Páté z osmi. SŽ získala stavební povolení ke křížení IV. koridoru s dálnicí D3
Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr Špetlák

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku se završí budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi.
Nejprve jsem byl zklamán, že na Budějovice a Linz není planovana VRT. Teď jsem vlastně rád-alepsoň se zde skutečně něco postavilo a bude to velmi slušná trať na 200kmh s dojezdovým časem 90min do Prahy. Na VRT se bude čekat ještě minimálně další desetiletí…
Tak myslím že VRT by mělo propojovat třeba dvě nebo tři největší města v každém státu jako hodně vzdálené cíle, ne kotěhůlky jako naše Budějce na to abyste se třičtvrtě hodiny kodrcal na nádraží a z něj a v Praze byl za 25 minut.
Až na to, že to není jen spojení Praha-ČB, ale i dále na Linz s přestupem např na Salzburg/Innsbruck/Zurich nebo noční spojení např do Benátek. A zas naopak-pro Rakušany spojení do Berlína přes Prahu.
Ale jak říkám, kvalitní trať na 200 si myslím, že vlastně postačuje, doufám, že se dotáhne až právě k hranicím a dále.
Ten Linz až tak moc nepomůže, není to zdaleka milionové město, navíc je tu jazyková bariéra a města za ním nejsou o mnoho lepší. Silný směr na Itálii už je zas trochu moc na dlouhé lokte. Takže chápu, že na VRT to není, ovšem dobrá konvenční trať na 160-200 by podle mě byla fajn i za Budějkama.
Víte někdo, jak to vypadá s přeložkou/novostavbou Uhříněves – Benešov? Na mapě staveb SŽ to není, ale na podkladové mapě k VRT to je.
V územních plánech to je, ale to je momentálně tak všechno. Poslední představený návrh se setkal s velkým odporem místních – pobouřil je zejména hluboký zářez uprostřed přírodního parku Velkopopovicko, dále výrazný odpor v bezprostředním okolí Prahy (Lipany, Voděrádky, Všechromy) a taky přechod území Sázavy. Dále projektu stojí v cestě velké investiční náklady a je otázkou, jak velký zásah do dopravy by si vyžádalo třeba budování křížení s D1 a D0 (tyto stavby nejsou na koridor připraveny, takže by to dopadlo zřejmě stejně jako teď s D3). Já tomu projektu jako železničář samozřejmě fandím, protože každé zvyšování rychlosti a kapacity… Číst vice »
Ta krajnice na D3 se bude rozšiřovat, aby se do jednoho pásu vešlo 2+2?
Na to by mělo stačit rozšíření každého pásu na 12,5m (tedy o metr) ne? D3 je v kategorii D27,5 tomu odpovídá šířka jízdního pásu (asfaltu) 11,5m pro uspořádání provizorní 2+2 (též nazývané 1,5+1,5 protože střední pásy mají šířku jen 2,75m) je třeba šířka 12,5m…
Pokud tam skutečně přidají NA KAŽDOU STRANU 2,5m tak mi vychází že to bude připravené na uspořádání 3+3…
To vypadá, že po 30ti letech budování 4.koridoru ( větev PHA -ČB) bude hotovo. To je skvělá zpráva dne. Ps. Doufám, že stihnou 2031…
„Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP“ – Hm a k tomu existuje nějaká studie, že projekt PPP konkrétně u tohoto tunelu je v porovnání s variantou, když si ho postaví stát klasicky vychází ekonomicky hůře ? Nebo jak se na to přišlo ?
.
Nebolo PPP opustené skôr kvôli vysokému štádiu prípravy a z toho vyplývajúceho odkladu pri prechode na PPP?
Zájemcům se prý nelíbilo, že jde o krátký izolovaný úsek
Tak snad budou oba tunely opravdu hotové do by, než se rozkope Benešov-Praha a Budějovice-Plzeň, aby případně zrychlení mohlo sloužit k pokrytí zpoždění.
Tunel až 200km/h, ale navázané úseky na Budějovice a Veselí na to samozřejmě nezmodernizovali.
Co myslíte úsekem na Budějce?
Novostavba začíná obloukem u severní zastávky, to není ani 3 km od nádraží. K nádraží je rychlost 120 km/h a ten první oblouk bude nespíš na stejnou rychlost a nebo jen o trochu vyšší. Na druhé straně končí novostavba přeložkou dvou protisměrných oblouků za Ševětínem. Podle toho, na jakou rychlost vyjdou, se dá uvažovat o stejné rychlosti až za Dynín, to je přímý úsek dlouhý 6 km a trochu nad 160 by měl vyhovovat i ten mírný oblouk. V přímé není zas tak velký problém zvýšit rychlost. Pak zbývají 4 km k oblouku před Veselím, kde je rychlost 145. Ten… Číst vice »
Nástupiště, přejezdy, zabezpečovač se na 200 liší, ne? To bych řekl je docela problém, u včera otevřené trati.
