posily_do_teamu

Páté z osmi. SŽ získala stavební povolení ke křížení IV. koridoru s dálnicí D3

Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr Špetlák

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku se završí budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi.

Správa železnic (SŽ) si může odškrtnout další bod v přípravě nové části IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe). Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) v pátek vydal stavební povolení k úpravám dálnice D3 na křížení s koridorem, který dálnici podejde tunelem. Žádost o povolení podala SŽ před více než rokem.

Konkrétně jde o úpravu vozovek, odvodnění dálnice a přeložky inženýrských sítí. Dotčený úsek dálnice u Ševětína, který se otevřel koncem roku 2019, měl být původně na stavbu železničního tunelu připraven. Nakonec se ale od toho upustilo.

Dálnici bude třeba v místě křížení po částech ubourat a znovu postavit, a to při zachování provozu. Budou mimo jiné rozšířeny zpevněné krajnice o 2,5 metru. Dálnici bude podcházet severní konec Chotýčanského tunelu (4775 metrů), který je součástí hlavní drážní stavby a zatím stavební povolení nemá.

Stavební povolení pro úpravy dálnice D3 je už páté, které Správa železnic pro NemaŠe získala. Celkem jich potřebuje osm. Klíčové bude řízení na hlavní trasu novostavby (tzv. stavba B) včetně dvou tunelů. SŽ žádost podala před Vánoci 2023, následně musela doplnit stanoviska hasičů. Zahájení řízení ale zatím DESÚ neoznámil.

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Tendr na stavbu by měl být vypsán letos, samotná stavba má začít příští rok. Hotovo by mělo být v roce 2031. Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP. Stavba se tak bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nemanice - Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

Nemanice – Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

Ze stavebního povolení pro úpravu D3 na křížení se IV. koridorem

Z důvodů hloubené výstavby nově navrhovaného koridoru křižující železniční tratě, která vyplývá z výškového vedení trati a D3, je nutné etapovité řešení s přímým stavebním zásahem do existující trasy D3 v obou jízdních pásech. Řešení předpokládá zpětné obnovení vozovkové skladby v celém rozsahu a využití armovaných zemin v podkladních vrstvách vozovky nad tunelovým ostěním v řešeném úseku D3. Z důvodů minimalizování počtu etap DIO a stavebních fází výstavby rozšířit zpevněnou krajnici o 2,5 metru v celé délce úpravy u pravého i levého jízdního pásu.

Stav stavebních povolení pro NemaŠe

Stavební povolení stavba A (úsek od českobudějovické severní zastávky po nemanický triangl – cca 1,2 km)

SP na drážní objekty
SP na vodoprávní objekty
Je zažádáno a oznámeno stavební řízení na komunikace

Stavební povolení stavba B (úsek od nemanického trianglu do Ševětína – cca 16 km, novostavba v nové stopě zahrne i dva tunely: Chotýčanský – 4 775 m a Hosínský – 3 120 m).

SP vodoprávní objekty
SP produktovody
SP na úpravu dálnice
Je zažádáno a oznámeno stavební řízení na komunikace
Je zažádáno o stavební povolení na drážní objekty

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicStará jednokolejná trať Ševětín – Č. Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýstavba dálnice D3 v ússeku Bošilec - Ševětín. Autor: ŘSDStavba 4. koridoru Ševětín - Dynín.  Autor: Petr ŠpetlákStavba 4. koridoru Ševětín - Dynín.  Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín (2019).  Autor: Petr ŠpetlákTunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. 
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIATunely Nemanice - Ševětín, mapa. 
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA
Tagy Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
14 komentářů