Parní sezóna na Kolešovce je v druhé polovině, naposledy s mechanickými návěstidly

Lokomotiva 354.7152 v Krupé u mechanických návěstidel. Foto: Kolešovka.czLokomotiva 354.7152 v Krupé u mechanických návěstidel. Foto: Kolešovka.cz

Po více než 70 letech končí mechanická návěstidla v Krupé.

Trať z Lužné u Rakovníka do Krupé a Kolešovic obsadil na léto opět parní sezónní provoz. Letos naposledy zde vlaky jezdí na trati s mechanickými návěstidly.

Jde o návěstidla instalovaná v roce 1949, po více než 70 letech služby ale skončí a budou jen muzejními exponáty. Mechanická návěstidla v Krupé mají zmizet v listopadu, naposledy je tak možné zachytit parní provoz s historickými „semafory“.

I na takovou skutečnost lákají provozovatelé parních vlaků na Kolešovce do své již 15. sezóny. Ta začala letos 10. července a skončí poslední srpnovou sobotu. Před návštěvníky jsou tak poslední tři provozní soboty. Na trati jezdí lokomotiva 423.094 nebo 354.7152. Dopravcem je od loňského roku společnost CityRail.

Jezdí s parními lokomotivami Klubu historie kolejové dopravy, který letos slaví 40 let od svého založení. Ve sbírce má 100 historických vozidel včetně 11 parních lokomotiv. V provozním stavu udržuje tři parní lokomotivy. První se dočkal zprovoznění Bejček 423.094 (ČKD 1928) v roce 1993, druhá byla Sedma 354.7152 (PČM 1917) v roce 1996 a zatím poslední Němka 555.0153 (WLF 1944) v roce 2003. S těmito parními lokomotivami se zatím můžete svézt. Bejček a Sedma slouží 15 let projektu Kolešovka (x) a Němka slouží prvním rokem projektu Králický Sněžník.

Pořadatelé parních jízd lákají na parní jízdy i z jiných důvodů: kvůli chystané instalaci zabezpečovače ETCS řada parních lokomotiv nebude moci na spoustě tratích jezdit. Provozní historická vozidla, a zejména parní lokomotivy, které dnes běžně vozí zážitkové vlaky třeba i několik set kilometrů za den, se stanou definitivně minulostí, kterou si budete moci prohlédnout leda v muzeu. Jejich vybavení mobilní částí zabezpečovače ETCS je nejen finančně nedostupné, ale především technicky v podstatě neproveditelné.

Tagy CityRail KHKD Kolešovka mechanická návěstidla
52 komentářů