Trať už bude mít skoro dekádu za sebou a než bude v provozu nová trať mezi Budějovicema a Ševětínem, tak je to skoro na druhou dekádu. Úrovňové přejezdy tam nejsou. Od Ševětína k Veselí je až v Horusicích úrovňový přechod přes koleje, to už je jen 2,5 km před obloukem na 145 km/h. Dvě zastávky na trati a zabezpečovač už nejsou tak velké překážky, aby se následně nedala zvednout rychlost i na 200 na navazujících 5,5 km v přímé a pak s postupným poklesem na 160 před Horusicema. Tam už stejně musí vlak zpomalovat kvůli oblouku do Veselí.
Zabezpečovač už tam je. Ale jak tu kdysi někdo popisoval, nebyly tou dobou hotové normy pro spodek, takže se udělal podle návrhu a finální podobě nakonec nevyhovuje.
Jednou ale každá trať potřebuje opravu a první nejpodstatnější část pro vyšší rychlost je směrové vedení a odpadá tak starost se změnou polohy. Jestli se na 5-6 km zvedne rychlost ze 160 na 200 není tak palčivý problém, jako 3x delší jednokolejka s rychlostí 80-100 km/h.
Jestli si dobře pamatuju, je úsek Ševětín – Zámostí (mimo) směrově na 200 km/h, ale koleje (převýšení, zabezpečení a jiná bižuterie) jsou na 160 km/h, představa asi byla, že by se hodilo, aby se příště nemusely dělat přeložky, jen se to zmodernizuje ve stopě. Nezapomeňte, že se to kreslilo a stavělo v době, kdy „se neumělo 200“.
Možná v DÚR, projekt se měnil ještě nedávno, pokud už je vůbec uzavřený, takže nevěřím, že by neobsahoval plnotučnou 200.
Vznikne cyklostezka místo původní železnice? Plynulost stoupání a propojení obcí k tomu vybízí.
Zatím to, myslím, není rozhodnuté. Uvažuje se o zasypání materiálem z tunelů.
Každopádně si úplně nemyslím, že by v konkurenci se stezkou podél řeky byla nějak hodně využívána
Materiál můžou použít na stavbu dálnice D19 😉😁
D1 se kvůli Vrt Moravská brána bude muset překopat dvakrát? A taky kvůli úseku kolem Přerova? Jihočeská trať bývala RS na starších mapkách, RS11 Praha-Linec. Zmíněný tendr se loni předpokládal v první polovině roku.
Nevím kolik vám je let, ale řekl bych, že překonávání D1 kvůli VRT nejspíše nedožijete
Edit: Obě křížení s D1 u Moravské brány II budou nad dálnicí pomocí mostní galerie
“ měl být původně na stavbu železničního tunelu připraven. Nakonec se ale od toho upustilo. “ A bude odpovědnost konkrétních osob vést k náhradě škody? To přece není normální.
https://zdopravy.cz/nebylo-jiste-ze-se-trat-bude-stavet-rsd-vysvetluje-proc-pod-d3-chybi-zarodek-tunelu-185770/
Nemyslete složitě .ať Vás nebolí hlava, samozřejmě je tam chyba v koordinaci zejména MD. Že to nikdo nezaplatí je druhá věc. Třeba jako zbytečné stavby mostů na BUDNEM. Taky byly v mapách FJ.
Je normální dělat na dálnici přípravu pro železniční tunel ve chvíli, kdy se neví, zda se tento vůbec bude stavět, a není známa jeho přesná trasa a podoba?
Není to normální. Někdo prostě podcenil koordinaci. 🥸
Nemůžete předjímat vedení trati tam, která nemá žádné povolení. Kdyby jí nepovolili vůbec nebo povolili v jiné trase a ŘSD mezitím utopilo bambilion ve zbytečném nevyužitém tunelu, tak byste tady zase vykřikoval své mantry o zodpovědnosti. SŽ mělo mít stavební povolení dřív než dálnice. Nemělo, tak bohužel.
A to o české dálnici těžko můžeme říct že by výstavba probíhala „bleskově“ jsou tam též samá zpoždění, ale dráha je holt něco ještě horšího…