupiště jiným fírem, odjezd na povel „jeď, mezitím skočila červená….a on odjel, shon, zaspání, stres ze zaspání…v skratce.

Saiph

Žádná červená neskočila, svítila celou dobu.

Addams

Príčina je predmetem vyšetrovani , tak neplacej vymysly.

Martin

Tak opravitelné je opravdu téměř vše, ale ten slavný poměr: cena/výkon 🤔

Jakub K

Neopravovat. Druhý konec využít při případné další havárii …

Jan Schmidt

Tak ono vzhledem ke stavu těch ostatní se docela bude hodit mít jednu soupravu na kanibalizaci. Hlavně ať Ovu začnou jezdit s něčím pořádným a větší kapacitou a tohle a´t vyšlou na Plzeň či Budějky.

Ale asi zvítězí možnost zadat někomu nějakou zakázku napřímo…

Jura

A bude ten zbytek za par let pouzitelny? Ona ta souprava byla navrhovana na jezdeni a ne na nekolikalete stani idealne v koprivach u Ceske Trebove. Aby ta udrzba pak nestala vice nez oprava.

Petr Frýdlant

Jak dlouho trvala oprava a vrácení do provozu po nehodě ve Studénce?

Cheese35

Já myslel, že je Google ve všech obcích v České republice.

Petr Frýdlant

Víte co znamená myslet….

Richard

Téměř 3 roky…

Ondra

Od nehody samotné to byly 3 roky – ale bylo v tom i dohadování s pojišťovnou, kde byl pojištěn ten kamion a modernizace.

Do Itálie ho odvezli v říjnu 2016 a zpátky se vrátilo v březnu 2018, pak šlo ale ještě na modernizaci tak do provozu se vrátilo (tuším) někdy začátkem léta 2018.